4631
Sök

Billjud i Primera!!

130 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Tja!

Tänkte köpa basar och steg men marknaden är stor och tipsen man får är ganska varierande, väldigt jobbigt då man själv inte är så duktig på det här..

Vad rekomenderas till en Primera - 97 (sedan), basar och steg?,
enkel eller dubbla basar? storlekar?, portat eller ej? framåt eller bakåt vända?

Lyssnar mest på Hiphop & Techno..

PS: Ge tips på bra grejer till bra priser.

Elektriker
1 138 Inlägg
19 april 2009
2st 10 tumar i en lagom stor låda och 4 stycken 6x9 i hatthyllan och bort med diskanterna i a stolparna och nya 6,5 fram i dörrarna så blir de nog fint;)

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

ljudfantast
1 372 Inlägg
19 april 2009
varför ska han ha 4 X 6x9 i hatthyllan och 2 10tummare?

Jag hade kört med ett framsystem 6,5or med lösa diskanter. 2 10or eller 12or bak och "kaanske" hatthyllehögtalare beroende på hur mycket du trivs med ljud precis bakifrån. Jag hatar det. men fan inte 2 par högtalare i hatthyllan och basar dessutom. Det kommer låta illa bara

Elektriker
1 138 Inlägg
19 april 2009
michieff skrev:

Jag hade kört med ett framsystem 6,5or med lösa diskanter. 2 10or eller 12or bak och "kaanske" hatthyllehögtalare beroende på hur mycket du trivs med ljud precis bakifrån. Jag hatar det. men fan inte 2 par högtalare i hatthyllan och basar dessutom. Det kommer låta illa bara

jag har den och de låter absolut inte dåligt med ett bra tryck därbak hatar diskanter däremot.
2 10 istället för att inte ha en allt förstor låda i bagagen.. inte världens största bagage och jag iaf vill ha plats med något annat än bara ljud

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

16 197 Inlägg
19 april 2009
daajvid skrev:
michieff skrev:

jag har den och de låter absolut inte dåligt med ett bra tryck därbak hatar diskanter däremot.
2 10 istället för att inte ha en allt förstor låda i bagagen.. inte världens största bagage och jag iaf vill ha plats med något annat än bara ljud

brukar du stå me ryggen mot scenen när du går på konsert??

skippa 6*9" bak å köp ett BRA framsystem å ett vettigt steg till de å sen EN bra bas å ett steg till den..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

ljudfantast
1 372 Inlägg
19 april 2009
det hade jag gjort iaf, många genrer skapar rätt stor förvirrning om man kör mycket musik bakifrån. Bas passar bra där dock pga att det inte finns frekvenser man fokuserar på.

Elektriker
1 138 Inlägg
19 april 2009
de e rätt inviduelt vad man gillar.. men sitter iaf 2 6,5 där bak så om du inte vill såga i hattyllan så byta ut dom iaf till några med bättre klös i..

ljudfantast
1 372 Inlägg
19 april 2009
finns väl 2 sidor i denna diskussion, de som vill ha mycket ljud överallt i bilen och de som vill ha strukturerade frekvenser på sina speciella ställen. Det är ju en smaksak precis som du skriver.

Driver
2 111 Inlägg
19 april 2009
Jag har byggt om dörrsidorna i min primera. dock en primera p10 men är i stort sett väldigt lika.

En före efterbild.
https://www1.garaget.org/archive/7/6179/6086/large_6086-169816.jpg

Kör dls i dörrarna, trevägs. Delningsfilter osv gömt inuti dörrarna. Samt nya grövre kablar dragna o kopplade till slutsteg. Diskanterna monterade i backspegelkåpan.

I hatthyllan kör med RF högtalare. I originalhålen. Det är framsystem som ger ljudbilden. Även en JBL baslåda, kopplad till  ett eget slutsteg givetvis.

Instämmer med Evil, Finns ingen logik i att bomba änden på bilen med ljud om man inte har ett framsystem som kan möta upp.

Prio ett, framsystem! Sen lite bättre högtalare bak. Sen en baslåda som kompletterar alltsammans för bättre djup i basen.

Byggdes för ett par år sen o spelar lika bra ännu.

Edit: Allt numera urplockat.

MVH Janken
Senast redigerat av Janken (19 april 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 april 2009
daajvid skrev:
2st 10 tumar i en lagom stor låda och 4 stycken 6x9 i hatthyllan och bort med diskanterna i a stolparna och nya 6,5 fram i dörrarna så blir de nog fint;)

Du är nog den enda som skulle få för sig att säga att man ska göra så!

Elektriker
1 138 Inlägg
19 april 2009
pga diskanterna orignal i primeran suger --- och är man inte en jävel på att plasta så e de lätare att bara ta av a-stolpen ta bort diskanten o dit med a-stolpen igen

16 197 Inlägg
19 april 2009
daajvid skrev:
pga diskanterna orignal i primeran suger --- och är man inte en jävel på att plasta så e de lätare att bara ta av a-stolpen ta bort diskanten o dit med a-stolpen igen

då e de ju bättre att sätta dit några andra/bättre diskanter på samma ställe.

Elektriker
1 138 Inlägg
20 april 2009
evilaudio skrev:
daajvid skrev:

då e de ju bättre att sätta dit några andra/bättre diskanter på samma ställe.

svårt att få det att se bra ut om man inte vill börja plasta o spakla.. orginal sitter bakom någon sort avlångt galler så de  e lite kludd. beror ju osså på hur mycke trådskaparen vill ändra o sånt.

205 Inlägg
20 april 2009
Precis som daajvid säger så är det inte det lättaste att byta ut diskanterna i a-stolparna i primera om man inte vill plasta. De som sitter original så är väldigt "platta" och även gallret är avlångt så om man tar bort det hamnar man att fixa till nåt om man inte vill att det skall se ut som stryk.
Alternativet är att man köper a-stoplar ur en som inte haft diskanter original och modifierar dessa med hållarna som kommer med eftermarknadsdiskanter.

16 197 Inlägg
20 april 2009
NismoP11 skrev:
Precis som daajvid säger så är det inte det lättaste att byta ut diskanterna i a-stolparna i primera om man inte vill plasta. De som sitter original så är väldigt "platta" och även gallret är avlångt så om man tar bort det hamnar man att fixa till nåt om man inte vill att det skall se ut som stryk.
Alternativet är att man köper a-stoplar ur en som inte haft diskanter original och modifierar dessa med hållarna som kommer med eftermarknadsdiskanter.

har gjort så på en primera förr å ser inte prblemet.. de flesta diskanter e väldigt tunna om man tar bort allt "skit" på dom... så som orginal galler å plastkoppar..

205 Inlägg
20 april 2009
evilaudio skrev:
NismoP11 skrev:

har gjort så på en primera förr å ser inte prblemet.. de flesta diskanter e väldigt tunna om man tar bort allt "skit" på dom... så som orginal galler å plastkoppar..

Joo det är klart. Då får han göra så tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2009
NismoP11 skrev:
evilaudio skrev:
NismoP11 skrev:

Joo det är klart. Då får han göra så tongue

Oftast mkt lättare att göra så än att plasta upp för en komplett diskant big_smile

Sedan ang. högtalare bak....enda gången jag ser ngn nytta med högtalare bak är om man har ett 5.1-system i bilen. Hur många har ÄKTA sådana system?
Hur många har skivor med 5.1?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök