Bilvax på vindrutan ?

jimmy-124 Svartlistad
27 februari 2009 · 446 Inlägg

fripppe skrev:
Turtle har ju annars glaswax som funkar kalas redan vid 60blås....

70kr för en flaska....

biltema har en rain off flaska för 45kr funkar galant och vattnet börjar försvinna redan i 40-50km/h smile, skönt när man ska tvätta oxå smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
vwhelena
27 februari 2009 · 7 Inlägg

Jag tycker det funkar skit bra att vaxa rutan. jag använder meguirs vax. behöver knappt använda torkarna. Rinner av skit bra.

Jonni
2 mars 2009 · 1 256 Inlägg

Vanligt vax ger en vit hinna så det är ingen höjdare.. Ditec har en bra glasbehandling som man kan göra, det kostar lite mer men är värt varenda krona..

Om man behöver snåla lite så åker man till Biltema och köper något som heter "Rain Off", det är en liten gul flaska med en  tillhörande hård "svamp". Det bästa är att rengöra rutorna ordentligt första, sen värmer du upp dem, antingen med en värmefläkt eller med bilens egna fläkt om du står ute. Låt det torka (blir som en vit hinna), lägg på medlet igen i långa rörelser i "vindens riktning" på framrutan och upp och ner på sidorutorna. Sen är det bästa att "vaxa av" hinnan med en fuktig mirakeltrasa som man oxå köper på biltema..

Mvh Jonni

twin_cam Smålänning
2 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Jonni skrev:
Vanligt vax ger en vit hinna så det är ingen höjdare..

Int emitt vax... Kanske siliconevaxer gör de däremot...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Doctor
2 mars 2009 · 90 Inlägg

Jonni skrev:
Vanligt vax ger en vit hinna så det är ingen höjdare.. Ditec har en bra glasbehandling som man kan göra, det kostar lite mer men är värt varenda krona..

Om man behöver snåla lite så åker man till Biltema och köper något som heter "Rain Off", det är en liten gul flaska med en  tillhörande hård "svamp". Det bästa är att rengöra rutorna ordentligt första, sen värmer du upp dem, antingen med en värmefläkt eller med bilens egna fläkt om du står ute. Låt det torka (blir som en vit hinna), lägg på medlet igen i långa rörelser i "vindens riktning" på framrutan och upp och ner på sidorutorna. Sen är det bästa att "vaxa av" hinnan med en fuktig mirakeltrasa som man oxå köper på biltema..

Mvh Jonni

Har provat Biltemas "Rain Off" och det funkar hyffsat bra, applicerade medlet för 2 månader sedan och det håller fortfarande, även fast jag använt vindrutetorkarna flitigt.

För 49,90kr så kommer, i alla fall jag, definitivt använda den igen.

Rubbster Rekondare
2 mars 2009 · 236 Inlägg

Det fungerar bra men inte för torkarbladen, de kommer att hoppa fram på vindrutan där vaxet börjar tappa i effekt.
Vill du ha ett vax som håller länge på din vindruta så pröva sonax hårdvax iaf någon typ av hårdvax allt annat e i prinsip skit rent ut sagt.

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!
BrajjAxx 040 RedLine
9 mars 2009 · 1 219 Inlägg

Pappa gjorde det för att vindrutetorkarna hoppade och väsnades, efter vaxningen blev det sjukt mycket bättre;)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
E3_Henrik Teknik Informatör
9 mars 2009 · 371 Inlägg

jag har provat Biltemas Rainoff och det funka helt ok men tyckte inte vattnet åkte av bra själv utav vindfarten direkt...så nu kör jag med Sonax flytande hårdvax vilket funkar kanon...behöver aldrig har på torkarna typ smile

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
audia4q
10 mars 2009 · 31 Inlägg

testa turtle vax "clear view". rutan frostar inte lika lätt, den blir renare och vattnet rinner av jätte lätt tongue Mitt tips smile

Volvo Duett (1957)
Audi A6 3.2 Quattro "performed by fekzen" (2006)
calmensten
11 mars 2009 · 106 Inlägg

audia4q skrev:
testa turtle vax "clear view". rutan frostar inte lika lätt, den blir renare och vattnet rinner av jätte lätt tongue Mitt tips smile

Okej smile tackar smile

J-P-R DO IT LOW STYLE
11 mars 2009 · 1 342 Inlägg

E3_Henrik skrev:
jag har provat Biltemas Rainoff och det funka helt ok men tyckte inte vattnet åkte av bra själv utav vindfarten direkt...så nu kör jag med Sonax flytande hårdvax vilket funkar kanon...behöver aldrig har på torkarna typ smile

Då har du gjort fel. Har applicerat rain off på alla bilar jag ägt och jag behöver knappt rulla för att vattnet ska rinna av. Felet många gör är att inte rengöra rutorna ordentligt innan eller så applicerar dom inte medlet två gånger eller för tätt inpå varandra. smile

Finnmerchant Oseriös Aktör
11 mars 2009 · 592 Inlägg

calmensten skrev:

audia4q skrev:
testa turtle vax "clear view". rutan frostar inte lika lätt, den blir renare och vattnet rinner av jätte lätt tongue Mitt tips smile

Okej smile tackar smile

hur applicerar man det?

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
oleg Trätekniker
11 mars 2009 · 387 Inlägg

Rain off funkar kanon, säger man nåt annat så har man använt det på fel sätt eller har köpt nått dyrt medel och måste säga att den billiga varianten är skit, så är det med alla som köper dyra grejer!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
audia4q
11 mars 2009 · 31 Inlägg

man låter det ligga på en stuna tills det blir en liten hinna som man sedan torkar bort om jag inte minns fel smile

Audi A6 3.2 Quattro "performed by fekzen" (2006)
Volvo Duett (1957)
Loups_
30 mars 2009 · 41 Inlägg

Kan absolut säga att rainoff är värt sitt pris, funkar klock rent för de låga priset.....

KaptenHaddock
31 mars 2009 · 357 Inlägg

ditec kör med aquapel, kostar ung 120kr o e lätt o lägga själv.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang