Fel av besiktings man!

Glow Fotograf
3 mars 2009 · 134 Inlägg

var iväg å bes pärlan(en mitsu. eclipse GS 16V -92)  på torsdagen i förra veckan (den 26/2 2009) kände på mej att detta går aldrig bra... mycket riktigt... 3st 2or...sad alla under avgasvärdena  skit... blir väll att byta kat då tänkte ja... men ska avgastesta den först! dom kanske aldrig varmkörde den riktigt...yikes  mycket riktigt... idag (den3/3 2009) gjorde ja ett test på hemmaplan hos en mekaniker... alla värden va precis som dom skulle... big_smile bara för dom missa att varmköra så kosta de mej 220KR extra... 200 kr för ombes. å 20kr för en depritions cola:rolleyes: 
respons på detta???!?! finns de nö att göra åt de?hmm

Ford Sierra "Turbo" (1992)
Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
Ekis!
3 mars 2009 · 1 210 Inlägg

vadå dom missade??
de är väll upp till dig hur du gör innan du besiktigar.. kan du inte belasta dom för..
så var en man och ta de med ro wink

Senast redigerat av Ekis! (3 mars 2009)

Stefan Varberg Supraman
3 mars 2009 · 2 300 Inlägg

Nä det tror jag inte.
Dom tar ingen hänsyn till om motorn e kall men dom kan ibland åka en sväng om dom e snälla för att motorn ska bli varm men bara om dom hinner.

En bra regel e att åka några mil så att grejerna e genomvarma.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
azid Det som inte dödar gör ont
3 mars 2009 · 2 668 Inlägg

hmm att se till att bilen är riktigt varm då det ska mätas är ditt ansvar... så nej inget fel har gjorts

2slow
alain www.bimmerpower.org
3 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Ekis! skrev:
vadå dom missade??
de är väll upp till dig hur du gör innan du besiktigar.. kan du inte belasta dom för..
så var en man och ta de med ro wink

Det är rätt, dom har inget ansvar för det, det inte dom som ska köra upp värme på motoren. nästa kontrol, se till att motor är varmt när du kör in i hallen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
81an
3 mars 2009 · 566 Inlägg

När jag har besiktigat mina bilar och avgasvärdena inte stämt..så har dom alltid tagit en tur. Så du fick nog en egen bes gubbe.

Glow Fotograf
3 mars 2009 · 134 Inlägg

ok... bilen va varm när ja kom dit... men sen fick den stå avstängt (tomgångkörnings förbud!) å då blev den kall... tycker väll dom ska märka om den ä kall? eller misstänka de? gjorde dom på min andra bil när fel värden visades... då tog dom en sväng

Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Ford Sierra "Turbo" (1992)
Aerocombi Xenoholic
3 mars 2009 · 2 559 Inlägg

Man lär sig av misstagen wink
Hur länge fick den stå o kallna då?

Senast redigerat av Aerocombi (3 mars 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Glow Fotograf
3 mars 2009 · 134 Inlägg

jo men de va lite onödiga pengar:P

Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Ford Sierra "Turbo" (1992)
Melin Trafikledare
3 mars 2009 · 563 Inlägg

En kompis till mig fick felaktiga avgasvärden tack vare att hans katalysator hann kallna, men det var eftersom han fick vänta 20 min efter bokad tid innan han fick åka in i hallen. Det tycker jag är dåligt!

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Glow Fotograf
3 mars 2009 · 134 Inlägg

ja fick vänta 20-30 min ja me... borde dom inte ialla fall mistänka att katen ä kall då?

Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Ford Sierra "Turbo" (1992)
Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
volvo_1987
3 mars 2009 · 1 675 Inlägg

81an skrev:
När jag har besiktigat mina bilar och avgasvärdena inte stämt..så har dom alltid tagit en tur. Så du fick nog en egen bes gubbe.

har dom gjort för mig med wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Ekis!
3 mars 2009 · 1 210 Inlägg

Ja men tanka i lite Etanol då innan ni besiktigar så är problemet löst wink eller 1 liter Tröd...

Glow Fotograf
3 mars 2009 · 134 Inlägg

muppar... men vet iaf att den kommer gå igenom om inte något drastiskt händer:P men ändå 200kr bara iväg te inget... hade kunnat lägga dom på bilen ist:P

Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Ford Sierra "Turbo" (1992)
Xtravagant 1337
3 mars 2009 · 1 343 Inlägg

fel och fel...
Alla vet att avgasvärdena ändras när bilen blir varm.
Att mäta värdena när bilen är kall är ju lika med noll, då kan dom lika bra skita i att mäta överhuvudtaget..
Enligt min mening!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Glow Fotograf
3 mars 2009 · 134 Inlägg

Ekis! skrev:
Ja men tanka i lite Etanol då innan ni besiktigar så är problemet löst wink eller 1 liter Tröd...

jo... men de ä ju sköjj om den går  igenom utan alla tillsatser å utblandingar:)

Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
Ford Sierra "Turbo" (1992)
Glow Fotograf
3 mars 2009 · 134 Inlägg

Xtravagant skrev:
fel och fel...
Alla vet att avgasvärdena ändras när bilen blir varm.
Att mäta värdena när bilen är kall är ju lika med noll, då kan dom lika bra skita i att mäta överhuvudtaget..
Enligt min mening!

jo ja viste att den va kall... men tydligen inte han som bes... ja vet att de inte ä mening me att testa den kall

Ford Sierra "Turbo" (1992)
Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Ekis!
3 mars 2009 · 1 210 Inlägg

Glow skrev:

Ekis! skrev:
Ja men tanka i lite Etanol då innan ni besiktigar så är problemet löst wink eller 1 liter Tröd...

jo... men de ä ju sköjj om den går  igenom utan alla tillsatser å utblandingar:)

ja iofs... smile

calibrateddy89 Öpc´s the boss
3 mars 2009 · 181 Inlägg

samma sak hände mig med calibran! men har drog en repa på gården wink så blev de bra värden igen:D

\\Överum Performance Center//
ÖPC Garaget projekt
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Honda Civic Type R "ÖPC Fn2" (2008)
Opel calibra 16v "ÖPC calibran" (1992)
Honda civic coupé "Öpc civic" (1995)
Glow Fotograf
3 mars 2009 · 134 Inlägg

calibrateddy89 skrev:
samma sak hände mig med calibran! men har drog en repa på gården wink så blev de bra värden igen:D

aa, en del har tur;)

Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
Ford Sierra "Turbo" (1992)
Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang