Laddtryck efter chippning 850

Dawee
3 februari 2009 · 194 Inlägg

Hej!

Det var så att jag chippade bilen häromdan med Autotech steg 1
Problemet är att när jag ska trycka på fult och få upp laddet börjar den "smälla" ur avgaset, det tar liksom stop. Laddar fortfarande 0.6 som är original, har endast halvsats 3" på bilen och öppet filter. Men jag borde väll få mera ladd ändå eller? Köpa 3" downpipe?

David Ribeck

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 februari 2009 · 5 650 Inlägg

laddet får ju ställas in sen efter chippningen ju man får ju inte mer ladd bara för man har bytt chipp ..


så bara ställa upp laddet ???

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 februari 2009 · 5 650 Inlägg

volvo_854_glt skrev:
Han får inte ställa upp laddet mekaniskt för laddtrycket styrs elektroniskt på 850 ås då kan alting bli fel

äh bara ställa in wg som man vill ha den eller köra pys rakt igenom men problem brukar ju inte lösas genom och öka ladd utan och få ner de

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Dawee
3 februari 2009 · 194 Inlägg

Så du tror att det kommer gå? Att ställa upp laddet mekansiskt?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 februari 2009 · 5 650 Inlägg

Dawee skrev:
Så du tror att det kommer gå? Att ställa upp laddet mekansiskt?

klart de går själv även om de tex styrs av el vilket jag tivlar på skulle jag ställa in de sj..

antingen vrider du på westgate staget och spänner tryckklockan eller så köper du en pysventil

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Karl-Bertil
3 februari 2009 · 518 Inlägg

hör med dom som tillverkat chippet  istället så får du rätt svar omgående istället för flera olika svar.

Senast redigerat av Karl-Bertil (3 februari 2009)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Dawee
3 februari 2009 · 194 Inlägg

Jag tvekar ändå på det, någon med 850 som vill kommentera `?

Dawee
3 februari 2009 · 194 Inlägg

Lite svårt då jag gjorde det av en privatperson, men chippet är ett autotech steg 1

Marlboroman
3 februari 2009 · 8 229 Inlägg

Är väl frågan om inte din kat är igensatt. Laddtrycket ska ju kunna ta sig uppåt en bra trots original downpipe, men det är ju ingen dålig ide att byta. Men som sagt så är katalysatorn nåt att kolla upp.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Peter_A a.k.a aLan.
3 februari 2009 · 281 Inlägg

alla mina 850 t5or har ställt laddet själv.. laddat 0.5 innan, och ca. 1.2bar efteråt.. skumt att din inte gjorde det..

torpis Forummoderator
3 februari 2009 · 10 572 Inlägg

volvo_dude skrev:

Dawee skrev:
Så du tror att det kommer gå? Att ställa upp laddet mekansiskt?

klart de går själv även om de tex styrs av el vilket jag tivlar på skulle jag ställa in de sj..

antingen vrider du på westgate staget och spänner tryckklockan eller så köper du en pysventil

En vackar dag kanske någon lyssnar på dig och skjuter sin motor...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
3 februari 2009 · 10 572 Inlägg

Dawee skrev:
Hej!

Det var så att jag chippade bilen häromdan med Autotech steg 1
Problemet är att när jag ska trycka på fult och få upp laddet börjar den "smälla" ur avgaset, det tar liksom stop. Laddar fortfarande 0.6 som är original, har endast halvsats 3" på bilen och öppet filter. Men jag borde väll få mera ladd ändå eller? Köpa 3" downpipe?

David Ribeck

Låter ytterst konstigt att autotech inte provkörde bilen efter chippningen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Christian S
3 februari 2009 · 4 816 Inlägg

torpis skrev:

Dawee skrev:
Hej!

Det var så att jag chippade bilen häromdan med Autotech steg 1
Problemet är att när jag ska trycka på fult och få upp laddet börjar den "smälla" ur avgaset, det tar liksom stop. Laddar fortfarande 0.6 som är original, har endast halvsats 3" på bilen och öppet filter. Men jag borde väll få mera ladd ändå eller? Köpa 3" downpipe?

David Ribeck

Låter ytterst konstigt att autotech inte provkörde bilen efter chippningen...

nu köpte han ju chipet av dom utan av en privat person wink

Dawee skrev:
Lite svårt då jag gjorde det av en privatperson, men chippet är ett autotech steg 1

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
FireTraXX DFFL
3 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Görs chippningen genom diagnosuttag på 850 eller med ett regelrätt chip?
Kan ju vara så att du fått fel chipp till din motor eftersom att du köpte av en privatperson.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Marlboroman
3 februari 2009 · 8 229 Inlägg

FireTraXX skrev:
Görs chippningen genom diagnosuttag på 850 eller med ett regelrätt chip?
Kan ju vara så att du fått fel chipp till din motor eftersom att du köpte av en privatperson.

Det görs med gammalt hederligt chip

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
FireTraXX DFFL
3 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Marlboroman skrev:

FireTraXX skrev:
Görs chippningen genom diagnosuttag på 850 eller med ett regelrätt chip?
Kan ju vara så att du fått fel chipp till din motor eftersom att du köpte av en privatperson.

Det görs med gammalt hederligt chip

Då kan det ju lätt vara så att han köpte chippet till sin 2.0T (Om det nu finns någon sådan, men som exempel...) och sålde det till nån lättlurad jäkel med en T5.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Marlboroman
3 februari 2009 · 8 229 Inlägg

FireTraXX skrev:

Marlboroman skrev:

FireTraXX skrev:
Görs chippningen genom diagnosuttag på 850 eller med ett regelrätt chip?
Kan ju vara så att du fått fel chipp till din motor eftersom att du köpte av en privatperson.

Det görs med gammalt hederligt chip

Då kan det ju lätt vara så att han köpte chippet till sin 2.0T (Om det nu finns någon sådan, men som exempel...) och sålde det till nån lättlurad jäkel med en T5.

Funkar bra att sätta ett 2,0-chip i en 2,3 och vice versa, så det lär inte va orsaken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Dawee
3 februari 2009 · 194 Inlägg

Han som jag köpte chippet av har gjort chipparbeten för många andra bilägare, och dem har blivit nöjda. Jag hör en viss skillnad på bilen. Men märker inte av den då den börjar "smälla, puffra vid 0.6...Det gjorde den inte innan i alla fall.

Kan det vara igensatt Katalysator tro?

Dawee
5 februari 2009 · 194 Inlägg

Bring up my post! Behöver svar!

Frosted
5 februari 2009 · 1 878 Inlägg

kolla om du har felkoder. kolla tändstift, vacumslangar etc. min v70 puffar rätt bra när man kommer o växlar upp ifrån 1:an till 2:an ibland.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang