5628
Sök

Skadestånd För Finger Under 18... (Varning för känsliga bilder)

Avstängd
268 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Tjena allihopa.. De är en pojke jag känner som har skadat sitt finger.. Och nu är de strul med försäkringen angående skadestånd.. Någon som kan hjälpa till hoppas jag???

Hur de gick till!!
Killen skulle ha en trevlig eftermiddag med några kompisar.. Så dom stack ner till solariumet...
Det var en mycket varm dag...!!!!

Väl inne i solariehytten.. Så är dom 3 killar.. Den ena som solar och dom andra som väntar på sin polare samtidigt som dom pillar med sina telefoner, antar jag....

Solariet som killen solade i stod i princip mitt i rummet, och de va inte minsta problem att ta sig bakom..
Killarna upptäcker ett ventilationsrör där bak.. Där blåser de luft starkt som satan.. och en fläkt syns INTE till.
Där finns ingen varning för fläkt eller ett galler.. utan ett stort hål som ditt 5 åriga barn hade stoppat ner handen i och blivit av med de helt... Och inte till någon förvåning så ställer sig killarna där bak och låter luften dåna mot dom... Varmt skulle de varit...
En av killarna snubblar till lite lätt på sladdarna och råkar få in handen i fläkten medan han bromsar med händerna... En reflex helt enkelt... PANG.. Fingrarna åker i en köttkvarn.. Hugger av finger toppen rätt på mitten på långsidan...

DET HAR NU GÅTT ETT ÅR!!!
De tog 6 månader att läka.. 13 stygn och killen har ingen känsel där än idag...

Bilder under rehabiliteringen

HÄR SER DU HUR KAPAT DE BLEV

http://img8.imageshack.us/img8/8973/foto0140.jpg

HÄR SER DU SÅRET

http://img9.imageshack.us/img9/2038/foto0128r.jpg

HÄR SER DU STYGNEN OCH DEN SVARTA FASTSYDDA Skinn Biten

http://img9.imageshack.us/img9/9620/bild0402.jpg

RESULTAT:
Ingen känsel på vänstra sidan av fingret (höger på bilden)
Deformerat totalt...
Ett soooort ärr som aldrig försvinner...
Så fort han slår i fingret från toppen så knäcker fingret upp

HAR HAN RÄTT TILL SKADESTÅND ELLER INTE?
Senast redigerat av doch (17 mars 2009)

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

8 921 Inlägg
17 mars 2009
Barnolycksfallsförsäkring ( barn
och ungdomar som ännu inte fyllt 18 år)  täcker ju den skadan förutsatt att föräldrarna har en sådan.
Vad är det som strular?
Bilderna är helt onödiga i inlägget

Fotograf på Tierp iDag

Avstängd
268 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Barnolycksfallsförsäkring ( barn
och ungdomar som ännu inte fyllt 18 år)  täcker ju den skadan förutsatt att föräldrarna har en sådan.
Vad är det som strular?
Bilderna är helt onödiga i inlägget

Dom vill inte betala ut ett öre.. Dom drar ut på tiden.. För en vecka sedan skulle han fylla i en blankett.. Därefter någon månad eller så, så skulle summan legat på pojkens konto.. Detta skulle fixas ett år efter olyckan.. Alltså.. I TID
Efter att dom fick papperna så drar dom ut på tiden o börjar snacka om att man ska vänta i 3 år och allt..
Dom vill helt enkelt inte betala ut.. Vad ska man göra? hmm

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

8 921 Inlägg
17 mars 2009
Eftersom du skriver "någon månad eller så, så skulle summan legat på pojkens konto" så jag antar jag att ärendet är utret och klart.
Varför dom dröjer med utbetalningen och att man ska vänta i 3-år låter helt galet.
Säker på att dom läst rätt i papprena, låter som att någon läst eller missuppfatat vad som skrivits.

Fotograf på Tierp iDag

Avstängd
268 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Eftersom du skriver "någon månad eller så, så skulle summan legat på pojkens konto" så jag antar jag att ärendet är utret och klart.
Varför dom dröjer med utbetalningen och att man ska vänta i 3-år låter helt galet.
Säker på att dom läst rätt i papprena, låter som att någon läst eller missuppfatat vad som skrivits.

Nej just de är inte alls löst... Dom sa till en början, när dom ringde in "Vi skickar en blankett, du fyller i och får en mail adress som svar.. på den vill vi att du skickar bilder och annat beskrivande kring detta."
När dom fick sin blankett, så började dom tveka och fördröja...

De med sveda o verk ska mamman och pojken kila iväg o fixa imorgon...

En så länge har ja bara en fråga att ställa.. Någon som vet någonting angående summor kring Medicins Invaliditet, ifall pojken inte får nått för sveda o verk?
En hemsida gav uppgifter om en summa kring 10-16 000 kronor.. Varav runt 2 000 av de för "Sveda o verk"... Kan detta stämma?

MvH och Godnatt..

8 921 Inlägg
17 mars 2009
Den medicinska invaliditeten bedöms av läkare, som utgår från tabeller som är fastställda och används gemensamt för att ge rättvisa bedömningar.
Hur mycket man får avgörs av hur stor den procentuella invaliditeten är och om den är permanent.
Jag tror att beloppen är samma som för trafikskadade, men är osäker på det.

Fotograf på Tierp iDag

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 mars 2009
Vet av en som körde rattfull, craschade och tappade funktionen i ena armen.
Han fick öven en halv miljon från försäkringen.... så ifall din polare nu inte skulle få det låter konstigt.

En annan kille "råkade" hugga av ena fingret med en yxa... = 30 000 från försäkringen.

Annars så tycker jag du ska ta bort bilderna eller iaf skriva en varningstext i rubriken att inlägget innehåller bilder som kan vara känsliga för vissa.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 mars 2009
te_wik skrev:
Han fick öven en halv miljon från försäkringen.... så ifall din polare nu inte skulle få det låter konstigt.

En annan kille "råkade" hugga av ena fingret med en yxa... = 30 000 från försäkringen.

Annars så tycker jag du ska ta bort bilderna eller iaf skriva en varningstext i rubriken att inlägget innehåller bilder som kan vara känsliga för vissa.

Mvh Tommy

de där e sjukt
jag fick inte ett öre när jag blev misshandlad och fick en smäll på höger öra vilket resulterade att jag blev 90% döv på det örat

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 mars 2009
Team-Adolfsson skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

de där e sjukt
jag fick inte ett öre när jag blev misshandlad och fick en smäll på höger öra vilket resulterade att jag blev 90% döv på det örat

Jaa, det är inte rättvist alla gånger hmm
Killen här hade förlorat så mkt blod att det inte gick att bevisa att han kört onykter.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
268 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Ja, vi får ju se.. Fingrets form är exakt samma som på bilden.. Fast med hud.. Istället för blod... Och han har ingen känsel på vänster sida av fingret över huvud taget... Jag tycker själv att pojken förtjänar ett skadestånd... Han fick trotts allt gå igenom en jävla massa smärta OCH hans gymnastik är anpassad till hans förmåga att använda handen = Han kommer inte få dom betygen han önskar då han inte har möjlighet att utföra dom olika aktiviteterna

2 271 Inlägg
17 mars 2009
Min yngsta klämde fingret i dörren på dagis och kapade 3/4 av fingertoppen.
Helt återställd nu (vilket är viktigsast) om än lite udda form under fingret.
Det han fick av AIG va 3500kr i sveda och värk, dock så ska vi återkomma om det nu skulle
blivit nåt framtida men.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2009
Förstår dig inte riktigt, nekar försäkringsbolaget ersättning eller har de godkänt ersättning med strular med betalningen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
17 mars 2009
Försäkringsbolag är ofta jävligt svårflirtade, jag har varit i konflikt med 2 själv och dom vill ju givetvis inte betala något om de har chans o slippa. Så de är ett jävla tjat och argumenterande som gäller.

Jag har brutit min tumme en gång, då fick jag 8500kr en månad efter gipset åkte av. Då va 5500kr sveda o verk, resten ersättning för materiella ting. ! Ca 1½ år efter fick jag pengar för ärrersättning samt förfrågan om jag ville ha ersättning för bestående men, vilket jag avstod ifrån.
Senast redigerat av JapMax (17 mars 2009)

fotointresserad
2 307 Inlägg
17 mars 2009
Som jag fattar det så är det inte så att försäkringsbolaget sagt att de vägrar betala ut utan att de "drar ut på det".

Vet inte riktigt hur det ligger till men ska man få ersättning för olika skador brukar det ta ett tag för att de vill ge det en chans att läka återfå sin funktion till viss del innan man ska kunna få plocka ut pengar från försäkringen. Hur skulle det annars se ut om alla skulle kräva utbetalningar direkt efter skador? När det gäller känseln brukar man kunna få tillbaka en sån efter en viss tid(visserligen beroende på hur pass illa det är), tappade själv känseln på knät efter en operation men det är inte lika mycket nu ett år efter. Kanske att man kan få något för sveda och värk direkt men vad vet jag..?

Men efter ett år brukar det iaf börja bli dags. När det gäller ärr efter operation t.ex är det ett eller två år man ska vänta innan man får ersättning.
Senast redigerat av Norde (17 mars 2009)

3 059 Inlägg
17 mars 2009
Han ska nog kolla på sin mossas konto smile

Står inte hans ålder men jag tror inte dom betalar inte ut flera tusen kronor till minderårig, det går såfall in på den som är förmyndare (mamma/pappa)

629 Inlägg
17 mars 2009
Mitt försäkringsbolag har inte gett mig ett korvöre fast jag fick mina båda framtänder utslaga av en metallhammare, dom anser att tänder inte kan räknas som bestående men, eftersom de går o "fixa"...
jo visst, men de syns en jävla kant för tänderna gick inte av helt....
Sveda o värk fick man inte heller, de gör tydligen inte ont att slå uttänderna med en hammare enligt dom, ne ursh försäkringsfolket är ena halajävlar.

Mröh

Avstängd
268 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Smajly skrev:
Han ska nog kolla på sin mossas konto smile

Står inte hans ålder men jag tror inte dom betalar inte ut flera tusen kronor till minderårig, det går såfall in på den som är förmyndare (mamma/pappa)

Tjenare igen.. Grabben bredvid här så ja kan svara på vissa citat med han som vet bäst

eeehrm.. Nu är de så att Daniels kontonummer står inskrivet och Daniels namn.. Så de är Daniels konto såklart.. Och de ska kärringen från försäkringsbolaget också.. att vi skulle fylla i Dannes konto nummer och Dannes namn med person nummer...

Och känseln kommer inte återställas på just den punkten där han inte har känsel, då de är just den biten där Daniel skar mig djupast in till benet.. Ortopeden sa dessutom att känseln kommer förmodligen inte att komma tillbaka och hänvisar till en sjukgymnast för att "lära att använda fingret på nytt"...

Nåväl... Vi ska åtminstone klämma ut sveda o verk från solariets försäkring... Dom hade ju brist på säkerhet, och detta skulle kunna vara ditt 5 åriga barn utan arm... Rehabiliteringen tog 6 månader och smärtor finns konstant vid olika aktiviteter.. Killen är sjukt spel-insatt så de är problem när han ska lira t.ex CS... Hobby säger vissa... Men ett hobby kan vara en dröm...

Tror ni vi lyckas vinna en slant på några laxar???
Senast redigerat av doch (18 mars 2009)

Avstängd
268 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Norde skrev:
Men efter ett år brukar det iaf börja bli dags. När det gäller ärr efter operation t.ex är det ett eller två år man ska vänta innan man får ersättning.

Till en början sa dom "Senast ett år"..... Efter att dom fick papperna så sa dom "Minst 2 år"... lite skumt då hon skulle få bilderna men aldrig han få dom.....

Avstängd
268 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Team-Adolfsson skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Killen här hade förlorat så mkt blod att det inte gick att bevisa att han kört onykter.

Mvh Tommy

hmmm.. Detta låter fett mycket fantasi... Men men... Vem vet.. Killen hade en extremt stor tur... För va ja vet så spelar de ingen roll hur mycket blod du förlorat.. Spår ska finnas endå...
Senast redigerat av doch (18 mars 2009)

...!!!???
257 Inlägg
18 mars 2009
Kommer ihåg när jag fick en skåpdörr på näsan när jag var 15-16 år. Den enda ersättning jag fick genast då var 200:- för att min tröja blev förstörd av allt blod.

Men sedan när två år gått kunde jag kassera ut 3000:- för ärret som blivit, och detta kunde jag inte söka förräns just två år gått.
Så hoppas det löser sig även för din kompis, försäkringsstrul är aldrig roligt!

Sök