Knacking volvo 740 GLT b234f

Koffe89
5 april 2009 · 81 Inlägg

Hej! har fått lite problem här. Har haft knackingar och trott de va ventilerna men de tystnade efter ett tag och nu har jag klippt balansaxelremmen och nu knackar det utav bara den. Kan det ventilerna som spökar?

Senast redigerat av 740in (5 april 2009)

Go_Patrik
5 april 2009 · 252 Inlägg

740in skrev:
Hej! har fått lite problem här. Har haft knackingar och trott de va ventilerna men de tystnade efter ett tag och nu har jag klippt balansaxelremmen och nu knackar det utav bara den. Kan det ventilerna som spökar?

Balansaxelremmen är till för att just slippa viberationer på motorn och chassi. Sätt tillbaka en ny rem där och se ifall det blir bättre!

Koffe89
5 april 2009 · 81 Inlägg

läste att man kunde klippa av den så jag gjorde detta. haft knackningar innan men de slutade efter ett tag och nu låter det mycket mer än sist

Jiimpa
5 april 2009 · 767 Inlägg

Den ska inte börja knacka när man klipper balansaxelremen så du behöver itne sätta tillbaka någon rem. problemet ligger inte där.
Låter det som om det knackar eller mer som ett tickande?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 april 2009 · 1 899 Inlägg

De kan vara ventillyftarna som knackar, sedan så kan även spridarna ticka rätt högljutt, dock inte så pass att man brukar höra dem om man sitter i bilen och bara väldigt svagt med huven stängd.

Om de knackar så hörs de väldigt väl att de är just knackningar, brukar också höras in i kupén.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Koffe89
6 april 2009 · 81 Inlägg

de är knackingar. sitter man i bilen så hörs det mycket tydligt. tänkte ta och filma och ta kameran på olika vinklar om motorn så kanske de går luska fram något. har trott innan att de är ventillyftarna men har inte vågat ge mig på det för vet inte hur det fungerar riktigt.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
6 april 2009 · 1 899 Inlägg

Det som händer med lyftarna är att de kocksar igen. Köper du nya så är du kvitt problemet, vet inte riktigt hur man rengör dem hmm

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Koffe89
6 april 2009 · 81 Inlägg

då måste man plocka väck toppen då förmodar jag hmm kan man ju porta plana den på samma gång :p men

Volvofarfar
6 april 2009 · 1 312 Inlägg

har du nog med olja i motorn?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Koffe89
6 april 2009 · 81 Inlägg

ja! men bilen har inte rullat på hela vintern så ska ta och byta det och testa om de går bättre.

Volvofarfar
6 april 2009 · 1 312 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Hur länge har du kört bilen efter den stått stilla? 16 ventilarna har oljetrycksstyrda Lyftare och dom börjar att ticka när bilen stått länge, men ska upphöra efter 15 till 20 min....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Koffe89
6 april 2009 · 81 Inlägg

har inte kört så länge med den har haft växellådsras så har bytt den och bara låtit den stått. jag vågar ju knappt ha bilen i gång som den knackar nu.

Volvofarfar
6 april 2009 · 1 312 Inlägg

Volvofarfar skrev:
okej, min volvo 16 v gick sönder så den blev stående i 3 veckor..och då tickade den som fan, men den blev tyst efter ett tag, det stål till och med i volvos instruktionsbok att det är normalt att lyftarna tickar om bilen stått länge..men har du oljetryck och sådan så är det nog ingen fara..

tickade den innan du ställde av den??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Koffe89
6 april 2009 · 81 Inlägg

ja lite men jag startade upp den och körde en liten sväng med den nya lådan och då hördes det inget. sen så klippte jag remmen och nu låter det mycket värre än innan

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
6 april 2009 · 1 899 Inlägg

740in skrev:
då måste man plocka väck toppen då förmodar jag hmm kan man ju porta plana den på samma gång :p men

Nae, du måste lös med kamaxlarna för att kunna byta lyftarna. Är väl en kvälls arbete. Ja har för mej att du måste ha nå packningsklet när du sätter ihop allt igen och även en ventilkåpspackning.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Koffe89
6 april 2009 · 81 Inlägg

ok ska ta och kolla upp detta

Koffe89
21 april 2009 · 81 Inlägg

det har tystnat ner nu! byta olja och oljefilter och lät den gå i cirka 15 min nu går hon som en klocka igen smile tack för alla tips och hjälp

bollen1986
21 april 2009 · 3 714 Inlägg

det var förmodligen lyftarna som inte hade fått tillräckligt med oljetryck då smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
XeptiQ Whatever :)
21 april 2009 · 1 652 Inlägg

Hmm, jag ahr haft samma problem med min 16v. vet inte varför men de verkar som att just den motorn tycker om att förbränna olja på något sätt.. när du har lite olja i så tickar de men när spisen blir varm så slutar de. fick samma prob när jag klippte remmen till axlarna.. tyckade mer men fyllde bara på olja igen och kollade över knack givaren sen försvann de .. big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
_mattsson_
21 april 2009 · 140 Inlägg

så länge man kör med helsyntets olja så kommer motorn aldrig å gå tyst så slå i vanlig mineral olja så kommer det bli tyst å motorn kommer att hålla längre oxå...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang