31 mars 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
mastrovious skrev:
Förstår ditt argument. Visst, klumpigt av mig att inte se det, håller med men man är inte mer än människa! Men vad har en unge med en trehjuling att göra i ett p-garage? Är det brist på uppmärksamhet från någon så är det föräldrarna tycker jag. Kör någon på en unge i ett p-garage som traskar runt på en trehjuling skulle det ses som en tragedi, inget annat. Tror inte föraren skulle få skit för det. Då bör man som förare vara beredd på allt möjligt ute på gatorna? Med andra ord kan det stå en betongsugga i ett körfält i stan (väljer stan eftersom teoriboken säger att det inte finns några större krav på längden från skylten till det man varnar om i stadstrafik) i syfte att blockera en körbana. Kör man då in i den är det ens eget fel?
Enligt regelboken så skall du aldrig framföra ditt fordon snabbare än att du kan stanna vid ett plötsligt framkommit hinder såsom t.ex en bil som kör ut framför dig eller en unge som springer ut på vägen så ditt argument håller inte.
Om du backat in en pelare på garaget p.g.a att den var i din döda vinkel, är garaget felkonstruerat då och arkitektens fel att du backar in i pelaren?
Onödigt att tjabba om sånt här tycker jag, det finns betydligt viktigare saker än din självrisk.
Om du nu inte såg den där suggan så kanske du skulle kolla över din körställning, det är alldeles för många som ligger ner och kör så dom inte ser ett skit, hade du backat in i suggan så hade det varit en grej men nu körde du in i den.
Nu använder du dig av en såndär "tolkningsregel" precis som IF gör. "Aldrig framföra fordonet snabbare än du kan stanna etc". Det skulle ju i praktiken innebära att man inte ska köra 110 km/t på motorväg, eller 50 km/t i stadstrafik. Du hinner aldrig väja för en unge på cykel i 110 knyck, eller? Du får ju sätta allt i sitt sammanhang. Vem räknar med en betongsugga på en parkeringsplats där det saknas skyltning om begränsad framkomlighet? Eller att en unge/djur kommer springandes över vägen där skyltning som varnar om detta saknas?
Att backa in i en pelare är definitivt inte samma sak, däremot om jag hade backat in i betongsuggan så hade läget varit oförändrat. I ett garaget räknar jag med väggar/pelare etc, inte med betongsuggor eller flygande mattor.
Klart det finns viktigare saker än min självrisk, å andra sidan är detta forum frivilligt att skriva i. Du behöver inte lägga ner tid här. Dessutom kanske du tycker att 5000 kr är småpotatis, men det gör inte jag. Framförallt inte när jag anser att felet är någonannans.
Jag kör en sportbil, den är låg, man sitter nära marken. Precis som du säger om att backa in i en pelare, är det felaktig konstruktion på bilen? Min medpassagerare såg inte heller betongsuggan och det är knappast sängar i bilen. Jag är jävligt rädd om min bil, så kom inte å säg till mig hur jag ska köra etc för jag kan lova att många andra hade missat den i den situationen jag befann mig i. Jag klandrar ingen annan än mig själv för att jag körde in i skiten men situationen kunde undvikits om dom hade agerat annorlunda.
Senast redigerat av mastrovious (31 mars 2009)
We Ride Togheter, We Die Togheter!