Hur lagar jag ytlig rost?!

schteekarn89
18 februari 2009 · 55 Inlägg

Hejsan!

Jag har en saab 9000- 95a.

Hade tänkt att laga lite ytlig rost som kommit i nederkant på min bagagelucka.
Rosten har inte gjort hål ytan är så man lätt kan slipa bort det med något fint slippapper.

Tänkte kolla om det är någon som vet hur man ska gå till väga för att få ett bra och slitstarkt resultat.
Något man behöver tänka på och så?! grundfärg mm?!

MVH
Oscar

Saab 9-3 "Aero" (2003)
mejn
18 februari 2009 · 23 Inlägg

Blästra brukar väl kanske det vara enda sättet att få bort all rost utan att byta plåt, det är ju som små porer i metallen som man inte kommer åt när man slipar.

Swe123
19 februari 2009 · 13 Inlägg

Slipa plåtrent ordenligt så inge rost finns kvar. Lägg på en grundfärg, låt torka, lägg sedan slipgrund och lacka hela luckan (om du ska vara seriös).

Annars funkar det också att spraya, rolla eller lackstifta på grundfärgen, jag skulle personligen sprayat.

Tänk på att få grundfärg över hela den plåtrena ytan
Lycka till

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
20 februari 2009 · 5 753 Inlägg

mejn skrev:
Blästra brukar väl kanske det vara enda sättet att få bort all rost utan att byta plåt, det är ju som små porer i metallen som man inte kommer åt när man slipar.

Det beror väll på vad man slipar med tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
Navkapsel
20 februari 2009 · 4 637 Inlägg

Jag brukar även använda rostätare, vet inte om det är någon fördel men den minimala rost jag hade är fortfarande borta...

Railow We All Have A Story To Tell
20 februari 2009 · 269 Inlägg

Swe123 skrev:
Slipa plåtrent ordenligt så inge rost finns kvar. Lägg på en grundfärg, låt torka, lägg sedan slipgrund och lacka hela luckan (om du ska vara seriös).

Annars funkar det också att spraya, rolla eller lackstifta på grundfärgen, jag skulle personligen sprayat.

Tänk på att få grundfärg över hela den plåtrena ytan
Lycka till

Samma som jag gjorde. funkade och blev skitbra smile

*Never Say Never
*Believe
*Dream
*Inspire
Saab 9-3 "Griffin" (2012)
Saab 9-3 Linear "Vanessa" (2008)
finne-83
20 februari 2009 · 236 Inlägg

Swe123 skrev:
Slipa plåtrent ordenligt så inge rost finns kvar. Lägg på en grundfärg, låt torka, lägg sedan slipgrund och lacka hela luckan (om du ska vara seriös).

Annars funkar det också att spraya, rolla eller lackstifta på grundfärgen, jag skulle personligen sprayat.

Tänk på att få grundfärg över hela den plåtrena ytan
Lycka till

om du slipar utan att blästra får du aldrig bort allt rost hur du än gör vad som helst du slipar med så finns de poler i plåten som du kommer aldrig åt...och sen ska man använda rost ätare och på de sink färg och sen grunda och lacka.....wink

de kostar att ligga på topp...
Volkswagen Caddy 1.9TDI "Blue Baron" (2006)
Casy vinnarskalle!
20 februari 2009 · 907 Inlägg

Jag gjorde som så att jag först slipade plåtrent, sedan torka bort med thinner. Sen sprayade jag grundfärg, slipade. Sedan lack och avslut med klarlack. Men tänk på att de kan bli en skarv efter tejpen, så den brukar jag vika upp kanten på så kanten inte bli lika skarp. Sedan använder man rubbing för att få kanten jämn, och till sist polera och vaxa. Detta fungerade (inte ultimat) men bra för mig iaf.

BMW M3 "Crisis" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang