1751
Sök

Se upp för airbags stölder!

PKW
115 Inlägg
14 mars 2009
corrado g60 komp ras skrev:
Kan det vara nåt ?
Hittat på blocket !

http://www.blocket.se/vi/19632137.htm?ca=18_s

verkar ju lite suspekt att ha massa airbags till olika bilar.. :p.S

14 mars 2009
Miztr skrev:
corrado g60 komp ras skrev:
Kan det vara nåt ?
Hittat på blocket !

http://www.blocket.se/vi/19632137.htm?ca=18_s

verkar ju lite suspekt att ha massa airbags till olika bilar.. :p.S

Precis om det var företag elle skrot så skulle man inte misstänka nåt men en privar person med så många airbags är ju lite skumt !
Nån kanske känner igen eller känner sig berörd ?Så kan de kolla upp det !
Här är tel nr iaf !
060572750   0738174733 Kallar sig KAI !

I got Dubs!
2 423 Inlägg
14 mars 2009
jag har oxå några airbags.
så ni kan lägga ut mitt nummer med.
dock har jag inte stulit dom.

Avstängd
56 Inlägg
14 mars 2009
MrNinja skrev:
Blir den första som vågar fråga men hur fan kan dom rippa en kod så dom kan öppna 30 bilar?

Finns det någon generell kod som öppnar alla bilar eller? Typ som postkod för portar i hus?

Känns jävligt snopet nu när man har ny bil och tror man är så säker som de bara kan gå tongue

Undrar också hur gör dom det ?

16 197 Inlägg
14 mars 2009
Corleone-rider skrev:
MrNinja skrev:
Blir den första som vågar fråga men hur fan kan dom rippa en kod så dom kan öppna 30 bilar?

Finns det någon generell kod som öppnar alla bilar eller? Typ som postkod för portar i hus?

Känns jävligt snopet nu när man har ny bil och tror man är så säker som de bara kan gå tongue

dom har ju självklart en "kontakt person" som kan fixa kodade nycklar.. inget e ju omöjligt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

947 Inlägg
15 mars 2009
iceman_21 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Dom får sälja airbags..
Dock så får bilen som man plockar ur ej vara krockad eller liknande!
Sen när dom byter airbag så kollar dom ju den så inga lampor tänds + med data utrustning. Har själv jobbat på bilskrot med verkstad.

Dom flesta - 99% av bilarna som kommer in på en demontering är juh krockade.
Sen när det gäller släcka airbaglampan, så byter man juh bara styrdon så är det klart.

Köper man en komplett inredning med ratt så får man tydligen köpa med airbagen. Jag köpte en komplett inredning till s70 för jag skulle byta från 850 och det var inga problem. Killen på skroten varnade mig dock om hur farlig en airbag var och han berättade hur jag skulle göra för att inte få den att smälla.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
15 mars 2009
hade jag kommit ut en morgon och sett att jag haft inbrott i bilen, och det enda dem tar är ratten? jag hade nog blivit så förvånad att jag gått tillbaka in och lagt mig ett par timmar och sedan gått ut igen tongue

men visst fan kan det finnas marknad för sånt där som ni säger, folk som köper krockade bilar. lär nog inte gå att få nypris på dem kanske, men va fan har man inte betalt något för den så är ju allt vinst.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

130 Inlägg
15 mars 2009
Vi hade för några månader sen problem med samma sak på jobb bilarna, har ett par mercedes vito av senare årsmodell, och dom knackar den lilla rutan fram vid sidobackspegeln, sen tar dom metodiskt isär alla saker på ratten, dom bryter o bänder inte sönder nånting.

Detta hände på kollegans Vito 2gånger på lika många veckor, då installerade han larm och satte i en stor jävla krycka, sen dess har inget hänt.

Jo juste dom tog stereofronten första gången oxå.. de va ju nån budget variant av alpine imonterat från scratch, men dom lämnade resten orört, och försökte inte ta sig in bak i skåpet.

Så garanterat är dom ute efter en enda sak. bastards.

1 010 Inlägg
15 mars 2009
när ja tog lappen för två år sen så var en av dom jag körde halkbana med gammal polis.

Är tydligen inte helt ovanligt att airbags används av tjuvar för att spränga upp lås osv.

I airbagen är det en rätt kraftig laddning som urplockad kan användas till lite allt möjligt..

iceman_21
16 mars 2009
850_GLT skrev:
iceman_21 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Dom får sälja airbags..
Dock så får bilen som man plockar ur ej vara krockad eller liknande!
Sen när dom byter airbag så kollar dom ju den så inga lampor tänds + med data utrustning. Har själv jobbat på bilskrot med verkstad.

Dom flesta - 99% av bilarna som kommer in på en demontering är juh krockade.
Sen när det gäller släcka airbaglampan, så byter man juh bara styrdon så är det klart.

Köper man en komplett inredning med ratt så får man tydligen köpa med airbagen. Jag köpte en komplett inredning till s70 för jag skulle byta från 850 och det var inga problem. Killen på skroten varnade mig dock om hur farlig en airbag var och han berättade hur jag skulle göra för att inte få den att smälla.

Som sagt var... finns olika demonteringar som tolkar regler/lagar..osv olika smile

/

I brist på annat :)
526 Inlägg
22 mars 2009
Detta med airbag-stölder har väl pågått i en tid.... Vet att under värdetransportrånen så användes airbags för att spränga transporterna, fråga mig inte hur, men de blev tydligen en kraftig bomb om de seriekopplas.

Morsan har blivit av med 2 airbags på mindre än en månad (~20 mil ifrån varje stöldplats) så hon har börjat låsa med rattlås....

OEM <3
6 957 Inlägg
22 mars 2009
Syrrans sambo blev av med sin i höstas, plus bilstereon. (Audi original)
Deras granne blev av med sin för 3:e gången på 1 år..

Bilar dom var ute efter då var nyare V.A.G, BMW, Volvo och Saab
Senast redigerat av Bjork (22 mars 2009)

OEM <3

Avstängd
285 Inlägg
22 mars 2009
evilaudio skrev:
_Patrik skrev:
Förra sommaren hade vi samma problem här i Lidköping men då tog dom bara ur BMW

varför snor man en airbag??   dom kopplar man ju iaf bara bort så..haha

undrar jag med, vem faan snor en AIRBAG!? visst om ngn blir sugen på själva ratten men..

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
22 mars 2009
När jag jobbade på Hugo Eriksson Bil AB utanför Lindesberg i Örebrolän så hade dom också airbags stölder. Det var jag som upptäckte att dom hade varit och rotat i bilarna. Jag jobbade då som rekondare och skulle tvätta av en bil när jag märkte att airbagen var urtagen. Det var då ett ca 10 tal bilar på inhängnad gård med taggtråd över stängsel som blivit bestulna. Och då enbart airbagen i nya bilar.
Firman samt polisen kom fram till att det var tyskar som hade varit där natten innan..
Dom sälj i Tyskland eller stoppas i andra bilar.. Finns tydligen ligor som tjänar bra på det...

Mvh
Senast redigerat av Mr_M_ (22 mars 2009)

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

1 237 Inlägg
22 mars 2009
tur att man inte har aibag tongue synd så finns det dumma tjuvar som inte vet det.

31 Inlägg
25 mars 2009
ca 35 nya bilar "ford focus" blev stulna på airbags plus krossad sidoruta i höstas  norr om sthlm o sedan efter ett tag enbart stereo,lampor så ngt beställningsjobb kan man lugnt säga det var. Var ej kul o göra dessa bilar sedan kan jag säga..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 mars 2009
man kan ju göra som jag, stoppa i en trasig airbag ratt, men som ser hel ut, o sen när dom skruvar loss de blir de snopna, utav att bara se ett tomrum inne i ratten med en lapp eller något big_smile ahha lol

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
20 april 2009
Funkiee skrev:
man kan ju göra som jag, stoppa i en trasig airbag ratt, men som ser hel ut, o sen när dom skruvar loss de blir de snopna, utav att bara se ett tomrum inne i ratten med en lapp eller något big_smile ahha lol

Jobbigt om du skulle smälla

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

62 Inlägg
20 april 2009
evilaudio skrev:
Corleone-rider skrev:
MrNinja skrev:

dom har ju självklart en "kontakt person" som kan fixa kodade nycklar.. inget e ju omöjligt.

Man behöver inte ha en kontaktperson. Många lås kan man knäcka på plats inom en kvart med hjälp av en dator och lite annan utrustning. Man behöver inte ens göra det när man vill låsa upp bilen. Man kan göra det i förväg om bilen står parkerad på ett annat håll. Sen skriver man bara upp registreringsnr och tar reda på var bilens ägare bor. Sen kan man åka och öppna bilen när man vill.

På lite mer avancerade lås så går inte det för det finns för många kombinationer att testa, nyare lås har flera miljarder kombinationer som måste testas. Då kan man istället vara i närheten när någon låser/låser upp sin bil. Eftersom radiovågor skickas åt alla håll så kan man snappa upp dem enkelt. Ju fler koder man snappar upp ju lättare blir det att ta reda på vilken kod som är den rätta. Sen kör man bara koderna några timmar i ett litet datorprogram för att ta reda på vilken krypteringsnyckel som används för just denna bil. Sen kan man låsa upp bilen. Det är precis som att knäcka ett trådlöst nätverk som man har till datorn hemma. Skillnaden är att biltillverkarna ligger långt efter nätverksbranschen.

Sen finns också den enklare metoden när man stör ut hela frekvensområdet samtidigt som personen ska låsa sin bil. Man tror man låste bilen men den är fortfarande olåst.

Sök