4662
Sök

Är det lagligt med framrutesteamer?

S40 T4
584 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#1
vad jag vet så är det ju lagligt med framrutesteamer men så länge den inte går längre ner än 25%, men jag hade tänkt att köpa X40Nordic's framrutesteamer och då undrar jag om den är helt laglig att ha för både polis och besiktning?

Är det någon som har bild på den kromade och gråa?
För vill jämföra med vilken som är snyggast.


378 Inlägg
7 april 2009
#2
Inga problem alls bara man följer mått reglerna.
Samt inte ha något förargelseväckande på den, dvs hets mot folkgrupp etc...

Bild kan jag tyvärr ej hjälpa dig med.

// KimpaaBooY

Ansvarig utgivare för Borås Nyheter
412 Inlägg
7 april 2009
#3
Shady_killen skrev:
vad jag vet så är det ju lagligt med framrutesteamer men så länge den inte går längre ner än 25%, men jag hade tänkt att köpa X40Nordic's framrutesteamer och då undrar jag om den är helt laglig att ha för både polis och besiktning?

Är det någon som har bild på den kromade och gråa?
För vill jämföra med vilken som är snyggast.

Är det denna du menar?
http://i487.photobucket.com/albums/rr238/Puppen1/13-1.jpg

‹«‹ • Pierre Jönsson Ågren • ›»›

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
7 april 2009
#4
å så söker vi nästa gång. finns 4514719st trådar om denna frågan.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

1 926 Inlägg
7 april 2009
#5
Det brukar finnas en markering på framrutan som visar hur långt ner du får tona.

Annars så ska man kunna ställa ett a4 ark på ratten utan att det går "över" streamern.

En annan sak är väl att det inte får gå längre ner än solskyddet när det är nerfällt. ( denna är jag dock osäker på! )

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
7 april 2009
#6
mellan 18-20 cm ner är oftast inga problem. Och med x40 streamern så ska nog ingen kunna säga något.

/MatteR

3 059 Inlägg
7 april 2009
#7
Spelis skrev:
Det brukar finnas en markering på framrutan som visar hur långt ner du får tona.

Annars så ska man kunna ställa ett a4 ark på ratten utan att det går "över" streamern.

En annan sak är väl att det inte får gå längre ner än solskyddet när det är nerfällt. ( denna är jag dock osäker på! )

Den markeringen har inget med hur mycket du får tona att göra..

Jag citerar en mycket vis man:
Ablazed skrev:
å så söker vi nästa gång. finns 4514719st trådar om denna frågan.


Mannen myten legenden
179 Inlägg
7 april 2009
#8
även ja citerar en vis man....




Ablazed skrev:
å så söker vi nästa gång. finns 4514719st trådar om denna frågan.

wooooommm, pschii, wooooommmm

1 926 Inlägg
7 april 2009
#9
Smajly skrev:
Den markeringen har inget med hur mycket du får tona att göra.

Vad är denna markering till för då?
Senast redigerat av Spelis (7 april 2009)

S40 T4
584 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#10
det hade vart lättare om ni kunde bara säga det för jag har försökt o kolla efter svar men orka spendera hela dagen för att försöka få ett svar då kan jag lika järna fråga besiktningen imon :S


273 Inlägg
7 april 2009
#11
enklast o är att du frågar dom direkt slipper man många trådar samt att trådskaparn får rätt svar tongue smile

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

NissanMotorsport
7 april 2009
#12
Kan säga att framrutedekalen på 740in min inte är laglig iaf, fått riva bort den varje år tongue, dock har polisen inte sagt något fast dom stoppat mig några gånger..
Senast redigerat av MIG1408 (7 april 2009)

KHRacing
7 april 2009
#13
ej lagligt

Driver
2 111 Inlägg
7 april 2009
#14
KHRacing skrev:
ej lagligt

Error.

Streamern får ej täcka mer av rutan än solskydden gör helt nedfällda.
(Nämnde förövrigt bes gubben som en kul grej första året jag besiktigade bilen med den monterad, aldrig varit gnäll från varelse polis eller sbp sedan dess heller.)


Haft på bruksbilen i flera år kommer även ha på nya sommarbilen.

Hade även på corradon en textremsa på sidan av rutan som det inte heller var några problem med någonstans. Oavsett sbp eller stopp av polis.

Sålänge det du klistrar på inte stör synfältet ska det vara lugnt, man får ju tänka till lite innan man börjar härja med dekaltrimmet...wink.

MVH Janken

EDIT: Förövrigt sett flera nya bilar där framrutan är tonad i överkant, likt en eftermarknads-streamer, original.
På min gamla reservdelsbil är framrutan tonad så, ingen film eller dyl. Och tror knappast den gamla damen som ägde den före mig lämnat in den till firma för att få det jobbet utfört...wink. (Hon köpte bilen ny förövrrigt).
Senast redigerat av Janken (7 april 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

4 824 Inlägg
8 april 2009
#15
här har du 2 trådar där det diskuteras hur långt ner man får tona/ montera nånting på framrutan
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=81275 , http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102305

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

KHRacing
8 april 2009
#16
Janken skrev:
KHRacing skrev:
ej lagligt

Error.

Streamern får ej täcka mer av rutan än solskydden gör helt nedfällda.
(Nämnde förövrigt bes gubben som en kul grej första året jag besiktigade bilen med den monterad, aldrig varit gnäll från varelse polis eller sbp sedan dess heller.)


Haft på bruksbilen i flera år kommer även ha på nya sommarbilen.

Hade även på corradon en textremsa på sidan av rutan som det inte heller var några problem med någonstans. Oavsett sbp eller stopp av polis.

Sålänge det du klistrar på inte stör synfältet ska det vara lugnt, man får ju tänka till lite innan man börjar härja med dekaltrimmet...wink.

MVH Janken

EDIT: Förövrigt sett flera nya bilar där framrutan är tonad i överkant, likt en eftermarknads-streamer, original.
På min gamla reservdelsbil är framrutan tonad så, ingen film eller dyl. Och tror knappast den gamla damen som ägde den före mig lämnat in den till firma för att få det jobbet utfört...wink. (Hon köpte bilen ny förövrrigt).

E-märkt ruta = inget helst skikt får appliceras på denna - den som säger annat vet tyvärr inte vad fordonskungörelsen säger.

654 Inlägg
8 april 2009
#17
Solskydden är inte den avgörande faktorn!

Det finns mått gränser som inte får täckas,det sk synfältet från rattkransen. (står om A4 blad i SBP reglerna har jag för mig).
Rutan skall hålla en minimum (85% på framrutan tror jag det är) vad gäller ljus genomsläppet på glaset/rutan.(vanligen så har alla rutor på dagens bilar en viss toning i glaset, hur många procent är olika från modell till modell).

Tex: är en ruta: 100*60 och man sätter en silvrig board på 10cm upptill så har man genast minskat ljusgenom släppet.Hur mycket vet man inte helt säkert då rutan i sig har en viss toning också utöver vad boarden genererar.
Även om boarden inte sitter i synfältet.

Driver
2 111 Inlägg
8 april 2009
#18
KHRacing skrev:
Janken skrev:
KHRacing skrev:
ej lagligt

Error.

Streamern får ej täcka mer av rutan än solskydden gör helt nedfällda.
(Nämnde förövrigt bes gubben som en kul grej första året jag besiktigade bilen med den monterad, aldrig varit gnäll från varelse polis eller sbp sedan dess heller.)


Haft på bruksbilen i flera år kommer även ha på nya sommarbilen.

Hade även på corradon en textremsa på sidan av rutan som det inte heller var några problem med någonstans. Oavsett sbp eller stopp av polis.

Sålänge det du klistrar på inte stör synfältet ska det vara lugnt, man får ju tänka till lite innan man börjar härja med dekaltrimmet...wink.

MVH Janken

EDIT: Förövrigt sett flera nya bilar där framrutan är tonad i överkant, likt en eftermarknads-streamer, original.
På min gamla reservdelsbil är framrutan tonad så, ingen film eller dyl. Och tror knappast den gamla damen som ägde den före mig lämnat in den till firma för att få det jobbet utfört...wink. (Hon köpte bilen ny förövrrigt).

E-märkt ruta = inget helst skikt får appliceras på denna - den som säger annat vet tyvärr inte vad fordonskungörelsen säger.

Nope, är helt sant att jag har annat för mig än att sitta o läsa deras bestämmelser, speciellt när det räcker med att svensk bilprovning samt svenska polisen godkänner boarden.

Sen kanske de inte kan lagboken helt till hundra, vad vet jag, men i verkliga livet kommer man undan med en lagom stor board. OBS! Inga 30cm boarder jag tjabblar om.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Driver
2 111 Inlägg
8 april 2009
#19
Blida skrev:
Solskydden är inte den avgörande faktorn!

Det finns mått gränser som inte får täckas,det sk synfältet från rattkransen. (står om A4 blad i SBP reglerna har jag för mig).
Rutan skall hålla en minimum (85% på framrutan tror jag det är) vad gäller ljus genomsläppet på glaset/rutan.(vanligen så har alla rutor på dagens bilar en viss toning i glaset, hur många procent är olika från modell till modell).

Tex: är en ruta: 100*60 och man sätter en silvrig board på 10cm upptill så har man genast minskat ljusgenom släppet.Hur mycket vet man inte helt säkert då rutan i sig har en viss toning också utöver vad boarden genererar.
Även om boarden inte sitter i synfältet.

Skumt att de då använder just det som "mått" i verkliga livet vid bes i såfall.

Ifrågasätter inte att det finns bestämmelser såsom du skriver, men vad som funkar i det verkliga livet tror jag är mest intressant i slutänden.

Är säkert mer strängt på helbilsgodkända bilar.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

huh?
10 427 Inlägg
8 april 2009
#20
Janken skrev:
KHRacing skrev:
ej lagligt

Error.

Streamern får ej täcka mer av rutan än solskydden gör helt nedfällda.
(Nämnde förövrigt bes gubben som en kul grej första året jag besiktigade bilen med den monterad, aldrig varit gnäll från varelse polis eller sbp sedan dess heller.)

Säkert samma besiktningstekniker som berättade samma sak för en medpassagerare
jag hade med mig när jag besiktade gamla bilen. Det var inte tillåtet allmänt, men han
brydde sig inte så länge en eventuell streamer skulle täcka mindre än solskydden nedfällda.



Sök