Hej! Nu är det dags för ljudbygge, jag ska försöka skriva mitt inlägg så detaljerat som möjligt för att undvika frågor, men det blir nog ett långt inlägg!
Fråga om "vilket slutsteg ska jag ha / vilka basar ska jag ha"
- Vad har du för bil
Volvo S90 3.0 -97
- Vad lyssnar du på för musik
Mycket vocal trance, rnb, house, men gillar även rock.
- Vad har du för krav på anläggningen, budget, medelmåtta, soundquality ?
Medelmåtta tror jag. Inte budget iaf, men jag vill inte lägga ner 20 000 heller.
Målet är att få en prisvärd ljudanläggning och jag betalar hellre lite extra för att få lite mer kvalitetskänsla.
Det kommer att kopplas i en dator i bilen också. Förmodligen via RCAkontakter.
- Vad består anläggningen av för övriga komponenter.
1 st Pioner DEH-XXX huvudenhet
2 st 6x9" XXXX som ska sitta i hatthyllan
1 st 2 kanal slutsteg byggt för ovanstående system
Ovanstående flyttas från min tidigare 740 där en firma hade byggt ljudet i Göteborg.
Jag har köpt in men inte monterat
1 st GAS Subbas 2x12"
http://www.brl.se/main.aspx?mc=65&c=65&p=5861
1 st GAS ALPHA X250.1
http://www.brl.se/main.aspx?mc=328&c=328&p=4921
Egentligen så är jag osäker på om min baslåda GAS 2x12 " är lite overkill, då jag egentligen vill ha en ganska rapp låda, men även med lite tyngd. Jag är beredd att byta denna låda till någon annan egentligen. Kanske en mindre 2x10 eller annat märke. Den tar som sagt upp lite mycket plats också.
Egentligen så är jag osäker på märket GAS också efter att ha läst lite om deras tidigare produkter där det verkar vara lite av ett budgetmärke.
Mitt resonemang med baslådan var att det inte är så enormt viktigt med märket och kvaliten på basen, däremot på de "vanliga" högtalarna. Impulsköp.
Vill ha hjälp med att välja högtalare och slutsteg.
Nu vill jag gärna köpa högtalare till dörrarna också med ett bra slutsteg som räcker gott och väl.
Jag har sökt i garageforumet lite här och där och kommit fram till att jag får plats med
2 st 6.5" högtalare främre dörrsidor
2 st 6.5" högtalare bakre dörrsidor
2 st 5" högtalare instrumentbräda vid framfönstret <- är osäker på tum här då det finns skiftande meningar om det. Dock så kommer jag vänta med att köpa till instrumentbrädan några månader.
Det primära är att köpa 4 st 6.5" högtalare till dörrarna fram och bak och då har jag sneglat mycket på nedanstående.
Prisklass 1 (ca 800kr/par)
GAS ALPHA 62X
Rockford Fosgate P163 Punch
Prisklass 2 (ca 1500-1800/par)
JBL GTO-6507C
Rockford Fosgate P162S PUNCH
Vilka av dessa är bäst?
samt, är det en OTROLIG skillnad mellan dessa två prisklasser?
Förslag på andra högtalare?
Vilket slutsteg ska jag köpa?
Den första frågan som jag har ställt mig, är hur många kanaler jag egentligen behöver?
6:9orna i hatthyllan har ett eget slutsteg
2x12" baslådan har ett eget slutsteg
Det nya slutsteget ska alltså klara av att driva
2 st 6.5" högtalare fram dörrsidor
2 st 6.5" högtalare bak dörrsidor
2 st 5.0" högtalare instrumentbräda vid fönstret <- är osäker på tum här då det finns skiftande meningar om det.
4-kanal eller 6-kanal
Kan jag kanske brygga de främre 6.5" och främsta (?) 5.0" och koppla in på ett 4-kanalslutsteg?
Eller ska jag slå till på ett 6-kanalslutsteg?
Eller är de 6kanaliga slutstegen enbart för 5.1 ljud? 2 bak 2 fram, 1 center, 1 subbas?
BRL har ett bra sexkanalslutsteg i lager för ett väldigt bra pris nämligen.
GAS DTS51 1998 kr
Detta slutsteg har även många fler funktioner, som 5.1 m.m koppla in ljudet direkt optiskt m.m
Men detta kanske blir konstigt, då jag har två andra slutsteg.
Eller kan jag koppla in de övriga två slutstegen på detta 6.1 slutsteg?
vilket ger mest kräm?
Nu är jag en sådan person som hänger upp mig väldigt mycket på RMS.
Som det ser ut på specifikationerna så verkar 6kanalslutsteget kunna ge ut mycket mer effekt än 4kanalslutstegen i samma prisklass.
4 stegs slutsteg
GAS ALPHA X100.4 1998kr
Rockford Fosgate Punch 4x50W 2498kr
Vilka av dessa är bäst?
Förslag på andra 4-stegs slutsteg i samma prisklass.
Räcker det med t. ex GAS slutsteget?
Vad är bäst att satsa med pengar. Slutsteg eller högtalare?
Fråga om "vilket slutsteg ska jag ha / vilka basar ska jag ha"
- Vad har du för bil
Volvo S90 3.0 -97
- Vad lyssnar du på för musik
Mycket vocal trance, rnb, house, men gillar även rock.
- Vad har du för krav på anläggningen, budget, medelmåtta, soundquality ?
Medelmåtta tror jag. Inte budget iaf, men jag vill inte lägga ner 20 000 heller.
Målet är att få en prisvärd ljudanläggning och jag betalar hellre lite extra för att få lite mer kvalitetskänsla.
Det kommer att kopplas i en dator i bilen också. Förmodligen via RCAkontakter.
- Vad består anläggningen av för övriga komponenter.
1 st Pioner DEH-XXX huvudenhet
2 st 6x9" XXXX som ska sitta i hatthyllan
1 st 2 kanal slutsteg byggt för ovanstående system
Ovanstående flyttas från min tidigare 740 där en firma hade byggt ljudet i Göteborg.
Jag har köpt in men inte monterat
1 st GAS Subbas 2x12"
http://www.brl.se/main.aspx?mc=65&c=65&p=5861
1 st GAS ALPHA X250.1
http://www.brl.se/main.aspx?mc=328&c=328&p=4921
Egentligen så är jag osäker på om min baslåda GAS 2x12 " är lite overkill, då jag egentligen vill ha en ganska rapp låda, men även med lite tyngd. Jag är beredd att byta denna låda till någon annan egentligen. Kanske en mindre 2x10 eller annat märke. Den tar som sagt upp lite mycket plats också.
Egentligen så är jag osäker på märket GAS också efter att ha läst lite om deras tidigare produkter där det verkar vara lite av ett budgetmärke.
Mitt resonemang med baslådan var att det inte är så enormt viktigt med märket och kvaliten på basen, däremot på de "vanliga" högtalarna. Impulsköp.
Vill ha hjälp med att välja högtalare och slutsteg.
Nu vill jag gärna köpa högtalare till dörrarna också med ett bra slutsteg som räcker gott och väl.
Jag har sökt i garageforumet lite här och där och kommit fram till att jag får plats med
2 st 6.5" högtalare främre dörrsidor
2 st 6.5" högtalare bakre dörrsidor
2 st 5" högtalare instrumentbräda vid framfönstret <- är osäker på tum här då det finns skiftande meningar om det. Dock så kommer jag vänta med att köpa till instrumentbrädan några månader.
Det primära är att köpa 4 st 6.5" högtalare till dörrarna fram och bak och då har jag sneglat mycket på nedanstående.
Prisklass 1 (ca 800kr/par)
GAS ALPHA 62X
Rockford Fosgate P163 Punch
Prisklass 2 (ca 1500-1800/par)
JBL GTO-6507C
Rockford Fosgate P162S PUNCH
Vilka av dessa är bäst?
samt, är det en OTROLIG skillnad mellan dessa två prisklasser?
Förslag på andra högtalare?
Vilket slutsteg ska jag köpa?
Den första frågan som jag har ställt mig, är hur många kanaler jag egentligen behöver?
6:9orna i hatthyllan har ett eget slutsteg
2x12" baslådan har ett eget slutsteg
Det nya slutsteget ska alltså klara av att driva
2 st 6.5" högtalare fram dörrsidor
2 st 6.5" högtalare bak dörrsidor
2 st 5.0" högtalare instrumentbräda vid fönstret <- är osäker på tum här då det finns skiftande meningar om det.
4-kanal eller 6-kanal
Kan jag kanske brygga de främre 6.5" och främsta (?) 5.0" och koppla in på ett 4-kanalslutsteg?
Eller ska jag slå till på ett 6-kanalslutsteg?
Eller är de 6kanaliga slutstegen enbart för 5.1 ljud? 2 bak 2 fram, 1 center, 1 subbas?
BRL har ett bra sexkanalslutsteg i lager för ett väldigt bra pris nämligen.
GAS DTS51 1998 kr
Detta slutsteg har även många fler funktioner, som 5.1 m.m koppla in ljudet direkt optiskt m.m
Men detta kanske blir konstigt, då jag har två andra slutsteg.
Eller kan jag koppla in de övriga två slutstegen på detta 6.1 slutsteg?
vilket ger mest kräm?
Nu är jag en sådan person som hänger upp mig väldigt mycket på RMS.
Som det ser ut på specifikationerna så verkar 6kanalslutsteget kunna ge ut mycket mer effekt än 4kanalslutstegen i samma prisklass.
4 stegs slutsteg
GAS ALPHA X100.4 1998kr
Rockford Fosgate Punch 4x50W 2498kr
Vilka av dessa är bäst?
Förslag på andra 4-stegs slutsteg i samma prisklass.
Räcker det med t. ex GAS slutsteget?
Vad är bäst att satsa med pengar. Slutsteg eller högtalare?
Senast redigerat av linuslinje (20 februari 2009)
Projekttråden Volvo S90 3.0
Projekttråden Volvo 940 V8 Bigblock 7.4 För senaste nyheter, gilla och följ bilen på FACEBOOK!!
Projekttråden Volvo 940 V8 Bigblock 7.4 För senaste nyheter, gilla och följ bilen på FACEBOOK!!
0
0
0
0