2185
Sök

Tonade rutor besiktning

Med.lem
3 759 Inlägg
9 mars 2009
soyd skrev:
Det är väll ganska dryga böter endå på tonade främre sidorutor utan intyg... i bästa fall bara en ombesiktning...

Sedan har jag "hört" att man kan köpa mörka rutor från Afrika eller liknande och montera in. Då får dom stå och skrapa på rutan hur länge dom vill för att få bort sol filmen smile
/mvh soyd

Vilka skulle "dom" vara?
Det är ju ditt problem om du åker dit på det...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

2 924 Inlägg
9 mars 2009
Eftersom SBP lätt förstår att du försöker blåsa dem om du trixar med nåt av det som nämnts (förutom att ta bort solfilm eller byta rutor) så kan du vara säker på att de kommer vara stygga i alla annan bedömning av din bil om de inte lyckas anmärka på dina tonade sidorutor...
T.ex så är ju din S60 helbilsgodkänd och du har gjort en hel del förbjudna förrändringar enligt regelboken som dom mkt väl kan tänka sig tillämpa om du retar dom... inte speciellt smidigt eftersom det kan bli tal om körförbud med krav på regbesiktning då...

~ Life is short, have FUN! ~

1 853 Inlägg
10 mars 2009
Mr_EmCom skrev:
soyd skrev:
Det är väll ganska dryga böter endå på tonade främre sidorutor utan intyg... i bästa fall bara en ombesiktning...

Sedan har jag "hört" att man kan köpa mörka rutor från Afrika eller liknande och montera in. Då får dom stå och skrapa på rutan hur länge dom vill för att få bort sol filmen smile
/mvh soyd

Vilka skulle "dom" vara?
Det är ju ditt problem om du åker dit på det...

har bara "hört talas om det" inget jag brytt mig om att kolla upp särskilt noga, då dom tonade säkerligen är dyra och även dom resulterar i böter mm

men kan kolla om jag kan få fram någon info om det...

/mvh soyd

VW Ägare
1 011 Inlägg
10 mars 2009
soyd skrev:

Finns ingen bötesskala utan endas ombesiktning. Polis som sagt detta till mig.

Dock om man blir tagen och får ombesiktning och blir tagen igen om ett par dagar utan att ombesiktigat då åker man på böter för att man inte åtgärdat felen. Däremot om du kör inom besiktningen får bort tvåorna så är det ombesiktningen som man får nästa gång igen.

Henrik Eberlund

1 833 Inlägg
10 mars 2009
Första året hade jag en tonad ruta och en otonad, lät den otonade vara uppe, och den tonade körde jag ner och ryckte kontakten. "Jag har haft inbrott". Det funkade.

Men nu byter jag rutor med polaren varje besiktning.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
10 mars 2009
Skulle köpa rutor på skroten om jag var du, efersom dom verkar vara så mörka. men det är snyggt... cool

Min bil gått igenom med tonade framrutor. Han tittade en del men sa inget.

Sen till dom som ska skriva en massa om vad dom tycker om dom som tonar rutor.
Håll den åsikten för dig själv. mad För det var inte det han frågade, utan svara på frågan han ställer. Så blir det trevligare här på garaget...

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

16 197 Inlägg
10 mars 2009
soyd skrev:

/mvh soyd

som sagt.. 75% genomsläpp fram måste de vara.. visst kan man köpa tonade glas men man får fortfarande inte har mer tonong än så.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

155 Inlägg
10 mars 2009
Utdrag ur reglerna har ersatt detta inlägg /admin

§1 Sundhet och "netiketten"
För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Garagets målgrupp är personer över 18 år. Är du under 18 år bör du överväga att inte registrera dig.
• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här.
Senast redigerat av chrizz (10 mars 2009)

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

ElectroRaggare
886 Inlägg
10 mars 2009
ALLT beror på besiktningsmannen. Jag har kört in med en Celica med tonade sidorutor (hemmatonat dvs. skitfula och kolsvarta) Jag körde ner rutan och drog säkringen, Detta var på våren lite småkallt ute. Gick igenom utan problem.

Tjejen dundrade in på bilprovningen med Audin, UTAN att ta bort den svindyra proffstoningen och fick då givetvis tvåa på det. (dett var åxå den ljusaste toningen dom hade) ..

*EDIT: Hade 2 st plexiglasrutor i garaget liggandes som var sk. besiktningsrutor...

Chansa inte: Byt rutor innan besiktningen, det blir billigare än ombesiktning i längden.

Mvh.
Senast redigerat av NxV (10 mars 2009)

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

15 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
eftersom man inte är tvungen att ha sidoruter så kanske man skall ta ut dem helt och åka dit..isf för att köra "säkringen" annars får man åka till skroten och köpa de billigaste rutorna

Mvh Daniel

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
10 mars 2009
kirrez skrev:
eftersom man inte är tvungen att ha sidoruter så kanske man skall ta ut dem helt och åka dit..isf för att köra "säkringen" annars får man åka till skroten och köpa de billigaste rutorna

Mvh Daniel

Eller så plockar man bort toningen och slipper allt tjaffs runt omkring de? smile

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Mannen myten legenden
179 Inlägg
10 mars 2009
gamlingen skrev:
Dom är inte dumma på sbp

precis, säkrings knepet fungerar inte!

wooooommm, pschii, wooooommmm

3 059 Inlägg
10 mars 2009
Testa just SÖKfunktionen och det var inget fel på den !!

Det är alltid samma snack om denna skitfråga..
Om vi säger såhär istället: NEJ ! det är inte lagligt alltså blir det inte godkänt på besiktningen !
Va de svårt ?
Senast redigerat av Smajly (10 mars 2009)

144 Inlägg
10 mars 2009
En kul sak med forum är just att ställa samma frågor om och om igen, det dyker alltid upp många kloka nya svar....och glöm inte vad vi lärde i skolan att "repitition är lärandets moder"

Robban

Robert

Bigge
10 mars 2009
Gör såhär. Ner med rutorna, ut med kontakten. Skit i säkringen, den kan gå till annat också. Tejpa med maskeringstejp, eller iaf tejp som inte går att se igenom, så att de inte kan lysa ner och se dina rutor. Bilprovningen har ingen rätt att ta bort din tejp och titta ner och därför kan de inte ge dig nedslag.. men detta är ju förstås bara i teorin. sen om dem blir snea och petiga och ger dig nedslag på något annat är ju mycket möjligt.. men ingen kommer ju ihåg en fegis?

16 197 Inlägg
10 mars 2009
Bigge skrev:
Gör såhär. Ner med rutorna, ut med kontakten. Skit i säkringen, den kan gå till annat också. Tejpa med maskeringstejp, eller iaf tejp som inte går att se igenom, så att de inte kan lysa ner och se dina rutor. Bilprovningen har ingen rätt att ta bort din tejp och titta ner och därför kan de inte ge dig nedslag.. men detta är ju förstås bara i teorin. sen om dem blir snea och petiga och ger dig nedslag på något annat är ju mycket möjligt.. men ingen kommer ju ihåg en fegis?

men man får lik för-annat böter om man blir stoppad av snuten.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

407 Inlägg
5 augusti 2009
Får man köra med sånna rutor i Sverige?
Går det igenom Bes?
http://www.youtube.com/watch?v=GkDpDy4w … re=related

1 515 Inlägg
5 augusti 2009
Janosch skrev:
Argy skrev:
kommer tyvärr inte funka att dra ut säkringen, finns bara två alternativ, antingen dra av toningen eller byta rutor..

Han har säkert handvev ändån wink

Nej men, tror du att säkringsknepet funkar? Det blir ju bara ombesiktning.....
Jag har många polare som köpt billiga rutor på skroten, just för besiktningen. Det är det enda rätta.

- Det "enda rätta" är att inte tona fram hmm

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Med.lem
3 759 Inlägg
5 augusti 2009
Diesel_77 skrev:
Får man köra med sånna rutor i Sverige?
Går det igenom Bes?
http://www.youtube.com/watch?v=GkDpDy4w … re=related

Ursäkta men är du dum i huvet?
Eller har du bara totalt ignorerat alla inlägg i tråden?
Senast redigerat av Mr_EmCom (5 augusti 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Hatavägsalt.nu
33 Inlägg
5 augusti 2009
Som vissa har sagt beror det alldeles på vart, och vem som besiktigar bilen. Det finns ingen lag på sidorutor. Men om dom SER att du har rutor på bilen, och ej kan köra upp dom, så kommer dom garanterat att sätta en 2:a på det, eller något annat. Det smidigaste är att helt enkelt plocka ur rutorna, då dom inte kan säga ett knyst om detta. Det funkar, min arbetskamrat har själv testat.

Sök