3010
Sök

Varför hatar alla polisen så mycket!?

blacken
26 april 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:
[
Så då kan jag lugnt utgå ifrån att det som står i länken är lögn och rena falsarier?..

Din eller min länk?..

BRÅ lär ju dock inte ljuga om sina siffror iaf sen ljguer säkert inte tidningen i sina heller men de lär ju använda en procentsats som är räknad annorlunda emot BRÅ:s för att få det att se mindre ut så man får mer läsare / säljer fler ex av tidningen.

Och vilken av dom ska man tro?..

687 Inlägg
26 april 2009
blacken skrev:
Och vilken av dom ska man tro?..

Upp till enskild individ att välja smile

214 Inlägg
26 april 2009
Soderqvist skrev:
Historia 3 skrev:
Detta hände inte mig utan en jag känner.. Jag var dock med och bevittnade hela saken, visst poliserna gjorde sitt jobb men måste dom vara så otroligt våldsamma? Iaf så var en kompis till mig ute och åkte moppe utan hjälm, klockan var stax innan tolv och han skulle köpa cigg så han åkte till närmaste kiosken som låg typ 2 km bort.. Dock såg poliserna han när han åkte förbi dom och så klart satte dom efter men min kompis åkte upp på cykelbanan och över en gång bro men då hade poliserna redan ropat på förstärkning så det kom en bil på cykelbanan som stanna på andra sidan bron och blocker den liksom samtidigt som dom hoppa ut med dragna vapen och skrek åt han att han skulle lägga sig ner med händerna synliga och åter igen blev det ett jävla liv på poliserna.. Tänk er själv en gångbro med 2 polisbilar som blockerar varsin ände av bron med bilar och dragna vapen och blåljus och allt.. Man kunde juh inte göra något häller.. man vågade inte göra nått! Poliserna kasta sig över polaren och satte handfängsel på han och så fick han åka polisbil bort, tänkt er.. bara för att han inte hade någon hjälm och försökte köra ifrån dom på cykelbanan? När han kom tillbaka hade han MYCKET mera skador på kroppen än vad han hade när han åkte iaf, dom säger att det var han själv som gjorde skadorna när han kämpa imot men vi såg att han inte gjorde ett skit förutom att lyda deras order...

//Soderqvist

Din kompis lärde väl sig förhoppsningsvis att man ska använda hjälm och inte leka cool på sin moped. Samt smitning är ett allvarligt brott dessutom.

I dina andra historier så verkar du ha oturen att alltid stöta på otrevliga poliser, vilket är tragiskt.

Jag själv har bara goda erfarenheter av polisen, har blivit stoppad för fortkörning samt bredställ i kurva med en 745 mitt i natten. Men dem gav mig en rejäl varning och sa att dem skulle ta kortet ifrån mig om dem såg minsta lilla igen.
Jag körde lugnt i ca 1-2 månader och sedan höjdes farten igen. hmm

mvh
Rasmus.
Senast redigerat av Nobrando (26 april 2009)

Meister
6 763 Inlägg
26 april 2009
En liten fråga till 740fors.. Vad rör du dig i för kretsar igentligen? Jag har aldrig varit med om något sånt som du beskriver. Men har sett dom göra gripanden men inte som du berättar att de är. Sen kan man ju undra va fan du tänker när du säger att poliser alltid måste kunna vara lungna och kontrollerade. Vad jobbar du med igentligen eller går du på sos? Poliser är inte mer än människor som tidigare är sagt.

Forummoderator
26 544 Inlägg
26 april 2009
740Fors skrev:
AirOne skrev:
Dudemeister skrev:

Haha, jag hoppas att du skämtar.
Tror du att poliser är övermänniskor? Seriöst..

Det är för fasen MÄNNISKOR under uniformen, och människor gör fel!

Spelar fortfarande ingen roll, finns de människor som klarar av att ha kontroll, det är precis så det skall vara, säg att det är människor när det är du som blir utsatt och han tappar fattningen på dig helt och hållet, du inte kan gå på länge efter det? Säg då att "de är människor och det är helt okej!"

Utifall det skulle sluta med att jag hamnar på akuten med brutna ben - eller vad du nu inbillar dig sker i "vardagen" - så har jag säkert förtjänat det också. Många gånger har jag sett en polisman i tjänst lägga handen antingen vilande över bältet eller över handtaget på pistolen när de gått fram till min bil, men behandlar man dem med respekt och är trevlig så är det inget att bry sig i.

En del historier i denna tråd tror jag inte ett jota på. Vill gärna läsa artiklarna - ge mig länkar isf? - eller andra trovärdiga källor. Inget illa menat såklart, men de låter alldeles för uppblåsta för att det ska kännas sannolikt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

blacken
26 april 2009
AirOne skrev:
740Fors skrev:
AirOne skrev:

Det är för fasen MÄNNISKOR under uniformen, och människor gör fel!

Spelar fortfarande ingen roll, finns de människor som klarar av att ha kontroll, det är precis så det skall vara, säg att det är människor när det är du som blir utsatt och han tappar fattningen på dig helt och hållet, du inte kan gå på länge efter det? Säg då att "de är människor och det är helt okej!"

Utifall det skulle sluta med att jag hamnar på akuten med brutna ben - eller vad du nu inbillar dig sker i "vardagen" - så har jag säkert förtjänat det också. Många gånger har jag sett en polisman i tjänst lägga handen antingen vilande över bältet eller över handtaget på pistolen när de gått fram till min bil, men behandlar man dem med respekt och är trevlig så är det inget att bry sig i.

En del historier i denna tråd tror jag inte ett jota på. Vill gärna läsa artiklarna - ge mig länkar isf? - eller andra trovärdiga källor. Inget illa menat såklart, men de låter alldeles för uppblåsta för att det ska kännas sannolikt.

Tja, du kan ju forska lite om Jörgen Machnow, och sluta med Osmo Vallo.

906 Inlägg
26 april 2009
Nehe skrev:
740Fors skrev:
Ja du har fel, är absolut ej sånt våld jag pratar om, våld jag pratar om är tex, när de slår en man med batongen, han lägger sig ner, gör inget motstånd, de slår han ännu mer, när de till slut får slut på sina krafter så ställer dem han på knä och sprutar pepparsprey i ögonen på personen, där har du kraftigt övervåld!!

Du vet att Cops på tv6 inte handlar om svenska polisen? Om jag eller någon av av de jag känner hade slagit någon med batongen på det sätt du beskriver det så hade han i värsta fall vart död och i minsta fall haft ett antal benfrakturer, inte kunnat gå, inte kunnar använda armarna och fått åka i illfart till akuten för vård. Och om så vore fallet så kan jag lova dig att man hade både blivit anmäld, åtalad och att det hade stått i hela Sveriges tidningar samma dag. Du får som sagt gärna länka till en artikel där detta står?

740Fors skrev:
Eller när de kommer till en plats och drar en egen slutsats om vem det är som ligger bakom det som skett och ger sig på denna personen med en gång, brottar ner honom och, skriker åt honom att hålla käften och drar in han i polisbilen. Om läget är lugnt förtillfället varför kan man inte ta det lugnt då? Sett flertal gånger att det bara hoppar ut och pang på första som dem tycker är skum. Är la lättare att prata lugnt om vad som skett, sedan gripa den som är ansvarig för skiten som hänt, gör han då inget motstånd så ta han lugnt och sätt han i polisbilen, inte ofta man bevittnar den lugnheten, ska alltid dras, skrikas och om dem är på lite fighting humör så vänder dem batongen och använder skaftet lite:)

Har återigen aldrig varit med om att man åker till en plats och rabiat hoppar ur bilen och skriker för allt vad ens lungor är värda och släpar valfri LUGN person till bilen och placerar med fängsel i baksätet för att sedan reda ut vem som är aktuell GM.

740Fors skrev:
och JA, jag har bevittnat detta med egna ögon har även bevittnat mycket mer! Så du som sitter i din gamla soffa och glor på tv, kom ut i verkligheten!! Det sker även om du ej tror på det!

Tror att jag är mer ute i verkligheten än du.

740Fors skrev:
"jag tror ej på spöken innan jag sett dem" Samma gäller dig, fast med snutarna, du måste bevittna det innan du förstår det. På dig låter det som om de måste vara nått fel på den civila personen för att råka ut för polisens dumheter.

Har ej bevittnat någon sådan händelse som du beskriver någonsin.

740Fors skrev:
Det jag nämnde var att poliser kan utöva oprovocerat våld utan att åka dit på det, vet du varför? Jo för att de alltid har en kollega med sig som berättar "hur det gick till", det är fan sanslöst att poliser backar upp varandra på det sättet, att de hellre ljuger om vad som hände för att skydda sin kollega än att vara ärliga! Enda gången det ens sker någonting är när de fått med de på film. Är det ett rättsystem enligt dig?

Varför tror du att JO finns? Ta tummen ur röven och gör en anmälan om du tycker att du alltid bevittnar orättvisor som låter som att vi lever i Kina.

Så du menar att de media inte tar upp har aldrig hänt? Då¨skulle ju Sverige vara rena paradiset om det vore så, men tyvärr är det inte så och media tar de dem tycker är bra, gillar inte media dig så ger dem blanka fan i dig med. Men okej, tro vad ni vill, men kan ge er ett exempel, Nationaldagen stockholm 08, så mycket övervåld har jag aldrig någonsin beskådat.

=)

906 Inlägg
26 april 2009
camaro67 skrev:
En liten fråga till 740fors.. Vad rör du dig i för kretsar igentligen? Jag har aldrig varit med om något sånt som du beskriver. Men har sett dom göra gripanden men inte som du berättar att de är. Sen kan man ju undra va fan du tänker när du säger att poliser alltid måste kunna vara lungna och kontrollerade. Vad jobbar du med igentligen eller går du på sos? Poliser är inte mer än människor som tidigare är sagt.

Nej jag går inte på soc, jag jobbar, jag har valt ett yrke som jag klarar av att hantera med, skulle aldrig någonsin få för mig att välja ett yrke jag inte kan hantera, även om de så skulle vara städare. Poliser har fortfarande en annan ställning, de ska kunna hantera situationer. Vad jag rör mig i för kretsar ska inte spela någon roll i en diskussion, bara för man inte är en svensson ska man ej tas på allvar då? Tänk efter lite och sluta komma med uttalanden som "eller går du på sos" Nu pratar vi om poliser och inte systemets ekonomi nät.

=)

Forummoderator
26 544 Inlägg
26 april 2009
blacken skrev:
AirOne skrev:
740Fors skrev:

Citerat från Wikipedia:

"Obestridliga fakta är att boende i området hade tillkallat polis eftersom de ansåg att Osmo Vallo hade uppträtt förvirrat och störande, att poliserna låtit sin hund bita Vallo, att gripandet dragit ut på tiden på grund av svårigheter att få Vallo att ge upp samt att man efter ett handgemäng i en trappuppgång slutligen brottat ned och anbringat handfängsel på Vallo, varefter man upptäckte att han blivit livlös. Enligt flera ögonvittnen sparkade poliserna honom i ryggen samt stampade på honom då han låg på marken försedd med handbojor".

Wikipedia är inte direkt det starkaste stödet, men info om Jörgen hittade jag inte, och mer ork till att hitta nåt mer om Osmo tänker jag inte lägga ner, men jag har läst vad som står om personen, och jag ser inget direkt konstigt i det hela. Visst, det är absolut inte bra på något sätt att poliserna har sparkat honom i ryggen när han redan legat nere och handsfänglad - vilket kan styrkas av vittnen - men så åkte dom dit på det också, eller hur?
Detta hände för övrigt för 15 år sedan. Kan ingenting ha ändrat sedan dess? Kan de inte ha utbildats bättre sedan dess? Lärt sig nåt? Nehejdå bara för att något enstaka fall för femton år sedan skedde, så är hela poliskåren avskum och man ska vara så jävlig mot dem som möjligt..

blacken
26 april 2009
AirOne skrev:
blacken skrev:
AirOne skrev:

Citerat från Wikipedia:

"Obestridliga fakta är att boende i området hade tillkallat polis eftersom de ansåg att Osmo Vallo hade uppträtt förvirrat och störande, att poliserna låtit sin hund bita Vallo, att gripandet dragit ut på tiden på grund av svårigheter att få Vallo att ge upp samt att man efter ett handgemäng i en trappuppgång slutligen brottat ned och anbringat handfängsel på Vallo, varefter man upptäckte att han blivit livlös. Enligt flera ögonvittnen sparkade poliserna honom i ryggen samt stampade på honom då han låg på marken försedd med handbojor".

Wikipedia är inte direkt det starkaste stödet, men info om Jörgen hittade jag inte, och mer ork till att hitta nåt mer om Osmo tänker jag inte lägga ner, men jag har läst vad som står om personen, och jag ser inget direkt konstigt i det hela. Visst, det är absolut inte bra på något sätt att poliserna har sparkat honom i ryggen när han redan legat nere och handsfänglad - vilket kan styrkas av vittnen - men så åkte dom dit på det också, eller hur?
Detta hände för övrigt för 15 år sedan. Kan ingenting ha ändrat sedan dess? Kan de inte ha utbildats bättre sedan dess? Lärt sig nåt? Nehejdå bara för att något enstaka fall för femton år sedan skedde, så är hela poliskåren avskum och man ska vara så jävlig mot dem som möjligt..

Jörgen Machnow var en sockersjuk man som fick en attack på T-centan. och länsman tog in honom i sitt "förhörsrum" som dom har där, att han var sockersjuk sket dom i, dom trodde att han var berusad och enligt dom så stod han upprätt och "ramlade" på bordskanten så att han spräckte mjälten och senare dog i deras cell.

men så åkte dom dit på det också, eller hur?

Nej dom torskade inte för det..

Och sedan så har du gubben som dom spöade upp på bensinmacken i Alby. Kan nog klasssifieras som grovt övervåld. Blev dom länsman fällda? Näe!.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
27 april 2009
Polisen är det inge fel på, dom jag hatar mest är lapplisor.

Forummoderator
26 544 Inlägg
27 april 2009
blacken skrev:
AirOne skrev:
blacken skrev:

Citerat från Wikipedia:

Jörgen Machnow var en sockersjuk man som fick en attack på T-centan. och länsman tog in honom i sitt "förhörsrum" som dom har där, att han var sockersjuk sket dom i, dom trodde att han var berusad och enligt dom så stod han upprätt och "ramlade" på bordskanten så att han spräckte mjälten och senare dog i deras cell.

men så åkte dom dit på det också, eller hur?

Nej dom torskade inte för det..

Och sedan så har du gubben som dom spöade upp på bensinmacken i Alby. Kan nog klasssifieras som grovt övervåld. Blev dom länsman fällda? Näe!.

Ännu ett citat från Wikipedia angående Osmo:

År 1996 dömdes de båda polismän som grep Osmo Vallo till 60 dagsböter för vållande av kroppsskada genom att deras polishund bitit honom. Granskningen av polisens internutredning, åklagarens handläggning och den rättsmedicinska utredningen gav inte stöd för att de påstådda bristerna skulle ha påverkat tolkningen av dödsfallet och tjänstefel kunde inte styrkas.

Kort sagt - jo de "torskade" på det. Dock inte lika hårt som säkert du velat..

5 198 Inlägg
27 april 2009
Jag gillar både Polis och Lapplisor... inte deras fel att fok inte sköter sej.. men däremot dom som kastar obefogat skit på olika yrkesgrupper gillar jag inte..

687 Inlägg
27 april 2009
740Fors skrev:
Så du menar att de media inte tar upp har aldrig hänt? Då¨skulle ju Sverige vara rena paradiset om det vore så, men tyvärr är det inte så och media tar de dem tycker är bra, gillar inte media dig så ger dem blanka fan i dig med. Men okej, tro vad ni vill, men kan ge er ett exempel, Nationaldagen stockholm 08, så mycket övervåld har jag aldrig någonsin beskådat.

Så du menar att media inte gillar att ta upp saker som angår polisen? De ÄLSKAR att skriva om hur dålig svensk polis är för det säljer som smör i solsken. Så om sådana händelser med oprovocerat våld skulle ha ägt rum så kan jag garantera dig att det hade stått i varenda lösnummer.

687 Inlägg
27 april 2009
blacken skrev:

Nej det där är fel. Osmo var en känd missbrukare kom inte och säg något annat sockersjuk eller ej. Osmo var påverkad vid tillfället.

Dock så dog han i polisbussen påväg till station pga att han kvävdes då polisman tryckte ner han med ett knä i ryggen så att han inte kunde andas. Och detta var innan man visste om konsekvenserna av ett knä i ryggen vilket man idag är väldigt hårda med på PHS att lära ut just med Osmo som exempel.
Senast redigerat av Nehe (27 april 2009)

Wankel
1 080 Inlägg
27 april 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:

Nej det där är fel. Osmo var en känd missbrukare kom inte och säg något annat sockersjuk eller ej. Osmo var påverkad vid tillfället.

Dock så dog han i polisbussen påväg till station pga att han kvävdes då polisman tryckte ner han med ett knä i ryggen så att han inte kunde andas. Och detta var innan man visste om konsekvenserna av ett knä i ryggen vilket man idag är väldigt hårda med på PHS att lära ut just med Osmo som exempel.

blandat ihop det där lite nu ?

MDS Västerås

687 Inlägg
27 april 2009
StiFf skrev:
blandat ihop det där lite nu ?

Hur menar du?

Kan väl erkänna att bussen är jag ej säker på men att han dog pga för mycket tryck på ryggen så han inte kunde andas är jag 96% säker på. Att han var påverkad när det hände är jag 100% säker på.

379 Inlägg
27 april 2009
ja tycker dom kan va rätt sjysta ibland ba man e ärlig o trevlig mot dem
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

blacken
27 april 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:

Du har blandat ihop lite nu Men det var fel namn han hette Rolf Machnow inte Jurgen. Osmo var en och herr Machnow var en annan, och ägde rum på 70 talet.

N/A
141 Inlägg
27 april 2009
poliser är lika mycket människor som läkare, brandmän och ivar, 53, lagerarbetare. Alla kan göra fel, fast poliser har mycket hårdare tryck att INTE göra fel. Det är skit att det finns såna idioter inom polisyrket, fast man får ju tänka på vilka människor dom måste hanskas med. Hur kul är det att ta hand om aspackade Ulla och gripa Todd Bråkstake.

På det sista så kanske ni skulle svarat "Varför jobbar dom som poliser då?". Jo, dom har pliktkänsla och vill att Sverige ska vara ett trevligt land att bo i.

Sök