"Plattor" på däckena , hur fixar man det?

Ksj
18 mars 2009 · 1 217 Inlägg

Kesler skrev:

Ksj skrev:

JapMax skrev:
Glöm de där med o svarva av sdäcken tongue haha
Det är bara bita i sura äpplet, förövrigt vad har du för däck som kostar 2500kr styck som du har på en saab från 85? tongue Låter påkostat

hehe okej:P

Nu räknar du galet, det är fyra däck på en bil;)

1250/st.

Blizzak nånting heter dom.

okej, å alla däck plattade pga ett rådjur?? då har du blivit lurad uta helvete lol lol

jupp..  nja, med tanke på gummiblandningen så är det ju inte så konstigt.
fick stopp efter 30-40meter och låste upp alla fyra. Klart det sliter

Saab 900 "2.1an" (1992)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
18 mars 2009 · 5 753 Inlägg

Ksj skrev:

JapMax skrev:
Glöm de där med o svarva av sdäcken tongue haha
Det är bara bita i sura äpplet, förövrigt vad har du för däck som kostar 2500kr styck som du har på en saab från 85? tongue Låter påkostat

hehe okej:P

Nu räknar du galet, det är fyra däck på en bil;)

1250/st.

Blizzak nånting heter dom.

ja men det är ju bara två du behöver byta?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
te_wik Forummoderator
18 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Hursom så ska man ju aldrig låsa bromsarna så, de förstör däcken och ger en längre bromssträcka.

Jag fick platta däck på Audi 90 en gång.. men de var i bak, och framdäcken nöttes jämnt, undrar hur de gick till... yikes tongue


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
sik
18 mars 2009 · 1 072 Inlägg

Jag måste va helt jäkla urholkad i huvvet eller haft en jäkla tur, men jag har haft betydligt högre hastigheter än 90km/h med paniklåsning utan att däcken har fart så illa så man märker obalans.

Låter helt otroligt i mina öron...

Nitro
18 mars 2009 · 330 Inlägg

köp nya däck istället för hålla på och klydda

Garfield
18 mars 2009 · 1 019 Inlägg

sik skrev:
Jag måste va helt jäkla urholkad i huvvet eller haft en jäkla tur, men jag har haft betydligt högre hastigheter än 90km/h med paniklåsning utan att däcken har fart så illa så man märker obalans.

Låter helt otroligt i mina öron...

Jag panikbromsade i runt 80-90 blås för ett rådjur. Blev ett gigantiskt rökmoln och plattor på framdäcken. Däcken var redan dåliga så de byttes nån vecka senare men det klapprade rätt bra det lilla jag körde efteråt. Bilen (och rådjuret) klarade sig iaf. smile

enpatte
18 mars 2009 · 498 Inlägg

ABS kan vara bra att ha ibland, kortare bromssträcka och inga plattor.

Senast redigerat av enpatte (18 mars 2009)

n0sferatu
18 mars 2009 · 194 Inlägg

enpatte skrev:
ABS kan vara bra att ha ibland, kortare bromssträcka och inga plattor.

Vad gjorde du på din halkövning inför körkortet? Det är faktiskt längre bromssträcka med ABS i dom allra flesta fall! Fördelen är ju som att man kan svänga trots att man "blånitar"

enpatte
18 mars 2009 · 498 Inlägg

n0sferatu skrev:

enpatte skrev:
ABS kan vara bra att ha ibland, kortare bromssträcka och inga plattor.

Vad gjorde du på din halkövning inför körkortet? Det är faktiskt längre bromssträcka med ABS i dom allra flesta fall! Fördelen är ju som att man kan svänga trots att man "blånitar"

Hos mig är det iaf vinterväglag. wink

bjornt herr
18 mars 2009 · 321 Inlägg

n0sferatu skrev:

enpatte skrev:
ABS kan vara bra att ha ibland, kortare bromssträcka och inga plattor.

Vad gjorde du på din halkövning inför körkortet? Det är faktiskt längre bromssträcka med ABS i dom allra flesta fall! Fördelen är ju som att man kan svänga trots att man "blånitar"

när ett hjul låser sig tappar det ju friktionen (inte all men mycket) abs hindrar ju att hjulen låser sig så bromssträckan ska bli kortare. ABS är överlägset på alla sätt, ingen slump att alla nya bilar är utrustade med det.

n0sferatu
18 mars 2009 · 194 Inlägg

bjornt skrev:

n0sferatu skrev:

enpatte skrev:
ABS kan vara bra att ha ibland, kortare bromssträcka och inga plattor.

Vad gjorde du på din halkövning inför körkortet? Det är faktiskt längre bromssträcka med ABS i dom allra flesta fall! Fördelen är ju som att man kan svänga trots att man "blånitar"

när ett hjul låser sig tappar det ju friktionen (inte all men mycket) abs hindrar ju att hjulen låser sig så bromssträckan ska bli kortare. ABS är överlägset på alla sätt, ingen slump att alla nya bilar är utrustade med det.

ABS hindrar hjulen från att låsa sig för att man ska kunna svänga.
Jag har själv provat skillnaden mellan abs och inte på torr asfalt vid panikbroms. Det är en ganska markant skillnad faktiskt. Och på grusväg eller snöig väg så är abs sämre (när det kommer till stoppsträcka menar jag då) för låsta bromsar gräver ner sig mer och därmed stannar man fortare.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
18 mars 2009 · 1 948 Inlägg

n0sferatu skrev:

bjornt skrev:

n0sferatu skrev:
Vad gjorde du på din halkövning inför körkortet? Det är faktiskt längre bromssträcka med ABS i dom allra flesta fall! Fördelen är ju som att man kan svänga trots att man "blånitar"

när ett hjul låser sig tappar det ju friktionen (inte all men mycket) abs hindrar ju att hjulen låser sig så bromssträckan ska bli kortare. ABS är överlägset på alla sätt, ingen slump att alla nya bilar är utrustade med det.

ABS hindrar hjulen från att låsa sig för att man ska kunna svänga.
Jag har själv provat skillnaden mellan abs och inte på torr asfalt vid panikbroms. Det är en ganska markant skillnad faktiskt. Och på grusväg eller snöig väg så är abs sämre (när det kommer till stoppsträcka menar jag då) för låsta bromsar gräver ner sig mer och därmed stannar man fortare.

Det där låter som skitsnack tycker jag.... alla jag känner + mig själv har fått lära oss på halkan att abs är totalt överlägset då det faktiskt ser till att däcken behåller greppet, grepp=kort sträcka, inte grepp=lång sträcka. säger sig självt.

vart var DU på halkan igentligen?

Har fått panikbromsa med bilar både utan och med ABS, och den hastigheten jag tvärnitat med både och är 50 och där är det ingen märkbar skillnad tycker jag. Bilar utan ABS har möjlighet till att vara effektivare på t.ex bana med någon som kan sin sak, och inte i trafiken där hastigheten är betydligt lägre, och föraren är oförberedd.



ON topic. låter som nya däck för din del..

Senast redigerat av AcesHigh666 (18 mars 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
n0sferatu
18 mars 2009 · 194 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

n0sferatu skrev:

bjornt skrev:

när ett hjul låser sig tappar det ju friktionen (inte all men mycket) abs hindrar ju att hjulen låser sig så bromssträckan ska bli kortare. ABS är överlägset på alla sätt, ingen slump att alla nya bilar är utrustade med det.

ABS hindrar hjulen från att låsa sig för att man ska kunna svänga.
Jag har själv provat skillnaden mellan abs och inte på torr asfalt vid panikbroms. Det är en ganska markant skillnad faktiskt. Och på grusväg eller snöig väg så är abs sämre (när det kommer till stoppsträcka menar jag då) för låsta bromsar gräver ner sig mer och därmed stannar man fortare.

Det där låter som skitsnack tycker jag.... alla jag känner + mig själv har fått lära oss på halkan att abs är totalt överlägset då det faktiskt ser till att däcken behåller greppet, grepp=kort sträcka, inte grepp=lång sträcka. säger sig självt.

vart var DU på halkan igentligen?

Har fått panikbromsa med bilar både utan och med ABS, och den hastigheten jag tvärnitat med både och är 50 och där är det ingen skillnad. Bilar utan ABS har möjlighet till att vara effektivare på t.ex bana med någon som kan sin sak, och inte i trafiken där hastigheten är betydligt lägre, och föraren är oförberedd.



ON topic. låter som nya däck för din del..

Okej, då har ni uppenbarligen en helt annan halkbana än vi har. För alla som var på halken samtidigt som jag kom fram till samma sak, och läraren där förklarade att det är ett vanligt missförstånd.
Och skitsnack är det knappast, då det är av egen erfarenhet tom, och jag ser ingen anledning att jag skulle sitta här och hitta på.
Men whatever, jag föredrar ABS 10 av 10 gånger i vilket fall som.

Och nu ska jag sluta vara offtopic här!

Lozinmust "Unloaded"
18 mars 2009 · 1 557 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

n0sferatu skrev:

bjornt skrev:

när ett hjul låser sig tappar det ju friktionen (inte all men mycket) abs hindrar ju att hjulen låser sig så bromssträckan ska bli kortare. ABS är överlägset på alla sätt, ingen slump att alla nya bilar är utrustade med det.

ABS hindrar hjulen från att låsa sig för att man ska kunna svänga.
Jag har själv provat skillnaden mellan abs och inte på torr asfalt vid panikbroms. Det är en ganska markant skillnad faktiskt. Och på grusväg eller snöig väg så är abs sämre (när det kommer till stoppsträcka menar jag då) för låsta bromsar gräver ner sig mer och därmed stannar man fortare.

Det där låter som skitsnack tycker jag.... alla jag känner + mig själv har fått lära oss på halkan att abs är totalt överlägset då det faktiskt ser till att däcken behåller greppet, grepp=kort sträcka, inte grepp=lång sträcka. säger sig självt.

vart var DU på halkan igentligen?

Har fått panikbromsa med bilar både utan och med ABS, och den hastigheten jag tvärnitat med både och är 50 och där är det ingen märkbar skillnad tycker jag. Bilar utan ABS har möjlighet till att vara effektivare på t.ex bana med någon som kan sin sak, och inte i trafiken där hastigheten är betydligt lägre, och föraren är oförberedd.


ON topic. låter som nya däck för din del..

När jag körde halkan så kände jag att jag hade mer kontroll utan ABS än med, ABS var: "Tvärnita, det löser sig". Utan ABS var: "Tvärnita inte, bromsa hårt, släpp så kan du återfå svängförmåga" <-- Det är väl kanske personlig preferens men jag tyckte det vart en bra skillnad i väjningsprovet till icke-ABS:ens fördel. Men om man bara ska tvärnita och inget annat så är nog ABS bättre ja. Känns lite som en RWD/FWD-grej också(drar paralell) @ vinter: FWD är säkrare enligt de flesta, men några tycker att RWD känns bättre då de har mer möjlighet att parera/svänga än de med FWD som i princip får nöja sig med att åka rätt fram. Bara jag som tycker detta angående ABS?

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Eiiiiik
18 mars 2009 · 337 Inlägg

Hhahaha!
ABS är bättre i alla lägen! å Nej man bromas inte fortare i snö utan ABS.... (om du inte har en lerig åker under snön möjligtvis)

Mvh Erik

kolvas
18 mars 2009 · 4 001 Inlägg

Eiiiiik skrev:
Hhahaha!
ABS är bättre i alla lägen! å Nej man bromas inte fortare i snö utan ABS.... (om du inte har en lerig åker under snön möjligtvis)

Mvh Erik

njae, jag vill inte hålla med dig, vid en kontrolllerad inbromsning så bromsar man snabbare utan ABS men vid en paniksituation så är ABS bättre om man inte är riktigt vass chaufför som t.ex Mattias Ekström

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hamilton
18 mars 2009 · 8 864 Inlägg

Vill nog hålla med n0sferatu i hans inlägg om ABS, nu var det länge sedan jag tog körkort och ABS var rätt ovanligt då. Men jag testade halkbana (slutet av 80-talet) med lastbil+ABS och fick redan då samma svar ang halka och ABS som n0sferatu fick av sin lärare.

Fotograf på tierpidag.se
n0sferatu
18 mars 2009 · 194 Inlägg

Förlåt för ännu en OT.

http://www.ne.se/kort/bromsstr%C3%A4cka
http://www.sr.se/varmland/nyheter/artik … el=1807701

Så det är tydligen inte bara jag som "snackar skit" iaf.

liquisole
18 mars 2009 · 1 237 Inlägg

när jag körde på halkbanan så testade vi bromsa med samma bil med abs på samt abs av, gissa två gånger vilket gav MYCKET bättre resultat. svar : ABS.

n0sferatu
18 mars 2009 · 194 Inlägg

liquisole skrev:
när jag körde på halkbanan så testade vi bromsa med samma bil med abs på samt abs av, gissa två gånger vilket gav MYCKET bättre resultat. svar : ABS.

Lyssna på klippet från SR, där är det Anders Kulläng, lärare i avancerad körutbildning som förklarar att ABS ofta har längre stoppsträcka. Och även säger att det står i alla instruktionsböcker att stoppsträckan kan bli längre för att abs prioriterar inte bromsning, utan styrning.


Tycker hursomhelst vi kan lägga ner den här diskussionen då tydligen alla har en egen uppfattning.
(Samt att det var inte riktigt det här tråden skulle handla om)
Men jag förstår inte hur det kan vara folk som på halken testat samma bil med och utan abs på torr asfalt och fått bättre stoppsträcka med abs. För det fick verkligen ingen när jag var där, och lärarna förklarade som sagt att det generellt är så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang