1581
Sök

Ljudbygge V70R

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 augusti 2009
Ser mycket bra ut! smile Men vad är anledningen till att du dämpar där bak när du varken ska ha bilen för att spela högt med eller ens ha en baslåda där bak?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Hifi Freak
462 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Mestadels för o få bort så mycket vägbuller som möjligt.

ChriZtoffer skrev:
Ser mycket bra ut! smile Men vad är anledningen till att du dämpar där bak när du varken ska ha bilen för att spela högt med eller ens ha en baslåda där bak?

2 638 Inlägg
29 augusti 2009
Jäklar vad detta blir sjysst och annorlunda, fortsätt så smile

Hifi Freak
462 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Tack så mycket. Jo det kommer nog bli bra. Men mycket jobb. Och allt tar ju typ 100 ggr längre tid än man räknat med. Men det blir nog bra.

Ska börja lite smått o spåna på någon bra lösning med batterilåda och slutstegsrack i dag.

Fick också höra att Dls har fått hem nya Kondensatorer. Så det 1 eller 2 1farads kondningar också. Borde räcka med 1farad tycker ja.

Nä bäst o gå o såga lite i bilen.. tongue

-Akerfeldt- skrev:
Jäklar vad detta blir sjysst och annorlunda, fortsätt så smile

Chaufför
64 Inlägg
29 augusti 2009
Jaha då har man varit och kollat in projektet live. Och jag måste säga att du gör ett bra jobb. En bra kille med ett stort intresse för billjud och mycket kunskap. Pedantisk är man inte nöjd till 110% ja då gör man om det. Lycka till.

Hifi Freak
462 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Kul att du gillade bilen.

Du får väll provlyssna i påsk när allt borde spela. Om det går som planerat.

/Andreas

montana10 skrev:
Jaha då har man varit och kollat in projektet live. Och jag måste säga att du gör ett bra jobb. En bra kille med ett stort intresse för billjud och mycket kunskap. Pedantisk är man inte nöjd till 110% ja då gör man om det. Lycka till.

Hifi Freak
462 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Då har man beställt ännu mer grejer i kväll.... Det här bygget kommer göra mig ur fattig ju.. haha..

Sen så fick jag ett trevligt medelande från Mathias på Backesljudbyggeri härom dagen....

Äntligen har dessa kommit in....

http://forumbilder.se/images/49120091150512cb2.jpg

Så nu blir det o beställa en eller 2 sånna. Men tror 1 Farad räcker gott o väl.

Så till en tråkig liten nyhet... Eller ja ekonomiskt iaf. Mitt 80ah Batteri går inte annvända. Tar tyvär för mycket plats.  Så måste ha tag i något mindre....

Så vet du om något bra till bra pris så skrik till... tongue

Funderar på 2st 45ah eller så... Höjden som är boven... Bredd o djup spelar ingen roll...

/Andreas

Ängel med svarta vingar
6 Inlägg
2 september 2009
Det ser riktigt bra ut smile) ska bli mycket spännande att se det på Elmia när det e klart..smile) bra jobbat killen..

170 Inlägg
2 september 2009
T-RÖD skrev:
Då har man beställt ännu mer grejer i kväll.... Det här bygget kommer göra mig ur fattig ju.. haha..

Sen så fick jag ett trevligt medelande från Mathias på Backesljudbyggeri härom dagen....

Äntligen har dessa kommit in....

http://forumbilder.se/images/49120091150512cb2.jpg

Så nu blir det o beställa en eller 2 sånna. Men tror 1 Farad räcker gott o väl.

Så till en tråkig liten nyhet... Eller ja ekonomiskt iaf. Mitt 80ah Batteri går inte annvända. Tar tyvär för mycket plats.  Så måste ha tag i något mindre....

Så vet du om något bra till bra pris så skrik till... tongue

Funderar på 2st 45ah eller så... Höjden som är boven... Bredd o djup spelar ingen roll...

/Andreas

Japp de kom in till oss i fredags! Så det är bara att ringa dr backe så kan han beställa av oss!!

Gbg

Hifi Freak
462 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Japp det blir o beställa. Vet bara inte om ja ska ha 1 eller 2 kondensatorer. Men tror iof att det räcker med 1.

Har varit ute Hos Backesljudbyggeri och Hämtat lite batterier i kväll också. Så det blir lite mekande i helgen. Också. Ska även ändras lite på Instrumentbrädan.

Får bli en Suprice till er som Kommer till Katrineholmsträffen den 19.e September.. tongue

http://forumbilder.se/images/962009120319Ab9fc.jpg

Bilträffen för Alla bilägare där Alla får en lottsedel till det stora sponsorbordet med fina produkter som lottas ut med chans för Alla att vinna!! ALLA ÄR VÄLKOMMNA!! OAVSETT SKICK PÅ BILEN!!!!

Länk till träffen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=147184

/Andreas

Designer.
1 260 Inlägg
4 september 2009
Synd att det är lite långt, annars hade det varit roligt att gå och kika smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Hifi Freak
462 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Nej då. Bara o åka ju. Går fort. Och tänk på att du kan vinna fina priser. Värde 8000kr.... Så inget o tveka på ju.. Bara o köra... tongue

Hifi Freak
462 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
En fråga till er alla.

Hur kommer det sig att ni Dämpar Golvet i bilen? Det lär ju knappast bli någon skilnad på ljudet. i och med att golvet är den stumaste delen på hela karossen + att du har en mycket tjock och ljuddämpande matta. Om du inte har en Fiat 127. För då hade ja också dämpat golvet. 

Eller dämpar ni bara för o få en tystare bilcupe? eller för poäng på tävlingar?

Har hört en del säga att dom tycker det låter bättre. Men då måste ja fråga. Är det någon som har testat innan och efter dämpning?  (  Golvet alltså) Och vad är det som blir bättre?..  Tak dörrar m.m anser ja också vara jätte viktigt o dämpa....

Så ös på.. Med era erfarenheter tankar ideer.

Personligen tror ja inte att det blir någon ljudskilnad. pga att golvet är så stumt + att du har en jätte tjock matta. Så omöjligt att golvet kan svänga med.

Men överbevisa mig gärna....

/Andreas
Senast redigerat av T-RÖD (5 september 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 september 2009
T-RÖD skrev:
En fråga till er alla.

Hur kommer det sig att ni Dämpar Golvet i bilen? Det lär ju knappast bli någon skilnad på ljudet. i och med att golvet är den stumaste delen på hela karossen + att du har en mycket tjock och ljuddämpande matta. Om du inte har en Fiat 127. För då hade ja också dämpat golvet. 

Har hört en del säga att dom tycker det låter bättre. Men då måste ja fråga. Är det någon som har testat innan och efter dämpning?  (  Golvet alltså) Och vad är det som blir bättre?..  Tak dörrar m.m anser ja också vara jätte viktigt o dämpa....

Personligen tror ja inte att det blir någon ljudskilnad. pga att golvet är så stumt + att du har en jätte tjock matta. Så omöjligt att golvet kan svänga med.

/Andreas

Nu kan jag inte uttala mig om nyare bilar, men för egen del i tidigare bilar (som inte har behövt att rostlagas i golvet) så har det gjort ljudmässig (om än markant) skillnad. Däremot så blev det mer som du beskrev om Fiat 127 wink Tystare vid färd vilket gör att ljudet kommer fram bättre.

Rent ur tävlingssynpunkt kan jag mkt väl tänka mig att det gör en viss nytta mot yttre ljud när bilen bedöms och på så sätt kan man få mer poäng. I vissa klasser där de ser mer till craftmanship (hur mkt jobb man lagt ner) så kan det ge poäng även via den biten. Dock hur mkt det inverkar poängmässigt låter jag vara osagt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Hifi Freak
462 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Vad har du märkt för skilnad på ljudet?

Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:
En fråga till er alla.

/Andreas

Nu kan jag inte uttala mig om nyare bilar, men för egen del i tidigare bilar (som inte har behövt att rostlagas i golvet) så har det gjort ljudmässig (om än markant) skillnad. Däremot så blev det mer som du beskrev om Fiat 127 wink Tystare vid färd vilket gör att ljudet kommer fram bättre.

Rent ur tävlingssynpunkt kan jag mkt väl tänka mig att det gör en viss nytta mot yttre ljud när bilen bedöms och på så sätt kan man få mer poäng. I vissa klasser där de ser mer till craftmanship (hur mkt jobb man lagt ner) så kan det ge poäng även via den biten. Dock hur mkt det inverkar poängmässigt låter jag vara osagt.

7 241 Inlägg
5 september 2009
Ja med mindre vägbuller vad tror du?
Från mer eller mindre odämpad 240 till fulldämpat golv........vad tror du jag fick för skillnad?
Mer detaljerad bas, jag behövde inte spela lika högt för att urskilja detaljer eftersom dessa inte drunknade i vägbuller....

T-RÖD skrev:

Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:
En fråga till er alla.

/Andreas

Hifi Freak
462 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Nu vet ja inte exakt hur en 240 är i golvet. Men kan tänka mig att det blir större skilnad på en 240 än på en V70....

Men hade dämpat övriga Karossen innan. Och testat med odämpat golv. Och sen dämpat Golvet o lyssnat igen?

Eller från helt o dämpad Kaross till heldämpad kaross?

Lonefox skrev:
Från mer eller mindre odämpad 240 till fulldämpat golv........vad tror du jag fick för skillnad?
Mer detaljerad bas, jag behövde inte spela lika högt för att urskilja detaljer eftersom dessa inte drunknade i vägbuller....

T-RÖD skrev:

Lonefox skrev:

7 241 Inlägg
5 september 2009
Originaldämpningen i karossen överlag i 240 består av typ 8-10 ark perforerade asfaltsmattor big_smile

Dämpad i olika steg...först dörrar och insidan av skärmarna (insidan som inne i kupén).
Sedan taket och sist golvet och för var gång blev det bättre o bättre....
Så min ENDA rekomendation till folk är heldämpning, inget annat. Visst det kostar men tar man det en del i sänder så blir det överkomligt men tar längre tid wink

T-RÖD skrev:
Nu vet ja inte exakt hur en 240 är i golvet. Men kan tänka mig att det blir större skilnad på en 240 än på en V70....

Men hade dämpat övriga Karossen innan. Och testat med odämpat golv. Och sen dämpat Golvet o lyssnat igen?

Eller från helt o dämpad Kaross till heldämpad kaross?

Lonefox skrev:

T-RÖD skrev:

Hifi Freak
462 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Okej så du märkte skilnad även av dämpningen i golvet... Ja har dämpat Baljan och sidorna bak. Sen ska ja dämpa taket. Sen är frågan om dörrarna Behövs eftersom det inte kommer sitta några Högtalare där. Men kanske lika bra o dämpa där Också.

Det är inte kostnaden på dämpmattorna som blir dyrt. Utan trimningen av motorn för o kompensera den ökade vikten av bilen.

Men som sagt blir det den minsta skilnaden. så är det inge snack. Då ska ja givetvis dämpa. Det ja menar är bara att Golvet är så pass Stumt och sen Tjock matta med grymt tjock skumgummi. iaf på V70. Så ja har lite Svårt o tänka mig hur golvet ska kunna svänga med.

7 241 Inlägg
5 september 2009
T-RÖD skrev:
Okej så du märkte skilnad även av dämpningen i golvet... Ja har dämpat Baljan och sidorna bak. Sen ska ja dämpa taket. Sen är frågan om dörrarna Behövs eftersom det inte kommer sitta några Högtalare där. Men kanske lika bra o dämpa där Också.

Det är inte kostnaden på dämpmattorna som blir dyrt. Utan trimningen av motorn för o kompensera den ökade vikten av bilen.

Men som sagt blir det den minsta skilnaden. så är det inge snack. Då ska ja givetvis dämpa. Det ja menar är bara att Golvet är så pass Stumt och sen Tjock matta med grymt tjock skumgummi. iaf på V70. Så ja har lite Svårt o tänka mig hur golvet ska kunna svänga med.

Största skillnaden DU troligen märker är när du kör och likaså domarna vid bedömning. Framförallt med tanke på vad jag sade om yttre kringljud som dämpas ytterligare vilket i sin tur gör att det stör mindre i din bil smile

Sök