Spillolja balkar hålrum med mera.

Redreamer
14 februari 2009 · 15 Inlägg

Har Spilloljat balkar och övriga skrymslen på min gamla pärla fast jag undrar lite
om det finns något bättre.
Finns ju mycket produkter som ska vara lättflytande men
om man ser på en spilloljad bil så ser man verkligen hur oljan tränger fram inifrån
oljade balkar på de mest tänkbara skrymslen medans ja får kännslan att vanligt
rostskydd bara träffar en yta och sedan rinner ner utan att riktigt sprida sig.

Någon som har funderat eller vet mer?

De ska vara gliiid ;)
P_H Elektriker
14 februari 2009 · 109 Inlägg

Bilprovningen rekomenderade mej att olja (spillolja) in en del balkar på en bil jag hade innan.

einherjer
14 februari 2009 · 587 Inlägg

tectyl å rå linolja blandat brukar jag använda.

Muttley
15 februari 2009 ·

P_H skrev:
Bilprovningen rekomenderade mej att olja (spillolja) in en del balkar på en bil jag hade innan.

Lustigt. För de är inte direkt lagligt om man kör på vattenskyddat område. Kan hända att man få böter om man har spillolja under bilen.

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
15 februari 2009 · 6 473 Inlägg

Redreamer skrev:
Har Spilloljat balkar och övriga skrymslen på min gamla pärla fast jag undrar lite
om det finns något bättre.
Finns ju mycket produkter som ska vara lättflytande men
om man ser på en spilloljad bil så ser man verkligen hur oljan tränger fram inifrån
oljade balkar på de mest tänkbara skrymslen medans ja får kännslan att vanligt
rostskydd bara träffar en yta och sedan rinner ner utan att riktigt sprida sig.

Någon som har funderat eller vet mer?

jag vet att det kan rosta nåt så fruktansvärt av fel sorts "spillolja" wink för spillolja är ju gammal smutsig olja. big_smile vet farsans en jobbarkompis tog spillolja från nån maskin på sitt jobb... den bilen var utrostad på mindre än ett år... vad har du använt?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
sir_daniel www.kudoz.se
15 februari 2009 · 3 802 Inlägg

är ju svavel i bränslet och det samlas ju upp tillsammans med annan sot i spilloljan och med vatten och ev. salt så blir det en perfekt grogrund för rost...

bättre att ta ny olja och spruta om du nu vill ha olja under bilen, men finns bättre medel tex linolja

alexxe En gång till nu
15 februari 2009 · 760 Inlägg

gammal motorolja är agressivt mot alla material, snacka som hastigast med en oljegubbe på en oljeaffär när ja skulle skaffa olja te min 1500 motor till vw, han sa att de är bäst å byta innan man ställer av bilen så den får ny fräsch å inte lika agressiv olja sig när den inte används under vintern.

detta är säkert marginelt aggressivt mot motor och dylikt men likt ändå agressivt...
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
soyd
15 februari 2009 · 1 853 Inlägg

Finns ju någon speciell hålrums olja för baljor och dylikt på burk med typ 1meters slang mustycke för att komma åt lite varstans... den ska tydligen vara bra... den är väldigt rinnande först sedan härdar den till lite och lägger sig som ett skyddande lager...

Redreamer
15 februari 2009 · 15 Inlägg

Uch, nu blev man ju nervös över det där med aggresiv olja yikes
Jaja, får ta och skaffa lite riktiga saker tror ja.
Det e olja från diverse oljebyten på vanlig bil. syntet och mineral
blandat i en stor hink typ.... roll

Senast redigerat av Redreamer (15 februari 2009)

De ska vara gliiid ;)
caromania Forummoderator
17 februari 2009 · 9 296 Inlägg

einherjer skrev:
tectyl å rå linolja blandat brukar jag använda.

x2.

Vill bara varna för spillolja. Det är extremt hälsovådligt för den som arbetar med det. Massor med cancerogena ämnen. Det är nog ingen fara om man gjort det någon gång, men om man guckar på det varje höst så är risken stor att man inte är med på sin egen höst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mr-Crd Hårdast
17 februari 2009 · 143 Inlägg

olja har dessutom en tendens att lösa upp de pvc baserade orginal skyddet som ligger över karossskarvar mm. under bilen..

finne-83
20 februari 2009 · 236 Inlägg

de finns tunflytande rostskydds medel från mercasol och rost skyddsmedlet lägger sig överallt för mönstycket man sprutar med kommer materialet ut 180/360grader de finns så många olika ....kolla min tråd om rostskydds behandlingar

de kostar att ligga på topp...
Volkswagen Caddy 1.9TDI "Blue Baron" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang