Jag skickade följande fråga till Vägverket och Transportstyrelsen:
Hej på er.
I vanliga fall är det ju inte tillåtet att eftermontera solfilm på vindrutan eller på sidorutorna fram då detta med största sannolikhet
kommer att gå i strid mot de regler som finns gällande ljusgenomsläpp på dessa rutor.
Min fråga är om det någonsin ges dispens på denna regel så att det blir tillåtet att tona sidorutorna fram?
Till exempel om läkarintyg finns på att en person lider av soleksem eller andra medicinska tillstånd som gör att starkt solljus är störande, framkallar huvudvärk eller liknande.
Ha en bra dag
Med vänliga hälsningar
Roger Karlsson
Jag har fått svar och det löd:
Hej !!
Som svar på din fråga kan vi meddela följande:
Följande gäller enl. Vägverkets Föreskrift (VVFS 2003:22) om tonade rutor.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm31 kap. Sikt och sikthjälpmedel
10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.
Till ruta i förarens siktfält räknas framrutan och främre sidorutorna.
Som upplysning kan nämnas att en klar vindruta har en ljusgenomsläpplighet som ligger mellan 80 och 90 %. Om man tonar en klar vindruta 20 % så kommer ljusgenomsläppligheten att bli mellan 64 och 72 %, alltså inte godkänt. Om man tonar en tonad sidoruta 25 % så får man en ljusgenomsläpplighet på mellan 52 och 56 %. En fabriksmonterad vindruta har en ljusgenomsläpplighet på mellan 75 och 80 % och en fabrikstonad sidoruta mellan 70 och 75 %. Det är nästan inte ens möjligt att klistra en klar film på en sådan ruta och klara kravet på 75 % för vindruta eller 70 & för annan ruta i förarens siktfält.
Dock finns det personer som har fått dispens för att kunna montera solfilm på fram-/sidoruta. Det krävs då ett läkarintyg som talar om pesonens problem och den skickas då till Transportstyrelsen tillsammans med dispensansökan.
Add är:
Transportstyrelsen
Fordonsenheten
Box267
781 23 Borlänge
Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
Fordonsupplysningen
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen
Box 267
781 23 Borlänge
www.transportstyrelsen.seTelefon: 0771-503 503