Förklaring av olika polertrissor och deras avverkning

itouch
22 mars 2009 · 1 488 Inlägg
#1

I denna enklare guiden ska jag förklara de olika polertrissornas egenskaper och vad de är lämpligast till. Jag har börjat med den som avverkar mest repor och gått neråt. Observera att färgerna inte är en "standard" utan detta är mest riktlinjer på vad jag arbetat med, vissa märken så är vita trissor hårda och vissa jättemjuka, ta dvs inte färgen förgivet utan känn efter själv.

Lamullstrissor:
Denna typ av trissor har en mycket hög avverkningsgrad och används oftast för att ta väck grövre repor. En lamullstrissa arbetar mycket svalare än en skumgummitrissa och risken att bränna lacken är därför mycket mindre. Har man en väldigt hård lack som är vanligt på Volvo, Bmw, VW m.fl så är den väldigt effektiv då skumgummitrissorna inte gör någon skillnad.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering) även slutfinish med finare medel


Den såkallade "Flugsvampen":
Det finns en specialtrissa som kallas flugsvamptrissan. Den är väldigt hård och är väldigt nära lamullen i avverkning. Kan med fördel används på hårdare lacker och grövre repor. Kräver också att man städar bort hologram och polerrosor efter den.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)

Vit hård skumgummitrissa:
Stenhårda trissor som fungerar bäst vid lätt fuktning, och bekvämare att polera med då. Dock ömtålig som flugtrissorna, vid hörn och kanter.
Plockar reporna väldigt bra. Lämnar inte högsta blanka finishen, men bra nära ändå. För högsta möjliga finishen innan lackskydd, efterpolera med sprängda eller blåa trissor.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)

Gul skumgummitrissa:
Detta är en väldigt allroundtrissa, ett måste i hyllan enligt mig. En medelhård trissa som jag alltid brukar börja med för att se hur reporna avverkas. Räcker denna inte till går jag upp en nivå. Det är alltid onödigt att köra med grövre trissor än man behöver. Använd absolut inte denna för någon slutfinish då den är för grov för detta.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)


Orange/Blå mjukare skumgummitrissa:
Dessa är lite mjukare än den gula trissan. Rekommenderar dessa för att bygga upp en slutfinish med efter att man rubbat. Jag använder dessa för att ta bort polerosor/hologram efter att jag rubbat tillsammans med en finare polish. Väldigt bra att köra med dessa trissor innan man lägger på ett vax/lackskydd.
Huvudområde: Polish och slutfinish inför lackskydd/vaxning.


Vit/Svart mjukare skumgummitrissa:
Dessa är väldigt mjuka och används för att jobba upp den sista djupglansen på mörkare lacker med. Eftersom trissan knappt har någon avverkning så är den att rekommendera på väldigt känsliga mörkare lacker som lätt repas. Man brukar se en skillnad på djupet i glansen på en svart bil efter man kört ett varv med dessa trissor och en finare polish.
Dessa används också uteslutande för att lägga på lackskydd/vax med.
Huvudområde: Slutfinish och applicering av lackskydd/vax.


Det finns varianter på dessa trissorna, sprängda och skumgummi. Skillnaden är att skummet är sprängt i de sprängda trissorna och de håller mycket längre än de traditionella skumgummitrissorna och kan med enkelhet återanvändas flera gånger. Finns även våfflade trissor som är byggda så att luft kommer in mellan hålen och risken för att bränna lacken minskas.

Det går att plocka de flesta reporna med en dubbeloscillerande polermaskin, en grövre rubbing och flugsvamptrissor. Men ibland krävs det även en enkelroterande när reporna är riktigt grova eftersom en dubbeloscillerande inte bygger upp samma värme som en enkelroterande.

Mitt tips är att ha ett par av alla trissorna hemma och pröva sig fram. Ibland kan trissbyte göra stor skillnad på avverkningen istället för att skifta medel.

Har ni frågor eller funderingar så är det bara att fråga.

Speedman Bilvårdsexpert
22 mars 2009 · 663 Inlägg
#2

Får man komma med ett tillägg? Bäst att fråga så man inte stör tråden tänkte jag..

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
itouch
22 mars 2009 · 1 488 Inlägg
#3

Självklart.

sik
22 mars 2009 · 1 072 Inlägg
#4

Även värt att tillägga är att tejpa karborret så inte fäste på själva trissan går sönder. Händer allt för ofta att limmet släpper tyvärr. Kanske inte passar i denna tråd dock?

itouch
22 mars 2009 · 1 488 Inlägg
#5

sik skrev:
Även värt att tillägga är att tejpa karborret så inte fäste på själva trissan går sönder. Händer allt för ofta att limmet släpper tyvärr. Kanske inte passar i denna tråd dock?

Tråden behandlar mer olika trissor och hur bra de är, men bra tips annars.

sik
22 mars 2009 · 1 072 Inlägg
#6

itouch skrev:

sik skrev:
Även värt att tillägga är att tejpa karborret så inte fäste på själva trissan går sönder. Händer allt för ofta att limmet släpper tyvärr. Kanske inte passar i denna tråd dock?

Tråden behandlar mer olika trissor och hur bra de är, men bra tips annars.

Efter som det handlar om trissor så var tanken bara spontan. Jag har lyckats trascha trissor redan efter en gång just för att de sitter så dan´t och man ibland bara "river" bort trissan. Även rengöring av trissor skulle passa här?

itouch
22 mars 2009 · 1 488 Inlägg
#7

Jag har aldrig själv haft problem med trissorna som du. Kvalitetstrissorna brukar hålla riktigt bra.

sik
22 mars 2009 · 1 072 Inlägg
#8

itouch skrev:
Jag har aldrig själv haft problem med trissorna som du. Kvalitetstrissorna brukar hålla riktigt bra.

Det råkar va kvalité trissor tyvärr. Så man gråter nästan en liten skvätt då hehe..

itouch
22 mars 2009 · 1 488 Inlägg
#9

Illa, tur att jag inte upplevt det ännu. För de är inte billiga direkt.

Speedman Bilvårdsexpert
22 mars 2009 · 663 Inlägg
#10

Vita trissor:
Stenhårda trissor som fungerar bäst vid lätt fuktning, och bekvämare att polera med då. Dock ömtålig som flugtrissorna, vid hörn och kanter.
Plockar däremot duktigt med repor. Lämnar inte högsta blanka finishen, men bra nära ändå. För högsta möjliga finisch innan lackskydd, efterpolera med sprängda eller blåa trissor och fint polermedel.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
itouch
22 mars 2009 · 1 488 Inlägg
#11

Speedman skrev:
Vita trissor:
Stenhårda trissor som fungerar bäst vid lätt fuktning, och bekvämare att polera med då. Dock ömtålig som flugtrissorna, vid hörn och kanter.
Plockar däremot duktigt med repor. Lämnar inte högsta blanka finishen, men bra nära ändå. För högsta möjliga finisch innan lackskydd, efterpolera med sprängda eller blåa trissor och fint polermedel.

De vita trissorna jag kört med har inte varit stenhårda, så då är frågan?

itouch
22 mars 2009 · 1 488 Inlägg
#12

Såg nu att det finns två varianter. Stenhårda och riktigt mjuka av vit.
Har uppdaterat guiden med ditt tips speedman, tack.

dj_evil
1 maj 2009 · 55 Inlägg
#13

itouch skrev:
Lamullstrissor:
Denna typ av trissor har en mycket hög avverkningsgrad och används oftast för att ta väck grövre repor. En lamullstrissa arbetar mycket svalare än en skumgummitrissa och risken att bränna lacken är därför mycket mindre. Har man en väldigt hård lack som är vanligt på Volvo, Bmw, VW m.fl så är den väldigt effektiv då skumgummitrissorna inte gör någon skillnad. Den största nackdelen som den har är att väldigt mycket städning av polerrosor krävs.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)

Hur kan man veta vad man har för lack? Om det är hård lack eller inte? Och vad betyder klarlack? Är inte hundra på det här med lacker ännu.

itouch
1 maj 2009 · 1 488 Inlägg
#14

dj_evil skrev:

itouch skrev:
Lamullstrissor:
Denna typ av trissor har en mycket hög avverkningsgrad och används oftast för att ta väck grövre repor. En lamullstrissa arbetar mycket svalare än en skumgummitrissa och risken att bränna lacken är därför mycket mindre. Har man en väldigt hård lack som är vanligt på Volvo, Bmw, VW m.fl så är den väldigt effektiv då skumgummitrissorna inte gör någon skillnad. Den största nackdelen som den har är att väldigt mycket städning av polerrosor krävs.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)

Hur kan man veta vad man har för lack? Om det är hård lack eller inte? Och vad betyder klarlack? Är inte hundra på det här med lacker ännu.

Du märker om lacken är hård eller inte när du börjar polera. På mjuka lacker så avverkar mjukare trissor medans på stenhårda så behöver man ha riktigt grov trissa för att det ens ska göra skillnad. Volvo har stenhårda lacker, volkswagen/audi/bmw har också hårdare lacker.

dj_evil
1 maj 2009 · 55 Inlägg
#15

Så när det gäller trissorna, så är det egentligen att prova sig fram vad som tar och inte tar. Är det något speciellt man ska tänka om det är metalliclack?

Är det Meguiar´s trissor som gäller eller något annat ni vet som är prisvärda?

itouch
1 maj 2009 · 1 488 Inlägg
#16

dj_evil skrev:
Så när det gäller trissorna, så är det egentligen att prova sig fram vad som tar och inte tar. Är det något speciellt man ska tänka om det är metalliclack?

Är det Meguiar´s trissor som gäller eller något annat ni vet som är prisvärda?

Jepp, bara prova sig fram. Ibland kan även samma trissor bita olika dåligt på exakt samma lack på en bil, alla bilar är unika vill jag säga. Därför bör man ha 2-3 uppsättningar trissor från hårdare till mjukare. Man ska använda så mjukt det är möjligt för att spara på lacken så börja nerifrån och gå till grövre när du provar.

Jag handlar trissor på webshopar på nätet eller autoexperten.

dj_evil
1 maj 2009 · 55 Inlägg
#17

Det var ett bra tips, börja me mjuka och sen hårdare om det behövs. Tack, får ta och besöka autoexperten imorogn då. Problemet med webbshop att jag vill känna på varan innan köper den.

itouch
1 maj 2009 · 1 488 Inlägg
#18

Autoexperten har svarta mjuka, oranga hårdare och blåa mellanhårda.

Larpa Bilvårdsexperten.se
1 maj 2009 · 374 Inlägg
#19

Halloj Itouch! Har läst tråden och funnit att den inte stämmer riktigt. Med en bra lamullstrissa och med bra medel kan du köra den riktigt grova reppoleringen och få "slutfinish". Så det med att det alltid krävs mycket städande då du kör med lamull är inte riktigt! smile Och det är en väldig stor skillnad på olika lamullstrissor, skumtrissor och medel. Det är jättekul att det finns trådar med sånna här tips! Men i den här tråden finns det mkt info som saknas för det inte ska bli vilseledande!

En lamullstrissa (av bra kvalitet) kan du köra både grova repor och "slutfinish" om du använder ett bra polermedel som sagt. Lamull utvecklar mkt mindre värme precis som du skriver, den ger även ofta MINDRE efterjobb än skumtrissor. Kör du med en skumtrissa på en bil så kan du få grova hologram medans om du valde ull så skulle du begränsa polerrosornas "styrka"...

Olika bilar skiljer sig mkt åt i hårdhet osv precis som du skriver. Att ha flera trissor som man kan använda sig av är oxå riktigt..

Sen finns det många andra saker som påverkar varför det blir polerrosor osv men som kanske ska tas upp i en annan tråd! smile

Sammanfattningsvis så vill jag påtala att ju bättre medel och ju bättre rtissa man använder sig av desto lättare är det att få till ett bra resultat! Mvh! smile

Senast redigerat av Larpa (7 november 2011)

itouch
1 maj 2009 · 1 488 Inlägg
#20

Larpa: Stämmer bra. Redigerat lite. Givetvis kan man få slutfinish även med lamull men det jag i tråden påpekar är vilka trissor som "avverkar" bäst vid grova repor. Jag har dock nästan alltid då jag gått på med lamull + grövre polermedel fått gå ner i medelstyrka och städat efter mig. Nu snackar jag riktigt dålig lack.
Tack för synpunkterna.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang