polomononen skrev:
Hej
Denna fråga skapades i en annan tråd. Tyvärr så var den lite väl mycket of topic och slutade med pajkastning. Jag tycker fortfarande frågan är intressant så det är därför jag startar den igen. DENNA GÅNGEN UTAN PAJKASTNING! Administratörerna har mitt fulla medgivande att låsa tråden ifall samma visa börjar spelas igen.Hur farliga är bilbatterier? Vissa påstår att man lätt kan ta på batteriets poler utan risk.
Jag har hört många olika saker gällande ström. Bl.a. att det är strömmen inte spänningen som har avgörande betydelse för hur mycket skada man får. Nu är jag inte långt ifrån säker men har för mig att det är över 50 mA som livet är i farozonen.
Som ni hör så har jag inte så stor koll. Jag vet att man inte bör röra ytor som leder ström och har klarat mig med det hitintills. Men bidra gärna med er kunskap.
Bilbatteriets poler kan du utan problem hålla över. Jag ska ge ett exempel på varför det är så.
Vi mäter resistansen mellan händerna, man får då fram lite olika värden beroende på hur fuktig hud man har men jag gör en mätning med blöta händer för att få så bra ledningsförmåga som möjligt alltså sämsta läget om man inte vill ha ström i sig. Ca 45kohm har jag mellan händerna mätt fuktiga.
Vi använder oss av ohm's lag eftersom det handlar om likspänning är formlerna "enkla". Ohm's lag beskriver förhållandet mellan resistans, spänning och ström. (Förhållandet mellan dessa är alltid linjärt om man bortser från temperatur svängningar)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lagOm vi då har 13.5Volt vilket ett batteri oftast har och vår resistans är 45kohm hur mycket ström flyter det då igenom kroppen?
Vi tar 13,5Volt / 45000 ohm = 0,3mA
Svar: 0,3mA ström igenom kroppen. Det krävs runt 1mA för att känna och runt 10-20mA och uppåt för att det ska dödligt.
Anledningen till att man kan bränna sig är om man har fingrarna mellan t ex batteripolsko och batteripol när man ska ansluta dem. Bilen innehåller ett antal komponenter som har kapacitans. Alltså kondensatorer. De laddas upp när du ska återmontera batteripolen och det blir en kortvarig strömrusning som bara varar runt 0.2 sekunder.
Det är riktigt att det är mängden ström som passerar våran kropp som är farlig för oss. Men för att den ska lyckas flyta i tillräcklig mängd behöver den också tillräckligt hög spänning. Detta för att kompensera för vår höga resistans.
Ett bilbatteri har strömresurser från runt 500A och uppåt. Men är fortfarande helt ofarligt så länge man inte lastar ner resistansen över polerna till för långa värde. Vi tar de 13.5volten och säger att vi kopplar in en glödlampa som har en resistans på 1,35ohm.
13,5 / 1,35ohm = 10A denna lampa använder då ca 2% av batteriets maximala strömresurs.