Ford Sierra Dohc

Etingelholm
5 februari 2009 · 979 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Gör som mig, jag tog en komplett bakvagn med diff ifrån en Sierra 2,9 och monterade på min gammla sierra 2,0 dohc... Då får man både 7,5" diff och skivbromsar smile

hrm, men alla V6 har ju inte diff:P De e det som är problemet, gäller att hitta en som har. Sedan behövs pengarna till en komplett bakvagn=) Svets diffa det håller ju. Men kanske inte är så bekvämt att köra med inne i stan bara:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
5 februari 2009 · 979 Inlägg

Ja då har vi kommit så långt att idag så skruvade jag på dom vita blinkersen & dom svarta baklyserna igen. Visst så tyckte jag om dom orangea lyserna å de, lite sleeper stuk. Men skulle nog ha en vassare motor till det oxå har ja kommit fram till....sedan får man falla lite för grupptrycket:P hur som helst.

Delarna Japmax skickade Tackar jag såmycket för!!!! Bytte tempgivare,mappsensor,tomgånsmotor & stift. Gick skit bra, lite tjurig då den har stått 1 månad bara..batteriet va typ dött=) så i början betedde den sig som den gjort förut...orolig tomgång & tryckte ja gasen så dog den. Ska ut å pröva när motorn har svalnat ifall den beter sig liakdant då. Gör den inte de så e problemet löst. Annars får jag byta gaslägesgivaren oxå, de va det enda jag inte bytte då kontakterna inte va desamme, ser helt olika ut. Den nya gaslägesgivaren passar, men måste dock skarva om kablarna för att få ihop det med den nuvarande sladden=) Så ikväll blir det till att speka!!!! 30 L sås fanns i tanken som ja inte hann köra upp förra månaden sedan bilen dog, nu finns det läge till att:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
5 februari 2009 · 5 753 Inlägg

AnderssonE30 skrev:

_Glenne_ skrev:
Gör som mig, jag tog en komplett bakvagn med diff ifrån en Sierra 2,9 och monterade på min gammla sierra 2,0 dohc... Då får man både 7,5" diff och skivbromsar smile

hrm, men alla V6 har ju inte diff:P De e det som är problemet, gäller att hitta en som har. Sedan behövs pengarna till en komplett bakvagn=) Svets diffa det håller ju. Men kanske inte är så bekvämt att köra med inne i stan bara:)

Jo, men alla har inte diffbroms tongue men i vilket fall som hellst så är det ju bättre med kraftigare klump och skivbromsar bak smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Etingelholm
5 februari 2009 · 979 Inlägg

_Glenne_ skrev:

AnderssonE30 skrev:

_Glenne_ skrev:
Gör som mig, jag tog en komplett bakvagn med diff ifrån en Sierra 2,9 och monterade på min gammla sierra 2,0 dohc... Då får man både 7,5" diff och skivbromsar smile

hrm, men alla V6 har ju inte diff:P De e det som är problemet, gäller att hitta en som har. Sedan behövs pengarna till en komplett bakvagn=) Svets diffa det håller ju. Men kanske inte är så bekvämt att köra med inne i stan bara:)

Jo, men alla har inte diffbroms tongue men i vilket fall som hellst så är det ju bättre med kraftigare klump och skivbromsar bak smile

de va diffBROMS ja menade:P du ? ja ska säga dig det att ja har haft en diff från en V6 redan. Plockade den i somras å den rasades efter 4 dagar...de va i tipptipp vid köpet iaf...kasnke va på sina sissta mil bara...men den va inget vidare...e ju innte på 3e diffklumpen. Så svetsa kanske inte e så pjåkigt endå? De håller samt rolig körning. ja e inte i behov av större diff & skivbromsar, vill bara åka brett å att de ska hålla:)smilesmilesmile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
5 februari 2009 · 5 753 Inlägg

Jag har också knäckt några bakaxlar på mina sierror med sexa, men dom höll trots allt bättre än bakaxeln på 2,0 dohc:en jag hade smile



Har väll förbrukat 5-6 bakaxlar på mina sierror tongue

Så vi kan nog säga att bakaxlarna är sierras svaga punkt roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Etingelholm
5 februari 2009 · 979 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Jag har också knäckt några bakaxlar på mina sierror med sexa, men dom höll trots allt bättre än bakaxeln på 2,0 dohc:en jag hade smile



Har väll förbrukat 5-6 bakaxlar på mina sierror tongue

Så vi kan nog säga att bakaxlarna är sierras svaga punkt roll

Ja det kan man väl säga, ungefär som diffen som satt standard på gamla E30 320i (M20b20) klenaste diffen ja vart med om. La ett par st trots att de mest blev övningsköra i den bara:P Hur som helst, är det sierrans svaga punkt så måste man göra ngt åt det:) De är där svetsen kommer in:D Så håller det...förmodligen:D

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
6 februari 2009 · 979 Inlägg

Vart ute å kört å bilen fungerar klockrent, startar varm som kall motor!!! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile så jävla kul att få köra igen...hade glömt bort att den gick så bra:P hehe. Imorgon blir det till att gå ut i garaget. Sjuk som man är...tidigt hmm Skahinna få ihop allt med. Bromsoken fram ska slipas & borstas. Rostiga. Tänkte måla dom med silvrig hammarlack faktsikt. Tror det hade kunant se shysst ut. Ser dom som nya ut. va inne på svart men nääää. Blir silver. Tror de blir snyggare ihop med sommar fälgarna nästa månad oxåsmile en tvätt ska den gamla sopbilen oxå få sig, invändigt som utvändigt. Kanske blir lite nya kort på den oxå. (fortfarande utan vinge,sänkning & ljusrampen bak) sadsad menmen, en sak i taget...nu fungerar den iaf

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Germax
6 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Fan den här tråden har jag msisat smile
Finfint!

Glenne hur blir de med utväxlingen på en V6 diff? Är den samma som 2.0?

Etingelholm
6 februari 2009 · 979 Inlägg

JapMax skrev:
Fan den här tråden har jag msisat smile
Finfint!

Glenne hur blir de med utväxlingen på en V6 diff? Är den samma som 2.0?

ja de e bara till att följa dåtongue haha

V6 diffen har 3:62 precis som Dohcen & pinton, dock så skiljer de sig lite lite i måtten med kardan å så. Så de blir gärna ett lite glapp. Så kardan & diff från V6 annars lirar det inte:) smäller till varje gång man växlar annars:P

Däremot så har Scorpion (gammal som ny modell) 3:91 i utväxling vilket kan ge lite bättre resultat kanske?!! lite rappare lär den väl bli:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Germax
6 februari 2009 · 12 086 Inlägg

AnderssonE30 skrev:

JapMax skrev:
Fan den här tråden har jag msisat smile
Finfint!

Glenne hur blir de med utväxlingen på en V6 diff? Är den samma som 2.0?

ja de e bara till att följa dåtongue haha

V6 diffen har 3:62 precis som Dohcen & pinton, dock så skiljer de sig lite lite i måtten med kardan å så. Så de blir gärna ett lite glapp. Så kardan & diff från V6 annars lirar det inte:) smäller till varje gång man växlar annars:P

Däremot så har Scorpion (gammal som ny modell) 3:91 i utväxling vilket kan ge lite bättre resultat kanske?!! lite rappare lär den väl bli:)

Ok.. då lärde man sig nått nytt smile

Etingelholm
6 februari 2009 · 979 Inlägg

Yes !!! Då går bilen skit idag igen:)smile Ska fan lägga ut en film nu så nån kasnke kan veta va de e för fel? trycker jag gasen så dör den. Igår gick den igång utan problem, första försöket betedde den sig likadant som nu. efetr några min tomgång så går den jätte fint sen, om den nu orkar hålla sig kvar vid tomgång. Den brukar dö. bytte massa delar igår men inte gaslägesgivaren då den inte passade med min kontakt. Får väl skarva om på nått vis lr så?! laddar upp en film så ja hoppas verkligen kunna få er hjälp!!! Va fan e de som e fel? den dränker sig i soppa innan den hinner bli varm..trycker ja gasen dör den..stiften va helt kolsvarta dom som ja plockade ur igår...

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 februari 2009 · 5 753 Inlägg

AnderssonE30 skrev:

JapMax skrev:
Fan den här tråden har jag msisat smile
Finfint!

Glenne hur blir de med utväxlingen på en V6 diff? Är den samma som 2.0?

ja de e bara till att följa dåtongue haha

V6 diffen har 3:62 precis som Dohcen & pinton, dock så skiljer de sig lite lite i måtten med kardan å så. Så de blir gärna ett lite glapp. Så kardan & diff från V6 annars lirar det inte:) smäller till varje gång man växlar annars:P

Däremot så har Scorpion (gammal som ny modell) 3:91 i utväxling vilket kan ge lite bättre resultat kanske?!! lite rappare lär den väl bli:)

Det var ingen skillnad på kardan på min dohc och 2,9a... Allt passade ihop som ett smäck! big_smile


När jag hade diffbroms på min 2,9a så var den lägre utväxlad än en odiffad orginal 2,9a axel, vet inte vad det var för utväxling på diffen men den var MKT rappare med den än med odiffade axeln samt att den gick fortare för då orkade den varva till varvstoppen på 5an smile


Saaatan va jag saknar 2,9an med den utväxlingen och diffen tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Etingelholm
6 februari 2009 · 979 Inlägg

_Glenne_ skrev:

AnderssonE30 skrev:

JapMax skrev:
Fan den här tråden har jag msisat smile
Finfint!

Glenne hur blir de med utväxlingen på en V6 diff? Är den samma som 2.0?

ja de e bara till att följa dåtongue haha

V6 diffen har 3:62 precis som Dohcen & pinton, dock så skiljer de sig lite lite i måtten med kardan å så. Så de blir gärna ett lite glapp. Så kardan & diff från V6 annars lirar det inte:) smäller till varje gång man växlar annars:P

Däremot så har Scorpion (gammal som ny modell) 3:91 i utväxling vilket kan ge lite bättre resultat kanske?!! lite rappare lär den väl bli:)

Det var ingen skillnad på kardan på min dohc och 2,9a... Allt passade ihop som ett smäck! big_smile


När jag hade diffbroms på min 2,9a så var den lägre utväxlad än en odiffad orginal 2,9a axel, vet inte vad det var för utväxling på diffen men den var MKT rappare med den än med odiffade axeln samt att den gick fortare för då orkade den varva till varvstoppen på 5an smile


Saaatan va jag saknar 2,9an med den utväxlingen och diffen tongue

Låter skojj, men vid visst behov av pengar så får det endå bli svetsdiff. Hade gärna velat ha diffbroms men ja får ju slänga massa pewngar på att få min motor till att gå redigt. Idag ska det beställas ny gasspjälls givare. På Ford kosstade den ny 856:- :S Lite väl mkt för en givare i mina ögon...har varit runt på vartenda skrot i hela karlskrona/ronneby men hittar då fan inget...Dock fanns det en kille nu på blocket som hade. Pratade nyss med honnom & han ska skicka grejjorna redan idag så dom kommer på måndag:) Så jävla gott mos. Hoppas att det FUNKAR ORDENTLIGT på måndag:D annars får det blir skroten...bilen förtjänar inte mera kärlek haha

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
6 februari 2009 · 979 Inlägg

Yes. Nu kommer jag att skriva en lista så ni alla får se vad som kommer att hända här näst. Detta kommer att hända med 1 veckors intervaller är det planerat. Så varje vecka kommer det nått nytt...men som sagt..som det är "planerat" smile Då ska vi se....

1. Sänka bilen, kapa fjädrarna.
2. Svetsa diffen.
3. Lackera & montera vingen.
4. Shortshift.
5. Ett cold air intake. Inte mitt avloppsrör som sitter där nu=P
6. Fixa till bromsarna fram, lite färg å så
7. Ljusramp. Den svarta plast biten bakom nr plåten. Passar snyggt med dom svarta lyserna.
8. packning till avgassystemet, ny upphängning.
9. Besiktning nu i Mars hmm
10. Pilla lite smått, hemmagjort fjäderbensstag bak är en sak...sedan hålla finish bara.

Ser ut att vara mkt men det är det inte faktiskt. Och allting kosstar ite så mkt heller. Nästa månad kommer det att hända en hel del faktiskt. Denna månaden e tight. Massa nya delar för att laga bilen, flickvännen å ja firade två år. Farsan fyller år...nya kläder:P ja, ibland så finns det ju annat än bara bilen man måste lägga pengarna påtongue Men till våren så ska bilen lätt vara färdig.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/563411_kt3nh3.jpg
emblemet borta




https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/563417_aos89z.jpg
dagens problem till varför bilen går som den går. Gasspjällsgivaren. Fick tag i en ny men den passar inte...helt olika kontakt stycken...ny kommer på måndag=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
10 februari 2009 · 979 Inlägg

gjorde nytt försök me att få igång bilen men tyvär...tändstiften e förmodligen blöta & så tog batteriet slut:( nytt försök på torsdag då bilen står i skogen..typ 3-4 mil hemmifrån=P

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
11 februari 2009 · 979 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/567723_tdoy9r.jpg
grundad mattsvart




https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/567727_6mqowe.jpg
Och nu lackad i Q7, mercurey grey som bilens färg heter. dock inte klarlackad än. De ska göras först innan den monteras på bilen=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Germax
11 februari 2009 · 12 086 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/567723_tdoy9r.jpg
grundad mattsvart




http://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/567727_6mqowe.jpg
Och nu lackad i Q7, mercurey grey som bilens färg heter. dock inte klarlackad än. De ska göras först innan den monteras på bilen=)

Finfint! smile

Fallan Illustratör
11 februari 2009 · 826 Inlägg

Ser bra ut.. Synd du inte hade bättre kamera bara så man fått lite bättre bilder på alstret. wink

Tänker...
Etingelholm
12 februari 2009 · 979 Inlägg

tackar så mkt:)
bättre bilder kommer!!

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Seth
12 februari 2009 · 3 354 Inlägg

roligt att det börjar komma upp lite sierraprojekt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang