Angående vax

riggley Valkyrie
5 februari 2009 · 118 Inlägg

Lite frågor angående vax nu innan våren cool

1. Vilket är det bästa vaxet för polering för hand? Vill inte köpa på mig en poleringsmaskin.
2. När man ändå vaxar så är ju en lackförsegling på sin plats. Vilket ska man välja?
3. Hur länge håller generellt ett bra vax? Är det värt att lackförsegla?

För tillfället kör jag in bilen på Shell och kör deras Luxary Plus med vaxpolering. Dyrt och håller som sagt inte så länge.

Kan ju även påpeka att jag bor i Göteborgsområdet, vilket medför ett "saltare" luftklimat.

Forge Distributer http://www.maptun.com/
r2d2artur
5 februari 2009 · 283 Inlägg

Välj någonn sort av hårdvax, men det är ju mest för att bara vaxa på.

Vill du få en bra resultat så finns det inget bätre än att köra med polermaskin.
Lackförsegling är absolut att rekomendera speciellt på en svart bil. Då måste du göra ett bra grundarbete och för att kunna göra det så blir det riktigt svårt utan maskin.

Artur

itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg

riggley: Jag rekommenderar att du kör en lackförsegling direkt istället för att bara lägga vax. Förseglingen brukar hålla stabilt ca 6-12 månader medans ett vax med täta tvättar brukar släppa efter 1-2 månader. Ska du ha en riktigt bra försegling och som är lätt att applicera så rekommenderar jag Fireglaze.

bmx
5 februari 2009 · 7 100 Inlägg

biltemas hårdvax är jävligt bra faktisk smile
sen på saaben körde ja turtel vax,bra den ochså smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
jocke_gronberg
5 februari 2009 · 4 586 Inlägg

itouch skrev:
riggley: Jag rekommenderar att du kör en lackförsegling direkt istället för att bara lägga vax. Förseglingen brukar hålla stabilt ca 6-12 månader medans ett vax med täta tvättar brukar släppa efter 1-2 månader. Ska du ha en riktigt bra försegling och som är lätt att applicera så rekommenderar jag Fireglaze.

blev själv rekomenderad Fireglaze innan bilen ska fram till sommaren.

är det denna du menar?

http://www.lj-trading.se/webshop/images/uploads/fireglaze.jpg

Senast redigerat av jorre83 (5 februari 2009)

Casy vinnarskalle!
5 februari 2009 · 907 Inlägg

vad är det som skiljer lackförsegling mot vax förutom hållbarheten?

BMW M3 "Crisis" (2002)
itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg

jorre83 skrev:

itouch skrev:
riggley: Jag rekommenderar att du kör en lackförsegling direkt istället för att bara lägga vax. Förseglingen brukar hålla stabilt ca 6-12 månader medans ett vax med täta tvättar brukar släppa efter 1-2 månader. Ska du ha en riktigt bra försegling och som är lätt att applicera så rekommenderar jag Fireglaze.
blev själv rekomenderad Fireglaze innan bilen ska fram till sommaren.

är det denna du menar? .

.

Jepp, den ger en otrolig lyster och ett bra skydd. Riktigt enkel att applicera.

itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Casy skrev:
vad är det som skiljer lackförsegling mot vax förutom hållbarheten?

Vax och lackförsegling är egentligen samma sak fast har olika hållbarheter. Vax brukar man säga som tumregel brukar hålla max 3 månader medan ett lackskydd kan hålla upp emot 1 år. Skyddmässigt så är de lika bra under tiden de skyddar.

Casy vinnarskalle!
5 februari 2009 · 907 Inlägg

itouch skrev:

Casy skrev:
vad är det som skiljer lackförsegling mot vax förutom hållbarheten?

Vax och lackförsegling är egentligen samma sak fast har olika hållbarheter. Vax brukar man säga som tumregel brukar hålla max 3 månader medan ett lackskydd kan hålla upp emot 1 år. Skyddmässigt så är de lika bra under tiden de skyddar.

Och man applicerar det på samma sätt som vax? Inga konstigheter alltså.. det är ju skönt att bara behöva rekonda bilen 1 gång per år istället för 2. cool

Senast redigerat av Casy (5 februari 2009)

BMW M3 "Crisis" (2002)
_Norrland_ Bilvårdstekniker
5 februari 2009 · 766 Inlägg

Casy skrev:

itouch skrev:

Casy skrev:
vad är det som skiljer lackförsegling mot vax förutom hållbarheten?

Vax och lackförsegling är egentligen samma sak fast har olika hållbarheter. Vax brukar man säga som tumregel brukar hålla max 3 månader medan ett lackskydd kan hålla upp emot 1 år. Skyddmässigt så är de lika bra under tiden de skyddar.

Och man applicerar det på samma sätt som vax? Inga konstigheter alltså.. det är ju skönt att bara behöva rekonda bilen 1 gång per år istället för 2. cool

Precis, beror dock på om det är 1 komponent eller 2 komp lackskydd, men fireglaze som är nämnt tidigare i tråden är just ett 1 komponent och appliceras ungefär som ett vax.
Har hört mycket gott om just fireglaze , dock inte använt det själv.

Senast redigerat av _Norrland_ (5 februari 2009)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Fireglaze är riktigt lättapplicerat och ger en djup glans/lyster. Det är även mycket motståndskraftigt mot avfettning och har en jättebra avrinning. Jag rekommenderar ändå att lackskydda två gånger per år istället för 1 gång då vinterhalvårets avfettande sliter enormt på skyddet. Jag brukar köra en gång i april när säsongen börjar och en gång i oktober inför vintern.

Casy vinnarskalle!
5 februari 2009 · 907 Inlägg

Min M3a används endast som sommarbil, och då bör väl 1 gång räcka?
Finns det nån lämplig ÅF som säljer Fireglaze?

BMW M3 "Crisis" (2002)
_Norrland_ Bilvårdstekniker
5 februari 2009 · 766 Inlägg

Dom säljar fireglaze och mycket annat nyttiigt smile http://www.prorecond.se/webshop/

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
_zigge_
5 februari 2009 · 313 Inlägg

Såg bara detta http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=156
Det ska ha 5 års hållbarhet.. Skitsnack. Om det nu stämmer så är det ju en redigt dålig affärsidé... smile

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg

5 år är inget jag själv vågar lita på men R2000 har riktigt bra hållbarhet iaf, ett av de bättre lackskydden.

softmuppen
7 februari 2009 · 224 Inlägg

sonax flytande hård vax kör jag med och den e kalas håller hela sommaren sen e det bara vaxa en gång till innan vintern =P

Ulf_W bilder.ulfw.se
7 februari 2009 · 1 103 Inlägg

Om du har tänkt polera för hand på en svart bil så råder jag dig att tänka om.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
itouch
7 februari 2009 · 1 488 Inlägg

En oscillerande maskin från rusta/biltema borde du nog ändå satsa på, som ulf säger så är det svårt att få det bra på en svart bil förhand.

Tobbe_n
7 februari 2009 · 252 Inlägg

smartab's silverseal är oxå enkelt att lägga för hand om man nu vill...

Gti-r
alain www.bimmerpower.org
7 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Jag ha gjort så på min bil:
1) Först affetningsmedel
2) tvätta bilen
3) lackrengöringsmedel, Sonax tycker jag att det är en bra produkt.
4) Glans återkallande för lacken, även sonax
5) sonax flytande hård vax
När bilen var klart efter 5-6 timmar, den såg ut som ny lackad, helt underbart.
Lycka till!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang