Varför vågar folk inte säga som det är?

callook_skane Avstängd
28 februari 2005 · 257 Inlägg

Varför säger dom flesta att dom håller på eller ska bygga om sin bil när det ända är att dom ska slänga på vingar, kjolar mm.... retar mig nått så in i h*vetepå det. de kallar jag inte att bygga om. nä bygga om en bil då behöver man riktiga grejor som svets, kapmaskin, tennspackel mm.....

Samt så finns det en annan sak som jag retar mig på hos många. dom skryter om sina bilar att DOM har trimmat, "byggt om" bilen mm... men i själva verket så é de enda som dom har gjort de é att dom har betalat en firma att göra jobbet åt dom. Varför inte säga som det är istället när någon frågar? är de så farligt att säga "jag lämnade in bilen till en firma som trimmade/byggde om bilen"

av dom 26-30 bilarna jag har haft så har bara två st hamnat på verkstad å det var försäkringsbolaget som lämnade in dom efter att elsystemet smälte ihop på den ena å den andra bilen var med om en närkontakt med ett rådjur.

Ps. Jag tål kritik! Ds.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
Redbull Moderator+
5 mars 2005 · 1 081 Inlägg

Håller med dig till viss del, många som kallar det bygga om när dom slänger på en vinge, kjolar och nån fälg.

Ombyggnad för mig är väldigt mer omfattande.

Mvh

Vem jag?
optimus
5 mars 2005 · 5 Inlägg

håller med totalt... ombyggnad är ett hantverk!! man ska göra egna förändringar   som man själv har byggt så långt det bara går!

det känns mycket bättre när man har gjort det själv och dessutom lär man sej en massa big_smile

live fast, die fast
Stenis Gubbe
5 mars 2005 · 52 Inlägg

Se min "Tack-lista" så ser du hur mycket jag gjort själv...smile
Inget mao. Jag kör, andra som kan det skruvar....enkelt men dyrt.

Med det menar jag att jag håller med, stå för det du gjort eller inte gjort..

Mazda MPS
Music
Andy69
5 mars 2005 · 343 Inlägg

oj, har du haft 30 bilar, det var inte dåligt!

Karlzzon The One Evolution
6 mars 2005 · 1 627 Inlägg

callook_skane skrev:
Varför säger dom flesta att dom håller på eller ska bygga om sin bil när det ända är att dom ska slänga på vingar, kjolar mm.... retar mig nått så in i h*vetepå det. de kallar jag inte att bygga om. nä bygga om en bil då behöver man riktiga grejor som svets, kapmaskin, tennspackel mm.....

Samt så finns det en annan sak som jag retar mig på hos många. dom skryter om sina bilar att DOM har trimmat, "byggt om" bilen mm... men i själva verket så é de enda som dom har gjort de é att dom har betalat en firma att göra jobbet åt dom. Varför inte säga som det är istället när någon frågar? är de så farligt att säga "jag lämnade in bilen till en firma som trimmade/byggde om bilen"

av dom 26-30 bilarna jag har haft så har bara två st hamnat på verkstad å det var försäkringsbolaget som lämnade in dom efter att elsystemet smälte ihop på den ena å den andra bilen var med om en närkontakt med ett rådjur.

Ps. Jag tål kritik! Ds.

Håller med dej det jag håller på att göra med min är en total rostlagning  annars så åker fabriks paketet på sen igen efter lacken. och nästa vinter kan det bli att bytta motor beroende på om jag hittar nån bra. Mvh Karlzzon the one

Fäll ner pungen och landa
Daniel
6 mars 2005 · 671 Inlägg

Jag håller på att montera lite på min bil.

loudness
6 mars 2005 · 4 554 Inlägg

håller med.. fast rostlagning är ju iof inte ombyggning utan renovering... själv renoverar jag och en kompis en cheva pikup visst en coh annan " ombyggnad" blir de men vi gör iaf allt själva

Kung Sune
8 mars 2005 · 15 Inlägg

Det är väl enormt vanligt förekommande att folk inte kan skilja på custom och styling. Bra skrivet Callook!

If U stand 4 nothing, U´ll fall 4 anything
jk Tjeckisk maffia medlem
8 mars 2005 · 71 Inlägg

callook_skane skrev:
Varför säger dom flesta att dom håller på eller ska bygga om sin bil när det ända är att dom ska slänga på vingar, kjolar mm.... retar mig nått så in i h*vetepå det. de kallar jag inte att bygga om. nä bygga om en bil då behöver man riktiga grejor som svets, kapmaskin, tennspackel mm.....

Samt så finns det en annan sak som jag retar mig på hos många. dom skryter om sina bilar att DOM har trimmat, "byggt om" bilen mm... men i själva verket så é de enda som dom har gjort de é att dom har betalat en firma att göra jobbet åt dom. Varför inte säga som det är istället när någon frågar? är de så farligt att säga "jag lämnade in bilen till en firma som trimmade/byggde om bilen"

av dom 26-30 bilarna jag har haft så har bara två st hamnat på verkstad å det var försäkringsbolaget som lämnade in dom efter att elsystemet smälte ihop på den ena å den andra bilen var med om en närkontakt med ett rådjur.

Ps. Jag tål kritik! Ds.

Du tål kritik  ; )..... Jag förstår vad du menar, men stör mig lite faktiskt. Man ska ju inte ljuga om vem det är som har trimmat/stylat sin bil, men vad går gränsen för "byggt". Ska man göra ALLT själv på sin bil för att DIN kriterie "jag har gjort det själv" ska gå igenom?? Ska man ta fram egen gummi blandning till däcken med då eller? Om någon skriver att han "byggt" bilen själv men har köpt ett kjol paket och slängt på det (någon annan lackerade det). Så är ju precis det som personen menar. Att man skriver "byggt" är kanske en brist i ord förrådet.  Jag förstår nog vart du vill komma, men jag tycker att du lagt fram det lite klantigt.

Hoppas du tar min kritik bra.

MvH  Jonas

Katamso Superstar
9 mars 2005 · 511 Inlägg

Håller med till viss del men det beror ju på vad man menar. Bygga om = bygga egna grejer á la Hilmersson... eller bygga om = montera färdiga kit som Lukas Koos? Tycker väl båda går under orden. Även om Hilmersson ägnar sej åt riktigt hantverk!!!

Själv får jag nog gå under den andra del som monterar hyffsat färdig grejer. Vilket jag nog personligen vill kalla "bygga om" bilen.

Det jag har mer svårt för e folk som tar på sej äran för nåt dom inte ens gjort själva. Lämnar man in bilen o får dej stylad så kan man ge äran åt dom som gjort det. I stället för att sola sej själv i glansen. Det e nåt jag personligen har mer svårt för.



mvh

Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Pi Just another freak in the freak kingdom
9 mars 2005 · 378 Inlägg

Visst är det enkelt att lämna bort bilen till en firma som trimmar. Men hur kul är det? Jag försöker att göra så mycket som möjligt själv med min bil. Får lite hjälp ifrån kompisar och så.. Men då är det mestadels svar på frågor.. Visserligen så kan en del tycka att det är säkrare att lämna bort till firmor men om man bygger själv så vet man ju exakt vad som är gjort. Och om man skulle råka ut för ett ras då är det bara att bita i det sura äpplet och laga.. Och förhoppningsvis så lär man sig av sina misstag.. Jag ska även prova på att bygga egen styling till bilen (vinge, kjolpaket osv.), men eftersom tummen sitter mitt i handen på den sidan så är det nog stor risk att det kan bli ett färdigt paket...

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
Daniel
9 mars 2005 · 671 Inlägg

Pi skrev:
Jag ska även prova på att bygga egen styling till bilen (vinge, kjolpaket osv.), men eftersom tummen sitter mitt i handen på den sidan så är det nog stor risk att det kan bli ett färdigt paket...

Glasfiber som luktar så gott, det måste upplevas. :-)

Senast redigerat av Daniel (9 mars 2005)

Janne
9 mars 2005 · 252 Inlägg

Ahh gör som mig och lägg alla slantar under huven i stället :-)

//Janne
carnageman Rallyförare
9 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Håller med! Ombyggnad av bil innebär för mej t.ex rör-bärarmar & störtbur, homologering mm.
Försäkringsskador får bilverkstaden ta hand om, mekka gör man själv.
Rika fjollor t.ex en viss supraägare (svart supra mk4) som stylar runt i sin värstingbil som massa stackars arbetare trimmat och fixat med han kör bara bilen osv. osv.

Jag säger som det är:
Ingen annan rör mina bilar. Jag mekar med dom själv + och hjälper mina homisar me deras bilar oxå!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Lizzardo
18 mars 2005 · 130 Inlägg

carnageman skrev:
Rika fjollor t.ex en viss supraägare (svart supra mk4) som stylar runt i sin värstingbil som massa stackars arbetare trimmat och fixat med han kör bara bilen osv. osv.

Osar lite gammal hederlig sosse avundsjuka här....!!!
Vem är supra ägaren du spottar galla över??

När jag moddade min bil lämnade jag iväg den, skulle aldrig komma på tanken att börja fiffla och trimma med en helt ny bil eftersom jag varken besitter kunskap, verktyg eller utrymme.

Vad gör det om man föder näringslivet??
Skulle man fråga de stackars arbetarna på Turbocenter är jag ganska säker på att de skulle välja att trixa lite med min motor framför att gå arbetslösa.

Visst kan jag hålla med om att man är välmående när man gjort något bra, i detta fall på sin bil men som sagt skulle jag inte vilja utsätta min helt nya motor för mina trixar fingrar.
Som ett annat exempel skulle jag heller inte dra nya kablar o koppla elskåp i min nya villa (om jag hade en sådan) utan låta en elektriker göra detta.
Det kanske var ett kasst exempel men jag hoppas att budskapet i jämförelsen går fram..

Dessutom är det  jag som jobbat arslet av mig för att ha råd att betala "dessa stackars arbetare".

Senast redigerat av Lizzardo (18 mars 2005)

Opel Astra OPC "Borg Warner EFR" (2006)
Opel Astra GSI "Saab B204" (1993)
Sire
19 mars 2005 ·

Anledningen till att folk säger att de byggt om bilen när de i själva verket har satt på styling, är kanske den att dessa aldrig hållt i en kap eller svets. Dessa verktyg förknippar man ju normalt med att "bygga om" iallafall om man har hållit på lite med ombyggnationer. När man då som "grön" slänger på styling gör ju detta att bilen ofta kraftigt avviker från originalet, och därmed tycker man sig gjort ett stort jobb. Alltså byggt om. Men vad är det som säger att man "bygger om" en bil bara för att man använder kap och svets. Det är ju en modifiering man gör. Alltså borde man säga att man har modifierat bilen. I båda fallen. Men jag håller med om att "byggt om" är en olycklig formulering. Korrekt borde vara "Stylat" när man hängt på stylingrejer, och "byggt om" när man använt kap och svets. Precis som ni säger.

Sen det här med att man säger "Jag har stylat bilen" när det egentligen är någon annan som gjort det, kan det inte vara samma fenomen som "Jag har klippt mig" när man egentligen varit till en frisör?
Det är helt enkelt lättare att använda sig av en "Jag form". Blir ju lite dumt att säga "Fråga: Vad har du gjort med bilen? Svaret: Jag har lämnat bort den för styling". Så i många fall handlar det nog inte om att ta åt sig äran för jobbet, utan återigen en olycklig formulering.

In't vet ja, försöker bara komma på en förklaring wink

Senast redigerat av Sire (19 mars 2005)

airam
26 mars 2005 · 390 Inlägg

tycker vissa lägger fram saken lite drygt här..
visst en sak om man helt rakt säger att man
gjort allt jobb själv och inte har lyft ett finger..
men på vissa här låter de som att om man inte
har kapat och svetsat i bilen sin så är man ingen
värdig "ombyggare"? lika simpelt som om man hade köpt bilen färdig?
240n min har gått igenom en ruskigt stor förändring
under de år jag haft den och jag har aldri rört i en svets,
för att ja kan inte svetsa, har ingen svets hemma osv..
är dåligt med resurser i mitt garage och de har inte vari nå
ja har kunnat gö nå åt.. så när ja lämnade in min bil på lack
(eftersom jag inte kan lacka själv!) så skötte de också
rostlagning och andra svetsjobb men jag anser mig ändå kunna
lägga fram de så som att de är ja som byggt om bilen!
för det tycker jag att de är även om jag inte kapat i
en enda del av plåten på den.. fast iof den är kanske inte
ens ombyggd? vet inte vad man får säga att den är här?

Ford Mustang Mach I "Pappas bil" (1973)
Vince_McTruck
13 oktober 2005 · 18 Inlägg

Jag måste bara säga att det är typiskt att alla med gamla bilar som inte finns någon riktigt färdigbyggd styling till skall klaga på dom som har moderna bilar fast fortfarande vill ändra bilens utseende?

För jag vågar påstå att många av dom gamla 240 raggarna hade köpt sig
både trim och styling om dom hade haft kapital nog, men det är inte
lätt att jämföra päron å äpplen, lika dumt som at säga att man är töntig
om man skickar sms, för att ens egna gamla jävla NMT inte kan det...

tackar för ordet
vince

Markus_C Kart & Mätningstekniker
13 oktober 2005 · 701 Inlägg

Att säg att man har byggt om bilen är inte att ljuga även om man inte har så mycket som hållet i en skiftnyckel under arbetets gång. Faktum är att det som du ser när du beskådar bilen på gatan är ett urval utav produkter som kommer från en rad olika tillverkare. Sen är det ägaren i sig som valt vilka komponenter som ska kombineras så att bilen i fråga blir så som han/hon önskar. Har sett en del garage stylade bilar på olika mässor och de håller ofta inte så hög klass. Det är precis som när man går utan för dörren och någon kommenterar hur snyggt kläd du är. Inte berätta du att det är 50 olika personer som har suttit för en skitpeng och tillverkat kläderna. Utan det är du som har kombinerat de olika klädesplagen så att det ser snyggt ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang