Volvo S40 T5 Elfel bagage samt navi

Scorren
10 februari 2009 · 186 Inlägg

Bagageluckan går ej att öppna för hand eller med fjärr, däremot öppnas den om man tar bort minuspolen på batteriet och sätter på den igen....hmm  Funderat på om det är jordfel men hittar ej vart den är jordad, nån som vet??

Navigatorn har sitt eget liv också, ibland funkar den, men oftast är den helt svart med lite svaga flimmerstreck. Första tanken var ju att en kontakt glappar men det kan kanske vara jordfel där också... Vart är den jordad? Vill ju helst slippa riva instrumentpanelen för att leta efter en glappkontakt.

Tack på förhand

Catch me if you can!
Scorren
15 mars 2009 · 186 Inlägg

Jaha, det var ingen som visste... problemen är nu lösta iaf efter många timmars felsökning...
Bagageluckan var det själva knappen som hade kortslutits på nåt sätt..
Så jag köpte bara en ny knapp på skroten, då den inte går att öppna för att byta kablar el. dylikt.

Navigatorn var det FFC-kabeln mellan kretskorten som hade brutits.
Det är den kabeln som är synlig på baksidan av displayen..
Det jävliga med detta är att det är en väldigt speciell kabel som inte går att få tag i, varken på volvo
eller någon av Sveriges elektronikleverantörer... Som inköpare på ett elmotorföretag har jag kontakt med
många leverantörer och ingen kunde få fram denna kabel. Förutom Tyco men jag var inte sugen att köpa
6km kabel som var deras minimum kvantitet vid köp. Hursomhelst hade jag tur att vi har duktiga tekniker
på jobbet som kan en del om elektronik. Han hittade en kabel på Farnell som NÄSTAN var som denna
omöjliga kabel.. Efter slipning och omlödning av 30 poler så passade kabeln och jag har en fungerande
navigator!! smile

Detta gick på 35kr plus fikabröd till vår tekniker = mycket billigare en Volvos pris på en ny display 8500 kr

Catch me if you can!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang