har snackat med traktens sfro besiktningns-man idag o kollade upp lite info ang motorbytet som ska komma..
kommer enligt planerna iaf att skaffa en B204L motor som kommer skrämmas upp några hästkrafter.
B204L: 263 N·m @ 2100 rpm )
185 hp (138 kW) @ 5500 rpm > ORGINAL ( borde va en bra utgångspungt)
0.73 bar )
motorn kommer att kunna att godkännas om jag byter växellåda till R28´an ( som enligt hörsägen ska tåla över 280nm ) och om jag tar diffen/klumpen från en omega 3000 med lamelldiff.
fick dock reda på att bromsarna som jag skaffat in inte kommer att godkännas vid en omregistrering. ( så troligtvis är dom till salu )
men om jag får tag på saab 9-3/9-5 aero/viggen bromsar och huvudcylinder så kommer det att godkännas.
jag kommer att kunna skrämma upp motorn så den hamnar inom gränserna ( 15Kw / 100kg alltså 150Kw/1000kg. ) 1hk är 1.341Kw och 150Kw är 201.1533hk. och min bil väger betydligt mer än 1000kg så en bra bit över 200hk är ju faktiskt inte fel att kunna registrera bilen till

att sätta in 4 sportstolar och regga den till 4sittsig var absolut inga problem så länge det fanns fästen som ska kunna hålla kvar stolen vid eventuell krock.
det kommer att bli 2 besiktningar.
1 bygg-besiktning och en slut-besiktning som (enbart) kommer att kosta 4000kr.
sen kommer ett buller prov som kommer att kosta 1450kr.
det va nog allt tror jag ^^
så nu är man mkt klokare än innan ^^
Mvh