2890
Sök

För tungt släp - olovlig körning

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
18 april 2013
#101
henke_99 skrev:
robzter skrev:
så på min bil står det 1290 med b-kort och 2000kg som max blir alltså 2000kg förutsatt att jag inte överstiger 3500kg? :S
Bilens och släpets sammanlagda totalvikter får aldrig överstiga 3500 kg om man bara har b-kort. Klarar man sig under den gränsen så är det sen släpets bruttovikt (tjänstevikt+last) gentemot bilens max tillåtna släpvagnsvikt som gäller.
Det är totalvikt man räknar med. Inte bruttovikten.


7 357 Inlägg
18 april 2013
#102
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
henke_99 skrev:

Ungefär så ja, men han får dra sitt tomma 2-tonssläp om bilen han drar med har en totalvikt på max 1500 kg och tillåten släpvagnsvikt på minst 600 kg. (2000kg+1500kg=3500kg) Det är alltså inte helt omöjligt att han dessutom får lasta en del på det...
nää inte på B kort,, för på mitt släp är ju då totalvikten 2000kg,, efetrsom vi nu har mitt som exempel smile för på man får aldrig dra mer än bilen tjänstevikt på B kort,, hur du än vänder å vrider wink
Jo, det får du. Ta en titt på min källa wink

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort." wink
aaahhaaaaa smile


757 Inlägg
18 april 2013
#103
it_mutt skrev:
robzter skrev:
så på min bil står det 1290 med b-kort och 2000kg som max blir alltså 2000kg förutsatt att jag inte överstiger 3500kg? :S
Detta kan kanske vara något för att få ett exakt svar;

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
fula med den där kalkylatorn är att man måste ha regnr och det har man inte förens man ringt till lokala uthyrningsfirman och frågat vad dom har och regnr på allt. lite det som jag ser som strul.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 april 2013
#104
robzter skrev:
it_mutt skrev:
robzter skrev:
så på min bil står det 1290 med b-kort och 2000kg som max blir alltså 2000kg förutsatt att jag inte överstiger 3500kg? :S
Detta kan kanske vara något för att få ett exakt svar;

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
fula med den där kalkylatorn är att man måste ha regnr och det har man inte förens man ringt till lokala uthyrningsfirman och frågat vad dom har och regnr på allt. lite det som jag ser som strul.
Ah, ja det är klart, det tänkte jag iofs inte på nej

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 april 2013
#105
it_mutt skrev:
henke_99 skrev:
robzter skrev:
så på min bil står det 1290 med b-kort och 2000kg som max blir alltså 2000kg förutsatt att jag inte överstiger 3500kg? :S
Bilens och släpets sammanlagda totalvikter får aldrig överstiga 3500 kg om man bara har b-kort. Klarar man sig under den gränsen så är det sen släpets bruttovikt (tjänstevikt+last) gentemot bilens max tillåtna släpvagnsvikt som gäller.
Men var har du fått det ifrån? Jag vill fortfarande ha en källa på det.
Från transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Morsans bil (1440 kg totalvikt och 1200 kg max släpvagnsvikt) och farsans släp (1250 totalvikt). Sammanlagda totalvikten är under 3500 kg och "Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 940 kg." Detta eftersom man annars överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Mer frågor? (vill inte skriva ut reg-nummer här)

Edit: eftersom reglerna för totalvikten numera endast måste beaktas i det hänseendet att man inte kommer över 3500 kg så måste man ju beräkna på släpet bruttovikt, det har du ju citerat själv innan fast med andra ord.
Senast redigerat av henke_99 (18 april 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

112 Inlägg
18 april 2013
#106
henke_99 skrev:
it_mutt skrev:
henke_99 skrev:

Bilens och släpets sammanlagda totalvikter får aldrig överstiga 3500 kg om man bara har b-kort. Klarar man sig under den gränsen så är det sen släpets bruttovikt (tjänstevikt+last) gentemot bilens max tillåtna släpvagnsvikt som gäller.
Men var har du fått det ifrån? Jag vill fortfarande ha en källa på det.
Från transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Morsans bil (1440 kg totalvikt och 1200 kg max släpvagnsvikt) och farsans släp (1250 totalvikt). Sammanlagda totalvikten är under 3500 kg och "Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 940 kg." Detta eftersom man annars överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Mer frågor? (vill inte skriva ut reg-nummer här)
men är det på B eller BE?

757 Inlägg
18 april 2013
#107
men enligt deras kalkylator så är inte totalvikten borttagen. blir ju struligt bara för att totalvikten blir lite över även fast man inte lastar den full hmm

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 april 2013
#108
Mankan87 skrev:
henke_99 skrev:
it_mutt skrev:

Men var har du fått det ifrån? Jag vill fortfarande ha en källa på det.
Från transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Morsans bil (1440 kg totalvikt och 1200 kg max släpvagnsvikt) och farsans släp (1250 totalvikt). Sammanlagda totalvikten är under 3500 kg och "Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 940 kg." Detta eftersom man annars överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Mer frågor? (vill inte skriva ut reg-nummer här)
men är det på B eller BE?
På B gäller detta, med BE finns två alternativ: har du tagit e-behörigheten innan regeländringarna i januari får släpet ha vilken totalvikt som helst, bara bruttovikten inte överstiger bilens släpvagnsvikt. Har man skaffat e-behörigheten efter regeländringen så får släpet ha en högsta totalvikt på 3500 kg.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

757 Inlägg
18 april 2013
#109
nu slog jag bara på ett släp jag hittade på blocket. ett så kallat 1500 släp dvs

Fabrikat: BMW 528 IA
Tjänstevikt: 1830 kg
Totalvikt: 2210 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 2000 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: -
Släpvagn:
Regnr: DGA321
Fabrikat: BLYSS A153920H
Tjänstevikt: 570 kg
Max lastvikt: 930 kg
Totalvikt: 1500 kg
Bromsad: Ja


Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen. Bilens totalvikt, 2210 kg och släpvagnens totalvikt, 1500 kg blir sammanlagt 3710 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behöriget (kod 96) eller BE-behörighet.

det är ju helt stört. borde ju bara vara att jag får lasta 210kg mindre på släpet så är ju problemfan löst men neeeej här ska man strula till det.

7 357 Inlägg
18 april 2013
#110
robzter skrev:
nu slog jag bara på ett släp jag hittade på blocket. ett så kallat 1500 släp dvs

Fabrikat: BMW 528 IA
Tjänstevikt: 1830 kg
Totalvikt: 2210 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 2000 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: -
Släpvagn:
Regnr: DGA321
Fabrikat: BLYSS A153920H
Tjänstevikt: 570 kg
Max lastvikt: 930 kg
Totalvikt: 1500 kg
Bromsad: Ja


Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen. Bilens totalvikt, 2210 kg och släpvagnens totalvikt, 1500 kg blir sammanlagt 3710 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behöriget (kod 96) eller BE-behörighet.

det är ju helt stört. borde ju bara vara att jag får lasta 210kg mindre på släpet så är ju problemfan löst men neeeej här ska man strula till det.
därför det finns B utökat å BE wink


757 Inlägg
18 april 2013
#111
jo men varför inte bara lägga limiten på just 3500 utan utökat som jag skrev och sen 4250 med utökat och typ fritt med BE

7 357 Inlägg
18 april 2013
#112
robzter skrev:
jo men varför inte bara lägga limiten på just 3500 utan utökat som jag skrev och sen 4250 med utökat och typ fritt med BE
tror att det är risk att galne gunnar då tar sin Toyota Corolla å hakar på en aldeles för stor vagn å endå lastar den full wink

meo folk har noll koll

därför vi har utökad B och BE för att man ska lära sig att lasta rätt och säkert smile
Senast redigerat av granadadr (18 april 2013)


Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
18 april 2013
#113
Ja.. Det är ju inte såå dyrt att ta Utökad B eller BE kort, om man nu verkligen har behov av det.


7 357 Inlägg
18 april 2013
#114
Noart skrev:
Ja.. Det är ju inte såå dyrt att ta Utökad B eller BE kort, om man nu verkligen har behov av det.
vad kostar ett utökat??

jag gav ca 4000 för mitt BE inkl alla jäkla hyror sad iof ett gäng årsen


Avstängd
10 388 Inlägg
18 april 2013
#115
henke_99 skrev:
it_mutt skrev:
henke_99 skrev:
Bilens och släpets sammanlagda totalvikter får aldrig överstiga 3500 kg om man bara har b-kort. Klarar man sig under den gränsen så är det sen släpets bruttovikt (tjänstevikt+last) gentemot bilens max tillåtna släpvagnsvikt som gäller.
Men var har du fått det ifrån? Jag vill fortfarande ha en källa på det.
Från transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Morsans bil (1440 kg totalvikt och 1200 kg max släpvagnsvikt) och farsans släp (1250 totalvikt). Sammanlagda totalvikten är under 3500 kg och "Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 940 kg." Detta eftersom man annars överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Mer frågor? (vill inte skriva ut reg-nummer här)

Edit: eftersom reglerna för totalvikten numera endast måste beaktas i det hänseendet att man inte kommer över 3500 kg så måste man ju beräkna på släpet bruttovikt, det har du ju citerat själv innan fast med andra ord.
Ok, jag ber dig två gånger om en källa, och du kommer med attityd. Bra där.

Det är, om vi nu ska ha attityd, inte en källa f.ö. (källan ska kunna kontrolleras av vem som helst)

Och nej, det jag påpekat är bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg. Det är inte "andra ord" för att "man på B-behörighet får räkna bruttovikt"
Senast redigerat av it_mutt (18 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

757 Inlägg
18 april 2013
#116
granadadr skrev:
robzter skrev:
jo men varför inte bara lägga limiten på just 3500 utan utökat som jag skrev och sen 4250 med utökat och typ fritt med BE
tror att det är risk att galne gunnar då tar sin Toyota Corolla å hakar på en aldeles för stor vagn å endå lastar den full wink

meo folk har noll koll

därför vi har utökad B och BE för att man ska lära sig att lasta rätt och säkert smile
Jo men finns ju fortfarande en limit hur mycket bilen i sig får lasta.

12 086 Inlägg
18 april 2013
#117
it_mutt skrev:
henke_99 skrev:
it_mutt skrev:
Men var har du fått det ifrån? Jag vill fortfarande ha en källa på det.
Från transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Morsans bil (1440 kg totalvikt och 1200 kg max släpvagnsvikt) och farsans släp (1250 totalvikt). Sammanlagda totalvikten är under 3500 kg och "Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 940 kg." Detta eftersom man annars överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Mer frågor? (vill inte skriva ut reg-nummer här)

Edit: eftersom reglerna för totalvikten numera endast måste beaktas i det hänseendet att man inte kommer över 3500 kg så måste man ju beräkna på släpet bruttovikt, det har du ju citerat själv innan fast med andra ord.
Ok, jag ber dig två gånger om en källa, och du kommer med attityd. Bra där.

Det är, om vi nu ska ha attityd, inte en källa f.ö. (källan ska kunna kontrolleras av vem som helst)

Och nej, det jag påpekat är bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg. Det är inte "andra ord" för att "man på B-behörighet får räkna bruttovikt"
Det är ju det som är hela grejen med nya reglerna. Håller man sig inom en totalvikt på 3500kg så räknar man vikterna precis som BE, alltså bruttovikt. Vilket i praktiken innebär att små bilar får dra stora tomma släp, i övrigt en rätt värdelös "förbättring"

Jag hittar inte lagtexten men hoppas detta duger:

http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."
Senast redigerat av Germax (18 april 2013)

757 Inlägg
18 april 2013
#118
Germax skrev:
it_mutt skrev:
henke_99 skrev:

Från transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Morsans bil (1440 kg totalvikt och 1200 kg max släpvagnsvikt) och farsans släp (1250 totalvikt). Sammanlagda totalvikten är under 3500 kg och "Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 940 kg." Detta eftersom man annars överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Mer frågor? (vill inte skriva ut reg-nummer här)

Edit: eftersom reglerna för totalvikten numera endast måste beaktas i det hänseendet att man inte kommer över 3500 kg så måste man ju beräkna på släpet bruttovikt, det har du ju citerat själv innan fast med andra ord.
Ok, jag ber dig två gånger om en källa, och du kommer med attityd. Bra där.

Det är, om vi nu ska ha attityd, inte en källa f.ö. (källan ska kunna kontrolleras av vem som helst)

Och nej, det jag påpekat är bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg. Det är inte "andra ord" för att "man på B-behörighet får räkna bruttovikt"
Det är ju det som är hela grejen med nya reglerna. Håller man sig inom en totalvikt på 3500kg så räknar man vikterna precis som BE, alltså bruttovikt. Vilket i praktiken innebär att små bilar får dra stora tomma släp, i övrigt en rätt värdelös "förbättring"
men det stämmer ju inte om du kollar på transportstyrelsens kalkylator :S för då hade jag iaf fått dra en liten vikt iaf

Avstängd
10 388 Inlägg
18 april 2013
#119
Germax skrev:
it_mutt skrev:
henke_99 skrev:

Från transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Morsans bil (1440 kg totalvikt och 1200 kg max släpvagnsvikt) och farsans släp (1250 totalvikt). Sammanlagda totalvikten är under 3500 kg och "Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 940 kg." Detta eftersom man annars överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Mer frågor? (vill inte skriva ut reg-nummer här)

Edit: eftersom reglerna för totalvikten numera endast måste beaktas i det hänseendet att man inte kommer över 3500 kg så måste man ju beräkna på släpet bruttovikt, det har du ju citerat själv innan fast med andra ord.
Ok, jag ber dig två gånger om en källa, och du kommer med attityd. Bra där.

Det är, om vi nu ska ha attityd, inte en källa f.ö. (källan ska kunna kontrolleras av vem som helst)

Och nej, det jag påpekat är bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg. Det är inte "andra ord" för att "man på B-behörighet får räkna bruttovikt"
Det är ju det som är hela grejen med nya reglerna. Håller man sig inom en totalvikt på 3500kg så räknar man vikterna precis som BE, alltså bruttovikt. Vilket i praktiken innebär att små bilar får dra stora tomma släp, i övrigt en rätt värdelös "förbättring"
Saken är att jag säger inte att det -inte- är så, jag vill bara få en källa på det, en källa som går att kontrollera. That's all

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 086 Inlägg
18 april 2013
#120
Jag hittar inte lagtexten men hoppas detta duger:

http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."


Sök