Ser mycket bra ut! Men vad är anledningen till att du dämpar där bak när du varken ska ha bilen för att spela högt med eller ens ha en baslåda där bak?
Mestadels för o få bort så mycket vägbuller som möjligt.
ChriZtoffer skrev:
Ser mycket bra ut! Men vad är anledningen till att du dämpar där bak när du varken ska ha bilen för att spela högt med eller ens ha en baslåda där bak?
Jaha då har man varit och kollat in projektet live. Och jag måste säga att du gör ett bra jobb. En bra kille med ett stort intresse för billjud och mycket kunskap. Pedantisk är man inte nöjd till 110% ja då gör man om det. Lycka till.
Du får väll provlyssna i påsk när allt borde spela. Om det går som planerat.
/Andreas
montana10 skrev:
Jaha då har man varit och kollat in projektet live. Och jag måste säga att du gör ett bra jobb. En bra kille med ett stort intresse för billjud och mycket kunskap. Pedantisk är man inte nöjd till 110% ja då gör man om det. Lycka till.
Då har man beställt ännu mer grejer i kväll.... Det här bygget kommer göra mig ur fattig ju.. haha..
Sen så fick jag ett trevligt medelande från Mathias på Backesljudbyggeri härom dagen....
Äntligen har dessa kommit in....
Så nu blir det o beställa en eller 2 sånna. Men tror 1 Farad räcker gott o väl.
Så till en tråkig liten nyhet... Eller ja ekonomiskt iaf. Mitt 80ah Batteri går inte annvända. Tar tyvär för mycket plats. Så måste ha tag i något mindre....
Så vet du om något bra till bra pris så skrik till...
Funderar på 2st 45ah eller så... Höjden som är boven... Bredd o djup spelar ingen roll...
Så nu blir det o beställa en eller 2 sånna. Men tror 1 Farad räcker gott o väl.
Så till en tråkig liten nyhet... Eller ja ekonomiskt iaf. Mitt 80ah Batteri går inte annvända. Tar tyvär för mycket plats. Så måste ha tag i något mindre....
Så vet du om något bra till bra pris så skrik till...
Funderar på 2st 45ah eller så... Höjden som är boven... Bredd o djup spelar ingen roll...
/Andreas
Japp de kom in till oss i fredags! Så det är bara att ringa dr backe så kan han beställa av oss!!
Japp det blir o beställa. Vet bara inte om ja ska ha 1 eller 2 kondensatorer. Men tror iof att det räcker med 1.
Har varit ute Hos Backesljudbyggeri och Hämtat lite batterier i kväll också. Så det blir lite mekande i helgen. Också. Ska även ändras lite på Instrumentbrädan.
Får bli en Suprice till er som Kommer till Katrineholmsträffen den 19.e September..
Bilträffen för Alla bilägare där Alla får en lottsedel till det stora sponsorbordet med fina produkter som lottas ut med chans för Alla att vinna!! ALLA ÄR VÄLKOMMNA!! OAVSETT SKICK PÅ BILEN!!!!
Hur kommer det sig att ni Dämpar Golvet i bilen? Det lär ju knappast bli någon skilnad på ljudet. i och med att golvet är den stumaste delen på hela karossen + att du har en mycket tjock och ljuddämpande matta. Om du inte har en Fiat 127. För då hade ja också dämpat golvet.
Eller dämpar ni bara för o få en tystare bilcupe? eller för poäng på tävlingar?
Har hört en del säga att dom tycker det låter bättre. Men då måste ja fråga. Är det någon som har testat innan och efter dämpning? ( Golvet alltså) Och vad är det som blir bättre?.. Tak dörrar m.m anser ja också vara jätte viktigt o dämpa....
Så ös på.. Med era erfarenheter tankar ideer.
Personligen tror ja inte att det blir någon ljudskilnad. pga att golvet är så stumt + att du har en jätte tjock matta. Så omöjligt att golvet kan svänga med.
Hur kommer det sig att ni Dämpar Golvet i bilen? Det lär ju knappast bli någon skilnad på ljudet. i och med att golvet är den stumaste delen på hela karossen + att du har en mycket tjock och ljuddämpande matta. Om du inte har en Fiat 127. För då hade ja också dämpat golvet.
Eller dämpar ni bara för o få en tystare bilcupe? eller för poäng på tävlingar?
Har hört en del säga att dom tycker det låter bättre. Men då måste ja fråga. Är det någon som har testat innan och efter dämpning? ( Golvet alltså) Och vad är det som blir bättre?.. Tak dörrar m.m anser ja också vara jätte viktigt o dämpa....
Så ös på.. Med era erfarenheter tankar ideer.
Personligen tror ja inte att det blir någon ljudskilnad. pga att golvet är så stumt + att du har en jätte tjock matta. Så omöjligt att golvet kan svänga med.
Men överbevisa mig gärna....
/Andreas
Nu kan jag inte uttala mig om nyare bilar, men för egen del i tidigare bilar (som inte har behövt att rostlagas i golvet) så har det gjort ljudmässig (om än markant) skillnad. Däremot så blev det mer som du beskrev om Fiat 127 Tystare vid färd vilket gör att ljudet kommer fram bättre.
Rent ur tävlingssynpunkt kan jag mkt väl tänka mig att det gör en viss nytta mot yttre ljud när bilen bedöms och på så sätt kan man få mer poäng. I vissa klasser där de ser mer till craftmanship (hur mkt jobb man lagt ner) så kan det ge poäng även via den biten. Dock hur mkt det inverkar poängmässigt låter jag vara osagt.
Hur kommer det sig att ni Dämpar Golvet i bilen? Det lär ju knappast bli någon skilnad på ljudet. i och med att golvet är den stumaste delen på hela karossen + att du har en mycket tjock och ljuddämpande matta. Om du inte har en Fiat 127. För då hade ja också dämpat golvet.
Eller dämpar ni bara för o få en tystare bilcupe? eller för poäng på tävlingar?
Har hört en del säga att dom tycker det låter bättre. Men då måste ja fråga. Är det någon som har testat innan och efter dämpning? ( Golvet alltså) Och vad är det som blir bättre?.. Tak dörrar m.m anser ja också vara jätte viktigt o dämpa....
Så ös på.. Med era erfarenheter tankar ideer.
Personligen tror ja inte att det blir någon ljudskilnad. pga att golvet är så stumt + att du har en jätte tjock matta. Så omöjligt att golvet kan svänga med.
Men överbevisa mig gärna....
/Andreas
Nu kan jag inte uttala mig om nyare bilar, men för egen del i tidigare bilar (som inte har behövt att rostlagas i golvet) så har det gjort ljudmässig (om än markant) skillnad. Däremot så blev det mer som du beskrev om Fiat 127 Tystare vid färd vilket gör att ljudet kommer fram bättre.
Rent ur tävlingssynpunkt kan jag mkt väl tänka mig att det gör en viss nytta mot yttre ljud när bilen bedöms och på så sätt kan man få mer poäng. I vissa klasser där de ser mer till craftmanship (hur mkt jobb man lagt ner) så kan det ge poäng även via den biten. Dock hur mkt det inverkar poängmässigt låter jag vara osagt.
Ja med mindre vägbuller vad tror du? Från mer eller mindre odämpad 240 till fulldämpat golv........vad tror du jag fick för skillnad? Mer detaljerad bas, jag behövde inte spela lika högt för att urskilja detaljer eftersom dessa inte drunknade i vägbuller....
T-RÖD skrev:
Vad har du märkt för skilnad på ljudet?
Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:
En fråga till er alla.
Hur kommer det sig att ni Dämpar Golvet i bilen? Det lär ju knappast bli någon skilnad på ljudet. i och med att golvet är den stumaste delen på hela karossen + att du har en mycket tjock och ljuddämpande matta. Om du inte har en Fiat 127. För då hade ja också dämpat golvet.
Eller dämpar ni bara för o få en tystare bilcupe? eller för poäng på tävlingar?
Har hört en del säga att dom tycker det låter bättre. Men då måste ja fråga. Är det någon som har testat innan och efter dämpning? ( Golvet alltså) Och vad är det som blir bättre?.. Tak dörrar m.m anser ja också vara jätte viktigt o dämpa....
Så ös på.. Med era erfarenheter tankar ideer.
Personligen tror ja inte att det blir någon ljudskilnad. pga att golvet är så stumt + att du har en jätte tjock matta. Så omöjligt att golvet kan svänga med.
Men överbevisa mig gärna....
/Andreas
Nu kan jag inte uttala mig om nyare bilar, men för egen del i tidigare bilar (som inte har behövt att rostlagas i golvet) så har det gjort ljudmässig (om än markant) skillnad. Däremot så blev det mer som du beskrev om Fiat 127 Tystare vid färd vilket gör att ljudet kommer fram bättre.
Rent ur tävlingssynpunkt kan jag mkt väl tänka mig att det gör en viss nytta mot yttre ljud när bilen bedöms och på så sätt kan man få mer poäng. I vissa klasser där de ser mer till craftmanship (hur mkt jobb man lagt ner) så kan det ge poäng även via den biten. Dock hur mkt det inverkar poängmässigt låter jag vara osagt.
Nu vet ja inte exakt hur en 240 är i golvet. Men kan tänka mig att det blir större skilnad på en 240 än på en V70....
Men hade dämpat övriga Karossen innan. Och testat med odämpat golv. Och sen dämpat Golvet o lyssnat igen?
Eller från helt o dämpad Kaross till heldämpad kaross?
Lonefox skrev:
Ja med mindre vägbuller vad tror du? Från mer eller mindre odämpad 240 till fulldämpat golv........vad tror du jag fick för skillnad? Mer detaljerad bas, jag behövde inte spela lika högt för att urskilja detaljer eftersom dessa inte drunknade i vägbuller....
T-RÖD skrev:
Vad har du märkt för skilnad på ljudet?
Lonefox skrev:
Nu kan jag inte uttala mig om nyare bilar, men för egen del i tidigare bilar (som inte har behövt att rostlagas i golvet) så har det gjort ljudmässig (om än markant) skillnad. Däremot så blev det mer som du beskrev om Fiat 127 Tystare vid färd vilket gör att ljudet kommer fram bättre.
Rent ur tävlingssynpunkt kan jag mkt väl tänka mig att det gör en viss nytta mot yttre ljud när bilen bedöms och på så sätt kan man få mer poäng. I vissa klasser där de ser mer till craftmanship (hur mkt jobb man lagt ner) så kan det ge poäng även via den biten. Dock hur mkt det inverkar poängmässigt låter jag vara osagt.
Originaldämpningen i karossen överlag i 240 består av typ 8-10 ark perforerade asfaltsmattor
Dämpad i olika steg...först dörrar och insidan av skärmarna (insidan som inne i kupén). Sedan taket och sist golvet och för var gång blev det bättre o bättre.... Så min ENDA rekomendation till folk är heldämpning, inget annat. Visst det kostar men tar man det en del i sänder så blir det överkomligt men tar längre tid
T-RÖD skrev:
Nu vet ja inte exakt hur en 240 är i golvet. Men kan tänka mig att det blir större skilnad på en 240 än på en V70....
Men hade dämpat övriga Karossen innan. Och testat med odämpat golv. Och sen dämpat Golvet o lyssnat igen?
Eller från helt o dämpad Kaross till heldämpad kaross?
Lonefox skrev:
Ja med mindre vägbuller vad tror du? Från mer eller mindre odämpad 240 till fulldämpat golv........vad tror du jag fick för skillnad? Mer detaljerad bas, jag behövde inte spela lika högt för att urskilja detaljer eftersom dessa inte drunknade i vägbuller....
Okej så du märkte skilnad även av dämpningen i golvet... Ja har dämpat Baljan och sidorna bak. Sen ska ja dämpa taket. Sen är frågan om dörrarna Behövs eftersom det inte kommer sitta några Högtalare där. Men kanske lika bra o dämpa där Också.
Det är inte kostnaden på dämpmattorna som blir dyrt. Utan trimningen av motorn för o kompensera den ökade vikten av bilen.
Men som sagt blir det den minsta skilnaden. så är det inge snack. Då ska ja givetvis dämpa. Det ja menar är bara att Golvet är så pass Stumt och sen Tjock matta med grymt tjock skumgummi. iaf på V70. Så ja har lite Svårt o tänka mig hur golvet ska kunna svänga med.
Okej så du märkte skilnad även av dämpningen i golvet... Ja har dämpat Baljan och sidorna bak. Sen ska ja dämpa taket. Sen är frågan om dörrarna Behövs eftersom det inte kommer sitta några Högtalare där. Men kanske lika bra o dämpa där Också.
Det är inte kostnaden på dämpmattorna som blir dyrt. Utan trimningen av motorn för o kompensera den ökade vikten av bilen.
Men som sagt blir det den minsta skilnaden. så är det inge snack. Då ska ja givetvis dämpa. Det ja menar är bara att Golvet är så pass Stumt och sen Tjock matta med grymt tjock skumgummi. iaf på V70. Så ja har lite Svårt o tänka mig hur golvet ska kunna svänga med.
Största skillnaden DU troligen märker är när du kör och likaså domarna vid bedömning. Framförallt med tanke på vad jag sade om yttre kringljud som dämpas ytterligare vilket i sin tur gör att det stör mindre i din bil