Har fått en hel del förfrågningar om att göra en Projekts tråd.. Så här kommer den:
I Oktober körde jag och en polare till Västerås för att köpa den billigaste Supran på blocket som var manuell.. Tanken var att montera på ett widebody paket och skrämma upp motorn till ca 600hk.. Men som med allt annat jag börjat rota i så spåra det ur.. Ca en vecka efter köpet så fick jag tillgång till en lite större garageplats än mitt eget garage och bilen börjades plockas isär.. Veckan efter så var motor, växellåda, inredning mm urplockat och ett paket från England var beställt.. när jag väl fick paketet insåg jag att det inte var nån höjdare.. Så jag körde iväg och köpte 12kg väv och 20kg polyesterplast och satte igång med breddningen så som jag ville ha det.. Nu är projektet i full gång och ska förhoppningsvis vara klar tills Elmia..
Här e en liten spec:
Singelgrenrör Turbo Holset hx55 med 19 avgas hus Wastegate HKS IC modell stor Dump dubbeltratt Mirrafräsning av topp Crower ventilfjädrar 264 HKS kammar in och avgas Ställbara kamhjul Annat insug ( typ Veilside ) Fuelrail HKS 1000cc Spridare 1000hk bränslepump Luftfilter ARP bultar Ny vattenpump och oljepump Oil relokation kitt Oljekylare TRD termostat Rör och slangar 4" downpipe sen 3" resten Shortshifter Tuning eller race stolar Nya dörrsidor Lackad instrumentpanel Baksätet ska bort Halvbur i polerat rostfritt Mätare i A stolpen och övre handsfack Eurospec bromsar fram och bak med slitsade skivor och redstuff belägg 19" 11,5" bak 305/25/19 19" 9,5" fram 265/30/19
penslat på lite gelcoat.. visste ju inte riktigt hur jag skulle gå till väga
ett lager väv bara så jag skulle kunna forma det som jag ville
Jaha idag har man spacklat färdigt fronten.. Tog en jäkla tid och det är så jä*la tråkigt.. Har hållt på med mina intag till bakbroms kylningen.. inte lätt att göra dom identiska på frihand.. men det närmar sig.. och även det tar en jä*la tid och det känns som man inte kommer någonstans.. Dax att lägga på två lager väv på tordag och då kommer det lite nya bilder..
Lite nya bilder.. Har till sist blivit klar med luft intagen till bromsarna bak, batteriet tog slut i telen så jag fick inte tagit några bilder på dom.. Men bilder på fälg och däck fick jag tagit innan nallen dog.. Fälgarna provmonterades och mättes upp.. Sen körde jag och lämna 2 av dom på breddning..
Jaha då har man hållt på att gjuta idag.. Igår satte jag små remsor vid alla skarvar mellan plåt och breddning.. Sen blev det ett kg spackel runtom på behövliga ställen efter en nerslipning.. Och efter en massa slipande igen så la jag på ett lager väv till.. I morgon blir det slipa och spackla hela dagen.. Plus lite demontering av dörrar och svetsa färdigt bagageluckan så jag kan köra dom till lackaren på måndag.. Och på torsdag middag ska bilen till lackaren.. Ska bli jävligt nice :o) Några bilder tog jag och dom kommer här:
Då har man slipat och spacklat hela denna dagen också.. Nu är all spackling klar och efter det så la jag på ett lager med pollyesterplast för att täcka alla grova repor.. Sen blev det lite mer rensning i motorrumet.. Och i morgon ska jag svetsa igen alla hål i motorrumet.. Jag e ganska taggad för att se bilen lackad.. 2 dagar kvar
Ja det känns bra Nu hoppas jag bara att fälgarna blir klara så jag kom få dom lackade.. Mycket montering framför mig nu.. Tråkigaste biten är elen som ska dras om.. många många timmars arbete som inte syns..
Inredningen kommer att lackas Grafitgrå met med inslag av bilens färg.. Sparco stolar eller Isotta stolar (har inte bestämt mig ännu) knopp och pedaler och annat lull lull kommer också bytas ut..
Till vilken anledning? Det är ju typ samma sak som vissa gör.. Tex dom som skrapar av all underedsmassa och lackar för att sen lägga på ny underedsmassa.. Verkar korkat att lägga pengar på.. Dyrt nog som det är..
Idag har jag dragit elen i motorrummet.. inte mycket att lägga upp bilder på för den syns inte Fixa med dörrsidorna också och så här ser dom ut för tillfället..