Tvist med IF försäkring

Bostrom RS
13 mars 2009 · 886 Inlägg

IF verkar ju vara...bönder. Lycka till! Annars kan du ju som sagt höra av dig till aftonbladet big_smile

Focus RS
mastrovious
13 mars 2009 · 627 Inlägg

matteeee skrev:

Opel försäkring (mitt f-bolag) uppmanar mig att ringa Allum och ifrågasätta. oftast löser man sådana händelser sinsemellan utan att mitt f-bolag behöver blandas in. När man krockar med något annat än trafikant så blir det en ansvarsskada, vilket innebär att jag får klara mig själv, mitt f-bolag gör inget.

Vänta nu?! Så om du kör in i en stolpe så täcker inte din försäkring?! För längesen backade jag ur en carport och hade mer koll bakåt (mycket lekande barn) än framåt och drog i sidan på fronten mot en stolpe/regel. Detta var inga problem för mitt f.bolag att lösa (TryggHansa om jag minns rätt).

Nog är det så att du kört på ett hinder, och eventuellt borde stå för det själv. Samtidigt håller jag med dig att det är en sjukt klumpig placering av en sugga, helt i onödan dessutom.

En sista utväg med så fin dokumentation som du har kan vara Aftonbladet (eller liknande). Dom älskar sånt där smile Då blir det nog fart på juristerna som motarbetar dig.

Nja asså dom täcker ju det. Jag får betala självrisk så fixar dom resten. Men eftersom det inte finns en trafikant som motpart så tar dom inte fighten med IF åt mig. Det är en s k ansvarsskada (dvs de finns ingen motpart i form av trafikant) vilket gör att jag får ta matchen själv. smile

Det som stör mig nu är egentligen inte att jag får betala självrisken. Det är helt ok och det må ha varit klumpigt gjort av mig men det stör mig som fan att dom inte kan ta på sig ansvaret och åtminstone erkänna att den kan vara klumpigt placerad och att dom tar bort den pga de som hänt mig. Nu har dom tagit bort parlkeringen helt men inte fan har jag fått ett brev eller nåt där dom ber om ursäkt för vad som hänt. Det tycker jag är jävligt dåligt från Allums sida. Jag har skrivit till IF att jag kmr göra allt i min makt för att få ut det här i media. Och nu e ja så jävla sne att jag verkligen inte kommer släppa det här.

När handläggaren dessutom gav mig sitt svar så sa han typ a du kan överklaga hos kundombudsmannen, se bifogat dokument. De stod lite hur man ska gå till väga och hur man kontaktar kundombudsmannen. Tfn och mailadressen som fanns i dokumentet var 8 år gammalt!!!! Så jag fick leta å ringa runt själv för att komma i kontakt med KO-mannen. Hela processen har handlat om att förvirra å utmatta mig.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
volvoentusiasten
13 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Jag tycker att det blir bara mer och mer skriverier om IF hur de behandlar sina kunder felaktigt!
Klart att de har billiga priser, när de aldrig hjälper sina kunder?

1. Gå till ARN, invänta vad de säger. Förhoppningsvis lyder IF detta beslut
2. Kontakta lokalblaskor, dn/expressen m.m
3. ta kontakt med en advokatbyrå och stäm dom.

Skriv så mycket som möjligt på massor av forum m.m

En bra affär= 0-2 rekommendationer
En dålig affär = 3-100 dåliga rekommendatationer. Så visst är IF angelägna om badwill.

mastrovious
13 mars 2009 · 627 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag tycker att det blir bara mer och mer skriverier om IF hur de behandlar sina kunder felaktigt!
Klart att de har billiga priser, när de aldrig hjälper sina kunder?

1. Gå till ARN, invänta vad de säger. Förhoppningsvis lyder IF detta beslut
2. Kontakta lokalblaskor, dn/expressen m.m
3. ta kontakt med en advokatbyrå och stäm dom.

Skriv så mycket som möjligt på massor av forum m.m

En bra affär= 0-2 rekommendationer
En dålig affär = 3-100 dåliga rekommendatationer. Så visst är IF angelägna om badwill.

Absolut. Håller med fullständigt. Nu har jag inte skrivit hela händelseförloppet här men det är helt sanslöst hur dom har betett sig. Som sagt, jag skiter i pengarna nu. Bilen ska ändå fixas, vare sig det är med mina egna pengar eller deras. Jag fick dessutom pratat chefen för KO-mannen som sitter nere i Malmö. Han skulle höra av sig efter 1-2 veckor. Efter fjärde veckan skickade jag ett surt mail där jag krävde att dom förklarar vem som är ansvarig för föremål som placeras i garaget. Svaret jag fick: "Vi hos kundombudsmannen anser att du borde sett hindret och tänker därför inte ändra vårt beslut."

Helt sjukt att man inte kan få ett enda vettigt svar. Dom krävde mig på juridiska utlägg som kräver kompetens inom det området. Nu hade jag tur som råkade ha en polare som kunde tyda det här åt mig. Dom kan dra åt ***

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
13 mars 2009 · 627 Inlägg

Kan nu meddela att jag mailat fem olika tidningar gällande detta ärende. Hoppas innerligt att någon nappar! Någon mer som råkat ut för liknande får gärna höra av sig så kanske vi kan få med det också!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
MrNinja
13 mars 2009 · 148 Inlägg

Står helt på din sida här, oavsett om man borde sett den så ska väll sån skit inte stå på en parkeringsplats. Kan inte förstå hur dom kan vara så motsträviga när det gäller för dom, småsummor...

Rosenqvist
13 mars 2009 · 147 Inlägg

Har haft IF,,,men aldrig mer,,så jävla illa man blev behandlad.

Audi S4
Rosenqvist
13 mars 2009 · 147 Inlägg

Hoppas det löser sig för dej.

Audi S4
mastrovious
13 mars 2009 · 627 Inlägg

Ja precis, små skitsummor, men storföretagen agerar ju som svin mot den enskilde. Jag hoppas fan någon tidning nappar så dom kan stå där sen med näsan i vädret och skylla ifrån sig!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Fredrik.Gustavsson
13 mars 2009 · 2 123 Inlägg

Hur i helvete kunde du missa den ?

mastrovious
13 mars 2009 · 627 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Hur i helvete kunde du missa den ?

Som tidigare skrivet i tråden. Vad som inte riktigt syns på bilden är att det är två filer på väg in i garaget, det kom mötande bilar vilket resulterade i att jag var tvungen att ta kurvan in mot parkeringen rätt snävt. När jag svänger in höger kör jag nästan utanför parkeringsrutan på borte delen. Det innebär att suggan inte är synlig eftersom den är långt åt höger från mitt synfält (på passagerarsidan nästan). När jag rattar upp är jag för nära och huven täcker sikten nära inpå bilen. Kunde hända vem som helst.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
16 mars 2009 · 627 Inlägg

Tänkte uppdatera för alla intresserade. GP.se har iaf svarat på mitt mail, får se om dom går vidare och vill skriva om det.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Noxxer
16 mars 2009 · 1 482 Inlägg

Nu är samlingen komplett smile

Denna tråd kompletterar mitt dokument angående försäkringsbolag som "skiter i sina kunder".

Dvs... Spelar absolut ingen roll vilket bolag man tar.. alla är samma skit.

Hört och läst skit angående samtliga F-bolag nu smile Trygg-hansa, folksam, atava,  if mm....

BLT Service
Theracords Music Label
JonB
16 mars 2009 · 145 Inlägg

Jaa, dom är ens bästa vän.... tills det händer något... Då fanns det en liten paragraf i något papper som gör att dom kommer undan...

Trist att höra Mastrovious. Förstår att du missade suggan. Man har ju uppmärksamhet åt många håll i sådana situationer.


Annars kan du väl kontakta "Plus". Kommer inte ihåg vad han heter men han älskar ju sånt här wink.

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
HForsberg Styla en bil från grunden räcker!
16 mars 2009 · 187 Inlägg

Fan va ja hade dött om jag hade kört på en sån jävel. Lider me dig.

Rquired Allmänt envis
16 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Förstår att du kunde träffa betongsuggan, är jävligt lätt hänt. Men som vanligt är Garaget fullt med helt perfekta förare roll

Hoppas du vinner mot IF nu bara!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Smajly
16 mars 2009 · 3 059 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Hur i helvete kunde du missa den ?

Ja det måste jag också undra.. Kvittar om du svänger snävt eller inte.. du har ju hur brett som helst att köra in i fickan även om du fick mötande så kunde du ju ta ut svängen (till höger)
En sån sugga är ju stor. Syns tydligt, den står ju längst fram i fickan tillomed.
Ang. markeringen på den får den användas vid fler tillfälle än enbart vägarbete.
Ang. alla som undrar vad suggan gör där så är det väl upp till ägaren/skötaren av parkeringshuset att sätta den där om han vill det.

Sorry för OT.

Knepigt att ditt försäkringsbolag inte pröjsar bara för att du kört på den.. Skulle iallafall få det fixat mot självrisk.
Fjällan backade på ett träd för ganska länge sen och kvadda baklampan, stötfångaren och bakskärmen.. Det tog försäkringsbolaget direkt mot självrisk utan att tjabba..

Senast redigerat av Smajly (16 mars 2009)

MrNinja
17 mars 2009 · 148 Inlägg

Noxxer skrev:
Nu är samlingen komplett smile

Denna tråd kompletterar mitt dokument angående försäkringsbolag som "skiter i sina kunder".

Dvs... Spelar absolut ingen roll vilket bolag man tar.. alla är samma skit.

Hört och läst skit angående samtliga F-bolag nu smile Trygg-hansa, folksam, atava,  if mm....

Skumt att Trygg-hansa är motsträviga.

Jag har blivit bestulen på massor och fått cash utan några problem alls. Dock så gällde de ju stulna prylar och jag hade kvar kvitton men men.

mastrovious
18 mars 2009 · 627 Inlägg

Kan nu meddela att GP har kontaktat mig och det verkar som att dom vill skriva om det här!! Ska träffa en reporter i nästa vecka så jag håller tummarna att det håller hela vägen ut!

JonB skrev:
Jaa, dom är ens bästa vän.... tills det händer något... Då fanns det en liten paragraf i något papper som gör att dom kommer undan...

Trist att höra Mastrovious. Förstår att du missade suggan. Man har ju uppmärksamhet åt många håll i sådana situationer.


Annars kan du väl kontakta "Plus". Kommer inte ihåg vad han heter men han älskar ju sånt här wink.

Japp, det stämmer väldigt bra. Det handlar om pengar, vilket innebär att dom sällan är ens "vän" när man behöver dom. Framförallt om man ställs mot dom själv, inte via sitt f-bolag.

SqueezeR skrev:
Fan va ja hade dött om jag hade kört på en sån jävel. Lider me dig.

Fylldes av en iskall känsla när jag kände hur hela skiten drog i, hörde verkligen hur kjolpaketet sprack. För jävligt...

Smajly skrev:
Ja det måste jag också undra.. Kvittar om du svänger snävt eller inte.. du har ju hur brett som helst att köra in i fickan även om du fick mötande så kunde du ju ta ut svängen (till höger)
En sån sugga är ju stor. Syns tydligt, den står ju längst fram i fickan tillomed.
Ang. markeringen på den får den användas vid fler tillfälle än enbart vägarbete.
Ang. alla som undrar vad suggan gör där så är det väl upp till ägaren/skötaren av parkeringshuset att sätta den där om han vill det.

Det är inte lätt att återberätta hur det såg ut, lätt att vara eftersmart. Hade jag fått välja hade jag inte ens ställt mig där. Bilderna ger ingen rättvis bild av hur det såg ut från bilen. Det ser ut som att det är mkt plats men det var det inte. Till höger e omöjligt att ta ut kurvan om jag ska in höger.. antar att du menar vänster. Men hursomhaver.. Den syns inte tydligt om du sitter i min bil kan jag lova. Dessutom står den inte längst bak på p-platsen, se förhållandet mellan suggan å bilen bredvid. Den står i höjd med hans framdörr nästan. Jag hade stått utanför med bakdäcken om jag ställt mig framför den. Har mätt ut detta. Man sitter lågt och huven täcker mer av sikten än vad som framgår av bilderna. Testa själv.

När det gäller markeringen så stämmer inte det du säger:
5 kap. Andra anordningar för anvisningar för trafiken och tecken av vakt
Andra anordningar för anvisningar för trafiken
1 § Andra anordningar för anvisningar för trafiken är följande.
X2 Markeringsskärm för hinder        
Anordningen anger att framkomligheten på vägen är inskränkt på grund av ett hinder.
Anordningen kan även ange att en väg är helt eller delvis avstängd för trafik.
Om anordningen används vid ett vägarbete eller liknande arbete är den röd och gul.

Hade skylten varit blå/gul hade det varit en annan femma. Ägaren får inte göra som han vill nej. Det är en parkeringsplats, vilket innebär att skyltning enligt lag måste finnas. HAn kan ju inte slänga dit massa spanska ryttare exempelvis. Eller smälla upp konor lite vart som helst. Trafikregler är trafikregler.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
18 mars 2009 · 627 Inlägg

Smajly skrev:
Knepigt att ditt försäkringsbolag inte pröjsar bara för att du kört på den.. Skulle iallafall få det fixat mot självrisk.
Fjällan backade på ett träd för ganska länge sen och kvadda baklampan, stötfångaren och bakskärmen.. Det tog försäkringsbolaget direkt mot självrisk utan att tjabba..

Glömde kommentera detta också.. försäkringsbolaget täcker min skada men mot en självrisk. Dom tar helt enkelt inte fighten med IF eftersom motparten i det här fallet inte är en trafikant. Jag får alltså ta matchen med IF på egen hand för att nå en förlikning. Betalar jag självrisken så är det inga problem.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang