5396
Sök

Vad kan man göra med bilen "utan grejer"?? :)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#1
Fan är så sugen på att dra till garaget i dag och fixa någonting med bilen haha. men tyvärr så har jag inga stora eller speciella grejer hemm nu sad

Nån som har ett tips på vad man kan hitta på att göra??

Funderar på att fixa lite i motorn men nja kanske inte e nån idè ens. men ja... nå fler idèer? smile

Kanske lacka lite små grejer i motorn kom jag påå big_smile men dilka grejer kan man lacka med värme beständig färg?? (600 grader)

Eller göra vad som hellst. så dålig fantasi på sånt haha.

Mvh
Senast redigerat av Dark_Angel (6 februari 2009)


Saab
344 Inlägg
6 februari 2009
#2
tvätta:) motortvätt eller något annat fint! tvätta filtret, vad vet jag wink

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#3
keffy89 skrev:
tvätta:) motortvätt eller något annat fint! tvätta filtret, vad vet jag wink

Hmm ja varför inte. bra med lite olika idèer big_smile men du har inga bra tips på mptortvätt medel?? bara köpa en riktig flaska medel eller har du nå "husknep"?? har hört lite om nå jävla citron... bla bla bla kommer inte riktigt ihåg men fins som faan blev det smile


Old School Ford
600 Inlägg
6 februari 2009
#4
riktigt varmt vatten, högtryck och lahega avfettning`.... funkar perfekt, sen spraya med däckglans.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

649 Inlägg
6 februari 2009
#5
tvätta inredningen med våttrasa. Blir skillnad om man har skitigt smile

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#6
Catling skrev:
riktigt varmt vatten, högtryck och lahega avfettning`.... funkar perfekt, sen spraya med däckglans.

däck glans?? vart och varför smile haha


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#7
Toyotagalen skrev:
tvätta inredningen med våttrasa. Blir skillnad om man har skitigt smile

Har det aldrig skitigt i bilen tongue haha jo nu efter den vart hos lackarn så e den lite skitig faktiskt smile


587 Inlägg
6 februari 2009
#8
serva till den ordentligt inför sommaren: byt olja , filter, vxl- lådsolja och bromsvätska - de 2 sistnämnda brukar sällan bli utbytta annars.


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
6 februari 2009
#9
Rekond och pyssel är ju aldrig fel.

Städa invändigt.

Motortvätt.

Gör rent och polera och vaxa alla dörrgångar, kanterna vid bagaget och under huven, kring tanklocket, i motorrummet och sånt till exempel.

Putsa rutorna, vintersolen kan vara rätt bråkig om det är skitigt.

Göra rent bromsar och snygga till lite, kolla så allt är som det ska.

Tvätta fälgar, kan vara ett jäkla pilljobb...

Sånt kan man alltid göra. Och gör väl för sällan... smile

Du kan också sätta igång att polera sommarfälgarna riktigt ordentligt och förbereda sådant som ska fixas till sommarsäsongen! smile

Inspirationsbild för fälgpolering:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/339505_vptrkd.jpg
Vattnet pärlar så fint på nyvaxade fälgar...

Ha kul! Kram / Ellen smile
Senast redigerat av Vivendi (6 februari 2009)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#10
einherjer skrev:
serva till den ordentligt inför sommaren: byt olja , filter, vxl- lådsolja och bromsvätska - de 2 sistnämnda brukar sällan bli utbytta annars.

Hmm jo det är ju sant. har jag inte ens tänkt på smile men ja statoil har jumöppet till kl 12 så det kanske man kan göra. då kommer den gå som smort =P


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#11
Vivendi skrev:
Rekond och pyssel är ju aldrig fel.

Städa invändigt.

Motortvätt.

Gör rent och polera och vaxa alla dörrgångar, kanterna vid bagaget och under huven, kring tanklocket, i motorrummet och sånt till exempel.

Putsa rutorna, vintersolen kan vara rätt bråkig om det är skitigt.

Göra rent bromsar och snygga till lite, kolla så allt är som det ska.

Tvätta fälgar, kan vara ett jäkla pilljobb...

Sånt kan man alltid göra. Och gör väl för sällan... smile

Du kan också sätta igång att polera sommarfälgarna riktigt ordentligt och förbereda sådant som ska fixas till sommarsäsongen! smile

Inspirationsbild för fälgpolering:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/339505_vptrkd.jpg

Ha kul! Kram / Ellen smile

Ha ha ja det skulle ju gå att göra. men vilket jobbigt jobb =P det vill man vara ute i sommarsolen och jobba med. fast garaget går ju det oxå smile


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
6 februari 2009
#12
...det är ju just för att det är så jobbigt du ska göra en fälg i taget nu, i stället för att sitta och svära över det i sista stund när de ska monteras... tongue

Men servicen som förslogs ovan är också vettig, bytte bromsvätska på min häromdagen. Gör man det regelbundet kan man klara ok och sådant bättre. Min bromsvätska luktade (STANK!) kattpiss, så den var INTE frisk alls. Blev till att byta två av oken också, hade kanske klarat sig om bromsvätskan bytts regelbundet?

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#13
Vivendi skrev:
...det är ju just för att det är så jobbigt du ska göra en fälg i taget nu, i stället för att sitta och svära över det i sista stund när de ska monteras... tongue

Men servicen som förslogs ovan är också vettig, bytte bromsvätska på min häromdagen. Gör man det regelbundet kan man klara ok och sådant bättre. Min bromsvätska luktade (STANK!) kattpiss, så den var INTE frisk alls. Blev till att byta två av oken också, hade kanske klarat sig om bromsvätskan bytts regelbundet?

Kram / Ellen smile

Ja jag har faktiskt ingen aning. detta är första bilen jag "brytt mig om" så jag har aldrig bytit bromsvätska och sånt än haha. har bara haft gamla audi 90 och mazda och såna små "skräp" bilar haha och förresten behöver jag inte bry mig om fälgarna smile har ju bara dom som sitter på nu. och ska ev köpa nya 18" istället till sommaren.

KANSKE ska sälja bilen i vår och köpa en s40 T4 av "torpis" med ca 470 hästar smile det skulle vara lite roligare haha


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
6 februari 2009
#14
Aha... bromsvätskan suger åt sig fukt och kan bli rejält aggressiv, vilket kan gå hårt åt ok och bromsledningar. En stor flaska kostar en hundring, kan vara värt att byta då och då för att förlänga livslängden på ok och ledningar, eftersom de är både dyrare och jobbigare att byta... tongue

Bilen du river med är en ren sommarbil? I så fall lär ju inte problemen jag har som kör året runt med min vara lika påtagliga. Som att man missat tvätta rutorna ordentligt invändig och håller på att fara av vägen när vintersolen kommer fram, eller att det är fullt med gegga i alla dörrgångar... smile

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#15
haha nej det är en helt och hållet ren sommar bil endast utkörd ur garaget när andra bilen måste fixas smile



Sök