Besigta veteranare med sommardäck nu?

bmx
15 mars 2009 · 7 100 Inlägg

mors!
tänkte höra en mer er om en sak.
farsan säger att man kan åka och besigta en veteranare med sommardäck nu mitt i vintern pga att dom reglerna inte finns på veteran.

stämmer det?
själv så är jag lite tveksam!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Kesler
15 mars 2009 · 3 650 Inlägg

Du kan besikta vilken bil som helst med sommardäck på vintern och vice versa

Senast redigerat av Kesler (15 mars 2009)

bmx
15 mars 2009 · 7 100 Inlägg

det är en 69:a(145:an)

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Smajly
15 mars 2009 · 3 059 Inlägg

Ja du kan besikta vilken bil du vil med sommardäck på vintern.

Och nu till det roliga. Veteranare/bilar som är 30 år eller äldre behöver inte ens vinterdäck för att köras på vintern. Dom omfattas inte av vinterdäckslagen smile Jag får köra buggyn t.ex. året runt på mina sommardäck utan att få böter eller nått annat.

Senast redigerat av Smajly (15 mars 2009)

bmx
15 mars 2009 · 7 100 Inlägg

jasså åfan,härligt big_smile
fast få se om man slänger på viner däck ändå,lite väll farligt att köra nu tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
båge montör och hobby mekaniker
15 mars 2009 · 2 672 Inlägg

farligt att köra utan ja! om det är isigt å snöigt på vägen! men du har inget krav på vinterdäck på den!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
RobinNilsson
15 mars 2009 · 369 Inlägg

Det är som några andra sagt att bara köra in.. SBP kollar bara så däckmönstret är mer än 1.6 mm året om, även om det är metervis med snö utanför och det är olagligt att köra med sommardäck utanför så kan dom inte sätta en tvåa på att det är sommarsulor.. Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
15 mars 2009 · 444 Inlägg

Ska väl vara minst 3mm kvar även om man kör med sommardäck (på en veteranare) under vintersäsongen?

edit: Om man blir stoppad av polisen vid kontroll alltså.

Senast redigerat av gregolt (15 mars 2009)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Capten_Awsome
15 mars 2009 · 33 Inlägg

Besigta kan bli svårt..Besikta är nog lättare..

Kesler
15 mars 2009 · 3 650 Inlägg

Capten_Awsome skrev:
Besigta kan bli svårt..Besikta är nog lättare..

Besikta fungerar, men besiktiga är nog ännu lättare tongue

Hamilton
15 mars 2009 · 8 868 Inlägg

Kesler skrev:

Capten_Awsome skrev:
Besigta kan bli svårt..Besikta är nog lättare..

Besikta fungerar, men besiktiga är nog ännu lättare tongue

eller så besiktiga som vi övriga säger.....

Förövrigt så kan man besiktiga alla bilar med sommardäck och det är 3-meter snö, bara dom har lagligt mönster.

Senast redigerat av Hamilton (15 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Rosenqvist
15 mars 2009 · 147 Inlägg

hahaha,bra kesler

Audi S4
Perzzon90
15 mars 2009 · 341 Inlägg

Ja som andra säger man kan besiktiga med sommardäck nu. Det är till och med tillåtet att köra med sommardäck om det inte är vinterväglag ska själv besiktiga min 9-3:a nu i dagarna (bara sommardäck på den med)

Rspeter Audi A5 quattro driver.
15 mars 2009 · 2 203 Inlägg

Hamilton skrev:
Förövrigt så kan man besiktiga alla bilar med sommardäck och det är 3-meter snö, bara dom har lagligt mönster.

Om det är 3 meter snö ute så är det nog vinterväglag. Då är det inte lagligt med sommardäck på en bil som är nyare än 30 år.

Jävla sjuk lag att alla bilar inte behöver vinterdäck på vintern.

falloutboy
15 mars 2009 · 1 723 Inlägg

Rspeter skrev:
Om det är 3 meter snö ute så är det nog vinterväglag. Då är det inte lagligt med sommardäck på en bil som är nyare än 30 år.

Undantaget är vid besiktning.
"Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). "
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
15 mars 2009 · 938 Inlägg

Rspeter skrev:

Hamilton skrev:
Förövrigt så kan man besiktiga alla bilar med sommardäck och det är 3-meter snö, bara dom har lagligt mönster.

Om det är 3 meter snö ute så är det nog vinterväglag. Då är det inte lagligt med sommardäck på en bil som är nyare än 30 år.

Jävla sjuk lag att alla bilar inte behöver vinterdäck på vintern.

Anledningen till varför gamla bilar inte behöver vinterdäck är att de kan va väldigt svårt eller omöjligt att få tag i vintergodkända däck i orginal dimension.
Finns va ja vet inga bra lämpliga vinterdäck till min valp, så därför rullar den runt på orginal stenhårda puckar lagligt. Men eftersom jag är lite rädd om mitt eget å andras liv å hälsa så sitter orginal snökedjor på min bil... 


Å så vart de lite OT igen...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
RobinNilsson
16 mars 2009 · 369 Inlägg

Rspeter skrev:

Hamilton skrev:
Förövrigt så kan man besiktiga alla bilar med sommardäck och det är 3-meter snö, bara dom har lagligt mönster.

Om det är 3 meter snö ute så är det nog vinterväglag. Då är det inte lagligt med sommardäck på en bil som är nyare än 30 år.

Jävla sjuk lag att alla bilar inte behöver vinterdäck på vintern.

MEN NEJ NEJ NEJ!! snälla söta rara pojkar och flickor.. Även om det är vinterunderlag ute så behöver du inte ha vinterdäck på för att gå igenom besiktningen... Bara det är mer mönster än 1.6mm... även om det är 3 meter snö, även om det är is, även om bilen är 2 år gammal, även om den är 33år gammal, även om det är en grön bil, även om det är en blå osv osv osv..

SBP KAN INTE SÄGA NÅGONTING SÅ LÄNGE DU HAR ÖVER 1.6MM MÖNSTER!!! ÄVEN OM DET ÄR SNÖÖÖÖÖ!!!! sen om polisen tar dig på vägen hem därifrån men SBP kan inte säga någonting, och det va ju det trådskaparen frågade... DÄR HAR DU SVARET! Tack o gonatt!! Mvh Robin!

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Ekis!
16 mars 2009 · 1 210 Inlägg

RobinNilsson skrev:

Rspeter skrev:

Hamilton skrev:
Förövrigt så kan man besiktiga alla bilar med sommardäck och det är 3-meter snö, bara dom har lagligt mönster.

Om det är 3 meter snö ute så är det nog vinterväglag. Då är det inte lagligt med sommardäck på en bil som är nyare än 30 år.

Jävla sjuk lag att alla bilar inte behöver vinterdäck på vintern.

MEN NEJ NEJ NEJ!! snälla söta rara pojkar och flickor.. Även om det är vinterunderlag ute så behöver du inte ha vinterdäck på för att gå igenom besiktningen... Bara det är mer mönster än 1.6mm... även om det är 3 meter snö, även om det är is, även om bilen är 2 år gammal, även om den är 33år gammal, även om det är en grön bil, även om det är en blå osv osv osv..

SBP KAN INTE SÄGA NÅGONTING SÅ LÄNGE DU HAR ÖVER 1.6MM MÖNSTER!!! ÄVEN OM DET ÄR SNÖÖÖÖÖ!!!! sen om polisen tar dig på vägen hem därifrån men SBP kan inte säga någonting, och det va ju det trådskaparen frågade... DÄR HAR DU SVARET! Tack o gonatt!! Mvh Robin!

hehe WORD!!!!!lol

Kesler
16 mars 2009 · 3 650 Inlägg

wink

Hamilton skrev:

Kesler skrev:

Capten_Awsome skrev:
Besigta kan bli svårt..Besikta är nog lättare..

Besikta fungerar, men besiktiga är nog ännu lättare tongue

eller så besiktiga som vi övriga säger.....

Förövrigt så kan man besiktiga alla bilar med sommardäck och det är 3-meter snö, bara dom har lagligt mönster.

läs igen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang