4274
Sök

Göra så att man kan ratta med lillfingret?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#1
På ameikanska bilar så säjs det att dom är väldigt skön att köra. Det är därför dom "stuttsar" inte om man kör i ett gupp. Dom typ flyter över. Det andra är att dom kan rattas med lillfigret för att servopumpen har högt tryck.

Hur höjer man pumpen på 740 så det går lättare att svänga?
Finns det några mera punkter som amerikanska bilar har?
Senast redigerat av Volvo740-88 (18 april 2009)


Egen företagare
864 Inlägg
18 april 2009
#2
man kan ta styrväxel och pump till en diesel, då går det lättare.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Volvo850-92
1 682 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#3
snurbo_diesel skrev:
man kan ta styrväxel och pump till en diesel, då går det lättare.

Du menar från en diesel?

Men en sak som jag inte fattar. Caprice sedan är ju nästan som 740. när man kör caprice så är det 100 gångre söknare än 740.

Jag vill att 740 ska gå lite skönare som caprice.


Volvo850-92
1 682 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#4
Smedhult skrev:
köp dej en caprice då? inte dyra i dessa tider. manligare me V8 än B230 me!

Joo, caprice är snyggare också. Men på blocket vill dom ha ganska mycket för en ratig caprice.

Är det någon som vet hur mycket dom drar? Skatt? försäkring ca?


I got Dubs!
2 423 Inlägg
18 april 2009
#5
bara ta ett regnr o gå in på försäkringsbolagets hemsida o kolla.


21 761 Inlägg
18 april 2009
#6
Volvo740-88 skrev:
Caprice sedan är ju nästan som 740. när man kör caprice så är det 100 gångre söknare än 740.

Jag vill att 740 ska gå lite skönare som caprice.

En av flera orsaker till att 740 inte "flyter" fram vid ojämnheter är den stela bakaxeln, så länge den finns så kommer inte 740 att gå mjukt på vägen hur mycket man än vill. smile

Volvo850-92
1 682 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Volvo740-88 skrev:
Caprice sedan är ju nästan som 740. när man kör caprice så är det 100 gångre söknare än 740.

Jag vill att 740 ska gå lite skönare som caprice.

En av flera orsaker till att 740 inte "flyter" fram vid ojämnheter är den stela bakaxeln, så länge den finns så kommer inte 740 att gå mjukt på vägen hur mycket man än vill. smile

Jasså är det därför dom inte går så mjukt.

Det är några punkter som jag vill göra med min 740.

* Göra så ratten blir lättare att snurra på
* Fixa så den stela bakaxeln blir inte stel.
* Mjukare fjädrar till dämparen.
* Automat smile eller kanske inte.


huh?
10 427 Inlägg
18 april 2009
#8
Skaffa 14" alufälgar med 185/70 14" däck, kolla vilken grovlek du har på krängningshämmaren fram (går man ned i diameter så blir styrningen lite lättare och tvärtom).

Enkla grejer som gör att du kommer åt 'rätt' håll!
Senast redigerat av steifan (18 april 2009)


150 Inlägg
18 april 2009
#9
Volvo740-88 skrev:
Drönirettab skrev:
Volvo740-88 skrev:
Caprice sedan är ju nästan som 740. när man kör caprice så är det 100 gångre söknare än 740.

Jag vill att 740 ska gå lite skönare som caprice.

En av flera orsaker till att 740 inte "flyter" fram vid ojämnheter är den stela bakaxeln, så länge den finns så kommer inte 740 att gå mjukt på vägen hur mycket man än vill. smile

Jasså är det därför dom inte går så mjukt.

Det är några punkter som jag vill göra med min 740.

* Göra så ratten blir lättare att snurra på
* Fixa så den stela bakaxeln blir inte stel.
* Mjukare fjädrar till dämparen.
* Automat smile eller kanske inte.

små däck och kör med 5 bar i lufttryck, och en lastbilsratt
byt bakaxel annars går det ju inte,
ta långafjädrar från någon merca
sätt i en automat och regga om bilen

om jag var du så hade jag bytt bil om jag var så missnöjd med den, det blir nog både smidigare och billigare.

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

Meister
6 763 Inlägg
18 april 2009
#10
Volvo740-88 skrev:
snurbo_diesel skrev:
man kan ta styrväxel och pump till en diesel, då går det lättare.

Du menar från en diesel?

Men en sak som jag inte fattar. Caprice sedan är ju nästan som 740. när man kör caprice så är det 100 gångre söknare än 740.

Jag vill att 740 ska gå lite skönare som caprice.

Vart fan ser du likheten mellan en 740 och en Caprice? Fyrkantig design, stelbakaxel och motorn fram är väll likheterna ty... roll


Volvo850-92
1 682 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#11
KungKjell skrev:
om jag var du så hade jag bytt bil om jag var så missnöjd med den, det blir nog både smidigare och billigare.

det är mest servon som jag är lite missnöjd med tongue Går det att fixa? Högre tryck?

Men 740's stela bakaxel. Hur kan den vara stel när den har dämpare?


Meister
6 763 Inlägg
18 april 2009
#12
Volvo740-88 skrev:
KungKjell skrev:
om jag var du så hade jag bytt bil om jag var så missnöjd med den, det blir nog både smidigare och billigare.

det är mest servon som jag är lite missnöjd med tongue Går det att fixa? Högre tryck?

Men 740's stela bakaxel. Hur kan den vara stel när den har dämpare?

Med stelbakaxel menar man att att drivaxlarna inte kan röra sig upp och ner. Det är svårt att förklara men det har ingenting med dämpare att göra


150 Inlägg
18 april 2009
#13
Volvo740-88 skrev:
KungKjell skrev:
om jag var du så hade jag bytt bil om jag var så missnöjd med den, det blir nog både smidigare och billigare.

det är mest servon som jag är lite missnöjd med tongue Går det att fixa? Högre tryck?

Men 740's stela bakaxel. Hur kan den vara stel när den har dämpare?

hur gammal är du då?  det är axeln som är stel och inte bakvagnen som är stel

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

Volvo850-92
1 682 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#14
KungKjell skrev:
Volvo740-88 skrev:
KungKjell skrev:
om jag var du så hade jag bytt bil om jag var så missnöjd med den, det blir nog både smidigare och billigare.

det är mest servon som jag är lite missnöjd med tongue Går det att fixa? Högre tryck?

Men 740's stela bakaxel. Hur kan den vara stel när den har dämpare?

hur gammal är du då?  det är axeln som är stel och inte bakvagnen som är stel

Jasså är det så det fungerar.


7 100 Inlägg
18 april 2009
#15
ta servo grejorna ifrån en scorpio.min scorpio v6 var snorlätt att svänga med big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Volvo850-92
1 682 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#16
bmx skrev:
ta servo grejorna ifrån en scorpio.min scorpio v6 var snorlätt att svänga med big_smile

Tror ni att man kan ha mindre servohjul så att den gör mera varv?

Eller kan det vara risk att servon sprängs då?


Bilskadeentusiast
291 Inlägg
18 april 2009
#17
byt ojla i servon kan va så enkelt att den är jätte gammal

huh?
10 427 Inlägg
18 april 2009
#18
Golf_epa skrev:
byt ojla i servon kan va så enkelt att den är jätte gammal

Borde inte nya oljan vara tjockare? Dvs tyngre styrning vid byte.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 april 2009
#19
plocka servon från en annan bil bara
med en del mods går det nog få dit en tongue


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 april 2009
#20
byt till ett mindre hjul på servopumpen= mer varv

Rock'n Roll


Sök