Tvättråd steg för steg

skutte Bilrekonditionerare
10 februari 2009 · 453 Inlägg

Hejsan!

Efter att ha läst itouch's tråd om tvätt och polering tänkte jag skriva en utförlig lista på hur man går tillväga för att tvätta en skitig bil. Jobbar som rekondare så gör enligt följande dagligen och det fungerar alltid lika bra.

1. Lägg på avfettning över hela bilen (ej någon spolning innan). Lägg på nedifrån och upp för att slippa rinningar. Använd alkalisk eller kallavfettning (mer om detta står i itouch's guide)
2. Vänta några minuter så avfettningen får verka.
3. Spola med högtryck och VARMT vatten nedifrån och upp. Håll inte munstycket för nära lacken.
4. Shamponera hela bilen med ett vaxshampo, använd mycket vatten i svampen för att undvika repor.
5. Spola av med kallt vatten uppifrån och ned.
6. torka bilen med sämskinn eller MF dukar.

Gör som sagt såhär dagligen och får aldrig problem med flammor eller repor som vissa beskriver.
Har ni synpunkter eller något att tillföra så gör det.

Senast redigerat av skutte (15 februari 2009)

MVH Rikard
Mr_EmCom Med.lem
10 februari 2009 · 3 759 Inlägg

skutte skrev:
Hejsan!

Efter att ha läst itouch's tråd om tvätt och polering tänkte jag skriva en utförlig lista på hur man går tillväga för att tvätta en skitig bil. Jobbar som rekondare så gör enligt följande dagligen och det fungerar alltid lika bra.

1. Lägg på avfettning över hela bilen (ej någon spolning innan). Använd alkalisk eller kallavfettning (mer om detta står i itouch's guide)
2. Vänta några minuter så avfettningen får verka.
3. Spola med högtryck och VARMT vatten nedifrån och upp. Håll inte munstycket för nära lacken.
4. Shamponera hela bilen med ett vaxshampo, använd mycket vatten i svampen för att undvika repor.
5. Spola av med kallt vatten uppifrån och ned.
6. torka bilen med sämskinn eller MF dukar.

Gör som sagt såhär dagligen och får aldrig problem med flammor eller repor som vissa beskriver.
Har ni synpunkter eller något att tillföra så gör det.

Menar du på allvar att vi ska hälla på avfättning på våra bilar varje dag?

Låter ju jättebra för lacken.. För att inte tala om naturen...

Senast redigerat av Mr_EmCom (10 februari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Torlejf Bilvårdstönt.
10 februari 2009 · 1 109 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

skutte skrev:
Hejsan!

Efter att ha läst itouch's tråd om tvätt och polering tänkte jag skriva en utförlig lista på hur man går tillväga för att tvätta en skitig bil. Jobbar som rekondare så gör enligt följande dagligen och det fungerar alltid lika bra.

1. Lägg på avfettning över hela bilen (ej någon spolning innan). Använd alkalisk eller kallavfettning (mer om detta står i itouch's guide)
2. Vänta några minuter så avfettningen får verka.
3. Spola med högtryck och VARMT vatten nedifrån och upp. Håll inte munstycket för nära lacken.
4. Shamponera hela bilen med ett vaxshampo, använd mycket vatten i svampen för att undvika repor.
5. Spola av med kallt vatten uppifrån och ned.
6. torka bilen med sämskinn eller MF dukar.

Gör som sagt såhär dagligen och får aldrig problem med flammor eller repor som vissa beskriver.
Har ni synpunkter eller något att tillföra så gör det.

Menar du på allvar att vi ska hälla på avfättning på våra bilar varje dag?

Låter ju jättebra för lacken.. För att inte tala om naturen...

Eller så provar du på att läsa ordentligt innan du kommenterar. Han skrev att han jobbar med rekond, och då antar jag att han gör denna procedur varje dag på olika bilar.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Mr_EmCom Med.lem
10 februari 2009 · 3 759 Inlägg

Torlejf skrev:

Mr_EmCom skrev:

skutte skrev:
Hejsan!

Efter att ha läst itouch's tråd om tvätt och polering tänkte jag skriva en utförlig lista på hur man går tillväga för att tvätta en skitig bil. Jobbar som rekondare så gör enligt följande dagligen och det fungerar alltid lika bra.

1. Lägg på avfettning över hela bilen (ej någon spolning innan). Använd alkalisk eller kallavfettning (mer om detta står i itouch's guide)
2. Vänta några minuter så avfettningen får verka.
3. Spola med högtryck och VARMT vatten nedifrån och upp. Håll inte munstycket för nära lacken.
4. Shamponera hela bilen med ett vaxshampo, använd mycket vatten i svampen för att undvika repor.
5. Spola av med kallt vatten uppifrån och ned.
6. torka bilen med sämskinn eller MF dukar.

Gör som sagt såhär dagligen och får aldrig problem med flammor eller repor som vissa beskriver.
Har ni synpunkter eller något att tillföra så gör det.

Menar du på allvar att vi ska hälla på avfättning på våra bilar varje dag?

Låter ju jättebra för lacken.. För att inte tala om naturen...

Eller så provar du på att läsa ordentligt innan du kommenterar. Han skrev att han jobbar med rekond, och då antar jag att han gör denna procedur varje dag på olika bilar.

Mvh. David.

Oj, ja det har du nog rätt i. Ber om ursäkt!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
10 februari 2009 · 798 Inlägg

Här finns mycket bra råd och tips annars http://www.autopower.se/Guider/Bilvardsguiden/

Mr_EmCom Med.lem
10 februari 2009 · 3 759 Inlägg

J-FORSGREN skrev:
Här finns mycket bra råd och tips annars http://www.autopower.se/Guider/Bilvardsguiden/

Det var den jag försökre länka till i den andra tråden..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Static35
12 februari 2009 · 293 Inlägg

ser bra ut smile ska försöka göra rent Mazdan snart den har stått i ett garage och varit damig och varit ute nån gång då o då sätt ljuset  så behöver en ordentlig tvätt på den

Tänkte mest vilken ordning ska man göra

Avfettning
Tvätta av varmt vatten
schamponera bilen
tvätta av kallt vatten
Vax
Polera

tänkte använda sonax produkter för har fått tips av att det är helt okej märke

roll

viccoA
12 februari 2009 · 3 109 Inlägg

Static35 skrev:
ser bra ut smile ska försöka göra rent Mazdan snart den har stått i ett garage och varit damig och varit ute nån gång då o då sätt ljuset  så behöver en ordentlig tvätt på den

Tänkte mest vilken ordning ska man göra

Avfettning
Tvätta av varmt vatten
schamponera bilen
tvätta av kallt vatten
Vax
Polera

tänkte använda sonax produkter för har fått tips av att det är helt okej märke

roll

Nja, vet inte riktigt vad du menar med vax, polera. Menar du vaxa och sen polera av vaxet?

Annars; fin rubbing eller cleaner och sen vax...

skutte Bilrekonditionerare
12 februari 2009 · 453 Inlägg

Static35 skrev:
ser bra ut smile ska försöka göra rent Mazdan snart den har stått i ett garage och varit damig och varit ute nån gång då o då sätt ljuset  så behöver en ordentlig tvätt på den

Tänkte mest vilken ordning ska man göra

Avfettning
Tvätta av varmt vatten
schamponera bilen
tvätta av kallt vatten
Vax
Polera

tänkte använda sonax produkter för har fått tips av att det är helt okej märke

roll

Vaxet lägger du på det sista. polera gör du innan du vaxar, är bilen svårt repig rekomenderar jag finrubbing. Alltså finrubbing, polera med en lättare polish, sen vax. Annars ser det bra ut

MVH Rikard
Peking_tjej
12 februari 2009 · 82 Inlägg

Jag jobbar oxå på recond o vi gör enligt följande:

1. Lägg på avfettning över hela bilen (ej någon spolning innan).
och lägg på fälgmedel.
2. Spola med högtryck och Kallt vatten . Håll inte munstycket för nära lacken.
3: Kärmedel, om det behövs
4. Låt verka några minuter
5. Spola av ordentligt
5. Shamponera hela bilen med ett vaxshampo, använd mycket vatten i svampen för att undvika repor.
6. Spola av med kallt vatten uppifrån och ned.
7. torka bilen med sämskinn eller MF dukar.

Sen är det bara att polera eller rubba om det behövs.
Sist vaxa

Viktigt att du inte har någon kära kvar på bilen när du börjar tvätta, för har du det kommer du bara att smeta ut det på lacken

Har men en nu vaxad bil skall man undvika avfettning dom första tvättarna efter.

Senast redigerat av Peking_tjej (12 februari 2009)

Alex_Ghas
12 februari 2009 · 73 Inlägg

då har jag en fråga gällande detta hur ofta ska jag vaxa samt polera???? jag brukar tvätta 1ggn i veckan tack på förhan

oberoende är att vara beroende av oberoende :)
Saab 93 Aero "Emma" (2001)
Bramstedt Putsbög?
13 februari 2009 · 200 Inlägg

Kan fylla i hur vi gör..

1. Lägg på avfettning över hela bilen (ej någon spolning innan). Använd alkalisk eller kallavfettning.
2. Spruta avfettning i motorutrymmet
3. Spruta Supersafe i dörrar (där det är skitigt såklart) samt hjulhus.
4. Spruta fälgrent på fälgarna (vid behov tjärlösa)
5. Vänta några minuter så avfettningen får verka.
6. Spola med högtryck och VARMT vatten nedifrån och upp. Håll inte munstycket för nära lacken.
7. Shamponera hela bilen med ett shampo.
8. Tvätta fälgarna, vid behov lägg på ett nytt lager fälgrent
9. Spola av med kallt vatten uppifrån och ned.
10. Torka bilen med sämskinn, även i dörrarna.

Därefter dags för allt hokuspokus, allt olika beroende på arbete som skall/behövs utföras på varje bil

MVH

Soulweeper stray dog
13 februari 2009 · 197 Inlägg

Varför ska man spola av med högtryck , "nedifrån och upp"?

......... att jag ens orkar bry mig......
Turbomatte Lackerare/Rekondare
13 februari 2009 · 834 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

skutte skrev:
Hejsan!

Efter att ha läst itouch's tråd om tvätt och polering tänkte jag skriva en utförlig lista på hur man går tillväga för att tvätta en skitig bil. Jobbar som rekondare så gör enligt följande dagligen och det fungerar alltid lika bra.

1. Lägg på avfettning över hela bilen (ej någon spolning innan). Använd alkalisk eller kallavfettning (mer om detta står i itouch's guide)
2. Vänta några minuter så avfettningen får verka.
3. Spola med högtryck och VARMT vatten nedifrån och upp. Håll inte munstycket för nära lacken.
4. Shamponera hela bilen med ett vaxshampo, använd mycket vatten i svampen för att undvika repor.
5. Spola av med kallt vatten uppifrån och ned.
6. torka bilen med sämskinn eller MF dukar.

Gör som sagt såhär dagligen och får aldrig problem med flammor eller repor som vissa beskriver.
Har ni synpunkter eller något att tillföra så gör det.

Menar du på allvar att vi ska hälla på avfättning på våra bilar varje dag?

Låter ju jättebra för lacken.. För att inte tala om naturen...

Ingen fara att avfetta varje dag inget som lacken tar stryk av, men håller man på att smeta på wax på bilen så försvinner ju det. Bättre att lägga ett avfettnings beständigt lackskydd på bilen så det håller för att tvätta bort salt och tjära som sätter sig.

skutte Bilrekonditionerare
14 februari 2009 · 453 Inlägg

Verkar som att alla rekondare gör på ungefär samma vis. Men Bramstedt, avfettar ni motorrummet vid en vanlig tvätt? Vi gör det endast om det är beställt eller vid helrek.

MVH Rikard
jocke_gronberg
15 februari 2009 · 4 586 Inlägg

jag brukar tvätta bilen med vanlig slang då det är allt för lätt att komma för nära med högtryckstvätten.

Senast redigerat av jorre83 (15 februari 2009)

itouch
15 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Jag brukar spola bilen med högtryck efter avfettningen och avslutningsvis efter svampningen skölja av den med rinnande vatten från slang.

VectraGTS
15 februari 2009 · 123 Inlägg

skutte skrev:
Verkar som att alla rekondare gör på ungefär samma vis. Men Bramstedt, avfettar ni motorrummet vid en vanlig tvätt? Vi gör det endast om det är beställt eller vid helrek.

Tja,jag jobbar som rekondare hus FBR service i Lidköping,vi tvättar motorerna bara om det är helrekond eller kundens önskemål. Om vi gör lackkonservering (Diamont Brite) då ingår motor tvätt och klädsel impregnering + rain screen.

Vectra OPC
Audi S4 (1992)
skutte Bilrekonditionerare
15 februari 2009 · 453 Inlägg

VectraGTS skrev:

skutte skrev:
Verkar som att alla rekondare gör på ungefär samma vis. Men Bramstedt, avfettar ni motorrummet vid en vanlig tvätt? Vi gör det endast om det är beställt eller vid helrek.

Tja,jag jobbar som rekondare hus FBR service i Lidköping,vi tvättar motorerna bara om det är helrekond eller kundens önskemål. Om vi gör lackkonservering (Diamont Brite) då ingår motor tvätt och klädsel impregnering + rain screen.

Lägger ni lackkonserveringen med spruta eller med trissa som ett vanligt vax?

MVH Rikard
DusanMandick Random Hero
15 februari 2009 · 4 047 Inlägg

du e noga me o spola bilen nerifrån o upp, men inte o ta avfettningen nerifrån o upp, börjar man längst upp på en smutsig saltig bil o de rinner neråt så får du jobba extra för o få bort de fula rinningarna, så lägg gärna till o ta på avfettingen nerifrån o upp

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang