5377
Sök

Ett Svenssonliv, kan det vara något?

FreddeK
4 april 2009
Trådstartare
Ja hej=) jag är inte full!

Jo jag har ju levt i några år nu men jag hittar inte mig själv riktigt...köper en bil för jag tror jag ska bli lycklig osv men det verkar inte funka...hmm

Mitt liv är ganska slentriant just nu och en dag ser ut ungefär så här: vaknar. duschar äter frukost, kollar datorn, kollar tv och åker och jobbar och sen efter jobbet startar man datorn osv igen och sen somnar man. en helgdag är det samma visa...men nu är ju vädret bättre så man kanske tar en tur med bilen men får ångest för man kört upp massa pengar och kört som en biltjuv=)

Så nu är frågan till er med villa, 2barn, volvo och vovve...är det roligt liv ni har? får ni ut mera av erat liv eller känns det som ni skulle vilja ha det ogjort? Eller är det Toppen? nu behöver ni ju inte ha volvo eller två barn men ni fattar=)

Så kan ett svenssonliv vara något?

Och den som skriver att detta vore ett blogginlägg säger jag buu till!

Mvh Fredrik

12 086 Inlägg
4 april 2009
Inte för att du kanske bryr dig om vad jag tycker tongue men jag tror inte livet är så spännande med volvo 2 ungar o fru. Därimot låter de underbart, och något jag vill själv. Du lär inte upptäcka världen med hus och familj men de kommer du inte göra framför datorn häller iofs.

Har du inga vänner? Du skriver inte att du umgås med några iaf.. mitt liv är numer fruktansvärt meningslöst.
Ja är singel, arbetslös och sover ganska mkt, men jag umgås flera timmar om dagen med ett gäng, samma gäng som de alltid varit tongue Att komma hem varje dag till en tom lägenhet och inte göra något låter ju inte så kul hmm

För att summera allt skitsnack och med spekulationer svara på din fråga så nej, svenssonlivet är nog inte så kul. Men man har ju kommit dit de flesta vill hamna tillslut.
Senast redigerat av JapMax (4 april 2009)

1 863 Inlägg
4 april 2009
Jag har visserligen en Saab, ett barn, fru och vovve boendes i lägenhet. Men jag trivs med livet, köper inte så mycket bilar och bildelar längre. Nu är det familjen som gäller och det är faktiskt skönt att man har blivit lugn och stadgad.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

4 554 Inlägg
4 april 2009
livet blir vad man gör det till. man kan ha en inställning att livet är undrbart med en volvo å två barn och försöka göra det bästa av situationen för att få de så bra de bara går så tror jag man lyckas. det är lätt att hamna i ett sk regular life där man gör samma varje dag men vem hindrar en från att göra något annat? det är bara å ta tag i sig själv å bryta trenden på ett eller annat sätt. funka för mig iaf:P

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 april 2009
Livet är inte alltid den man önskar, ofta när man flytta hemifrån, står ensam i läggenhet och funderar på var är man på väg då får man inget svar eller svårt att hitta, man vill gärna se lång framför sig men bara se 5 meter åt gånger, inte alltid kul.
I ungdomsålder, man hade drömmar att blir någonting för framtid, läsa hög utbildning, bra lön, trevligt fru, barn, djur, hus, och vänner att hälsa på, men ofta, verkligheten blir inte så,
Idag att läsa många år hjälper inte eller, jo! man blir lätt högutbildad arbetslös, man blir bara förbannat att sitta i en kladd smet där det är svårt att dra sig ur.
Efter ett tag, man träffa en trevlig kvinna som man gärna vill behålla och bygga en familj, skaffa barn köpa en familjebil och mer då förändra allting.
Man tänker någorlunda och en annan framtid än det man hade tänkt sig, det kan ta tid men när den kommer så börja livet på nytt som man accepterar som det.
Kanske en Svenssonliv?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

573 Inlägg
4 april 2009
Vi bodde först i en lägenhet. Sen köpte vi en villa och skaffade barn. Livet gick på i ett stadigt lunk i 17 år. Med värdelöst enbilsgarage. Men för 2 år sedan bröt vi upp och köpte en liten bondgård. Nu har vi vedeldning, ett antal olika djur, verkstad, ladugår med stor loge (där man får plats med flera bilar) , i en by med två bebodda hus. Så här bra har jag aldrig mått förut.

Så man får inte vara rädd att förändra sitt liv om man inte trivs. Personligen så ångrar jag att jag inte köpte en bondgård för 20 år sedan.

1 571 Inlägg
4 april 2009
Jag tycker det blir samma tråkiga rutin utan fru och barn. Man kan vara 25-30 och leva ett enformigt liv tycker jag. Man behöver ta sig i kragen och fylla fritiden med fler aktiviteter och hobbys. Själv tycker jag att jag spenderar på tok för mycket tid framför datorn med att göra "ingenting" smile.

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 april 2009
Haha freddis, jag tror visst du var full. tongue

Kände samma sak, det var därför jag sa upp mig från jobbet och flyttar till Mora nu. Blir säkert samma sak där efter ett tag... Jag har någon idé om att jag ska hitta den tillvaro jag vill ha och om det inte händer av sig självt så ger jag upp och börjar om på nytt på ett annat ställe. Blir tredje gången jag gör det nu...

Jag har personligen aldrig haft det där suget efter familj och barn osv medan jag vet många som ser det som meningen med livet och vill komma dit så fort som bara möjligt. Jag tror inte man kan hitta vad man vill med livet förrän man provat på lite olika saker, bott på olika ställen, (provat olika pojkvänner haha.) Och jag har ingen brådska.

Vet inte ens om jag svarade på ditt inlägg nu? Jag känner mig förvirrad.

/ichi

DFFL
9 020 Inlägg
4 april 2009
Skaffa kompisar först och främst.
Sen gör du något med dem.

Livet blir ju bra mycket roligare om man inte är ensam...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
4 april 2009
Trådstartare
Freddeponken skrev:
Ja hej=) jag är inte full!

Jo jag har ju levt i några år nu men jag hittar inte mig själv riktigt...köper en bil för jag tror jag ska bli lycklig osv men det verkar inte funka...hmm

Mitt liv är ganska slentriant just nu och en dag ser ut ungefär så här: vaknar. duschar äter frukost, kollar datorn, kollar tv och åker och jobbar och sen efter jobbet startar man datorn osv igen och sen somnar man. en helgdag är det samma visa...men nu är ju vädret bättre så man kanske tar en tur med bilen men får ångest för man kört upp massa pengar och kört som en biltjuv=)

Så nu är frågan till er med villa, 2barn, volvo och vovve...är det roligt liv ni har? får ni ut mera av erat liv eller känns det som ni skulle vilja ha det ogjort? Eller är det Toppen? nu behöver ni ju inte ha volvo eller två barn men ni fattar=)

Så kan ett svenssonliv vara något?

Och den som skriver att detta vore ett blogginlägg säger jag buu till!

Mvh Fredrik

He,he. Jag märker att du har börjat att se "lunken" är det inte mer?, ska det vara så här? osv,osv. Ett sk: svenssonliv är det inget fel på utan med rätt tjej och hyfsade kids så har du ändå "konstruerat" någonting som varar. Allt är inte brutala upplevelser i livet, utan att ha en stabil vardag med både förpliktelser och nöjen i en bra balans kan och ger livet och ens vardag mening om man nu vill söka efter det i livet.

Vad som är viktigt för en och ens välbefinnade är att man är "sann mot sig själv" som det heter och inte stirrar på horisonten hela tiden, utan ser var man sätter ner sina fötter på "livets stig". Var ärlig mot dig själv i alla val som du gör, skärskåda allt som du finner och vill undersöka  ifrån alla håll och kanter. Ta inget för givet utan försök att se på saker och ting i alla vinklar och synsätt.

Förkasta ingenting förräns det verkligen är att förkasta, eller visat sig vara inget att ha. Ta dagen som den kommer för  "Gårdagen är förbi, morgondagen har du ingen aning om, och idag så råder Herren:" Visserligen ett kristet talesätt, men är ganska så giltigt även för dom som inte tror.

Ta hand om dom människor/vänner som du har i din bekantskapskrets och hjälp och umgås med dom, men låt ingen knulla dig i arslet någonsin..

Och ensamheten kommer alltid att finnas där, för oavsett hur många fruar/kids/vänner man än kan ha. Så kan dom bara komma nära en till en viss punkt hos en, och den kan ingen överskrida, utan där är man med en själv enbart..
Senast redigerat av blacken (4 april 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2009
Freddeponken skrev:
...men nu är ju vädret bättre så man kanske tar en tur med bilen men får ångest för man kört upp massa pengar och kört som en biltjuv=)
Mvh Fredrik

Haha det där känner jag igen lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

FreddeK
4 april 2009
Trådstartare
tack för era svar! måste säga att alla har sagt något vettigt och även du japmax=)

FreddeK
5 april 2009
Trådstartare
v4jessica skrev:
Det blir ju vad man gör det till som sagt.. tongue

Nähä=) jo så sant! big_smile

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 april 2009
Jag är inte mer än 18 år, och jag har redan upplevt den känslan. När man har suttit i en traktor och inte flyttat arslet därifrån på en hel sommar, så undrar man vad fan det är man håller på med. Som tur var så började skolan sen. Det som jag har upptäckt är att man måste ha någon slags personlig utveckling hela tiden. man kan ha ett jätteintressant arbete, men det är ändå på fritiden som man utvecklas. Hitta dina speciella talanger och arbeta på dem smile Livet blir mycket roligare då smile

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

1 827 Inlägg
5 april 2009
Evil_90 skrev:
Jag är inte mer än 18 år, och jag har redan upplevt den känslan. När man har suttit i en traktor och inte flyttat arslet därifrån på en hel sommar, så undrar man vad fan det är man håller på med. Som tur var så började skolan sen. Det som jag har upptäckt är att man måste ha någon slags personlig utveckling hela tiden. man kan ha ett jätteintressant arbete, men det är ändå på fritiden som man utvecklas. Hitta dina speciella talanger och arbeta på dem smile Livet blir mycket roligare då smile

Mvh Rikard

Det finns många jobb som man kan utvecklas på, både inom yrket och persoligen. Personligen tycker jag inte det finns något värre än ett arbete där man inte kan utvecklas som människa.

Till TS. Jag har själv vart i din situation och jag tror att mycket av dina tankar beror på vintern som varit. Snart kommer sommaren, alla lediga dagar tillbringar man uta med vänner varesej det är på stranden, i stan, på landet mm, whatever. Det jag menar är att det är mycket lättare att bryta slentrian under sommartid, så ut och lev livet. wink

Som en liten fotnot ska jag iväg och hämta min första vovve idag, dock är jag sigel och barnlös fortfarande men ett steg mot ett mer stabilt liv iaf. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

671 Inlägg
5 april 2009
Livet blir vad man gör av det !
Strunta i vad folk säger gå på dina intuitioner...
Jobba hårt lek hårt

Vad är ett bra liv...
Min åsikt...
När du pensionerar dig och sitter gammal o trött med de andra pensionärerna på hemmet eller var ni nu kommer att träffas/hamna.
Då blir inte det viktigaste vad du ägt eller äger utan vad du gjort i livet...
Saker som Yrke och hobbies skapar din personlighet.

Många skapar sig ett liv genom att skaffa familj...
Det är enligt mig helt fel väg att gå, om man gör det för att fylla ett innehållslöst liv.
Jag tycker att man bara blir en dålig förälder utan egna insikter o erfarenheter.

Fyll ditt liv med de Jobb,karriärer,hobbies som tilltalar just dig.
Har du ingen glöd för stunden så satsa åt det håll dit hjärta o själ pekar.
Jag lovar du kommer inte ångra dig.
Om du lyckas eller ej gör detsamma det kommer du inse sedan...
Har själv vart oerhört duktig i flera områden(natural born loser) men pengar har legat i vägen..
Jag är inte sur för det utan jag har bara insett att de personer folk tror är gudabenådade talanger i verkligheten inte är det.

Alla kan ha kul om de verkligen vill ha ett roligt och intressant liv om de kämpar hårt. 
Här i sverige är det lätt för det finns så många "mindre energiska" personer.

e...

Sök