Avgas värde B230f (745Gl/e-pkt 190a) svar uppskattas högt :D

_Olsson_
4 mars 2009 · 38 Inlägg

har total flippade avgas värden och inte bara en utan ALLA men bilen går lika fint som vanligt startar när jag vill å så... sen kan billjudet få lambdan att gå??? :S tongue

leo_m83
4 mars 2009 ·

biljudet att lambdan gå? hehe, det var nåt nytt det . kan säga tror inte det, hade det varit möjligt hade motorn vibrationer och ljud fått den att gå för lääänge sen ;smile

svårt att hjälpa dig om du inte skriver ner avgasvärderna....

_Olsson_
4 mars 2009 · 38 Inlägg

leo_m83 skrev:
biljudet att lambdan gå? hehe, det var nåt nytt det . kan säga tror inte det, hade det varit möjligt hade motorn vibrationer och ljud fått den att gå för lääänge sen ;smile

svårt att hjälpa dig om du inte skriver ner avgasvärderna....

de där med lambdan tänkte ja mest på ström förbrukning för senast gick den under bas test men kanske bara va oflyt?   och ursäkta att jag inte skrev värdena här e de. och e de mörjligt att sport luft filter höjer värdena?
***Bilprovningens resultat***

CO         5.5 (0.5)       HC 298 (100)
Co 2500 9.9 (0.3)  lambda 0.72 (0.96-1.04)

Tänkt att ge mej på att byta katten till att börja med men den kan väl inte vränga till alla värdena så här? pch C0 2500 skalan sa han va max på 9.9 hos dom och han viste inte de kunde lika väl va en bit över de me :S

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

_Olsson_ skrev:
Tänkt att ge mej på att byta katten till att börja med men den kan väl inte vränga till alla värdena så här? pch C0 2500 skalan sa han va max på 9.9 hos dom och han viste inte de kunde lika väl va en bit över de me :S

De är garanterat katalysatorn som är väck, hade motorn gått skit hade de varit troligt att lambdasonden också var trasig.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AnteR33
5 mars 2009 · 38 Inlägg

Min gissning är då att lambdan har sagt upp sig, för då brukar den gå för fett vilket värderna du har säger.

Eftersom att lambdan är låg (för fet blandning) så är det garanterat inte katten eftersom att den gör inget med lambdan. Hål i avgasröret kan däremot ändra lambdan men då brukar den bli för hög eftersom det blir mer syre i avgaserna då.

Senast redigerat av AnteR33 (5 mars 2009)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

AnteR33 skrev:
Min gissning är då att lambdan har sagt upp sig, för då brukar den gå för fett vilket värderna du har säger.

Eftersom att lambdan är låg (för fet blandning) så är det garanterat inte katten eftersom att den gör inget med lambdan. Hål i avgasröret kan däremot ändra lambdan men då brukar den bli för hög eftersom det blir mer syre i avgaserna då.

Saken är bara den att han säger att motorn går bra, och hade den gått så fett att han hade fått de där värdena så tror ja inte att motorn hade gått speciellt bra.

Förövrigt är de ju bara att mäta lambdasonden och se om den ger skeva värden, samt kolla om bilen ger felkoder för fet blandning. Ger lambdasonden upp märks det jävligt snabbt på gången vill jag lova, ger katten upp märks de inte överhuvudtaget förutom på avgasvärdena.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
JaggaChafen Tesla Senior Technician
5 mars 2009 · 2 307 Inlägg

OM katten e tom e det katten det e ju inte så svårt att kolla. Avgasläck kan också ställa till värden rejält också lambda tempsensor og luftmassa mätare.

Det e inte så att din bil dricker en del olja med isånna fall kan ett olja+filter byte göra susen. dock borde inte det ge så mkt utslag.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
AnteR33
5 mars 2009 · 38 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:

AnteR33 skrev:
Min gissning är då att lambdan har sagt upp sig, för då brukar den gå för fett vilket värderna du har säger.

Eftersom att lambdan är låg (för fet blandning) så är det garanterat inte katten eftersom att den gör inget med lambdan. Hål i avgasröret kan däremot ändra lambdan men då brukar den bli för hög eftersom det blir mer syre i avgaserna då.

Saken är bara den att han säger att motorn går bra, och hade den gått så fett att han hade fått de där värdena så tror ja inte att motorn hade gått speciellt bra.

Förövrigt är de ju bara att mäta lambdasonden och se om den ger skeva värden, samt kolla om bilen ger felkoder för fet blandning. Ger lambdasonden upp märks det jävligt snabbt på gången vill jag lova, ger katten upp märks de inte överhuvudtaget förutom på avgasvärdena.

Har kört min nissan med ett lambda på 0,72 enligt bredbandslambdan o jag märkte int av ett dyft på att den gick märkbart sämre, tog bara mer bensin men gick bra endå. Skulle nästan säga tvärtom, ger katten upp så brukar man märka det på att den blir slöare eftersom att katten kan täppas igen.

Jag håller fast vid att det är lambdan som har gett upp.

Kanske skulle tillägga att jag har haft liknande avgasvärden på nissan och då var det lambdan.

Senast redigerat av AnteR33 (5 mars 2009)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

AnteR33 skrev:

patrikhornfeldt skrev:

AnteR33 skrev:
Min gissning är då att lambdan har sagt upp sig, för då brukar den gå för fett vilket värderna du har säger.

Eftersom att lambdan är låg (för fet blandning) så är det garanterat inte katten eftersom att den gör inget med lambdan. Hål i avgasröret kan däremot ändra lambdan men då brukar den bli för hög eftersom det blir mer syre i avgaserna då.

Saken är bara den att han säger att motorn går bra, och hade den gått så fett att han hade fått de där värdena så tror ja inte att motorn hade gått speciellt bra.

Förövrigt är de ju bara att mäta lambdasonden och se om den ger skeva värden, samt kolla om bilen ger felkoder för fet blandning. Ger lambdasonden upp märks det jävligt snabbt på gången vill jag lova, ger katten upp märks de inte överhuvudtaget förutom på avgasvärdena.

Har kört min nissan med ett lambda på 0,72 enligt bredbandslambdan o jag märkte int av ett dyft på att den gick märkbart sämre, tog bara mer bensin men gick bra endå. Skulle nästan säga tvärtom, ger katten upp så brukar man märka det på att den blir slöare eftersom att katten kan täppas igen.

Jag håller fast vid att det är lambdan som har gett upp.

Okej, ska inte säga att du har fel. Men ja tror stenhårt på att katten är trasig, och den kan ju gå sönder för att lambdan redan är trasig. Går motorn för fett kommer katten att ge upp, och den behöver inte bli tät. De är väldigt vanligt att katten "rensar sej själv" på 740, vilket märks genom att de flyger svarta bitar ut ur avgassystemet under körning.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AnteR33
5 mars 2009 · 38 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Okej, ska inte säga att du har fel. Men ja tror stenhårt på att katten är trasig, och den kan ju gå sönder för att lambdan redan är trasig. Går motorn för fett kommer katten att ge upp, och den behöver inte bli tät. De är väldigt vanligt att katten "rensar sej själv" på 740, vilket märks genom att de flyger svarta bitar ut ur avgassystemet under körning.

Jo kör man med trasig lambda en längre tid så är nog katten också död. Då är det bara till att byta båda då. Men jag skulle börja med lambdan eftersom att lambdavärdet var lågt så är det ju nå fel på lambdan. Börja där iaf, blir det bättre men inte bra så är det bara fortsätta felsökningen. Ingen idé att byta katten om det nu visar sig att den funkar. 

En sak som brukar göra värdena lite bättre är ju också nya stift, luftfilter, olja och oljefilter, men är det nyss gjort så är det ingen idé.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

De enda som kan vara ett problem är att lambdasonderna har en tendens att brännas fast, så en hylsa just för lambdasonder kan vara en bra idé att ordna fram på något vis!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
leo_m83
8 mars 2009 ·

jag röstar på lambdan och HC. Bilen behöver inte gå dåligt när lambdan är lambda 0.72 (0.96-1.04) . Din går bara väldig fett. Det är samma lambda värde som min nissan brukar ligga på när motorn är kall. och då är självklart som på alla bilar är lambdan avständ. Rekomenderar att du byter Lambdan så kommer alla dina problem att försvinna. Om du nu inte har redan förstört katten då du får för mycket soppa genom motorn och i katten. De är väldig känsliga för soppa....


  hehe, nu när jag har läst allas inlägg så håller de med mig big_smile

Senast redigerat av leo_m83 (8 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang