Lön som svetsare?

MrTegefeldt Stålverksarbetare
12 februari 2009 · 372 Inlägg

Tjena!

Jag går i funderingarna på att plugga nu... Jag är jätte intresserad av att bli svetsare men vill veta lite mer vad man kan tjäna. Jag vet att det skilljer beroende på vad man svetsar och vilka licenser man har.
Men vad tjänar Du som svetsare?

Mvh Jocke

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Muttley
12 februari 2009 ·

Hade 116 i timmen men de var inte bara som svetsare. De dubbla på helgerna och jag jobba mycket över då. Inte utbildad svetsare.



EDIT skrev fel.

Senast redigerat av tkd_rille (12 februari 2009)

MrTegefeldt Stålverksarbetare
12 februari 2009 · 372 Inlägg

Okey, det är ju riktigt bra smile
Ska kolla med Arbetsförmedlingen vad dom kan erbjuda tongue

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Sarge
12 februari 2009 · 2 337 Inlägg

Har ett par polare som jobbar som svetsare i Norge på oljeriggar motsv. De som jobbar i hamnen drar in runt 40-50000 i månaden, de som jobbar offshore har väl en 20-30000 till. Bra pengar, men de har inget liv förutom jobbet. Sen är det väl knappast någon standardlön som man hamnar på de första åren, de har varit med ett tag.

JockeRX7 KTM 660
12 februari 2009 · 537 Inlägg

Jobba som svetsare på oljerigg eller som undervattens svettsare ger grymt bra pengar.
Men det är riktigt hårda och tuffa skift. Man har nog heller inte så mycket fritid kan ja tänka mig.
Sen för att få dom jobben behövs riktigt bra meriter.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Martin 9-3 Fisketokig
12 februari 2009 · 2 997 Inlägg

Sarge skrev:
Har ett par polare som jobbar som svetsare i Norge på oljeriggar motsv. De som jobbar i hamnen drar in runt 40-50000 i månaden, de som jobbar offshore har väl en 20-30000 till. Bra pengar, men de har inget liv förutom jobbet. Sen är det väl knappast någon standardlön som man hamnar på de första åren, de har varit med ett tag.

Det där måste ju vara rena pengar efter skatt?

Blev erbjuden ett jobb som medhjälpare till ett bygge som skulle ge 48.000:- /mån innan skatt.
(300:- timmen x 8 timmar om dagen x 20 dagar i månaden)
Då är det jobb helt utan utbildning och boende ingick.

Duktig "olje-svetsare" i Norge har väl årslön på bra precis miljonen brutto trots bra semestrar och inarbetning för att åka hem tors/fre-söndag ibland.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Holme
12 februari 2009 · 1 417 Inlägg

Det kommer ta många år för honom att hamna i norge, så lite mer relevanta löner är nog lämpligt.
När jag började som hantlangare 2005 hade jag 110:-/h. Men då var jag 18 också.
Idag har jag 130-140, beroende på firma. Mycket hänger på det, vilka du jobbar åt.
Och vad du kan spelar också in, ju mer du kan, ju bättre firma kan du jobba åt såklart.
Något mer du vill veta?

EDIT:
Kan lägga till det är resjobb jag pratar om nu. På en verkstad har man nog inte lika bra, men å andra sidan är du hemma halv fem varje dag.

Senast redigerat av Holme (12 februari 2009)

Sarge
12 februari 2009 · 2 337 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Sarge skrev:
Har ett par polare som jobbar som svetsare i Norge på oljeriggar motsv. De som jobbar i hamnen drar in runt 40-50000 i månaden, de som jobbar offshore har väl en 20-30000 till. Bra pengar, men de har inget liv förutom jobbet. Sen är det väl knappast någon standardlön som man hamnar på de första åren, de har varit med ett tag.

Det där måste ju vara rena pengar efter skatt?

Blev erbjuden ett jobb som medhjälpare till ett bygge som skulle ge 48.000:- /mån innan skatt.
(300:- timmen x 8 timmar om dagen x 20 dagar i månaden)
Då är det jobb helt utan utbildning och boende ingick.

Duktig "olje-svetsare" i Norge har väl årslön på bra precis miljonen brutto trots bra semestrar och inarbetning för att åka hem tors/fre-söndag ibland.

Yes, det är efter skatt. Tre veckors arbete per månad, boende i Norge ingår och fria resor.

Evelina
12 februari 2009 · 1 Inlägg

Jag drar "bara" in 21'700:- på mitt jobb. Men då är det ett 7-15.30 jobb, 10 minuter hemifrån.
Licenssvetsare inom kärnkraftsindustrin.

Ellertz Norrlänning
12 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Sarge skrev:
Har ett par polare som jobbar som svetsare i Norge på oljeriggar motsv. De som jobbar i hamnen drar in runt 40-50000 i månaden, de som jobbar offshore har väl en 20-30000 till. Bra pengar, men de har inget liv förutom jobbet. Sen är det väl knappast någon standardlön som man hamnar på de första åren, de har varit med ett tag.

Det är nog ytterst få som nånsin kommer upp i de pengarna. Men är man grymt duktig på det man gör kan man tjäna fina pengar i de flesta branscher.

Ingenjörerna på riggarna har ju en 100 netto i månaden vissa av dom.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
MrTegefeldt Stålverksarbetare
23 februari 2009 · 372 Inlägg

Detta låter bra smile Så länge man inte ligger under 100kr/timmen så är jag nöjd tongue
Hehe, skämt och sido. Lönen är ju klart inte allt (men ändå mycke), man ska ju trivas med det man gör och på stället man jobbar också.
Tack för alla svaren smile

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
von_blad
23 februari 2009 · 461 Inlägg

Jag fick ut 20k i månaden, men då var jag inte fullbetald och 4k var reseersättning.

Var då inhyrd på ett företag.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
7mgte Cnc operatör, Dykare
24 februari 2009 · 23 Inlägg

De Svetsare som jag har jobbat ihop med här i norge har haft ut mellan, 35k och 45k svenska kroner och då har de varit uthyrda från Sverige. De har inte alla varit duktiga, en del har varit hygggligt gröna. De brukar kräva att de har en licens minst. Fast det är ju olika från företag. De största pengarna inom Svetsning i Norge är Undervattens svetsning, sen offshore och sist på land. Offshore brukar ligga på samma pengar som på land fast dom jobbar 2v och e ledig 2v. Problemet nu i Norge är att jobben börjar ta slut sad

/Johan

Danne8331
25 februari 2009 · 649 Inlägg

Vad brukar man få ha för poäng att komma in på en sån linje?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
MrTegefeldt Stålverksarbetare
25 februari 2009 · 372 Inlägg

Den utbildningen jag ska söka är en såkallad KY-utbildning.
Det är en eftergymnasial utbildning där dom inte kollar på betyg utan efterfrågan. (Om jag har fattat det rätt)

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
PlumCrazy
24 mars 2009 · 881 Inlägg

Det finns ju Europasvetsare - TIG, Europasvetsare - MMA, Europasvetsare - MIG/MAG.

Alla är KY-utbildningar.

Frågan är då vilken man ska gå?

Vilken är metod är mest efterfrågad?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
MrTegefeldt Stålverksarbetare
24 mars 2009 · 372 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Det finns ju Europasvetsare - TIG, Europasvetsare - MMA, Europasvetsare - MIG/MAG.

Alla är KY-utbildningar.

Frågan är då vilken man ska gå?

Vilken är metod är mest efterfrågad?

Det utbildningen jag ska söka till är Internationellsvetsare (Europasvetsare? Samma sak?)
Och där kan man välja vilka kurser man vill gå:

"Valbara kurser
FÖRDJUPNING MANUELL METALLBÅGSVETSNING AV HÖRN OCH STUMSVETSAR    

6p
FÖRDJUPNING MANUELL METALLBÅGSVETSNING    

6p
FÖRDJUPNING MANUELL METALLBÅGSVETSNING RÖR     

6p
FÖRDJUPNING MIG/MAG-SVETSNING KÄLSVETSAR    

7p
FÖRDJUPNING MIG/MAG-SVETSNING STUMSVETSAR    

6p
FÖRDJUPNING MIG/MAG-SVETSNING RÖR    

5p
FÖRDJUPNING TIG-SVETSNING KÄLSVETSNING    

3p
FÖRDJUPNING TIG-SVETSNING STUMSVETSAR    

3p
FÖRDJUPNING TIG-SVETSNING STUMSVETSAR RÖR    

3p
PLÅTBEARBETNING     

5p
Av valbara svetskurser skall minst 25 poäng väljas. Dessa 25 poäng tillsammans med de gemensamma kurserna (23 KY-poäng) ger 48 KY-poäng
"
Klippt ifrån utbildningsplanen

...Och samma sak för mig, vad ska man välja? tongue

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
von_blad
24 mars 2009 · 461 Inlägg

Satsar du på att lära dig svetsa rör bra (med TIG och pinne) så kommer du alltid ha jobb, är stor efterfrågan, men inget företag kan tänka sig att lära upp nya förmågor.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
dcay Licenssvetsare
27 mars 2009 · 927 Inlägg

Toyotagalen skrev:
Vad brukar man få ha för poäng att komma in på en sån linje?

Tror det var runt 85 när jag sökte , inga höga siffror med andra ord.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
7 maj 2009 · 5 042 Inlägg

210:- /tim + traktamente!

Det du ska börja satsa som är resemontör i början så du får in ditt namn lite här o var i landet !

C H E V R O L E T <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang