Bilbatteri / elektricitet när är den farlig?

1 776 Inlägg
Skrivet 19 december 2018 #121

I senast inlägget från Tiger68.

Måste bara kommentera detta, även om inlägget snart är ett år gammalt.
Så lätt att vad som än skrivs på nätet, blir sanning. Så är det inte!

a/
"När jag lärde mig el i skolan var ett av exemplen som tagits upp just vattenslangen. Samma antal liter per minut i en smal slang ger ett helvetes större tryck = mer Ampere inom elen, som en redigt grov slang med lika många liter per minut blir trycket knappt märkbart = lite Ampere."

Undras vad du gjorde på den lektionen?
Inget av detta stämmer!

b/
" Det är det som proppen i proppskåpet avgör innan den löser ut, alltså finns det betydligt mycket mer Ampere i ett 230V uttag än vad proppen anger."

Så det finns Ampere i uttagen?
När då, menar du?

Nåt som alltid finns i uttagen, i vart fall i en anläggning i drift, är spänning.

c/
"Ett telefonjack har ca 50 volt och 15-20 mA"
När är strömmen 15 - 20 mA?

d/
"I nya bilar laddhybrider eller elbilar så finns dödlig ström."

Hur tänker du här? Är strömmen instängd?
Förklara gärna när den är farlig/dödlig.

e/
"Ett bilbatteri kommer sällan vara i närheten av att kunna explodera om man kopplar startkablarna direkt på batteriet."

Om. Varför om?
Det finns en anledning till varför man ska koppla in startkablar på ett visst sätt, oftast utmärkt beskrivet i bilars handböcker.

f/
"Och som sagt pilla med el om ni har dålig kunskap är att ett dåligt val."


- Inte helt fel att att plocka fram böckerna i grundläggande ellära, då och då.
Speciellt om man skriver på forum, kan jag tycka.

Senast redigerat av Meaganeowner (19 december 2018)


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang