Skall Staten rädda SAAB / Volvo? Vad tycker ni? Kommentera!

9000_griffin_aero
16 februari 2009 · 34 Inlägg

staten "lånar" ju pengar till bankerna...varför kan dom inte låna till bilindustrin...där fins nog många mer arbetsplatser jämfört med dom där 4 eller 5 bankerna som ska dela på minst 50 miljarder kronor..o precis som bankerna skulle inte ha pengar redan...nej..vi har skit regering just nu i sverige...hmm..fast har vi nånsin haft en bra regering....

Hamilton
16 februari 2009 · 8 864 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
staten "lånar" ju pengar till bankerna...varför kan dom inte låna till bilindustrin...där fins nog många mer arbetsplatser jämfört med dom där 4 eller 5 bankerna som ska dela på minst 50 miljarder kronor..o precis som bankerna skulle inte ha pengar redan...nej..vi har skit regering just nu i sverige...hmm..fast har vi nånsin haft en bra regering....

Problemet är att landet inte fungerar utan ett banksystem men klarar sig utmärkt utan att producera bilar....

Fotograf på tierpidag.se
Ellertz Norrlänning
16 februari 2009 · 1 453 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
staten "lånar" ju pengar till bankerna...varför kan dom inte låna till bilindustrin...där fins nog många mer arbetsplatser jämfört med dom där 4 eller 5 bankerna som ska dela på minst 50 miljarder kronor..o precis som bankerna skulle inte ha pengar redan...nej..vi har skit regering just nu i sverige...hmm..fast har vi nånsin haft en bra regering....

Vad har Saab för säkerhet då? Gått back i 15 år!

Är som att låna ut 1 miljon till mig som arbertslös för att köpa en bil....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
9000_griffin_aero
16 februari 2009 · 34 Inlägg

men ska bankerna få ännu mer pengar....bara för att täcka sina förluster...som dom har orsakat genom dåliga affärer...med bla pensionsförsäkringar eller så...är det inte viktigare att saab o volvo kan åter anställa några tusen vanliga människor...nja säger ni som än så länge har det bra.....jajamen säger dom som är beroeende utav jobb....perkele säger dom som står utan jobb....

peegee Forummoderator
16 februari 2009 · 2 924 Inlägg

Hamilton skrev:

peegee skrev:

Hamilton skrev:
Ok...för att du ska slippa Googla svaret så kan jag upplysa dig om att det är Facket som betalar A-kassa och inte Staten.

Njaa nu tror jag du inte hängt med.. A-kassan betalas av A-kassans medlemmar, alltså VI... finns ju

Jag menar ju givetvis att det är facket som betalar ut A-kasse ersättningen. Finnasieringen av A-kassan görs till största delen av arbetsgivaravgifter och en mindre del av medlemsavgifter.

Jo det stämmer men om man ska hård-dra det så görs betalningen till a-kassan av varje anställd om 4,45 procent av arbetsgivaravgiften på 32,28 procent.
Arbetsgivaravgiften är således en del av din lön, en social lön. Annorlunda uttryckt; Utebliven kontant lön.
Det är genom en lönetagarens arbete denna sociala lön kan betalas till staten och om det inte finns några löntagare betalas ingen arbetsgivaravgift in till bruk för välfärden.

Kort och gott det ÄR LÖNTAGAREN SOM BETALAR IN HELA SIN EGNA FÖRSÄKRING (A-kassan) MED SIN EGEN LÖN (inkl A-kasse avgiften).
Alltså det är vi skattebetalare som får betala oavsett hur det går...

Är det inte bättre att rädda jobb och bevara Sveriges biltillverkning då?

Våga satsa, våga vinn!

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
peegee Forummoderator
16 februari 2009 · 2 924 Inlägg

Ellertz skrev:

peegee skrev:
ett citerat bra inlägg i debatten...

men sponsra Ryssland och Kina går bra eller hur, de kan ju behöva lite uppmuntran ur den svenska statsbudgeten, eller hur?

Hur tror du Tjeckien blev ett EU-land med en personbilsproduktion tre gånger större än den svenska? Polen tillverkar i dag dubbelt så många personbilar, hur gick det till? Låg inte länderna nyss bakom järnridån?

Men som sagt huuuuuu om det går en svensk skattekrona till svensk bilindustri....HUUUUU skandal! !!!!!

Renualt och PSA tror du dessa bilmärken existerat utan massivt franskt stöd? Peugot räddades i övrigt av Frankrike på 70-talet.

Skillnaden är väl att folk tycker att staten ska föra in pengar i ett amerikanskt företag som gått med förlust i 15 ÅR! Vad talar för att saab ska lyckas vända trenden? De går till och med minus i högkonjunktur. Saab är slut, ju fortare vi accepterar de, desto bättre...!

Då citerar jag mig själv:

peegee skrev:
Att Saab gått med förlust i 10 år kan finnas förklaringen att GM har sett till så att förlusterna hela tiden hamnat på "Saabs konto" så något annat "problem-konto" i GM fått bättre siffror....experter hävdar att GM använt Saab som en soppåse att justera andra varumärkens konton med oavsett hur bra Saab gått...
Ett tydligt exempel är att förtjänsten på alla Saab-bilar som sålts i USA har aldrig redovisats i Saabs resultat, de förtjänsterna har stannat i andra konton i GM i USA...

Om nu Saab blir ett enskilt bolag så får ju Saab behålla pengarna de tjänar!

Ett annat positivt exempel är att det kostar 30% mindre per bil att producera dem i Trollhättefabriken jämfört med Rüsselsheimfabriken

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
DittFetaDass
16 februari 2009 · 47 Inlägg

Tråkigt men konstigt tycker jag att ett bil märke kan gå i förlost i 15år. Det är en helvetes massa bilar som dom måste ha tillverkat utan att ha gått i vinst på någon....
Undrar hur man tänker när man som högt uppsatt person på ett förteg så stort som saab eller volvo ändå är och man får ingen förändring på det....men en hög lön och avgångsvederlag ska man ha hmm

Senast redigerat av DittFetaDass (16 februari 2009)

Saab 9-3 1.8T "Vector" (2008)
9000_griffin_aero
16 februari 2009 · 34 Inlägg

peegee eller modertor..du är ute o cyklar......är det  iq resultatet som avgör vem är moderator...ju mer dummaste eller u mer lägre iq..välj själv......men du ät ju ...hmmm...dum....

DittFetaDass
16 februari 2009 · 47 Inlägg

peegee skrev:

Ellertz skrev:

peegee skrev:
ett citerat bra inlägg i debatten...

men sponsra Ryssland och Kina går bra eller hur, de kan ju behöva lite uppmuntran ur den svenska statsbudgeten, eller hur?

Hur tror du Tjeckien blev ett EU-land med en personbilsproduktion tre gånger större än den svenska? Polen tillverkar i dag dubbelt så många personbilar, hur gick det till? Låg inte länderna nyss bakom järnridån?

Men som sagt huuuuuu om det går en svensk skattekrona till svensk bilindustri....HUUUUU skandal! !!!!!

Renualt och PSA tror du dessa bilmärken existerat utan massivt franskt stöd? Peugot räddades i övrigt av Frankrike på 70-talet.

Skillnaden är väl att folk tycker att staten ska föra in pengar i ett amerikanskt företag som gått med förlust i 15 ÅR! Vad talar för att saab ska lyckas vända trenden? De går till och med minus i högkonjunktur. Saab är slut, ju fortare vi accepterar de, desto bättre...!

Då citerar jag mig själv:

peegee skrev:
Att Saab gått med förlust i 10 år kan finnas förklaringen att GM har sett till så att förlusterna hela tiden hamnat på "Saabs konto" så något annat "problem-konto" i GM fått bättre siffror....experter hävdar att GM använt Saab som en soppåse att justera andra varumärkens konton med oavsett hur bra Saab gått...
Ett tydligt exempel är att förtjänsten på alla Saab-bilar som sålts i USA har aldrig redovisats i Saabs resultat, de förtjänsterna har stannat i andra konton i GM i USA...

Om nu Saab blir ett enskilt bolag så får ju Saab behålla pengarna de tjänar!

Ett annat positivt exempel är att det kostar 30% mindre per bil att producera dem i Trollhättefabriken jämfört med Rüsselsheimfabriken

Såg att du har tydligen svaret på min tankeställning

Saab 9-3 1.8T "Vector" (2008)
lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
16 februari 2009 · 368 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
peegee eller modertor..du är ute o cyklar......är det  iq resultatet som avgör vem är moderator...ju mer dummaste eller u mer lägre iq..välj själv......men du ät ju ...hmmm...dum....

Lär dig stava. Väx upp.
Kom tillbaka sedan.

Senast redigerat av lustgasen (16 februari 2009)

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
16 februari 2009 · 368 Inlägg

Ellertz skrev:

9000_griffin_aero skrev:
staten "lånar" ju pengar till bankerna...varför kan dom inte låna till bilindustrin...där fins nog många mer arbetsplatser jämfört med dom där 4 eller 5 bankerna som ska dela på minst 50 miljarder kronor..o precis som bankerna skulle inte ha pengar redan...nej..vi har skit regering just nu i sverige...hmm..fast har vi nånsin haft en bra regering....

Vad har Saab för säkerhet då? Gått back i 15 år!

Är som att låna ut 1 miljon till mig som arbertslös för att köpa en bil....

Källa på att de gått back i 15 år tack....

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
9000_griffin_aero
16 februari 2009 · 34 Inlägg

hmm..jep....du snackar mest om saab som inte skall finnas...enligt dig...hmmm..hur fan kan du vara en moderator...

peegee Forummoderator
16 februari 2009 · 2 924 Inlägg

Ellertz skrev:

peegee skrev:

Revotech skrev:
Dessutom så har GM aldrig lanserat någon SAAB som har följt marknaden. På miljömässan i geneve för något år sen lanserade GM 9-3 turbo x. den bilen var den största miljöboven på mässan. Riktigt o proffsigt,, Sen om det var med mening vet ja inte men de var idiotiskt.

Sånt här är ju så tråkigt att läsa för det är helt fel...
Skulle Saabs Turbo X på 280hk vara smutsigare än tyskarnas svintunga monsterbilar med upp till dubbla effekterna från ex BMW, Audi och MB...?
"Effektkriget" har ju varit en het jakt tills alldeles nyss och Saab visade bara med Turbo X att de kan leverera en potent bil de också...sen visst tajmingen för releasen var kanske oturligt nog inte lyckad men när den bilen utvecklades som bäst så glödde effektkriget som starkast....ett annat aktuellt ex är att Audi alldeles nyss presenterade en ny tung RS6 med V10 på nästan 600 hk... den är säkert jätte miljövänlig roll

När det gäller Miljö så ligger tyskarna bra långt före. Sen nämna Saab Turbo X i samma mening som nya Audi RS6 är väl kanske inte heller den bästa jämförelse. RS6:an har dubbla saabens effekt men är inte dubbelt så törstig eller dubbelt så "skitig" för den delen. 

Lämna skeppet så fort de går....

Den jämförelsen kanske antydde på "tajming av marknadens bilbehov"?

Effekt synkar såklart inte efter nån linjär skala hur bränslesnål och "skitig" en bil är...
Bilarna i mellan är inte heller jämförbara konkurrenter men såväl är de dessa 2 biltillverkares värstingar som kanske inte är bilar marknaden behöver nu...

Jag kör själv Audi och VW så jag har inget emot tyska bilar utan drog bara en simpel parallell...

Den här debatten kan bli lång hehe...oändlig... smile
Vi får se hur det går imorrn... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Jimmy_N Makaronborrare
16 februari 2009 · 993 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
peegee eller modertor..du är ute o cyklar......är det  iq resultatet som avgör vem är moderator...ju mer dummaste eller u mer lägre iq..välj själv......men du ät ju ...hmmm...dum....

Du verkar ju klipsk

Glader9991
16 februari 2009 · 956 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
hmm..jep....du snackar mest om saab som inte skall finnas...enligt dig...hmmm..hur fan kan du vara en moderator...

Hans uppgift är ju att hålla koll på alla busar på forumet. Sen är han ju en helt vanlig person, dvs. får han ha helt egna åsikter.

Muttley
16 februari 2009 ·

9000_griffin_aero skrev:
men ska bankerna få ännu mer pengar....bara för att täcka sina förluster...som dom har orsakat genom dåliga affärer...med bla pensionsförsäkringar eller så...är det inte viktigare att saab o volvo kan åter anställa några tusen vanliga människor...nja säger ni som än så länge har det bra.....jajamen säger dom som är beroeende utav jobb....perkele säger dom som står utan jobb....

Får de pengar nu, så håller jobben i några år bara. Sen är vi i samma läge igen där de vill tvinga oss att slänga våra skattepengar till dem, så att de kan betala löner och bonusar. De kommer vara pengar vi aldrig kommer se mer.
Finns andra sätt att göra istället för att bidra med lån. GM får väl försöka spara pengar för en gångs skull.

Jag står fast vid min åsikt att skattepengar ska inte gå till produktionen, produktionen ska betala sig själv och klarar man inte det så får man ju ta och sluta producera eller komma på nått nytt att sälja.

De är ungefär som att glassförsäljarna ska kunna kräva pengar av staten för att de blir för dåligt väder för att sälja glass.

lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
16 februari 2009 · 368 Inlägg

tkd_rille skrev:

9000_griffin_aero skrev:
text

massor text

tycker regeringen har ett ansvar, går saab ner går flera underleverantörer förmodligen ner, och då kan även volvo falla, + att många blir arbetslösa. and we certainly dont want that do we?

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
AlvereZ
17 februari 2009 · 787 Inlägg

Sälj allt till kina så flyttar vi alla dit smile

peegee Forummoderator
17 februari 2009 · 2 924 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
peegee eller modertor..du är ute o cyklar......är det  iq resultatet som avgör vem är moderator...ju mer dummaste eller u mer lägre iq..välj själv......men du ät ju ...hmmm...dum....

9000_griffin_aero skrev:
hmm..jep....du snackar mest om saab som inte skall finnas...enligt dig...hmmm..hur fan kan du vara en moderator...

Jag gissar på att båda dessa inlägg är riktade mot mig... men vad menar du? Jag kan inte utläsa vad du menar? Menar du att jag inte vill att Saab ska finnas?? yikes

I så fall får du nog läsa mina inlägg igen eftersom jag hoppas på helt tvärtom... jag hoppas absolut på att ingen förlorar jobbet och att Saab överlever(!!) i ett fristående bolag som planen ligger, som mynnar ut i att en ny kapitalstark ägare tar över Saab

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Jimm
17 februari 2009 · 1 661 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
peegee eller modertor..du är ute o cyklar......är det  iq resultatet som avgör vem är moderator...ju mer dummaste eller u mer lägre iq..välj själv......men du ät ju ...hmmm...dum....

Haha, vafan? lung och fin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang