2720
Sök

Varför hatar alla polisen så mycket!?

Forummoderator
26 494 Inlägg
29 april 2009
blacken skrev:
AirOne skrev:
blacken skrev:

Att man säger länsman beror nog mest på den "dialektala" och slang kulturen på orten. Men du får hålla med om att det låter bättre än "Kling och Klang". Diametralt betyder mitt emot kan man säga. och är ett gammalt samt väldans vanligt ord i det Svenska språket.

PS: ser att du är en Mupp, det har jag också varit smile..

I min värld betyder "mupp" att man är en outsider som ingen vill ha med att göra. En lowlife som mest stör folk..så frågan är vad för slang det ordet är för dig? (tror dock lustigt nog att du inte menade nåt illa, men är nyfiken på vad du menade smile)

Länsman låter mycket bätttre än Kling&Klang, det kan jag hålla med om. Men samtidigt kan man dra en lite udda parallell mellan Kling&Klang och dagens poliser.
Som jag minns dem - var mången år sedan jag såg filmerna - så var de lagomt slöa, och med ett ständigt misslyckande - av diverse klantigheter - med sitt jobb att sätta Pippi på barnhemmet. Är det inte lite så att du tycker de är rätt lika ändå? (Kling&Klang och dagens "länsmän" menar jag)

Jag körde på DN och där så kallades buden för muppar, det hette till exempel "muppbil" , "muppbuntar", osv. och det kom sig av att en del bud åkte in till tryckeriet och hämtade sina buntar på lastkajen, och dom som jobbade på kajen såg bara deras huvuden som stack upp här och där. och dom tyckte att det var likt "the Muppet Show", därav uttrycket big_smile.  Och benämningen är "officiell" på DN och Svenskan..

.

Länsman är ju inte ett felaktigt benämnande av ordningsmaktens utövare. Utan snarare en gammal och hederlig benämning av ordningsmaktens utövare som inte är fullt så urvattnat som en del begrepp har blivit idag, utan får ses som ett anrikt tillmäle..

Aha..haha då förstår jag vad du menade med "mupp". Aldrig hört det uttrycket. Jag kör ut åt fler linjer bland annat så jag hämtar på tryckeriet. Där blir man mest bara kallad för "Hörrudu" smile
Hursomhelst.
Konstapel är ju också en gammal benämning på polisman, som jag har förstått. Den benämningen användes på den tiden jag gissar du menar man kunde lita på dem, dvs man kände dem och de kände dig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

687 Inlägg
29 april 2009
Growe skrev:
problemet är sättet..tex om man låser upp en dörr och man kliver in över kanten
och där står det en stolle med en pistol klart som fan man blir galen när man inser att det är en dum jävla polis utan något vätt i skallen skrek när han hade satt fängels på mig att jag hade slagit i hjäl honom om jag hade haft något hårt i handen
och dessutom ifråga satte jag honom hur fan man kan bete sig på det sättet
fick till svar men vet aldrig om du har ett vapen på dig

ungefär som att jag står med en uzi i handen osäkrad när jag låser upp min garage dörr
fick faktist inte ens något vättigt svar vad dom höll på med
inte ens idag vet jag varför idioterna stog i garaget

en försvars mekanism dom mesta har är att försvara sitt liv och det gjorde polaren han satt med ryggen mot dörren
och märker hur dörren flyter upp och någon skriker stilla annars skjuter vi
med dragna vapen antinge är man en hare och hjärtat stannar eller så försvarar man sig
en grej som är inbyggt i människan
från den tiden när vi var grott mäniska
polarn flyr inte utan försvarar sig därav tog han det första han hade brevid sig och kastade mot dom
det var inte förens efteråt han insåg att det var poliser (tyvärr missade han dom)

jag är av den naturen att jag blir så förbannad om någon hotar mig att jag exploderar
alltså hjärnan stängs av och jag blir helt förbytt

är normalt en väldigt lugn person som inte höjer rösten eller gör minsta väsen av mig
men i ett trängt läge där jag känner mig hotad tex när en pistol osäkras i huvudhöjd
så skulle jag garanterat ha slagit polisen om jag hade haft en möjlighet

derför får fan inte en polis bete sig på det sättet
dom ska verkligen göra sig säkra på att personen dom ska ha tag i eller ska arresteras vet att dom är poliser
det förstår man f-n inte om det första man hör är en pistol som osäkras

sen var detta Kling och Klang som stog inne i garaget några lokala poliser som inte hade en aning om vad dom höll på med

man tycker att en polis ska använda sunt förnuft när dom ska göra något
tex skrika polis stå stilla eller något sånt
inte stilla annars skjuter vi
eller ännu värre först kliva fram med pistolen i högsta hög och sedan skrika polis!
dessutom stå utom synhåll när det första man ser är pistolen
tog säkert 10sec för mig att inse att det verkligen var en polis

men bevisligen höll du på med snatteri osv eftersom du har så goda erfarenheter av polisen
annars skulle du aldrig ha så goda erfarenheter av polisen

har hört så många lögner och skit från poliser
att jag tappat all respekt för dom

Detta inlägg tar ju priset, hur dumma inlägg kan man skriva? Orkar inte ens kommentera.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 april 2009
Nehe skrev:
Detta inlägg tar ju priset, hur dumma inlägg kan man skriva? Orkar inte ens kommentera.

Var det inte precis det du gjorde? wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

N/A
141 Inlägg
29 april 2009
Ska vi kanske dra en liten parallel här?

Jag har träffat många av utlänsk härkomst. Och tyvärr har många av dom varit dumma i huvet och kriminella. Ska jag då hata alla utlänningar? (Vilket jag inte gör kanske ja borde tillägga).

Och som någon sa, polisen ska vara ett föredöme. Ja det är självklart att dom ska va det. Men sen finns det ju tyvärr individer som vill bli polis för att dom känner en viss makt, och det här HELT fel. Såna poliser ska fan själva in i fängelse. MEN, vi kan inte dra alla över en kant. Det finns bra OCH dåliga poliser, som allt annat somsagt.

blacken
29 april 2009
xenopsy skrev:
Ska vi kanske dra en liten parallel här?

Jag har träffat många av utlänsk härkomst. Och tyvärr har många av dom varit dumma i huvet och kriminella. Ska jag då hata alla utlänningar? (Vilket jag inte gör kanske ja borde tillägga).

Och som någon sa, polisen ska vara ett föredöme. Ja det är självklart att dom ska va det. Men sen finns det ju tyvärr individer som vill bli polis för att dom känner en viss makt, och det här HELT fel. Såna poliser ska fan själva in i fängelse. MEN, vi kan inte dra alla över en kant. Det finns bra OCH dåliga poliser, som allt annat somsagt.

Lite dum och ganska så naivinfantil paralell, eller hur?..

N/A
141 Inlägg
29 april 2009
Okej. Whaterver. Du har ju redan bestämt dig. Jag har sagt mitt.

Teddan
2 495 Inlägg
29 april 2009
Growe skrev:
r-ted skrev:
Growe skrev:

punkt och sånt orkar man inte sitta och trasla med när man skriver från skallen rakt upp och ned.
släktingen som tog rattfyllot var en civilperson som tyckte att det packet inte borde köra bil.
visst du har faktist rätt att man är nära på att bli skjuten om man har pistolen mot huvudet
har faktist råkat ut för det oxå..av en polis!
låste upp ett garag jag hyrde ihop med flera andra personer.
Tydligen hade någon där inne gjort nått fiffens och dom trodde det var han som öppnade.
Som tack fick jag en pistol som osäkrades i huvudhöjd när jag klev in i garaget.
Skrek till polisen ganska omgånde att jag hade slagit ihjäl honom om jag haft något hårt i handen.
men visst det är lätt att tycka bra om polisen om man aldrig råkat ut för dom
ett gäng idioter är det enligt mig med ett fåtal undantag
och en polis som blir rädd när en person kliver ur en bil
är jhu jävligt lämpad som polis NOT!

En kamrat till mig satt i sitt garage och mekade med ryggen till dörren
in stormar 2st personer med dragna vapen och skriker stilla annars skjuter vi.
Hur fan fungerar 2st poliser som springer in med dragna vapen med civila kläder in i en lokal ?
inget snack om att det var poliser eller något som tack fick den en rörtång kastad mot sig.
det tyckte dom var konstigt men vem fan försvarar sig inte när någon skriker stilla annars skjuter vi.

men visst även jag har träffat poliser som är trevliga och korrekta men det väger endå inte upp till vad jag sätt och råkat ut för och vad mina vänner råkat ut för

hahaha. så du skriker till en polis som står med draget vapen att du skall döda honom ? herregud hur jävla blåst får man bli.
Och din kompis som kasta en rörtång mot polisen , synd han inte blev skjuten.

Jag har haft massor med Polisen att göra, men aldrig upplevt att dom har gjort något större fel.
Förutom engång då dom skulle förhöra mig i mitt hem och dom vägrade ta av sig skorna.
Men inte är det hela poliskårens fel att 2 sura poliser gick in med leriga skor hos mig ?

Och det är väldigt skumt att jag inte har blivit utsatt för polisvåld då jag har passat in på alla punkter
Invandrare, kriminell (i ungdomen), ut och in på kåken, hållt mig undan när jag varit anhållen osv.

problemet är sättet..tex om man låser upp en dörr och man kliver in över kanten
och där står det en stolle med en pistol klart som fan man blir galen när man inser att det är en dum jävla polis utan något vätt i skallen skrek när han hade satt fängels på mig att jag hade slagit i hjäl honom om jag hade haft något hårt i handen
och dessutom ifråga satte jag honom hur fan man kan bete sig på det sättet
fick till svar men vet aldrig om du har ett vapen på dig

ungefär som att jag står med en uzi i handen osäkrad när jag låser upp min garage dörr
fick faktist inte ens något vättigt svar vad dom höll på med
inte ens idag vet jag varför idioterna stog i garaget

en försvars mekanism dom mesta har är att försvara sitt liv och det gjorde polaren han satt med ryggen mot dörren
och märker hur dörren flyter upp och någon skriker stilla annars skjuter vi
med dragna vapen antinge är man en hare och hjärtat stannar eller så försvarar man sig
en grej som är inbyggt i människan
från den tiden när vi var grott mäniska
polarn flyr inte utan försvarar sig därav tog han det första han hade brevid sig och kastade mot dom
det var inte förens efteråt han insåg att det var poliser (tyvärr missade han dom)

jag är av den naturen att jag blir så förbannad om någon hotar mig att jag exploderar
alltså hjärnan stängs av och jag blir helt förbytt

är normalt en väldigt lugn person som inte höjer rösten eller gör minsta väsen av mig
men i ett trängt läge där jag känner mig hotad tex när en pistol osäkras i huvudhöjd
så skulle jag garanterat ha slagit polisen om jag hade haft en möjlighet

derför får fan inte en polis bete sig på det sättet
dom ska verkligen göra sig säkra på att personen dom ska ha tag i eller ska arresteras vet att dom är poliser
det förstår man f-n inte om det första man hör är en pistol som osäkras

sen var detta Kling och Klang som stog inne i garaget några lokala poliser som inte hade en aning om vad dom höll på med

man tycker att en polis ska använda sunt förnuft när dom ska göra något
tex skrika polis stå stilla eller något sånt
inte stilla annars skjuter vi
eller ännu värre först kliva fram med pistolen i högsta hög och sedan skrika polis!
dessutom stå utom synhåll när det första man ser är pistolen
tog säkert 10sec för mig att inse att det verkligen var en polis

men bevisligen höll du på med snatteri osv eftersom du har så goda erfarenheter av polisen
annars skulle du aldrig ha så goda erfarenheter av polisen

har hört så många lögner och skit från poliser
att jag tappat all respekt för dom

ja klart jag är en snattare , jag har snattat ihop till mina bilar .
Nej jag är ingen snattare, man blir inte anhållen och häktad för snatteri wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

blacken
20 maj 2009
Sådant häringa kan inverka negativt på allmänhetens syn på länsman. Vilka djäkla nötter..
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2927135.svd

136 Inlägg
20 maj 2009
Sluta klaga.. utan polisen skulle samhället kollapsa snabbt.. börja följ lagarna istället så är det inga problem..

667 Inlägg
20 maj 2009
jag tror dem som inte har något emot polisen "som jag", att det beror på att polisen inte har tagit oss för någon fortkörning eller att vi brytit mot någon lag! men jag tror jag skulle ändra åsikt om dem tog mig och gav mig böter! så är det nog med alla?

15 Inlägg
20 maj 2009
volvo_245_racing skrev:
jag tror dem som inte har något emot polisen "som jag", att det beror på att polisen inte har tagit oss för någon fortkörning eller att vi brytit mot någon lag! men jag tror jag skulle ändra åsikt om dem tog mig och gav mig böter! så är det nog med alla?

Det tror inte jag.. alla som kör för fort vet om att det kan medföra böter då det är olagligt.. Jag kör alltid för fort i princip och har fått många böter.. inte hyser jag agg mot polisen för det, det är ju ett medvetet val jag själv gör när jag bryter mot lagen.

Att skylla på polisen visar ju bara hur omogen man är och oförmögen att ta ansvar för sina egna handligar..

667 Inlägg
20 maj 2009
Speed-devil skrev:
volvo_245_racing skrev:

Det tror inte jag.. alla som kör för fort vet om att det kan medföra böter då det är olagligt.. Jag kör alltid för fort i princip och har fått många böter.. inte hyser jag agg mot polisen för det, det är ju ett medvetet val jag själv gör när jag bryter mot lagen.

Att skylla på polisen visar ju bara hur omogen man är och oförmögen att ta ansvar för sina egna handligar..

Det var bara en teori inge man behöver bli förbanad för!big_smile inte är det kul att få böter! har haft mitt körkort 1,3år nu och inte blivit stoppad en enda gång tycker det är konstigt:D

136 Inlägg
26 november 2009
Zwudda skrev:
KAN INGEN FÖRKLARA FÖR MIG VARFÖR ALLA HATAR POLISEN SÅ MYCKET!?!?!?!?!
Jag menar, jag har själv ingen vidare laglig bil, och det vet jag om. Och jag antar att 99% av personerna på Garaget.org vet om deras fordon är lagligt eller inte. Visst, en hel hög av polisens regler är barnsliga, men är ni så irriterade och sura på att polisen uppmärksammar "olagliga" bilar, gör bil j*velen laglig då, eller ge f*n i att klaga om polisen kommer och diskuterar nått på eran bil och eventuellt ger er böter.
T.ex. USA blinkers på SAAB/Volvo. Jag har själv sådana (oranga) på min bil, och jag vet att det är olagligt, men inte skulle jag ställa mig och bråka med polisen om dom skulle stoppa mig och ge mig böter. Jag vet ju om att det är olagligt! Åter igen, många regler är barnsliga och urkorkade, men nu finns det även sånna regler, och då är det bara till att följa dem.
Och vad är det som är så farligt om polisen filmar bilarna med reggnummer!?!? Sköt er ordentligt så är det väl precis skit samma?

Och nej, jag försvarar inte polisen, jag säger bara vad jag tycker och tänker och vill höra vad andra har att säga om detta.

Hellst skulle jag vilja ha ett helt polisfritt land och absolut inga lagar, det skulle vara skit latjo!! rolltongue

ja du till och från va, men om man är ute klockan tre på natten på en väg (där jag bor) där det är helt öde en stor belyst raksträcka och först blir stoppad för att det gick 15 kmh för fort och åker på en flygande besiktning så... Sen är det ju så att dom är så sjukt långsamma. sen är det ju så att även om bilen är olaglig på ngt sätt behöver det inte betyda att föraren använder denn åp ett olagligt sätt ?  Sen tror jag att det finns en anledning till att bilarna går fortare och fortare nu för tiden wink

136 Inlägg
26 november 2009
enligt mig beror det helt och hållet på vad dom gör också... jag var på väg till en förfest för ngra veckor sen med ett par bira i en påse innan vi skulle ut på krogen, jag är bara 19 och inte nog med att dom hällde ut ölen framför ögonen på mig, nej då då ska det ske en utredning eftersom det skett ett langningsbrott och detta leder BARA till problem för min del. Visst nu sitter många av er säkert och tycker att dom bara sköter sitt jobb osv, men vilken inställning hade ni när det gäller sådant i yngra dagarna? sen är det ju skillnad på brott och brott... ngn snorunge som baxar ett paket tuggumi på ica är lite skillnad mot en man som begått våldäkt. och trots detta tar det lika lång tid att utreda båda och det är en sju helsikes process... medans  många mördare, våldtäktsmän går fria? dom kunde lägga ner mer tid på mer allvarliga brott enligt mig.
Andel uppklarade brott i procent år 2007 var våldtäkt/grovt rån 48 procent, alltså inte ens hälften av dom anmälda brotten, och sen kan du ju ta hänsyn till mörkertalet (oanmälda brott) och ändå tar dom många för små skitsaker.

NissanMotorsport
26 november 2009
Jag ser inga problem med polisen, aldrig haft något problem med dom heller.

Jag är en sån, om jag kör för fort så erkänner jag och tar ansvar för det jag gjort.. förstår mig inte på dessa som ska hata polisen bara för man fått böter..

Vill också ta upp det här med att vissa säger "poliserna i det länet är helt dumma i huvudet" Så ni menar att så fort man befinner sig i ett viss län så är människorna olika? det är ju fan person till person.. poliserna är exakt lika i malmö som i norrland.. om det nu finns några där? tongue

Den största delen, tror jag.. varför många hatar polisen är pågrund av deras uniformer.. man ser inte dessa som vanliga människor med familjer.. som kan ha bilintresse även dom.. utan man ser dom bara som några saker från en annan planet som kommit för att styra upp landet? haha.. aja vad jag kan känna.. men jag försöker att se bortom det och tänka mig att dom ärvanliga människor med intresse att fiska, bilar.. dragracing m.m..  som bara sköter sitt jobb..

Det MÅSTE ju finnas poliser.. jag vill inte ha ett polisfritt land/färre poliser.. bara det att dom kanske lägger lite för mycket tid på onödiga saker ibland..  detta är min personliga åsikt.. måhända att jag skrivit i tråden förr.. men vet inte va ja skrivit då tongue

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
26 november 2009
Enbart haft positiva kontakter med polisen... Antar att är man trevlig mot dem så är dem trevliga tillbaks!
Sen finns det alltid rötägg och alla kan ha dåliga dagar men detta är min generella bild av polisen...

Four rings to rule them all!

2 953 Inlägg
26 november 2009
FireTraXX skrev:
Growe skrev:
blacken skrev:
Jag är helt övetygad om att det vare sig fanns skäl eller grund för det beteendet av länsman vid aktuell situation..

faktist inte jag klev ur bilen som man kliver ur bilen gick 3 normalsnabba steg mot polisen och sa hej!

Där har du problemet.
Stanna kvar i bilen som normalt folk...

De enda som går ur bilen när de blivit stannade är de som vill käfta emot.

Tror inte att growe har sett ''How not to get your ass kicked by the police'' av Chris Rock  big_smile

Senast redigerat av xorox_88 (26 november 2009)

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

122 Inlägg
26 november 2009
polisen får la finnas men när dem stanar än efter typ varje korsning undrar man vad är felet.
Varje gång jag är uppe och hälsar på släktingar och vänner från min gamla stad blir jag stannad flera gånger.
kör alltid lagliga bilar, kör jämt under hastigheten på stan för man vet ju hur man vinglar ut sj på vägarna fyllan. så fattar inte varför dem jämt ska stoppa än och vara spydiga....

1 062 Inlägg
26 november 2009
Märkligt att vissa aldrig har problem med Polisen, medan andra verkar ha det jämt......

"You Go, we go!"

342 Inlägg
26 november 2009
Man får komma ihåg att det alltid finns två sidor av varje mynt och framförallt en bakgrund som leder till varför en situation blir som det blir.
Och man behöver inte verbalt vara otrevlig för att vara just otrevlig.

Känns många gånger som att flera historier där polisen beskrivs som arrogant, otrevlig och rent av maktmissbrukare är aningen välfriserade av författaren själv och till författarens egen fördel.

Har inte en enda gång träffat på hotfulla eller dryga poliser. Och vissa tillfällen vore det kanske rent av ändå förtjänat, men ...
Så jag fattar inte hur det går till när vissa alltid verkar träffa på fel poliser.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Sök