Akut! hur f*n blir man av med hicka?

easy
1 mars 2009 · 63 Inlägg

Okej, nu sitter jag här och får genomlida en nära-döden-upplevelse ca var 20:e sekund så nu hoppas jag att något snille här kan hjälpa mig innan jag blir tokig!

Jag och en kompis var med om en bilolycka förra helgen och smällde hans bil ganska rejält och nu för någon dag sen fick jag så sjukt jävla ont i halsen/bröstet när man andas, äter, dricker, osv..
Visade sig att jag lyckats få en rätt rejäl inflammation i nyckelbensfästena efter trycket från bältet när vi krockade. (tur nog att jag hade bälte annars hade skadorna defenitivt varit värre)

Men men, "hårding" som man är så trodde jag att jag lyckats vänja mig rätt bra vid det och man tänker inte lika mkt på att det gör ont, tills för ett litet tag sen då jag lyckats få HICKA. ( är inte så jävla mycket till "hårding" längre kan ju påpekas wink)
Kommer inte ens ihåg när jag hade hicka sist, måste fan va år sedan.. och precis nu av alla tillfällen ska jag få det.


Så kära garaget människor, någon som kan hjälpa en halvt döende flicka här?
har ni något smart trick att trolla bort hicka?

(vill nog dock inte att ni försöker er på "skräm bort den"- tricket, vill helst undvika en massa galningar som kommer hit och skrämmer ihjäl mig, roll)

NETTAN Girls go fast
1 mars 2009 · 893 Inlägg

ta ett glas vatten och drick från fel kant. om du skulle dricka ur det vanligt så får du ju en "kant" mot näsan, drick från den sidan så du får en "kant" under hakan ist. blir fel för skallen och hickan slutar. funkar iaf på mig. hoppas de blir bra smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 mars 2009 · 10 427 Inlägg

För mig funkar det att hålla andan under en eller två hick så är det borta sen.
Alternativt dricka ett stort glas vatten under en hick.

Värt att testa wink

-Mackan- Fire And Silk
1 mars 2009 · 2 254 Inlägg

Saxat från sjukvårdsrådgivningen.

"För det mesta så är hicka ett medicinskt ofarligt besvär men det kan vara mycket störande. Det finns hur många förslag som helst på hur man skall behandla hicka, vilket talar för att inte finns ett riktigt bra sätt.

Hicka är det typiska ljudet som uppkommer när inandningsmusklerna plötsligt drar ihop sig samtidigt som stämbanden sluter sig hastigt. Det verkar inte som om hicka skulle ha en användbar eller skyddande funktion som andra reflexer. Även foster kan hicka, mot slutet av graviditeten. Oftast drabbar hickan bara ena sidan av bröstkorgen och vanligast är den vänstra.

Hicka kan uppkomma som en reflex när man äter eller dricker snabbt och brukar då gå över av sig själv ganska snart. Men om hickan sitter i under längre tid eller om man hickar medan man sover kan det vara tecken på en allvarligare sjukdom. Det kan vara en inflammation i buken nära mellangärdet, eller i lungsäcken eller hjärtsäcken. Om njurarna har kraftigt nedsatt funktion kan det också orsaka hicka, liksom en del sjukdomar i hjärnan. Även gifter i form av till exempel alkohol kan vara orsaken till hicka.

Om man har svårt att tömma magsäcken på grund av sjukdom, kan den bli överfylld och orsaka hicka. Glapp i övre magmunnen som gör att magsyran kan komma upp i matstrupen, så kallad reflux, kan också vara en orsak. Då har man oftast också halsbränna och sura uppstötningar.

Hicka kan också bero på sjukdomar i bröstkorgen som irriterar nerverna till andningsmusklerna med hicka som resultat.

Beträffande behandlingen så finns alltså ett stort antal råd, men där inget är riktigt säkert. Inom sjukvården använder vi stimulering av bakre svalgväggen. Det sker med en försiktig beröring rakt bak i halsen vilket ofta får hickan att sluta. Även olika former av läkemedel används. Här finns ingen riktigt bra medicin som kan användas till alla utan läkaren brukar prova lite olika vägar beroende på vad han eller hon tror är orsaken.

Om man har ofta återkommande hicka så bör man söka läkare. Det kan finnas någon sjukdom som orsak och då skall förstås behandlingen gå ut på att bota den för att bli av med hickan."

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
leksak Kanon..
1 mars 2009 · 1 473 Inlägg

Som sagt, hålla andan eller "svälja" hickan fungar finemang...

Team-Adolfsson Gödseldräng
1 mars 2009 · 4 529 Inlägg

en matsked lingonsylt funkar sketabra big_smile

bollen1986
1 mars 2009 · 3 714 Inlägg

Håll andan i 10 sekunder så är hickan borta big_smile
Funkar för mig iaf

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Sanizz
1 mars 2009 ·

Isbit i munnen funkar för mig smile

easy
1 mars 2009 · 63 Inlägg

Okej, nu har jag gett mig på en rad desperata försök här hemma.

Hålla andan funkade absolut inte, inte heller en isbit.
Försökte mig på att dricka från "fel kant" ur ett glas ett par gånger vilket slutade med att det såg ut som att jag försökt göra någon slags hemmavariant på en "miss wet t-shirt contest" roll

Pratade med en kompis som var helt övertygad om att all hicka botas genom att stå på händer och dricka vatten ur ett glas med sugrör (!)

Vågade dock inte mig på det fullt ut eftersom jag inte ens lyckades dricka ur fel kant på ett glas utan att få hälften över mig.
Så jag körde en egen variant och tog en stor klunk vatten och böjde mig ner så huvudet iaf är upponer när jag svalde. vióala! hickan borta! big_smile

Stort tack för alla tips! smile

Murvald Knegare
1 mars 2009 · 718 Inlägg

-Mackan- skrev:
Saxat från sjukvårdsrådgivningen.

"För det mesta så är hicka ett medicinskt ofarligt besvär men det kan vara mycket störande. Det finns hur många förslag som helst på hur man skall behandla hicka, vilket talar för att inte finns ett riktigt bra sätt.

Hicka är det typiska ljudet som uppkommer när inandningsmusklerna plötsligt drar ihop sig samtidigt som stämbanden sluter sig hastigt. Det verkar inte som om hicka skulle ha en användbar eller skyddande funktion som andra reflexer. Även foster kan hicka, mot slutet av graviditeten. Oftast drabbar hickan bara ena sidan av bröstkorgen och vanligast är den vänstra.

Hicka kan uppkomma som en reflex när man äter eller dricker snabbt och brukar då gå över av sig själv ganska snart. Men om hickan sitter i under längre tid eller om man hickar medan man sover kan det vara tecken på en allvarligare sjukdom. Det kan vara en inflammation i buken nära mellangärdet, eller i lungsäcken eller hjärtsäcken. Om njurarna har kraftigt nedsatt funktion kan det också orsaka hicka, liksom en del sjukdomar i hjärnan. Även gifter i form av till exempel alkohol kan vara orsaken till hicka.

Om man har svårt att tömma magsäcken på grund av sjukdom, kan den bli överfylld och orsaka hicka. Glapp i övre magmunnen som gör att magsyran kan komma upp i matstrupen, så kallad reflux, kan också vara en orsak. Då har man oftast också halsbränna och sura uppstötningar.

Hicka kan också bero på sjukdomar i bröstkorgen som irriterar nerverna till andningsmusklerna med hicka som resultat.

Beträffande behandlingen så finns alltså ett stort antal råd, men där inget är riktigt säkert. Inom sjukvården använder vi stimulering av bakre svalgväggen. Det sker med en försiktig beröring rakt bak i halsen vilket ofta får hickan att sluta. Även olika former av läkemedel används. Här finns ingen riktigt bra medicin som kan användas till alla utan läkaren brukar prova lite olika vägar beroende på vad han eller hon tror är orsaken.

Om man har ofta återkommande hicka så bör man söka läkare. Det kan finnas någon sjukdom som orsak och då skall förstås behandlingen gå ut på att bota den för att bli av med hickan."

Va fan, nu blev jag orolig..:S Har hicka relativt ofta, och "starka" hickningar.. JObbar på Expert stormarknad och om jag står i kassan så hörs det till andra sidan butiken... Och ont som fan gör det.

William 2009-02-20
volvo_Tobias
1 mars 2009 · 687 Inlägg

Jag tycker att det brukar hjälpa om man lägger sig i sängen och slappnar av en kvart eller nåt.

Superdtm i övrigt värdelös.
1 mars 2009 · 613 Inlägg

jag brukar hålla andan och svälja typ 2-3 gånger under tiden..jävligt svårt ibland men brukar fan funka smile

alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Du skrev om det 22.35, nu är hon 00.35, hur är det med hickan? har den gått över?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
MeloveGolf Vw trimmare
2 mars 2009 · 2 995 Inlägg

Sitter oftast mer psykist än fysiskt när man inte kan "sluta hicka"....bara ge fan i tänka på det så försvinner det...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
M103
2 mars 2009 · 1 570 Inlägg

En matsked vinäger, funkar alltid för mig.

ZonaX Svetsare
2 mars 2009 · 3 150 Inlägg

Funkar för mig:  Håll andan och svälj 3 gånger (Tex. vatten)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
bjornt herr
2 mars 2009 · 321 Inlägg

jag tar en stor klunk vatten i munnen, lutar huvet så långt bakåt det går och stirrar i taket, sen sväljer jag. fungerar ALLTID!

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
2 mars 2009 · 991 Inlägg

det som fungerar är att massera båda örsnibbarna. sitter någon akupressturpunkt där som gör att man slutar hicka smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
expect1991
2 mars 2009 · 1 814 Inlägg

Nått som funkat varje gång för mig är att skrämma personen som har hicka eller säga något oväntat typ, nu kan du inte göra det på dig själv eller be någon men nu vet du det tongue

Eller ställ en fråga typ, skolkade du förra torsdagen? tongue

Lady_Milla Alecci's fästmö
2 mars 2009 · 708 Inlägg

Hm finns ju flera knep där och de vanligaste är att dricka vatten eller saft.

Sj så brukar jag "kontrollera mig själv"...Svårt att beskriva de men aa tongue Man tar ett djupt andetag och typ andas djupt och lugnt hela tiden och tänker inte på hickan, man koncentrera sig alltså på nått annat som man gör. De brukar funka för mig iaf tongue

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang