Tillbehör till 100mm2 strömsladd

Tommy_Enk Toyota-Frälst
15 februari 2009 · 310 Inlägg

Vart kan man hitta följande tillbehör till 100mm2 strömkabel?

*Distributionsblock
*Säkringshållare
*Batteripolsko
*Gaffelkabelskor

För jag tror att det är det jag har, hittade en kabel hemma hos farsan som har en diameter på ca 11 mm (11^2*pi/4=95) (?) så tänkte driva de 2 stegen med den, sen finns det ju säkert andra saker som blir som flaskhalsar i systemet men eftersom denna fanns hemma så blir det ju iallafall inte brist på ström tongue

Letar även schyssta lågnivåkablar, gärna trippelavskärmade 5 meters. Finns det nån bra butik som har mycket stereogrejer? Har kollat runt lite (carbonize, mds, brl, blekingebilradio osv) men inte hittat det jag söker.

mvh TT

MrCalle Team Autohifi!
15 februari 2009 · 865 Inlägg

På kablar över 50mm2 så är det tyvärr så att man får tillverka själv.
Finns inte så många fabrikat som serie tillverkar saker till en så stor kabel.
Vi har stegare från 100mm2 ner till 50mm2 eftersom vi säljer 100mm2 kabel, dock har vi inte det övriga som du frågar efter.
Jag vet heller ingen som har.

TT-Avant
15 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Vad är det för signalkabel du söker? Jag ska sälja mina, skicka PM vid intresse.

Stinger ska väl iaf. ha 100mm2 har jag för mej..men inte säker

Senast redigerat av TT-Avant (15 februari 2009)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
15 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Swedenrockers> Haha.......skulle precis tipsa om dem smile

Tommy_Enk> Tänk på att Skyllemarks är framtagna för marint bruk.....så du kan finna dem hos de flesta firmor som säljer båt-tillbehör. De har en bra ÅF-lista med om jag inte missminner mig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
15 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Jag har provat att mäta på en kabel som jag redan visste arean på, men det blev inte rätt resultat när jag räknade ut arean utifrån mätningen av diametern. Jag skalade av en bit isolering och försökte att inte trycka ihop skjutmåttet alltför mycket vid mätningen, men det blev som sagt inte riktigt rätt. smile

Tommy_Enk Toyota-Frälst
15 februari 2009 · 310 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag har provat att mäta på en kabel som jag redan visste arean på, men det blev inte rätt resultat när jag räknade ut arean utifrån mätningen av diametern. Jag skalade av en bit isolering och försökte att inte trycka ihop skjutmåttet alltför mycket vid mätningen, men det blev som sagt inte riktigt rätt. smile

Okej, jo jag är ju väldigt tveksam på arean alltså. Blir ju lite osäkert när man bara kan utgå från det skjutmåttet visar.. men det är ju alltid bättre med för stora kontakter än för små >_<

Tack alla andra för bra svar, skyllermarks verkar som ett hett alternativ!

Bara en fråga, på polplintarna har dom skrivit ut en area "Polplint 95 mm²" vilken area är det dom syftar på? Eftersom den bara har anslutningsskruvar kan man väl sätta på vilka kablar man vill, oavsett area?

ang arean, här är en bild på ormen iallafall:

http://img26.imageshack.us/img26/776/dsc03590cn2.jpg

Senast redigerat av Tommy_Enk (15 februari 2009)

kalle_kalle
15 februari 2009 · 2 914 Inlägg

http://ljudshopen.se/
dom har några saker också smile till 100mm2 vet jag inte om det finns där tongue

vw_performance Greve
15 februari 2009 · 1 058 Inlägg

stinger har ju 100mm2 kabel vet jag. kanske har det andra sakerna du söker då också?

annars går det fint att klippa ner kabeln till 50mm2 vid anslutningarna, och linda hårt med eltejp i ett varmt rum (annars blir tejpen stel), eller använda lite krympslang för att få snygga ändar.

PoLoud =D
Drönirettab
15 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Tommy_Enk skrev:
Bara en fråga, på polplintarna har dom skrivit ut en area "Polplint 95 mm²" vilken area är det dom syftar på? Eftersom den bara har anslutningsskruvar kan man väl sätta på vilka kablar man vill, oavsett area?

Jag tror att de utgår ifrån hur deras egna polskor får plats i bredd på kopplingsplinten, men det är som sagt en gissning från mig. smile

TT-Avant
15 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Nu vet jag ATT Stinger har för 100mm2.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Xuri One Man Clan
16 februari 2009 · 4 287 Inlägg

hade jag varit du hade jag stuckit till lantmännen alt, nån traktor/maskin / lastbilsverkstad å frågat dom

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
MrCalle Team Autohifi!
16 februari 2009 · 865 Inlägg

Herbert-A skrev:

MrCalle skrev:
På kablar över 50mm2 så är det tyvärr så att man får tillverka själv.
Finns inte så många fabrikat som serie tillverkar saker till en så stor kabel.
Vi har stegare från 100mm2 ner till 50mm2 eftersom vi säljer 100mm2 kabel, dock har vi inte det övriga som du frågar efter.
Jag vet heller ingen som har.

Har ni inte va inne på er hemsida

Nej vi har den inte på sidan ännu.
Ska lägga up det under dagen.

Det är ju som sagt inget jätte vanligt direkt;)

ante_hedis
16 februari 2009 · 457 Inlägg

Skyllermarks grejer är fin fina! Ang polplinten så är de hur stora kabelskor man får pltas med, har själv 50mm2 polplint å 95mm2 polplint, är stor skillnad på dom..

Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Jag skall inte skriva vad jag tycker...
En ledtråd är att detta handlar om starkströmsinstallation och skall hanteras därefter.

/Göran

vw_performance skrev:
annars går det fint att klippa ner kabeln till 50mm2 vid anslutningarna, och linda hårt med eltejp i ett varmt rum (annars blir tejpen stel), eller använda lite krympslang för att få snygga ändar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
vw_performance Greve
16 februari 2009 · 1 058 Inlägg

Sharky skrev:
Jag skall inte skriva vad jag tycker...
En ledtråd är att detta handlar om starkströmsinstallation och skall hanteras därefter.

/Göran

vw_performance skrev:
annars går det fint att klippa ner kabeln till 50mm2 vid anslutningarna, och linda hårt med eltejp i ett varmt rum (annars blir tejpen stel), eller använda lite krympslang för att få snygga ändar.

vad menar du med detta? han ska väl använda skiten i en bil till bilstereo antar jag?? vad spelar det då för roll om 2 cm av kabeln i varje ände råkar vara 50mm2 koppar när tex säkringen är max 1-2mm2 i area, kablarna inne i steget kanske bara är 10mm2 eller nåt sånt, om det ens finns några!

"En ledtråd är att detta handlar om starkströmsinstallation och skall hanteras därefter."

försöker du få mig att låta som en idiot med det uttalandet?

Senast redigerat av vw_performance (16 februari 2009)

PoLoud =D
Tommy_Enk Toyota-Frälst
16 februari 2009 · 310 Inlägg

Ja jag ser inte heller några problem med att kapa ner 100-kvadraten ner till en 50 kvadratare.
Visst förlorar man lite poängen med att ha 100mm2 men att det skulle vara någon större fara med det?

Senast redigerat av Tommy_Enk (16 februari 2009)

Tokken Team dBakuten
16 februari 2009 · 3 453 Inlägg

Nu undrar jag bara hur stereon ser ut som vill ha 100mm2.. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Rocke256
16 februari 2009 · 603 Inlägg

Resistansen blir inte speciellt mycket högre i kabeln när man minskar i ändarna. Så det är bara att köra på. Men visst vore det bra mycket snyggare och bättre med en 100 mm2-anslutning istället för att linda tejp.

Tommy_Enk Toyota-Frälst
16 februari 2009 · 310 Inlägg

Tokken skrev:
Nu undrar jag bara hur stereon ser ut som vill ha 100mm2.. smile

lol

Senast redigerat av Tommy_Enk (16 februari 2009)

evilaudio
16 februari 2009 · 16 195 Inlägg

de ja undrar mest över e denna HYSTERI va gäller tjocklek på kabel.. ??

när ja börja me bilstereo för ca 12 år sen så drog man 8mm som strömkabel.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang