Köra på Nurburgring ??

KHRacing
20 februari 2009 ·

THE_SAAB_DUDE skrev:
Ser ut som man får åka dagen innan iaf,  längst ner i Tyskland "nästan" =p, Kolla på Youtube , där folk har filmat när dom kör,  Ser helt galet kul ut, Mycket sjuk Bana:P

Ringen ligger knappt 80 mil från Skåne.. alltså i den övre halvan utav Tyskland.

Inget annat

aha_100
20 februari 2009 · 535 Inlägg

själv har jag memorerat banan utantill efter att kört cirka 150 - 200 varv på ett datorspel.

Skulle vara kul att sedan prova den på riktigt, se hurpass man känner igen sig.

http://www.youtube.com/watch?v=h8sxdz3NdX4

Ser onekligen väldigt likt ut smile

Eisenhut
20 februari 2009 · 1 827 Inlägg

323tii skrev:

Eisenhut skrev:

camaro67 skrev:

Nu vet inte jag hur hårda R-däcken är men om man säger att slicksen som de kör på i stcc håller i 20-25 minuter så tvivlar jag på att ett par R-däck håller i 40 minuter

Riktiga R-däck såsom Bridgestone, Yokohama mm håller 40min aktiv körning utan att överhettas...

Skräp som Toyo R888 kan du kasta. Blir överhettade och hala efter halva den tiden (men visst, mönster finns där ju kvar).

Lite VÄL hårda ord om 888, för gemena man lär dom funkar bra, förvånansvärt många seriösa som kör med skräpdäck annars. Jag anser mig inte platsa bland dom seriösa men mina 888 håller bra och har inte överhettas någon gång under 2008.

Visst kör man som en del av er i södervidinge.se (detta var positiva ord alltså!) så kanske man behöver lite högre kvalitet men jag tror att kapaciteten på 888 är överstigande många av oss som sitter bakom ratten big_smile

Alltid lika imponerande och se vilken fart ni får på era Hondor, passar man sig inte växer dom väldigt fort i backspegeln, gissa hur ajg vet det cool

Hehe tackar för dom fina orden. wink

Well... det kanske stämmer att många känner sig nöjda med R888 men jag kör på dom av rent ekonomiska skäl, finns roligare saker att lägga pengar på än däck. Men faktum är att mina R888 mattades rejält efter ca 20 min vid ortentlig körning, blev rejält sladdriga. Därefter såg jag att jag hade lyckats överhetta dom såpass att dom var blåaktiga i ytterkant vilket tyder på på tok för hög temperatur.

Hade jag inte vart så jävla snål hade det blivit Khumo i sommar, men det blir la Toyo igen 899:- däcket kan man inte tacka nej till. smile

Hoppas vi ses på banan i sommar!

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
THE_SAAB_DUDE
20 februari 2009 · 162 Inlägg

KHRacing skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:
Ser ut som man får åka dagen innan iaf,  längst ner i Tyskland "nästan" =p, Kolla på Youtube , där folk har filmat när dom kör,  Ser helt galet kul ut, Mycket sjuk Bana:P

Ringen ligger knappt 80 mil från Skåne.. alltså i den övre halvan utav Tyskland.

Inget annat

Okey kapten, inget annat

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
FireTraXX DFFL
20 februari 2009 · 9 020 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:

KHRacing skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:
Ser ut som man får åka dagen innan iaf,  längst ner i Tyskland "nästan" =p, Kolla på Youtube , där folk har filmat när dom kör,  Ser helt galet kul ut, Mycket sjuk Bana:P

Ringen ligger knappt 80 mil från Skåne.. alltså i den övre halvan utav Tyskland.

Inget annat

Okey kapten, inget annat

big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/10265/575511_7asji8.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
THE_SAAB_DUDE
20 februari 2009 · 162 Inlägg

Hahahaha klockrent, vist e det undre halvan halvan jag ser smile, hehehe

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
Bjork OEM <3
20 februari 2009 · 6 957 Inlägg

hedley skrev:

Bjork skrev:

FEEDME skrev:

Det är en bra inställning! Ta det lugnt på banan, sedan kan man springa runt och kolla på varandras bilar, snacka med bilintresserade människor från hela världen. Kanske åka med ett varv med någon rutinerad chaufför. Käka en Currywurst med Pommes vid Brünnchen o.s.v.

Hur lång tid det tar beror på trafiken/köerna. Men från Stockholm är det ca 148 mil om man kör via Danmark. Jag tycker dock att det är ett bra alternativ att ta nattfärjan från Göteborg till Kiel.

Okej va bra smile
Finns ju ingen anledning att stressa ner utan att lägga ut det på en 3 dagars tur, åka fre, köra lör och hem igen på sön, tänkte iaf jag mig big_smile

Sen har jag aldrig varit i Tyskland så det skulle va kul, detta ska undersökas närmare big_smile

Håller helt med, en helg sådär hade ju vart kanon kul!

Jopp big_smile

Tänkte om man tar Kielfärjan från Gbg, sen bila ner, undra hur långt tid det kan ta?
Kanske stanna och sova på vägen?

"FEEDME" eller ska ja kalla dig Erik? smile
Du kan de här, tips tack big_smile

OEM <3
mackyfr
21 februari 2009 · 260 Inlägg

Är nog lika bra att stanna och sova efter du landat i Kiel, det gjorde jag iallafall. Ett bra tips också kan vara att köra datorspel som har ringen där man kan träna. Lätt värt att åka ner och köra några varv. Är ju "relativt" nära samt kostar inte skjortan. Ball upplevelse som fan!

hedley Saaboholic
21 februari 2009 · 3 129 Inlägg

mackyfr skrev:
Är nog lika bra att stanna och sova efter du landat i Kiel, det gjorde jag iallafall. Ett bra tips också kan vara att köra datorspel som har ringen där man kan träna. Lätt värt att åka ner och köra några varv. Är ju "relativt" nära samt kostar inte skjortan. Ball upplevelse som fan!

Det e fan t.om värt att åka ner i en skrot bil om det är så bara för upplevelsens skull.

Adrenaline here we come!

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
21 februari 2009 · 3 129 Inlägg

FireTraXX skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:

KHRacing skrev:

Ringen ligger knappt 80 mil från Skåne.. alltså i den övre halvan utav Tyskland.

Inget annat

Okey kapten, inget annat

big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/10265/575511_7asji8.jpg

Haha så klockren smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
THE_SAAB_DUDE
21 februari 2009 · 162 Inlägg

hedley skrev:

FireTraXX skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:

Okey kapten, inget annat

big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/10265/575511_7asji8.jpg

Haha så klockren smile

big_smile vissa blir enna sura för allt hahaha,  ge grabben en Jacky tongue

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
FEEDME Gentlemen Racing Club
21 februari 2009 · 155 Inlägg

Bjork skrev:
Jopp big_smile

Tänkte om man tar Kielfärjan från Gbg, sen bila ner, undra hur långt tid det kan ta?
Kanske stanna och sova på vägen?

"FEEDME" eller ska ja kalla dig Erik? smile
Du kan de här, tips tack big_smile

Kielfärgan är en nattfärja. Du kör ombord runt kl. 18-19 i Göteborg, hinner äta en god buffé samt sova en ordentlig natts sömn på båten. När du kommer fram till Tyskland kl. 9 på morgonen är man utvilad och kan med lätthet sträckköra de 60 mil som är kvar ner till Ringen. Om du håller en snitthastighet på 100 km/h är du alltså framme runt kl. 15 på eftermiddagen. Hur hög snitthastighet som tillåts beror dock till betydligt större del på den övriga trafiken (köer) än på hur snabb bil och förare man har...

Eventuella RingenResor kan ni t.ex. diskutera här!

Mini John Cooper Works "Johnny" (2009)
Bjork OEM <3
21 februari 2009 · 6 957 Inlägg

FEEDME skrev:

Bjork skrev:
Jopp big_smile

Tänkte om man tar Kielfärjan från Gbg, sen bila ner, undra hur långt tid det kan ta?
Kanske stanna och sova på vägen?

"FEEDME" eller ska ja kalla dig Erik? smile
Du kan de här, tips tack big_smile

Kielfärgan är en nattfärja. Du kör ombord runt kl. 18-19 i Göteborg, hinner äta en god buffé samt sova en ordentlig natts sömn på båten. När du kommer fram till Tyskland kl. 9 på morgonen är man utvilad och kan med lätthet sträckköra de 60 mil som är kvar ner till Ringen. Om du håller en snitthastighet på 100 km/h är du alltså framme runt kl. 15 på eftermiddagen. Hur hög snitthastighet som tillåts beror dock till betydligt större del på den övriga trafiken (köer) än på hur snabb bil och förare man har...

Eventuella RingenResor kan ni t.ex. diskutera här!

Låter ju kanon detta big_smile
Men hur länge är Ringen "öppen"?

OEM <3
Jespur
17 mars 2009 · 63 Inlägg

Varför dog denna disk.? Pratade precis med sambon om att detta blir sommarens semsester, bila ner till ringen big_smile. Vi tänkte åka ner till danmark, men då kan man ju lika bra ta en liiiten omväg =P

FEEDME Gentlemen Racing Club
27 mars 2009 · 155 Inlägg

Bjork skrev:
Låter ju kanon detta big_smile
Men hur länge är Ringen "öppen"?

Här har du öppettiderna för "turistkörningen":
http://www.nuerburgring.de/index.php?id=361

Mini John Cooper Works "Johnny" (2009)
Bilfixarna
12 september 2009 · 24 Inlägg

FEEDME skrev:
Porsche
Mini

Nürburgring står helt i en klass för sig själv bland racingbanor. Men räkna med att det tar flera år tills man lär sig att köra ordentligt bra där. Med är drygt 2 mil unik bansträckning att memorera...

Om man åker dit och tror att man ska sätta varvrekord första gången som man är där nere, då är risken stor att man blir en av dem som varje dag skrotar sina bilar. (Eller om man kör MC - dör...)

Men det är definitivt värt ett besök! Själv brukar jag åka ner 4-5 gånger varje år!

Det är väl inga problem att komma ihåg den där banan efter man suttit vid Forza motorsport vid xboxet ett tag xD

2-D Faderator
12 september 2009 · 637 Inlägg

Nu har jag inte läst alla inlägg, bara din fråga... wink
Men jag va där i somras (kolla gärna album smile )  Reglerna är att bilen ska klara reglerna för "gatreggat" i tyskland (Inte direkt besiktning men..). Och ett varv kostar 23Euro om jag inte minns fel. Sen blir ju priset mer ju fler varv såklar, och årskort tror jag kostade 1100Euro.
Du anmäler dig i en lucka brevid depån och du får ett "Nürburing-card" sen är det bara å åka wink

Shaked but not störd.
Audi TT "2.0 TFSI Quattro" (2015)
2-D Faderator
12 september 2009 · 637 Inlägg

Lånar tråden lite..

När man kört på ringen, har jag hört att det ska finnas någon sida där man kan köpa bilder på ens bil när man har kört där, någon här som vet hur man skulle kunna få tag på bilder på ens egen bil när man kör där? big_smile

Shaked but not störd.
Audi TT "2.0 TFSI Quattro" (2015)
Bjork OEM <3
12 september 2009 · 6 957 Inlägg

23 !! Euro yikes? Va sjutton var det för idiot som sa 8 euro till mig tongue

Nu så insjukna ju min far i somras (eller ja, 3 hjärtinfarkter iår, 2st på 2 veckor) så min semester
spenderades pendlandes mellan KSS-Sahlgrenska, så ringen uteblev sad

Saaben såldes och nästkommande bil ska vara en svängglad sak och jag har redan börjat spara lite cash
till en resa nästa år, då jävlar big_smile

OEM <3
mmackann
24 september 2009 · 4 Inlägg

Jag körde ett varv på ringen med en hyrbil. (splitter ny opel astra 1,6tdi kombi) haha ingen supertid dirrekt:)  och det kostade typ 140 sek / varv.. förra hösten. men jag rekomenderar att åka ett varv i ringen taxin med Sabine Schmitz smile  fy faan vad fränt!
Jag filmar.

http://www.youtube.com/watch?v=MF9_SuQlkiQ

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang