Hej! Fick inte ta på någon på vv som kunde svara på min fråga då de e lördag, men behöver man som handledare för CE övningskörning gå någon kurs för att bli godkänd? vad jag kan se på körkortsportalen verkar det bara gälla personbil<? tacksam för svar!
Här har du lite som kan hjälpa eller? Om du har CE, jag misstänker att det är samma regler som hanledare med B körkort. Eftersom du har kunskap med CE, det skulle inte finnas några problemer. Privat övningskörning: Vid privat övningskörning krävs, oavsett vilken behörighet det gäller, att körningen sker under uppsikt av en godkänd handledare. Ansökan om godkännande som handledare ska göras hos länsstyrelsen på en särskild blankett (”Ansökan om godkännande som handledare”) och sändas till länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd eller, om man inte är folkbokförd i Sverige, till länsstyrelsen i det län där man vistas. Blanketten kan beställas via e-post: vagverket.webbutiken@vv.se. Den finns även hos polisen, länsstyrelserna och Vägverkets förarenhetskontor samt på www.vv.se och www.korkortsportalen.se. Kraven för att godkännas som handledare vid privat övningskörning finns i 7 § och lyder: ************** Här har du hela sida som du kan gå genom http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … ava_18.pdf
Senast redigerat av alain (14 februari 2009)
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Vid privat övningskörning krävs, oavsett vilken behörighet det gäller, att körningen sker under uppsikt av en godkänd handledare. Så det är samma regler som vid B kort vad gäller handledare.
Vid privat övningskörning krävs, oavsett vilken behörighet det gäller, att körningen sker under uppsikt av en godkänd handledare. Så det är samma regler som vid B kort vad gäller handledare.
Nej det är det inte. För att bli handledare för B måste handledaren gå en tretimmars utbildning på en trafikskola. Så kallad handledarutbildning. Detta gäller endast för B. annars gäller samma regler.
Nej det är det inte. För att bli handledare för B måste handledaren gå en tretimmars utbildning på en trafikskola. Så kallad handledarutbildning. Detta gäller endast för B. annars gäller samma regler.
Hursom så måste länstyrelsen godkänna den som ska vara handledare.