5041
Sök

Ljud från bärbar dator.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Min fru har fått en datorkurs 8st för 750:- där det ingår en lite bärbar dator.
Det är en Acer Aspine ONE A150 en helt underbar liten dator!
+ bra, snabbt installationsprogram av programvaran vid nyköp
+ wlan, mkt bra mottagning;)
+ liten och smidig
+ snabb
+web kamera (pertekt bild)
+ tyst
+ tangentbordet (nordiskt åäö)
Den har fått bäst i test för alla PC
Men! ljudet är inte den bästa, det hörs som en instängt ljud, det fungerar bra med hörlurar, då min fråga är: kan man ändra det med en annan ljudprogram eller ljudkort?
Jag är lite vilse i detta jungel, någon som vet? tack!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 mars 2009
tyvärr. ljudkortet ligger på moderkortet och isf får du byta ljudkortet, men iaf. Får du bra ljud, enligt dig, i hörlurar så är det inte ljudkortet som är problemet utan högtalarna. Tyvärr är det så att du får koppla till externa högtalare om du vill byta ut dem då det inte är någon vits att försöka byta de i datorn.
Finns ju speciella små portabla as för laptops just

typ..eh..va?
582 Inlägg
18 mars 2009
Sen tycker ju jag att det kan vara lite svårt ibland att höra om ljudet är bra eller dåligt via hörlurar, utan vill ha lite bättre högtalare, så det måste ju inte vara högtalarna det är fel på, utan det kan va dåligt ljudkort.
Men externa ljudkort finns det väl, är väl inte så svårt att fixa?
Rätta mej om jag har fel tongue

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

4 005 Inlägg
18 mars 2009
Finns massor av externa ljudkort, dels som passar i PCMCIA/PC-card platsen vid sidan av datorn eller via USB.

Dustinhome har många, satsa på Creatives produkter.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Det är så att när jag koppla extern högtalare så får jag bra ljud.
Jag jämförde med min kompis som har också en mini-dator av en annan märke och hade en mycket bättre ljud på sin utan extern högtalarna.
Det är inte alltid att man vill lyssna med extra hörlurar eller högtalarna.
Senast redigerat av alain (18 mars 2009)

typ..eh..va?
582 Inlägg
18 mars 2009
alain skrev:
Det är så att när jag koppla extern högtalare så får jag bra ljud.
Jag jämförde med min kompis som har också en mini-dator av en annan märke och hade en mycket bättre ljud på sin utan extern högtalarna.

Då är det väl inte ljudkortet det är fel på, om ljudet blir bättre med externa högtalare.
Men kör med dom externa då istället smile, jag kör alltid med det, brukar inte vara det bästa ljudet i dom interna...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Finns massor av externa ljudkort, dels som passar i PCMCIA/PC-card platsen vid sidan av datorn eller via USB.

Dustinhome har många, satsa på Creatives produkter.

Kan den här vara någonting för att ändra ljudet? eller bör jag bytta ut inbygg högtalarna mot lite bättre?
http://www.dustinhome.se/pd_5010091945.aspx
Senast redigerat av alain (18 mars 2009)

typ..eh..va?
582 Inlägg
18 mars 2009
Om du sätter i ett externt ljudkort så blir väl inte ljudet bättre i originalhögtalarna, eller? Jag fatta det som att det är dom externa högtalarna som får bättre ljud då...

629 Inlägg
18 mars 2009
ja dom där bättrar inte på ljudet från datorn, därimot kanske de blir bättre till din lurar / andra högtalare?
dom flesta högtalare som är inbyggda i laptops är kassa så oftast gäller det att plugga in några andra externa högtalare om du ska poppa lite :p

Mröh

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
18 mars 2009
Som någon sa; externa högtalare. Det är i väldigt få fall som ljudet i en bärbar dator (inbyggt) är bra...

4 005 Inlägg
18 mars 2009
Ja exakt!

Ursäkta om jag vilseledde dig litegranna då jag kanske missförstod din fråga.

Om du ska få bättre ljud i originalhögtalarna så får du byta ut dom. Oftast sitter det bara 1-2W högtalare där i.

Bästa är att köpa ett par externa högtalare och koppla in dessa till datorn. Visserligen blir inte datorn så "bärbar" men det blir klart bättre ljud.

511 Inlägg
18 mars 2009
en dator som JAG tycker har bra ljud är hp pavilion

?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
18 mars 2009
nonno skrev:

Beror på vilken. I min flickväns nuvarande Pavilion är ljudet sådär. I min Pavilion HDX som jag hade (den snoooordyra modellen, you know) var ljudet väldigt överkomligt. Men det är absolut inte "bra" om man jämför med ett par vettiga externa högtalare.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
nonno skrev:

När min fru får en kurs på 16 timmar och det ingår en bärbar som den, det är inte mycket att välja på
Ska se om det går att bytta högtalarna mot bättre.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2009
Att byta högtalare i den är förmodligen ett jävligt pilligt jobb som kostar mer än det smakar. Ett tips, som sagts ovan, är att köpa ett par smidiga externa högtalare. Kolla efter den typen som Sony Ericsson skickade med sina Walkmanmobiler, rätt bra ljud i dom.

OT: En laptop jag tycker har bra ljud är Acer 69xx/89xx, dels surroundljud och dels en inbyggd bas. Naturligtvis blir det inte något vidare tryck i en sådan men basen gör en hel del för närvaron i ljudet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

321 Inlägg
18 mars 2009
nonno skrev:

Jess, riktigt nice ljud och den lilla subben gör mycke skillnad. Jag har DV7-1098.

EViLution!

629 Inlägg
18 mars 2009
Men som sagtt, de bästa om du vill ha någorlunda bra ljud till datorn är att springa o köpa ett mindre 2.1 system, dvs 2 högtalare och en bas, brukar gå på runt 500 lappen, finns hos siba o andra elektronik handlare.
Min flickvän sitter på ett 2.1 för 400 spänn och är ändå rättsåbra tryck i (för den lilla pengen liksom).
Visserligen förlorar endel av flyttbarheten, men billigt sätt att få bra ljud på iallafall och blir ju mkt bättre än o byta ut högtalarna som oxå är väldigt pilligt och krångligt.
Senast redigerat av Dagge88 (18 mars 2009)

Mröh

Sök