Volvo v70 t5 -98, rycker vid fult gaspådrag.

hkm
30 mars 2009 · 4 Inlägg

Kör en volvo v70 t5 -98 som börjar rycka och hacka vid gaspådrag, det börjar lite efter att turbon börjat ladda men gasar jag upp lungt och jämt så finns inte problemet. Och när bilen är kall så finns inte problemet heller, har haft bilen inne på volvo verkstad men de hittar inge fel. Har själv bytt alla tänd delar. Någon som har haft samma fel?

Frosted
30 mars 2009 · 1 878 Inlägg

1,eventuella felkoder?
2, Nya tändstift, rotor, fördelare, nya tändkablar (detta brukar göra grymt mycket)
3, läckage i nån slang?

alltså man kan sitta o gissa sig till. KOLLA FELKODERNA OM DET FINNS NÅGRA!

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Marlboroman
30 mars 2009 · 8 229 Inlägg

Om alla tänddelar är bytta så är bränslefiltret nästa misstänkta på listan

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jungmalm
30 mars 2009 · 18 Inlägg

Jag skulle givetvis bytt alla tänddelar som du har gjort:).
Men en annan orsak är en slang som sitter bakom termostaten som går in i insuget.
Den slangen brukar alltid gå sönder. Heter "kopplingsstycke" på volvo.
Lys in med en lampa där så hittar du den.
Eller så kan det vara wastgate ventilen som hänger sig. Eller så kan du mäta upp luftmassemätaren och se om du ha rätta värden där.

Severin
30 mars 2009 · 1 587 Inlägg

Frozen1985 skrev:
1,eventuella felkoder?
2, Nya tändstift, rotor, fördelare, nya tändkablar (detta brukar göra grymt mycket)
3, läckage i nån slang?

alltså man kan sitta o gissa sig till. KOLLA FELKODERNA OM DET FINNS NÅGRA!

Håller med dig ! Tändkablar gör jävligt mkt, kolla slangar och felkoder smile

clonec
30 mars 2009 · 109 Inlägg

läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

prova byt ut denna, så kanske det löser sig.  det e nog det billigaste du kan göra för tillfället. man kan hitta en på skroten men se då till att det e likadan motor som din egen.

hoppas det löser sig

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Christian S
30 mars 2009 · 4 816 Inlägg

clonec skrev:
läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

prova byt ut denna, så kanske det löser sig.  det e nog det billigaste du kan göra för tillfället. man kan hitta en på skroten men se då till att det e likadan motor som din egen.

hoppas det löser sig

varför ska ha se till att få en ifrån en likadan motor då det är samma på alla, även 850?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
GuRveLn Däcknötare
31 mars 2009 · 82 Inlägg

Är spjällhuset rengjort eller bytt på bilen? Om inte, prova rengöra smile

Volvo V70N 2,5T "Classic Momentum" (2007)
rawx
1 april 2009 · 13 Inlägg

jag vet inte om det är samma på v40 och v70, men jag hade exakt samma sympton på min bil.

fick hjälp här på forumet och kom fram till att 1 tändspole hade spricka i sig.
Bytte den och allt var prima.

clonec
1 april 2009 · 109 Inlägg

Christian S skrev:

clonec skrev:
läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

prova byt ut denna, så kanske det löser sig.  det e nog det billigaste du kan göra för tillfället. man kan hitta en på skroten men se då till att det e likadan motor som din egen.

hoppas det löser sig

varför ska ha se till att få en ifrån en likadan motor då det är samma på alla, även 850?

förlåt mig, men jag skrev bara vad han sa till mig.

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Marlboroman
1 april 2009 · 8 229 Inlägg

clonec skrev:
läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

Det är ytterst tveksamt av den enkla anledninge att om den hade varit trasig så hade den inte ens startat. Dessutom används den bara när man startar motorn, så när motorn väl startar så kan de gå sönder utan att det blir något problem, förrens man ska starta nästa gång då.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Wamp
1 april 2009 · 35 Inlägg

Konstig om du varit på en volvoverkstad och dom inte änns hittat felet...
inga felkoder eller nåt?

pompom88
4 april 2009 · 422 Inlägg

har du hittat felet?

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
don_holmbarg Min önska din lag
4 april 2009 · 24 Inlägg

kolla så du inte har någon spricka i "tryckledningen" menar då ic och rör då! då kan du ju få massa roliga fenomen bla de du beskriver

Noxx
4 april 2009 · 67 Inlägg

Kör du på rätt tändstift? bytte mina och blev klart mycket bättre

clonec
15 april 2009 · 109 Inlägg

Marlboroman skrev:

clonec skrev:
läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

Det är ytterst tveksamt av den enkla anledninge att om den hade varit trasig så hade den inte ens startat. Dessutom används den bara när man startar motorn, så när motorn väl startar så kan de gå sönder utan att det blir något problem, förrens man ska starta nästa gång då.

Jo, bilen startar fast den e kass. fast bilen går inte som den ska.  har själv bytat ut en på min förra bil med ojämn gång vid gaspådrag. bytade ut den mot en ny och den gick som klockan.   

så bilen kan visst starta fast kamaxelgivaren e kass.

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
hkm
16 april 2009 · 4 Inlägg

Har hittat felet det var en slang som hoppat av, slangen som går in i insuget lite under termostaten och behållaren med servo vätska. Bytte också lite andra slangar som hade torkat. Tack för hjälpen och alla svaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang