Guide: Hur man KAN bygga en baslåda i komposit (glasfiber).

lighter22
24 april 2013 · 436 Inlägg

Bra guide!! men en fråga bara när du plastar på detta vis så blir plasten en del av lådan vad använder du för att täcka upp den andra delen? alltså använder du bilens egna plåt som resterande väggar eller sågar du ur massa MDF skivor som du fixerar limmar och skruvar och ja rent ut sagt gullar med smile

(kanske dumt formulerat men hoppas ni fattar)

Snoogiloo
25 april 2013 · 685 Inlägg

lighter22 skrev:
Bra guide!! men en fråga bara när du plastar på detta vis så blir plasten en del av lådan vad använder du för att täcka upp den andra delen? alltså använder du bilens egna plåt som resterande väggar eller sågar du ur massa MDF skivor som du fixerar limmar och skruvar och ja rent ut sagt gullar med smile

(kanske dumt formulerat men hoppas ni fattar)

Han använder plast till hela lådan. Om du tittar på bild 1 och 2 i guiden så ser du tydligt att han börjar med att göra bakstycket smile

lighter22
25 april 2013 · 436 Inlägg

Snoogiloo skrev:

lighter22 skrev:
Bra guide!! men en fråga bara när du plastar på detta vis så blir plasten en del av lådan vad använder du för att täcka upp den andra delen? alltså använder du bilens egna plåt som resterande väggar eller sågar du ur massa MDF skivor som du fixerar limmar och skruvar och ja rent ut sagt gullar med smile

(kanske dumt formulerat men hoppas ni fattar)

Han använder plast till hela lådan. Om du tittar på bild 1 och 2 i guiden så ser du tydligt att han börjar med att göra bakstycket smile

Såg det nu tonguetongue men gäller detta även för bagaget då?? blir lite osäker då det inte känns som att plast är det mest optimala när det kommer till att vara stumt? men kanske jag som är feg bara tonguetongue

Snoogiloo
25 april 2013 · 685 Inlägg

lighter22 skrev:

Snoogiloo skrev:

lighter22 skrev:
Bra guide!! men en fråga bara när du plastar på detta vis så blir plasten en del av lådan vad använder du för att täcka upp den andra delen? alltså använder du bilens egna plåt som resterande väggar eller sågar du ur massa MDF skivor som du fixerar limmar och skruvar och ja rent ut sagt gullar med smile

(kanske dumt formulerat men hoppas ni fattar)

Han använder plast till hela lådan. Om du tittar på bild 1 och 2 i guiden så ser du tydligt att han börjar med att göra bakstycket smile

Såg det nu tonguetongue men gäller detta även för bagaget då?? blir lite osäker då det inte känns som att plast är det mest optimala när det kommer till att vara stumt? men kanske jag som är feg bara tonguetongue

Det beror helt på hur du har tänkt bygga det. Glasfiber kan bli rätt stumt beroende på hur många lager man lägger.
Men du kan även använda dig av tex MDF som grund och göra baffeln i glasfiber genom att fästa tyget (i denna guiden nätet) i MDF skivan och köra på som vanligt smile Självklart får du överlappa lite för att det skall sitta ihop smile

lighter22
25 april 2013 · 436 Inlägg

Snoogiloo skrev:

lighter22 skrev:

Snoogiloo skrev:

Han använder plast till hela lådan. Om du tittar på bild 1 och 2 i guiden så ser du tydligt att han börjar med att göra bakstycket smile

Såg det nu tonguetongue men gäller detta även för bagaget då?? blir lite osäker då det inte känns som att plast är det mest optimala när det kommer till att vara stumt? men kanske jag som är feg bara tonguetongue

Det beror helt på hur du har tänkt bygga det. Glasfiber kan bli rätt stumt beroende på hur många lager man lägger.
Men du kan även använda dig av tex MDF som grund och göra baffeln i glasfiber genom att fästa tyget (i denna guiden nätet) i MDF skivan och köra på som vanligt smile Självklart får du överlappa lite för att det skall sitta ihop smile

det var nästa fråga jag hade jag hajar grejen med att fästa tyget i baffeln men hur fäster man själva glasfibern i baffeln så det både blir stumt samt håller och basen inte slår isär baffen o gfiber?

sorry om jag verkar hel dum just nu men hade tänkt att satsa på att få iordning ett bygge under nästa vecka när jag har semester!! smile

som jag tänker så hade jag velat ta en baffel och göra en vanlig MDF ring i exakt samma storlek så hade jag velat dra tyget över ringen och sen suttit baffeln ovanpå och "Skruvat/Spikat/Fäst på ngt sätt) ihop dem och sen gjort hålet och sen på så vis låta baffel och ring klämma ihop så att tyg och gfiber sitter fast är jag helt ute och cyklar eller ska man bara fästa via tyget??

Snoogiloo
25 april 2013 · 685 Inlägg

lighter22 skrev:
det var nästa fråga jag hade jag hajar grejen med att fästa tyget i baffeln men hur fäster man själva glasfibern i baffeln så det både blir stumt samt håller och basen inte slår isär baffen o gfiber?

sorry om jag verkar hel dum just nu men hade tänkt att satsa på att få iordning ett bygge under nästa vecka när jag har semester!! smile

som jag tänker så hade jag velat ta en baffel och göra en vanlig MDF ring i exakt samma storlek så hade jag velat dra tyget över ringen och sen suttit baffeln ovanpå och "Skruvat/Spikat/Fäst på ngt sätt) ihop dem och sen gjort hålet och sen på så vis låta baffel och ring klämma ihop så att tyg och gfiber sitter fast är jag helt ute och cyklar eller ska man bara fästa via tyget??

Dom gångerna jag har gjort det så har jag bara överlappat med massa polyester smile

Googlade lite snabbt och fick fram en liten guide så ser du och kanske förstår lite bättre.
http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=24&t=752

Patte1987
20 juli 2013 · 2 Inlägg

Har ett tag funderat hur jag ska bygga min instrument bräda i audin, (extra instrument bräda) för minidator å smågodis.mm... men nu vet jag:)

BMW 530d "F11" (2012)
Hassman
22 december 2013 · 493 Inlägg

Skitgammal tråd men jag försöker ändå, är det någon som vet hur han fäste lådan eller om ni har gjort en frontsub själva?

Har det räckt med eventuella bultar igenom lådan till original infästning för handsfacket?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Pontaaa
22 december 2013 · 493 Inlägg

De frontsublådor jag har byggt så har fastsättning kombinerats med originala fästpunkter och bultar genom lämplig balk och andra lämpliga detaljer. Det är bra om det sitter fast, dels för din egen säkerhet och och för ljudets skull smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang