Då brann det ett hål genom kolven!

mixim
17 februari 2009 · 108 Inlägg

Tjenare grabbar, kör en E36 325a -94 med M50B25. Gick på fem, dålig komp på 6ans cylinder. Tar ner toppen och möts av det här:
https://www1.garaget.org/archive/36/35489/108949/large_108949-1244855.jpg

Hål genom kolven, pga tids och platsbrist så var det bara att försöka köpa ny och byta motorn.

Sagt och gjort sitter den nya i nu, dock undrar jag vad som kan ha orsakat detta? Vill INTE att samma sak upprepar sig på den nya. Eftersom Insug/Insprutningssdelar är kvar från den gamla är jag fan lite orolig.

Stiften vart svarta och sotiga, blött på 6ans cylinder inte vitt som överhettning hade antytt(kanske blev avspolat med otänd bensin). Varför är det inte hål mitt på kolven utan vid avgassidan?

Senast redigerat av mixim (18 februari 2009)

//MVH Jocke!
L_M3lin
17 februari 2009 · 191 Inlägg

mixim skrev:
Tjenare grabbar, kör en E36 325a -94 med M50B25. Gick på fem, dålig komp på 6ans cylinder. Tar ner toppen och möts av det här:
http://www1.garaget.org/archive/36/3548 … 244855.jpg

Hål genom kolven, har gått ett tag såhär också. Massa bensin hamnade i oljan. In med ny motor!

Sagt och gjort sitter den nya i nu, dock undrar jag vad som kan ha orsakat detta? Vill INTE att samma sak upprepar sig på den nya. Eftersom Insug/Insprutsdelar e kvar från den gamla är jag fan lite orolig.

Stiften vart svarta och sotiga, blött på 6ans cylinder inte vitt som överhettning hade antytt(kanske blev avspolat med otänd bensin). Varför är det inte hål mitt på kolven utan vid avgassidan?

har jag också gjort fast de blev lite värre för mig också var de i mitten fick ett lite otrevligt hål XD

TurbOla Reservdansk
17 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Spikning?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
need_4_boost
17 februari 2009 · 371 Inlägg

Jag skulle kolla upp den spridaren väldigt noga om jag vore du... inte kul att byta spis en gång till sen...

azid Det som inte dödar gör ont
17 februari 2009 · 2 668 Inlägg

kört fort och sen motorbromsar ner den? läst att m5an kan blåsa kolvar om man kör fort och låter den motorbrommsa ner sig

2slow
tal0n Mekaniker/Däckmontör
17 februari 2009 · 1 140 Inlägg

kan väl som sagt vara spridarn, en kompis brände hål i en kolv när spridarn sade upp sej, iof en volvo t5 motor men kolla upp spridarn tycker jag..

Mvh

mixim
18 februari 2009 · 108 Inlägg

Bytade ut spridarn vid sexans cylinder till en annan begagnad efter jag fått igång nya motorn.

Fan, blir nojjig av spridarna. Sugen på att byta alla 6, ett JÄVLA pris på dem dock!

//MVH Jocke!
racefan
18 februari 2009 · 1 059 Inlägg

skicka dom på rengörning o ultraljud så sjusterar dom in flödesbilden så den är samma på alla.
brukar kosta 250 kr 400 st, helt klart värt det.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 februari 2009 · 4 529 Inlägg

vad har du gort med gammla motorn ?
finns den kvar ?

mixim
18 februari 2009 · 108 Inlägg

racefan skrev:
skicka dom på rengörning o ultraljud så sjusterar dom in flödesbilden så den är samma på alla.
brukar kosta 250 kr 400 st, helt klart värt det.

Tackar för tipset, ska kolla det! Dock är det väl endast lönt att skicka in sina begagnade spridare dit? Nya är väl korrekt justerade till en början?

Team-Adolfsson skrev:
vad har du gort med gammla motorn ?
finns den kvar ?

Den finns kvar hos meken, synd för den vart köpt "renoverad" för 14.000kr något år sedan. Inget tickande från toppen, inget vanosrassell. Det verkade som att bara själva kolven vart bränd, i övrigt helt ok. Men hade ingen plats/möjlighet till att meka med den själv.

Senast redigerat av mixim (18 februari 2009)

//MVH Jocke!
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 februari 2009 · 4 529 Inlägg

mixim skrev:

racefan skrev:
skicka dom på rengörning o ultraljud så sjusterar dom in flödesbilden så den är samma på alla.
brukar kosta 250 kr 400 st, helt klart värt det.

Tackar för tipset, ska kolla det! Dock är det väl endast lönt att skicka in sina begagnade spridare dit? Nya är väl korrekt justerade till en början?

Team-Adolfsson skrev:
vad har du gort med gammla motorn ?
finns den kvar ?

Den finns kvar hos meken, synd för den vart köpt "renoverad" för 14.000kr något år sedan. Inget tickande från toppen, inget vanosrassell. Det verkade som att bara själva kolven vart bränd, i övrigt helt ok. Men hade ingen plats/möjlighet till att meka med den själv.

ok ok synd
hade varit intresserad av den annars

racefan
18 februari 2009 · 1 059 Inlägg

ja skicka dom beg du har,lite nya gummitätningar också,

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
mixim
20 februari 2009 · 108 Inlägg

racefan skrev:
ja skicka dom beg du har,lite nya gummitätningar också,

Vad för sorts ställen gör dessa slags jobb, alltså med flödeskontroll och dylikt? HAr lite svårt att hitta något smile

//MVH Jocke!
David_FT
20 februari 2009 · 183 Inlägg

Ja skulle inte köra me samma spridare iaf!

mixim
20 februari 2009 · 108 Inlägg

David_FT skrev:
Ja skulle inte köra me samma spridare iaf!

Jag har beställt 6 bättre begagnade, som ligger i ultraljudstvätt just nu. Bytar packningar.. Men vill gärna skicka in dem på flödeskontroll!

6st nya spridare kostar 9000kr, det är mer än vad jag betalade för nya motorn.

//MVH Jocke!
mixim
25 februari 2009 · 108 Inlägg

En fråga, flödeskontroll och justering... Var skickar man in spridarna för något sådant? Kanske skulle kunna hitta något i Malmö/Lund trakterna så mans lipper skicka.

//MVH Jocke!
torpis Forummoderator
25 februari 2009 · 10 572 Inlägg

Det har inte smugit sig in E85 i tanken av nån konstig anledning?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
mixim
25 februari 2009 · 108 Inlägg

torpis skrev:
Det har inte smugit sig in E85 i tanken av nån konstig anledning?!

Inte mer än det som kan finnas i 95-Oktan! Skulle detta kunna orsaka höjda temperaturer då?

//MVH Jocke!
kolvas
25 februari 2009 · 4 001 Inlägg

det ser ju ut som om det har varit för lite soppa... jag har råkat ut för samma sak när jag tappade lite bränsletryck, kolla så inte bränslepumpen är lite sliten eller btr som är kass och som övriga skrivit, kolla upp spridarna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mixim
2 mars 2009 · 108 Inlägg

Okej, har beställt spridare och pump från mekonomen... Hoppas det är god kvalité på deras pumpar!
Och så frågar jag än en gång, vad för typ av ställe kan flödeskontroll samt eventuellt justering av spridarna?

Mek-firmorna jag frågat hade inte så bra koll på det...

Senast redigerat av mixim (2 mars 2009)

//MVH Jocke!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang