n0sferatu skrev:
bjornt skrev:
n0sferatu skrev:
Vad gjorde du på din halkövning inför körkortet? Det är faktiskt längre bromssträcka med ABS i dom allra flesta fall! Fördelen är ju som att man kan svänga trots att man "blånitar"
när ett hjul låser sig tappar det ju friktionen (inte all men mycket) abs hindrar ju att hjulen låser sig så bromssträckan ska bli kortare. ABS är överlägset på alla sätt, ingen slump att alla nya bilar är utrustade med det.
ABS hindrar hjulen från att låsa sig för att man ska kunna svänga.
Jag har själv provat skillnaden mellan abs och inte på torr asfalt vid panikbroms. Det är en ganska markant skillnad faktiskt. Och på grusväg eller snöig väg så är abs sämre (när det kommer till stoppsträcka menar jag då) för låsta bromsar gräver ner sig mer och därmed stannar man fortare.
Det där låter som skitsnack tycker jag.... alla jag känner + mig själv har fått lära oss på halkan att abs är totalt överlägset då det faktiskt ser till att däcken behåller greppet, grepp=kort sträcka, inte grepp=lång sträcka. säger sig självt.
vart var DU på halkan igentligen?
Har fått panikbromsa med bilar både utan och med ABS, och den hastigheten jag tvärnitat med både och är 50 och där är det ingen märkbar skillnad tycker jag. Bilar utan ABS har möjlighet till att vara effektivare på t.ex bana med någon som kan sin sak, och inte i trafiken där hastigheten är betydligt lägre, och föraren är oförberedd.
ON topic. låter som nya däck för din del..
Senast redigerat av AcesHigh666 (18 mars 2009)
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.