Japsdämpare + SBP?

mr740
4 mars 2009 · 18 Inlägg

vad säger bilprovningen om man har japsdämpare

TeedasT 100% ninja
4 mars 2009 · 342 Inlägg

de säger inte så mycket. det är helt lagligt. besiktigade min med det idag.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
NxV ElectroRaggare
4 mars 2009 · 883 Inlägg

ingenting sålänge inte din bil låter som en äcklig 740 med enbart en japsdämpare på.

Ojsan.  Bara håll dig inom bullernivåerna så är det inga problem.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 mars 2009 · 2 252 Inlägg

NxV skrev:
ingenting sålänge inte din bil låter som en äcklig 740 med enbart en japsdämpare på.

Ojsan.  Bara håll dig inom bullernivåerna så är det inga problem.

Notice: de finns inga direkta gränser för bullernivåerna typ db - db osv, utan de är vad besiktnings mannen själv tycker.. ( har frågat på bilprovningen för 1månad sen)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
NxV ElectroRaggare
4 mars 2009 · 883 Inlägg

The_Mechanic skrev:

NxV skrev:
ingenting sålänge inte din bil låter som en äcklig 740 med enbart en japsdämpare på.

Ojsan.  Bara håll dig inom bullernivåerna så är det inga problem.

Notice: de finns inga direkta gränser för bullernivåerna typ db - db osv, utan de är vad besiktnings mannen själv tycker.. ( har frågat på bilprovningen för 1månad sen)

Jotack, det har jag blivit varse måånga gånger i mitt liv. Men ärligt talat så märker man själv när det låter för mycket. Och redan då är man långt efter vad besiktningsmannen "tycker" är godkänt.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
KHRacing
4 mars 2009 ·

The_Mechanic skrev:
Notice: de finns inga direkta gränser för bullernivåerna typ db - db osv, utan de är vad besiktnings mannen själv tycker.. ( har frågat på bilprovningen för 1månad sen)

Det finns det vist det, men generellt sett så ett fordon inte låta mera än andra i genomsnitt.
har aldrig sett dem ta fram DB-mätaren då det e lite "krångligt" att montera upp.

sir_daniel www.kudoz.se
5 mars 2009 · 3 802 Inlägg

sitter det på en volvo så får du körförbud wink

nej så långe det inte låter för mycket (på tomgång och vid högra varv) så är det ingen fara.

Eiiiiik
5 mars 2009 · 337 Inlägg

Ja, på en volvo vet jag inte om dom hör hemma! (ingen som behöver få högt blodtryck över mitt uttalande) wink
Men ofta har du ju en plugg du kan trycka dit vid besiktning å sen flänga ut efter om du så tycker smile

// Erik

Marlboroman
5 mars 2009 · 8 233 Inlägg

The_Mechanic skrev:

NxV skrev:
ingenting sålänge inte din bil låter som en äcklig 740 med enbart en japsdämpare på.

Ojsan.  Bara håll dig inom bullernivåerna så är det inga problem.

Notice: de finns inga direkta gränser för bullernivåerna typ db - db osv, utan de är vad besiktnings mannen själv tycker.. ( har frågat på bilprovningen för 1månad sen)

Kul att statligt anställda ljuger...

Såhär är det: Vägverket (transportstyrelsen) har satt db gränser som gäller. Och det är dem som gäller, trots att bilprovningen har hittat på sin egna regel att en bil inte får låta mer än från fabrik. Så kommer man i diskussion med dem så är det bara att säga åt dem att börja rigga ljudtestaren, det är nämligen bilprovningens skyldighet att tala om hur mycket för mycket den låter. På besiktnings pappret ska det stå hur många decibel för mycket det låter.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
EmilLundin_
5 mars 2009 · 19 Inlägg

Inga problem

Alkis
påsen If your not out of control, your not in control
5 mars 2009 · 686 Inlägg

Bara te å köra in å besiktiga bilen.
Går den igenom så gör den, men dem kommer INTE att klaga på din "japsdämpare" sålänge inte bilen låter onormal mycket/högt eller läcker från skarven där du fäst dämparen.

/Påsen

Senast redigerat av påsen (5 mars 2009)

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
_fille_
5 mars 2009 · 83 Inlägg

Inga problem

Saab 9-3 SC (2008)
DanneJ
5 mars 2009 · 642 Inlägg

Min bil gick dock INTE igenom besiktningen pga japsdämpare, just den gubben jag fick då var ju på måndagshumör och jag orkade inte tjafsa, köpte istället en dämparinsats och monterade på 5 röda och den 2:an var ur världen snabbare än den kom.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Kajlie Garaget Video Crew
5 mars 2009 · 842 Inlägg

DanneJ skrev:
Min bil gick dock INTE igenom besiktningen pga japsdämpare, just den gubben jag fick då var ju på måndagshumör och jag orkade inte tjafsa, köpte istället en dämparinsats och monterade på 5 röda och den 2:an var ur världen snabbare än den kom.

Fattar inte hur man kan få en 2a på det. Dom motorcyklarna som låter som in i helvete när dom gasar borde inte dom vara förbjudna då ?

M4ns0N
3 juni 2009 · 19 Inlägg

Kajlie skrev:

DanneJ skrev:
Min bil gick dock INTE igenom besiktningen pga japsdämpare, just den gubben jag fick då var ju på måndagshumör och jag orkade inte tjafsa, köpte istället en dämparinsats och monterade på 5 röda och den 2:an var ur världen snabbare än den kom.

Fattar inte hur man kan få en 2a på det. Dom motorcyklarna som låter som in i helvete när dom gasar borde inte dom vara förbjudna då ?

haha ja faktigst, får tydligen vråla mer när de går på 2 hjul tongue

Cambrant
3 juni 2009 ·

För er som vill veta sanning och inte sägner. (<-- säger man så?)

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2790181

Mao om dina papper säger 87 db så får din bil inte bullra mer än 92 db för att få godkänt på besiktningen.
En japsdämpare som mullrar iväg till 98 db är alltså icke godkänt smile

Senast redigerat av Cambrant (3 juni 2009)

tobbeh78 !
3 juni 2009 · 543 Inlägg

Kajlie skrev:

DanneJ skrev:
Min bil gick dock INTE igenom besiktningen pga japsdämpare, just den gubben jag fick då var ju på måndagshumör och jag orkade inte tjafsa, köpte istället en dämparinsats och monterade på 5 röda och den 2:an var ur världen snabbare än den kom.

Fattar inte hur man kan få en 2a på det. Dom motorcyklarna som låter som in i helvete när dom gasar borde inte dom vara förbjudna då ?

Orginal får en MC inte låta mycket.
Dock är det så pass enkelt att byta slipon på en mc, går på under 5 minuter att byta.
Och dom ljuddämparna är inte lagliga, oftast får man ombesiktning om åker genom bilprovningen samt att polisen kan skicka dig på en ombesiktning också om dom tycker det låter förmycket (även om dom inte kan mäta ljudet)..

Trött och bitter?? javisst!
joonte_ got stance?
3 juni 2009 · 546 Inlägg

bara att använda insatsen man får med om man inte vill chansa men går oftast igenom

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
liquisole
3 juni 2009 · 1 237 Inlägg

kan säga att det är upp till han som granskar själv, kommer det t.ex. in en sportbil med lite mera kusar och har högt ljud är besiktningsmannen mer förståelig än om det kommer in en gammal volvo med 70 hästar och låter som om den saknade ljuddämpare överhuvudtaget tongue

Cambrant
3 juni 2009 ·

liquisole skrev:
kan säga att det är upp till han som granskar själv, kommer det t.ex. in en sportbil med lite mera kusar och har högt ljud är besiktningsmannen mer förståelig än om det kommer in en gammal volvo med 70 hästar och låter som om den saknade ljuddämpare överhuvudtaget tongue

Så är det med allt annat också men nu snackar vi vad lagen säger. Sen kan man ju självklart få igenom vad fan som helst, beror på hur mycket man pröjjsar eller hur väl man känner snubben som besiktar eller om han fått ligga kvällen innan wink wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang