Resevhjul eller inte?

Zahak Prisjägare
12 april 2009 · 238 Inlägg

Tja folks!

Har vårpysslat lite med slitbilen, och började fundera på att utveckla stereon lite grann. Så kom jag o tänka på den oändligt stora heffaklumpen som ligger precis mitt i vägen för precis allt där bak, jag syftar alltså på reservhjulet smile

Vad tycker ni, är reservhjulet viktigt? Hur kör ni själva?

FarbrorSlak Könsrockare
12 april 2009 · 20 Inlägg

Det är väl upp till dej själv. Personligen har jag aldrig kört runt med ett reservhjul och har bara fått punktering två gånger.

Jepp
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 april 2009 · 10 427 Inlägg

Kör jag runt här i hemkommunen så tycker jag reservhjulet är mindre viktigt då
man lätt kan få tag på släkt eller bekanta som kan assistera vid osannolik punktering.
På längre resor brukar jag plocka med det, även om det säkert är större risk att
få punktering här i 'stan' än på någon landsväg tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Darkie dARKiE
12 april 2009 · 5 031 Inlägg

Kör du ofta långresor så hade jag ialf tagit med mig det.

Så det är ju lite upp till dig själv. wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
FLindgren
12 april 2009 · 5 089 Inlägg

Jag var precis på en bärging och fixade en killes hjul. Han hade lagt av sitt reservhjul hemma för han tyckte dte var onödig vikt när han skulle köra så mycket. han kom från  piteå och stod nu i trollhättan (ca 100 mil) med punktering..

Kalaset gick bara på ca 1500 spänn för att få det däcket lagat.. hade kostat honnom 200 spänn ifall han hade haft ett reservhjul å slängt på å kört med tills på tisdag...

Plus att jag fick jobba på en söndag.. Så ta med er reservhjulen pojkar;)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Xoff Volvo tönt... =)
12 april 2009 · 2 344 Inlägg

jag låter faktiskt också reservhjulet ligga kvar... mest för "ifall att" det blir som saqgt mycket dyrare ifall man råkar få punka...

å jag vet att jag själv brukar ge mig ut på spontana långresor å vad gör man 50 mil hemmifrån utan reservhjul wink

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 april 2009 · 10 427 Inlägg

FLindgren skrev:
Han hade lagt av sitt reservhjul hemma för han tyckte dte var onödig vikt när han skulle köra så mycket.

Bra att vissa tänker helt bakvänt tongue

Volvo_Mannen Volvoskadad
12 april 2009 · 6 017 Inlägg

Har fått använda reservhjulet åtminstone 3ggr. Så jag låter det ligga. Man vet aldrig vad som händer.

Jonas
Zahak Prisjägare
12 april 2009 · 238 Inlägg

Hmm, det lutar nästan åt att det får ligga kvar hmm

Sjogren-Racing
12 april 2009 · 116 Inlägg

Körde punka på mitt ena 19" däck för 3 veckor sedan.
Som tur va så hade jag reservhjul med mig(vilket jag inte trodde).
Har alltid tänkt att sånt behöver man ju inte.Så för mig är valet enkelt i framtiden.

Siqqe Besserwisser
12 april 2009 · 263 Inlägg

Man behöver kanske inte ha världens största reservhjul i bagaget utan leta upp det minsta reservhjul du kan hitta (typ 14" cykelhjul) så att du åtminstonde kan förflytta bilen. Behöver inte ta så stor plats.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
-Akerfeldt-
12 april 2009 · 2 638 Inlägg

Tycker helt klart att du ska ha reservhjulet med, speciellt om du kör långt. Kan bli dyrt annars som FLindgren skrev.

MartinMN
13 april 2009 · 8 Inlägg

jag tycker att man absolut ska ha med reservhjulet.
Och jag tycker man ska ha ett riktigt däck med sig och inte nått litet cykelhjul som man får köra i max 30km/h

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang