Tvättråd steg för steg

skutte Bilrekonditionerare
10 februari 2009 · 453 Inlägg

Hejsan!

Efter att ha läst itouch's tråd om tvätt och polering tänkte jag skriva en utförlig lista på hur man går tillväga för att tvätta en skitig bil. Jobbar som rekondare så gör enligt följande dagligen och det fungerar alltid lika bra.

1. Lägg på avfettning över hela bilen (ej någon spolning innan). Lägg på nedifrån och upp för att slippa rinningar. Använd alkalisk eller kallavfettning (mer om detta står i itouch's guide)
2. Vänta några minuter så avfettningen får verka.
3. Spola med högtryck och VARMT vatten nedifrån och upp. Håll inte munstycket för nära lacken.
4. Shamponera hela bilen med ett vaxshampo, använd mycket vatten i svampen för att undvika repor.
5. Spola av med kallt vatten uppifrån och ned.
6. torka bilen med sämskinn eller MF dukar.

Gör som sagt såhär dagligen och får aldrig problem med flammor eller repor som vissa beskriver.
Har ni synpunkter eller något att tillföra så gör det.

Senast redigerat av skutte (15 februari 2009)

MVH Rikard
Mr_EmCom Med.lem
10 februari 2009 · 3 759 Inlägg

skutte skrev:
Hejsan!

Efter att ha läst itouch's tråd om tvätt och polering tänkte jag skriva en utförlig lista på hur man går tillväga för att tvätta en skitig bil. Jobbar som rekondare så gör enligt följande dagligen och det fungerar alltid lika bra.

1. Lägg på avfettning över hela bilen (ej någon spolning innan). Använd alkalisk eller kallavfettning (mer om detta står i itouch's guide)
2. Vänta några minuter så avfettningen får verka.
3. Spola med högtryck och VARMT vatten nedifrån och upp. Håll inte munstycket för nära lacken.
4. Shamponera hela bilen med ett vaxshampo, använd mycket vatten i svampen för att undvika repor.
5. Spola av med kallt vatten uppifrån och ned.
6. torka bilen med sämskinn eller MF dukar.

Gör som sagt såhär dagligen och får aldrig problem med flammor eller repor som vissa beskriver.
Har ni synpunkter eller något att tillföra så gör det.