"Köpråd" bra billig driftsäker bil

johanmoller
22 februari 2009 · 61 Inlägg

hej! Jag är ute efter en bil för max 20 tusen, den ska vara billig att äga o köra, alltså en relativt liten bil.
lyx o sånt spelar mig ingen roll, jag är bara ute efter att transportera mig runt omkring stan, sällan jag åker längre än 3 mil ifrån stan.
Driftsäker och billiga reservdelar är ett stort plus.

Vore tacksam för tipps om bilar som passar in i beskrivningen.. helst med för och nackdelar med dom..smile

Ford Fiesta (1987)
THEBADGUY Gorgilus addictus
22 februari 2009 · 4 736 Inlägg

Volkswagen Golf Mk3 tycker jag passar in på den bilden rätt så bra smile.
Relativt billig att köra och äga.

Enda nackdelen jag vet om är rost på dom.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
n0sferatu
22 februari 2009 · 194 Inlägg

Japp! Golf3 är definitivt det rätta valet för dig! smile

Flawo0
22 februari 2009 · 136 Inlägg

KOstade lite över 20k men vet att den är billig som attan Då polarens mor har sen sådan, Går att åka istortsett hur långt som helst på en fulltank. Dock inge vidare drag i den:P o de som börjar bli dags o byta är vell bromsarna o handbromsen. Annars går den fin fint:) Här är länk iaf

http://www.blocket.se/vi/20335014.htm?ca=8_s

johanmoller
22 februari 2009 · 61 Inlägg

Flawo0 skrev:
KOstade lite över 20k men vet att den är billig som attan Då polarens mor har sen sådan, Går att åka istortsett hur långt som helst på en fulltank. Dock inge vidare drag i den:P o de som börjar bli dags o byta är vell bromsarna o handbromsen. Annars går den fin fint:) Här är länk iaf

http://www.blocket.se/vi/20335014.htm?ca=8_s

OKej tackar:)

Ford Fiesta (1987)
M7an oo=00=oo
22 februari 2009 · 374 Inlägg

Mina erfareheter är att golf mk3 inte alls är driftsäker.
Bättre med en golf mk2 1.8. Inte lika smäckigt heller.
Billigare försäkring också.

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Navkapsel
22 februari 2009 · 4 637 Inlägg

Japanare t ex Toyota Corolla. Driftsäkrare kan det inte bli, kanske inte så roliga bilar men som bruksbil duger de nog.

http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Senast redigerat av EmilHammarlund (22 februari 2009)

Soderqvist
22 februari 2009 · 660 Inlägg

Jag får nog slänga in mitt bidrag också...

Nissan Micra och Nissan Sunny.. Även som inbiten Volkswagen älskare så måste jag rekommendera dessa två bilar då jag (i sunnyn) aldrig ha åkt så skönt/billigt för en liten peng, bra lastmöjligheter i båda mina rekommendationer också!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Rille0
22 februari 2009 · 2 021 Inlägg

Mazda 323 , sveriges mest felfria bil enligt bilprovningen.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Rquired Allmänt envis
22 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Köp en Bmw 316 compact, går att finna för en bit under 20k. Nu får jag väl ryktet att Bmw bara är dyr skit uppkört av någon tok här, men sanningen är att det är drifts säkra kvalitetsbilar som rullar riktigt långt och har delar som är billigare än till genomsnittsbilen. 316 är dessutom snål, 0,6 är inget problem och den har ett lika roligt chassi som alla andra bmw.

Tänkte att det är roligare att köra runt i en bakhjulsdriven Bmw än ovanstående. På Autopower.se finns en omfångsrik begagnatguide och en massa tips i övrigt. smile

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
baltis
23 februari 2009 · 1 948 Inlägg

honda ska verkligen inte glömmas bort heller.

både billiga i soppa och försäkring sen e det ju en hondaså går sönder gör dom VÄLDIGT sällan.

ända minuset är väll att en honda för 20 tusen inte har världens bästa krocksäkerhet.

IceEyes Varningar: För många..
22 februari 2011 · 2 552 Inlägg

Haggeman skrev:
W123 Diesel!

Lite sent att komma med förslag nu kanske? wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Nybergrobin
22 februari 2011 · 2 381 Inlägg

Aldrig för sent för bra förslag smile  Skulle lägga min röst på en w123 diesel också

FYL
31 januari 2014 · 65 Inlägg

Istället för att skapa ny tråd.
Söker en combi med dragkrok för max 10k, har lite erfarenhet av att meka men den ska iaf hålla hela året till nästa besiktning.

Några bra förslag? smile

Bamzefan Bondmeckare
31 januari 2014 · 246 Inlägg

FYL skrev:
Istället för att skapa ny tråd.
Söker en combi med dragkrok för max 10k, har lite erfarenhet av att meka men den ska iaf hålla hela året till nästa besiktning.

Några bra förslag? smile

En Volvo 745/945 efter 88. Billiga om man inte köper en med turbomotor, och rostar inte farligt tack vare galvaniseringen. Köp ingen slutkörd vinterbil, brukar finnas vettiga på blocket då och då smile

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
FYL
2 februari 2014 · 65 Inlägg

Bamzefan skrev:

FYL skrev:
Istället för att skapa ny tråd.
Söker en combi med dragkrok för max 10k, har lite erfarenhet av att meka men den ska iaf hålla hela året till nästa besiktning.

Några bra förslag? smile

En Volvo 745/945 efter 88. Billiga om man inte köper en med turbomotor, och rostar inte farligt tack vare galvaniseringen. Köp ingen slutkörd vinterbil, brukar finnas vettiga på blocket då och då smile

Tack för förslaget, men tänkte mer någon lite midre kanske morderna framhjulsdriven eftersom den är främst tänkt till min mor. Snål i drift gärna också smile

Evildan
2 februari 2014 ·

FYL skrev:

Bamzefan skrev:

FYL skrev:
Istället för att skapa ny tråd.
Söker en combi med dragkrok för max 10k, har lite erfarenhet av att meka men den ska iaf hålla hela året till nästa besiktning.

Några bra förslag? smile

En Volvo 745/945 efter 88. Billiga om man inte köper en med turbomotor, och rostar inte farligt tack vare galvaniseringen. Köp ingen slutkörd vinterbil, brukar finnas vettiga på blocket då och då smile

Tack för förslaget, men tänkte mer någon lite midre kanske morderna framhjulsdriven eftersom den är främst tänkt till min mor. Snål i drift gärna också smile

Corolla.

EmilHammarlund
2 februari 2014 · 44 Inlägg

Mazda 626. Driftsäker som fasen. Hittar du bara en som inte rosten härjat loss på totalt är det inte mkt mer att tänka på. Billiga i drift också. Samma sak med Corolla men mindre lastutrymme.

Senast redigerat av EmilHammarlund (2 februari 2014)

FYL
2 februari 2014 · 65 Inlägg

Corolla har man hört lovande ord om mem verkar snålt med utbud i dem prisklassen

Mazda har gillats tidigare i familjen och verkar finnas sjyssta billiga från bilhandlare på blocket, men kan man lita på dom?

Evildan
2 februari 2014 ·

FYL skrev:
Corolla har man hört lovande ord om mem verkar snålt med utbud i dem prisklassen

Mazda har gillats tidigare i familjen och verkar finnas sjyssta billiga från bilhandlare på blocket, men kan man lita på dom?

Jadå, Mazda är generellt pålitliga bilar.

Senast redigerat av Evildan (2 februari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang