Jag har faktiskt tänkt lite längre än tophastigheten. Om du har 6 växlar till 180 km/h så kommer du ha ~ 30 knyck/växel vilket är ganska lite i en sådan lätt bil, mao kommer du acca långsamt då du kommer spinna hela tiden + vara tvungen att växla varje sekund.
bara för att man Kan köra i 300 behöver man ju inte det, eller hur?
bara en tanke
Det kommer bli lägre än 30knyck mellan växlarna! Tyvärr är det ju inte mycket vrid i en sån här motor och inte heller ett brett register så det ska till rättså låg utväxling för att det ska flytta på sig, han som har den vita 126:an med R1 motor, den toppar 160 som max och den tycker jag verkar rättså lagom i utväxlingen om man tittar på filmerna så det var det jag utgick ifrån och sen la mig lite högre, sen får vi se hur det känns när man väl kör den, det har jag inte en susning om!
fy fan så kungligt! Längtar efter porvåknings-videon som fan Här har du en Kadett med R1 motor och lite byggbilder, inte illa den heller http://www.jeansgaraget.se/polare/ek/r1/
Tråden har nu 200.000 visningar! Inte dåligt för en Fiat!
En j**ligt cool fiat:D Fortsätt nu med detta fantastiska bygge:lol:
Mvh/ Jocke
Hehe tack ska du ha! Tyvärr har jag mycke att stå i med husbygget och har nyss flyttat isär med tjejen och allt annat möjligt men tänkte sätta fart nästa vecka igen!
Ja den där har man dregglat över! Riktigt ball! Ser ut att gå bra som satan också! Min kommer ju väga ännu mindre så det ska blir riktigt intressant att provköra den!
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 584 Inlägg
25 mars 2010
JonR skrev:
J0ck3e skrev:
JonR skrev:
Tråden har nu 200.000 visningar! Inte dåligt för en Fiat!
En j**ligt cool fiat:D Fortsätt nu med detta fantastiska bygge:lol:
Mvh/ Jocke
Hehe tack ska du ha! Tyvärr har jag mycke att stå i med husbygget och har nyss flyttat isär med tjejen och allt annat möjligt men tänkte sätta fart nästa vecka igen!
Ja den där har man dregglat över! Riktigt ball! Ser ut att gå bra som satan också! Min kommer ju väga ännu mindre så det ska blir riktigt intressant att provköra den!
MVH/Jon
*mycke nu* ?? hoppas du har liiite energi kvar åt fiaten iaf
Hej alla glada! Tack för kommentarerna! Om jag tillåts att gissa så kommer fiaten röra lite bättre på sig än kadetten, ca 200kg som min väger mindre är rättså mycket när man pratar futtiga 150HK/110NM, blir mycket mindre för den lilla motorn att släpa på!
Jag börjar bli väldigt laddad inför provkörning måste jag säga! Kliar ju inte mindre i fingarna efter man dregglat över R1 kadetten heller! Riktigt snyggt bygge förövrigt! Så nästa vecka ska det tas tag i det minimala jobbet som egentligen är kvar för att kunna provköra! Måste bara leta rätt på några vattenrör som jag kan bygga av, behöver några som är mellan 30-35mm i diameter och sen så tunnväggiga som möjligt.. helst i rostfritt men funkar ju med vanliga metallrör också.. nån som har nåt tips på vad det kan tänkas användas till i vanliga fall?, menar då kanske det finns rör som jag behöver men som kallas nåt annat så man inte hittar det, som vanligt!
hablam: bilens kaross är plåt, skärmbreddarna är i glasfiber! Jo tanken var att gjuta lite egna plastkarossdelar nångång framöver!
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 584 Inlägg
26 mars 2010
Många kör med vanliga kopparrör till kylvatten på bilar? men du kanske inte menade att du skulle ha dom till det? Rilla dom lite i ändan med röravskärare så inte slangarna kryper av bara.
Många kör med vanliga kopparrör till kylvatten på bilar? men du kanske inte menade att du skulle ha dom till det? Rilla dom lite i ändan med röravskärare så inte slangarna kryper av bara.
Jo det hade varit smidigt! Men!(finns alltid ett "men" ) Jag måste svetsa ihop dom med standardrören som sitter på R1 motorn! Är lite special dom rören så vill helst inte bygga helt nya i koppar heller! Vill ha så få skarvar som möjligt också så då måste jag ha järnrör!
Det tar sig jon Tänk bara på att inta ha för långa rör ihop med det som sitter stumt i motorn så dom inte vibrerar av, slang närmast motorn är faktiskt att föredra.
annars är en liten bit gummmislang eller rörtätningsmassa perfekt ju
Jo det gör väl det iofs!
Beeenny skrev:
såg att några skrivit om utväxlingen..du har aldrig funderat på att bygga variator drift isf typ ta från rx1 de är ju samma motor i grunden
Hehe ja det hade ju varit klockrent egentligen, hade det bara vara rattlåsracing som det handlat om så hade jag nog inte tvekat!
MattiasH skrev:
Det tar sig jon Tänk bara på att inta ha för långa rör ihop med det som sitter stumt i motorn så dom inte vibrerar av, slang närmast motorn är faktiskt att föredra.
Ja det börjar nästan likna en körduglig bil snart! Jo iofs, där sa du nåt, det hade jag inte tagit med i beräkningarna, hade iofs tänkt montera rören stumt i karossen också där dom går ut från motorn, men mest optimal för att minimera vibrationer är väl att ha gummi så nära motorn som möjligt ändå! Ska ta o lösa det där med vattnet här i veckan som kommer!