Guide: Hur man KAN bygga en baslåda i komposit (glasfiber).

Sickan_
12 maj 2009 · 945 Inlägg

Bra gudie! Ska se om ja lyckas lika bra! big_smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Pro_fxr jobbar påre
12 maj 2009 · 751 Inlägg

vw_performance skrev:
skulle vilja påstå att det kostar mer. om man räknar med att man måste köpa allting från scratch så blir det rätt saftiga pengar.

kan dra i stort vad jag fick lägga när jag byggde om mina dörrar och en 8L baslåda i min golf.

polyester 5L + härdare ca 400kr på biltema
glasfiberväv 3m2, 60kr/m2 har jag för mig
aluroller runt 30kr
finspackel 100kr
3M fastbond 30 200-330kr/L
skumgummiroller 30kr
vinyl köpte jag för 85kr per 1x1.5m. totalt 340kr.


sen alla smågrejer som tillkommer under bygget, smältlim, häftor, slippapper m.m kostar ju lite det me.

bara en liter fastbond 30 + en m2 vinyl går ju på nästan 500kr med frakt.. sad

men så äre ju alltid.. har man inte grejer får man ju inhandla dom.men sen har man ju en del kvar.. som rollar smältlim osv:P
första gången är alltid dyrast.så äre ju med nästan allt.. samma första gången du ska meka i bilen??. då kanske du måste inhandla verktyg för att kunna byta tex. startmotorn. och en verktygsats är inte billig om man vill ha kvallité och då kanske de hade vart billigare i slutändan å lämna in bilen för byte av motorn:) men de var ju bara den gången.sen så har du ju grejerna och blir billigare..

jag tror inte heller den lådan kommer kosta mer än 1000kr heller=) om den nu skulle göra de så kanske +- 400spänn max;O

Audi A5 (2008)
_blitz_
13 maj 2009 · 303 Inlägg

vw_performance skrev:
skulle vilja påstå att det kostar mer. om man räknar med att man måste köpa allting från scratch så blir det rätt saftiga pengar.

kan dra i stort vad jag fick lägga när jag byggde om mina dörrar och en 8L baslåda i min golf.

polyester 5L + härdare ca 400kr på biltema
glasfiberväv 3m2, 60kr/m2 har jag för mig
aluroller runt 30kr
finspackel 100kr
3M fastbond 30 200-330kr/L
skumgummiroller 30kr
vinyl köpte jag för 85kr per 1x1.5m. totalt 340kr.


sen alla smågrejer som tillkommer under bygget, smältlim, häftor, slippapper m.m kostar ju lite det me.

bara en liter fastbond 30 + en m2 vinyl går ju på nästan 500kr med frakt.. sad

håller med de drar iväg ganska bra..

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
VW_67
31 maj 2009 · 446 Inlägg

jag har bara en dum fråga.. hur mycket polyester låter rimligt till en halv hatthylla i en golf 2?

använde nämligen 2,5 kilo och blev idiotförklarad för att jag fläskade på.. tongue men stumt blev det!

low_and_loud
31 juli 2009 ·

Hallå som gammal båtbyggare är polyetster inget nytt matrial att jobba i, men vad jag däremot efterlyser
någon form av filt som jag har sett någonstans denna andvänds istället för att lägga plastfilm i bilen där man ska gjuta av efter karossformen. och med denna filt ska man kunna plasta direkt på och då skall man få en filtat yta direkt på baksidan av plastningen, existerar denna filt?

Frayze
19 augusti 2009 · 727 Inlägg

Den filten lät högst intressant! Har inte hört talas om den förrän i detta ögonblick

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
low_and_loud
19 augusti 2009 ·

Frayze skrev:
Den filten lät högst intressant! Har inte hört talas om den förrän i detta ögonblick

vad jag har fattat så tar man och lägger täckplast och sen lägger man på vanlig filtmatta uppe på sen plastar man på det och mattan fastnar i plasten dock blir väl antagligen inte ytan så fin.

Widing_ Ödesutmanare
27 augusti 2009 · 389 Inlägg

Hejsan!

Jag tittate på något tv program för ett tag sedan, och då använde de filtar, spände upp filtarna hårt, pensla på någon form av 'spackel' så det stelnade, sen.... missade jag resten:P

någon som vet mer invecklat om detta? smile

Senast redigerat av Widing_ (27 augusti 2009)

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
Impreza_sti
2 oktober 2009 · 7 Inlägg

Nice smile

Decibel
2 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Widing_ skrev:
Hejsan!

Jag tittate på något tv program för ett tag sedan, och då använde de filtar, spände upp filtarna hårt, pensla på någon form av 'spackel' så det stelnade, sen.... missade jag resten:P

någon som vet mer invecklat om detta? smile

Troligen bondoshake som det kallas.

Vanligt spackel som blandas med polyester.

Dock räcker det inte på långa vägar som stabilitet, men en bra grund för att få en hård yta snabbt.
Med bondoshake och en varmluftspistol har man en stenhård yta på 10-15min att börja armera på.

Detdär med filtarna tycker jag är fullständigt nonsens, den som kom på att man ska köra fleece borde få ett nackskott.
Funkar lika bra med gardin, lakan, tröja etc. och mycket billigare än fleece.
Dessutom drar fleecen åt sig en jäkla massa polyester i onödan utan att ge någon som helst stabilitet i slutresultatet.

jensclaudius PM Competition Team
2 oktober 2009 · 711 Inlägg

Decibel skrev:

Widing_ skrev:
Hejsan!

Jag tittate på något tv program för ett tag sedan, och då använde de filtar, spände upp filtarna hårt, pensla på någon form av 'spackel' så det stelnade, sen.... missade jag resten:P

någon som vet mer invecklat om detta? smile

Detdär med filtarna tycker jag är fullständigt nonsens, den som kom på att man ska köra fleece borde få ett nackskott.
Funkar lika bra med gardin, lakan, tröja etc. och mycket billigare än fleece.
Dessutom drar fleecen åt sig en jäkla massa polyester i onödan utan att ge någon som helst stabilitet i slutresultatet.

Kan inte alls hålla med om att det är nonsen med fleecefilt. Har gjort en del olika saker med olika former och fleecefilten är den som är mest tacksam att jobba med. Visst går det även att använda som som helst annat som suger åt sig poyester, men fleecefilten har flera fördelar engligt mitt tycke.

Bland annat så suger den t sig mycket polyester vilket i somliga fall kan vara fördelaktigt, t.ex när man ska göra grunden till en instrumentbräda. Konstruktionen som blir när polyestern härdat är inte speciellt hållbar för t.ex slag, men däremot kan man utan problem lyfta ur brädan utan att den slår sig och då arbeta vidare med den utanför bilen. Har man istället t.ex lakan så kommer konstruktionen med all säkerhet att spricka av sig egen vikt.

Sen så kan man spänna ut fleecen och få rätt balla former utan en massa veck vilket inte går med ett stumt material som t.ex lakan. Man kan även spänna ut former och prova sig fram och ångra sig vilket inte går med t.ex högtalarmatta som stannar kvar i utsträckt läge.

Sen behöver man inte ta den dyraste och tjockaste fleecefilt man hittar. Jag köper fleecefilt på jyst för 15:- filten och den är tunn och bra.

Detta är mina åsikter och funderingar och inte på något vis det enda som gäller. Finns ett talsätt som är rätt bra, alla sätt är bra utom de dåliga!

mvh Jens

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
jimmyostrom
2 oktober 2009 · 560 Inlägg

Håller med dig.

jensclaudius skrev:

Decibel skrev:

Widing_ skrev:
Hejsan!

Jag tittate på något tv program för ett tag sedan, och då använde de filtar, spände upp filtarna hårt, pensla på någon form av 'spackel' så det stelnade, sen.... missade jag resten:P

någon som vet mer invecklat om detta? smile

Detdär med filtarna tycker jag är fullständigt nonsens, den som kom på att man ska köra fleece borde få ett nackskott.
Funkar lika bra med gardin, lakan, tröja etc. och mycket billigare än fleece.
Dessutom drar fleecen åt sig en jäkla massa polyester i onödan utan att ge någon som helst stabilitet i slutresultatet.

Kan inte alls hålla med om att det är nonsen med fleecefilt. Har gjort en del olika saker med olika former och fleecefilten är den som är mest tacksam att jobba med. Visst går det även att använda som som helst annat som suger åt sig poyester, men fleecefilten har flera fördelar engligt mitt tycke.

Bland annat så suger den t sig mycket polyester vilket i somliga fall kan vara fördelaktigt, t.ex när man ska göra grunden till en instrumentbräda. Konstruktionen som blir när polyestern härdat är inte speciellt hållbar för t.ex slag, men däremot kan man utan problem lyfta ur brädan utan att den slår sig och då arbeta vidare med den utanför bilen. Har man istället t.ex lakan så kommer konstruktionen med all säkerhet att spricka av sig egen vikt.

Sen så kan man spänna ut fleecen och få rätt balla former utan en massa veck vilket inte går med ett stumt material som t.ex lakan. Man kan även spänna ut former och prova sig fram och ångra sig vilket inte går med t.ex högtalarmatta som stannar kvar i utsträckt läge.

Sen behöver man inte ta den dyraste och tjockaste fleecefilt man hittar. Jag köper fleecefilt på jyst för 15:- filten och den är tunn och bra.

Detta är mina åsikter och funderingar och inte på något vis det enda som gäller. Finns ett talsätt som är rätt bra, alla sätt är bra utom de dåliga!

mvh Jens

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Freddah850 Elektriker
14 december 2009 · 139 Inlägg

Tjenare, har funderingar på att göra ett sådant "bygge" men hur mycket går det åt av vardera del? 5kg polyester är det lagom??

Om jag lyckas så kommer det ju att gå åt lite till kanske hatthylla o dörrsidor smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
VolvOIssE
17 december 2009 · 51 Inlägg

Är de inte svårt att räkna ut liter antalet när man bygger en låda på de dära sättet? smile

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo
jensclaudius PM Competition Team
17 december 2009 · 711 Inlägg

VolvOIssE skrev:
Är de inte svårt att räkna ut liter antalet när man bygger en låda på de dära sättet? smile

Man får uppskatta genom att mäta lite.
Jag brukar mäta bredd höjd och tänkt djup för att få en uppskattning om hur stor lådan blir, sen för att veta exakt antal lite så fyller jag den med vatten.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
leifiuz
17 december 2009 · 122 Inlägg

bra guide.. kommer att vara till hjälp...tack

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt
VolvOIssE
19 december 2009 · 51 Inlägg

jensclaudius skrev:

VolvOIssE skrev:
Är de inte svårt att räkna ut liter antalet när man bygger en låda på de dära sättet? smile

Man får uppskatta genom att mäta lite.
Jag brukar mäta bredd höjd och tänkt djup för att få en uppskattning om hur stor lådan blir, sen för att veta exakt antal lite så fyller jag den med vatten.

Okey! Men om den blir för liten? Kapar du den då och plastar på lite till för att få dom exakta litrarna?

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo
jensclaudius PM Competition Team
19 december 2009 · 711 Inlägg

VolvOIssE skrev:

jensclaudius skrev:

VolvOIssE skrev:
Är de inte svårt att räkna ut liter antalet när man bygger en låda på de dära sättet? smile

Man får uppskatta genom att mäta lite.
Jag brukar mäta bredd höjd och tänkt djup för att få en uppskattning om hur stor lådan blir, sen för att veta exakt antal lite så fyller jag den med vatten.

Okey! Men om den blir för liten? Kapar du den då och plastar på lite till för att få dom exakta litrarna?

Skulle lådan mot förmodan bli för liten så, gör om gör rätt! Jag försöker att bygga lådan lite större än tänkt och sen fyller ut den invändigt för att komma fram till rätt volym

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
challle
24 januari 2010 · 359 Inlägg

bilderna är ju borta!

BMW E30 "streetdrifter" (1988)
BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
jensclaudius PM Competition Team
24 januari 2010 · 711 Inlägg

Högerklicka på bilden och välj egenskap och följ klipp / klistra bildlänken så ser man bilden.
Ska se om jag hinner med att flytta bilderna, annars så borde de komma tillbaka vid månadsskiftet, har varit för mycket trafik till min photobucket sida.

Har även den som powerpoint men vet inte om det finns någon sida man kan ladda upp sånt på?

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang